Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-16@07:39:15 GMT

کاکتوسی که در بیابان راه می‌رود (+عکس)

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۳۶۸۱۴

کاکتوسی که در بیابان راه می‌رود (+عکس)

برترین‌ها - «شیطان خزنده» نام گونه جالب و نادری از کاکتوس است که نه تنها قادر به شبیه سازی خود برای زنده ماندن است بلکه از شاخه اصلی خود جدا می‌شود تا به مرور زمان در بیابان حرکت کند. این گونه عجیب از کاکتوس بومی شمال غرب ایالت مکزیکی باخا کالیفرنیا سور (Baja California Sur) و تنها کاکتوس رونده در جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخلاف بیشتر کاکتوس‌ها که عمودی به سمت آسمان رشد می‌کنند، شیطان خزنده روی زمین رشد می‌کند و تنها نوک آن کمی به سمت بالاست. این نقش بزرگی در بقای گیاه و همچنین مهاجرتش در بیابان در بلند مدت دارد.

کاکتوس شیطان خزنده در آب و هوای سرد دریایی این منطقه با سرعت ۶۰ سانتیمتر در سال رشد می‌کند و کلونی‌های بزرگ و غیرقابل نفوذی از ساقه‌های خاردار تشکیل می‌دهد، اما در آب و هوای خشک، سرعت رشد آن به ۶۰ سانتیمتر در ده سال کاهش می‌یابد. اما این کاکتوس‌ها حتی در محیط بومی خود هم از گرده افشان‌ها دورند، بنابراین برای بقا به شبیه سازی وابسته هستند.

   

از آنجا که این کاکتوس موازی زمین رشد می‌کند، ریشه آن به سمت نوکش می‌رود و هنگامی که در خاک ماسه‌ای ثابت شد، ریشه‌ قدیمی می‌میرد، می‌پوسد و به موادمغذی برای رشد ساقه جدید تبدیل می‌شود. این فرآیند به کاکتوس اجازه می‌دهد به مرور زمان در بیابان حرکت کند.

شیطان خزنده یکی از جالب‌ترین گیاهان جهان، اما رو به انقراض است. به دلیل نادر بودن آن، دوستداران کاکتوس مبالغ هنگفتی برای خرید این گیاه هزینه می‌کنند و در بازار سیاه به قیمت ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار فروخته می‌شود. اما قاچاق غیرقانونی تنها یکی از تهدید‌های این کاکتوس است. چون این گیاه افقی رشد می‌کند مزاحم چریدن دام هاست، بنابراین دامداران آن‌ها را از بین می‌برند.

برخی از آن‌ها هم برای آماده سازی زمین کشاورزی از بین می‌روند. اگر از بین بردن این گیاه به همین ترتیب ادامه یابد تا چند سال آینده اثری از آن نخواهد بود. این گیاه تا ۱۰۰ سال عمر می‌کند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۳۶۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توت خولان دریایی برای دیابت و چاقی مفید است

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، یک مطالعه جدید از دانشگاه مموریال کانادا، به وجود منبع آنتی اکسیدانی در درختچه‌ای که در مناطق ساحلی نیوفاندلند کانادا رشد می‌کند، پی برده است.

این مطالعه نشان می‌دهد که توت‌های گیاه خولان دریایی دارای ویژگی‌های تغذیه‌ای منحصربه‌فردی هستند که پتانسیل درمان دیابت و چاقی را دارند.

این اولین باری نیست که توت‌های خولان دریایی ارزش قابل توجهی برای سلامت انسان دارند. توت‌ها در حال حاضر در آسیا محبوب هستند و همچنین برای درمان آرتریت و سایر بیماری‌های التهابی در اروپا استفاده می‌شوند.

توت خولان دریایی حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند. توت‌ها و برگ‌های درختچه به طور گسترده‌ای به صورت خوراکی و به عنوان دارو استفاده می‌شوند.

با توجه به خواص سلامت این گیاه، سازمان‌های دولتی کانادا، خولان دریایی را در اوایل دهه ۲۰۰۰ به این کشور معرفی کردند. تحقیقات اولیه در آن زمان نشان داد که این گیاه پتانسیل تجاری گسترده‌ای دارد.

روغن این گیاه همچنین منبع قوی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶، پلی فنول ها و ویتامین‌های E، B و A است.

نویسندگان مطالعه حاضر گزارش می‌دهند که یافته‌های امیدوارکننده توت خولان دریایی برای درمان دیابت و چاقی در شرایط آزمایشگاهی مشاهده شده است.

به گفته محققان، وجود ویتامین‌های C و E و همچنین فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و ترکیبات فنولی به همراه محتوای فیبر غذایی در خولان دریایی، ممکن است با کاهش آسیب اکسیداتیو و التهاب، به طور بالقوه حساسیت به انسولین و متابولیسم گلوکز را بهبود بخشند.

همچنین به دلیل ترکیبی از خواص ضد التهابی و ضد میکروبی، خولان دریایی می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روده داشته باشد. سلامت بهتر روده تأثیر مثبتی بر سلامت متابولیک دارد و به طور بالقوه به مدیریت دیابت و چاقی کمک می‌کند.

خولان دریایی درختچه‌ای مقاوم، خاردار و برگریز است که معمولاً در امتداد سواحل بادگیر رشد می‌کند.

کد خبر 6079340

دیگر خبرها

  • وکیل مدافعان شیطان در تهران!
  • چرا قطب جنوب در واقع یک «بیابان» خطرناک است؟
  • توت خولان دریایی برای دیابت و چاقی مفید است
  • کشت سماق در اهر
  • کشت سماق برای اولین بار در شهرستان اهر
  • اسماعیلی: امرو‌ز روز نصرت سپاهیان اسلام بر جنود شیطان و یوم الله است
  • بیانیه جمعی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حمایت از حمله موشکی ایران
  • کشت گلابی خاردار برای اولین بار در سرخه
  • کشت گیاهان کم‌آب‌بر در سرخه توسعه یافت
  • شیطان مرموز انیمۀ «شیطان کش» کیست؟