Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر ساله با شروع ماه مبارک رمضان و بالا رفتن تقاضا و مصرف اقلام مورد نیاز و کالاهای ضروری سبد خانوار، بازار واکنش نشان داده و قیمت این کالاها دستخوش نوساناتی می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، با افزایش تقاضا اگر دستگاه‌های مربوطه سعی در تامین کالاهای پرمصرف نکنند و دولت نظارت دقیقی نداشته باشد، احتمالا با افزایش قیمت اقلام ضروری در ماه رمضان مواجه می شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‌  در این ماه محصولات پروتئینی، برنج، حبوبات، چای، روغن، قند و شکر، خرما، زعفران و آرد با تقاضا و مصرف بیشتری همراه است. ستاد تنظیم بازار برخی سازمان ها مانند جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار در این ماه با توزیع اقلام ضروری در فروشگاه های زنجیره ای و بازارهای روز سعی بر ثابت نگه داشتن قیمت این کالاها دارد. اما به توجه به افزایش تقاضا در این ماه برخی کسبه یا به دلیل دسترسی کمتر به اقلام و گاهی هم به دلیل سودجویی قیمت ها را افزایش می دهند که این امر برای مردم مشکلاتی را در تامین مایحتاج ضروری ایجاد می کند.
 


قیمت ها در بازارهای روز کنترل شده تر است

مرد میانسالی که برای خرید به یکی از بازارهای روز کرج آمده می گوید: از قدیم ماه رمضان از شان و حرمت بالایی برخوردار بوده و در این ماه معامله و هر خرید و فروشی با درستی و صداقت رفتار بیشتری انجام می شد و همه سعی می کردند شرایط را برای

یکدیگر آسان کنند.

«سید حمید فرهادی» می افزاید: اما سالهاست که از چند روز به ماه رمضان مانده قیمت بیشتر کالاها گران می شود و توان مردم برای خرید کمتر می شود.

فرهادی با بیان این که همیشه خرید خود را از بازار روزها و میادین میوه و تره بار انجام می دهد می گوید: قیمت کالاها در این مراکز بازهم کنترل شده تر از فروشگاه ها و مغازه های متفرقه است.

وی می افزاید: در مجموع شرایط خرید برای مردم سخت تر از قبل شده و هر سال که می گذرد وضعیت سخت تر و توان مردم برای تامین مخارج زندگی کمتر می شود.

 

قیمت های متفاوت در مغازه های مختلف

«فرانک یوسفی» دیگر شهروند کرجی نیز با گلایه از افزایش بی رویه برخی اقلام مصرفی در ماه رمضان می گوید: برخی از کالاها تفاوت قیمت زیادی با چند روز قبل دارد.

یوسفی می افزاید: تخم مرغ که از اقلام ضروری و پرمصرف است در مغازه ها با قیمت 18هزاروپانصد تومان فروخته می شود و این درحالی است که اعلام می شود قیمت هرشانه 12هزارو600 تومان است اما ما چنین قیمتی نمی بینیم.


وی می گوید: گوشت و مرغ و روغن هم در این روزها افزایش قیمت داشته و ظاهرا هر کسی هرقیمتی بخواهد روی اجناسش می گذارد چرا که این قیمت ها در مغازه های مختلف متفاوت است.

وی اضافه می کند: در این ایام حتی نانوایی ها هم قیمت نان را افزایش داده اند و خرید نان هم معضلی شده است و در ساعات نزدیک به افطار باید ساعت ها در صف نانوایی معطل شویم.

بازار آشفته امروز دستخوش فرهنگ نادرست

 

یک کارشناس مسائل اقتصادی می گوید: همیشه با نزدیک شدن به ایام خاص مانند تعطیلات نوروز، ماه رمضان و حتی برخی تعطیلی های چند روزه مانند تعطیلات خرداد شاهد بر هم خوردن تعادل بازار هستیم.

«حسین قادریان» می افزاید: همه این افزایش قیمت ها به دلیل افزایش تقاضا و کمبود کالا نیست و متاسفانه برخی افراد سودجو در چنین شرایطی با سواستفاده از تقاضای مردم حتی کالاهای از پیش خریداری شده را با قیمتی بالاتر به فروش می رسانند و با جو سازی در بازار موجب آشفتگی می شوند.

قادریان می گوید: بحث نظارت مسئولان و بازرسان همیشه مطرح بوده و انجام می شود اما آنچه اهمیت دارد فرهنگ جامعه در مواجهه با چنین شرایطی است که متاسفانه هر چه می گذرد بیشتر دستخوش نامهربانی و ناسازگاری با یکدیگر می شود.

وی اضافه می کند: از طرفی هم مردم با قرار گرفتن در چنین شرایطی مخالف اصول رفتار کرده و برای خرید بیش از حد نیاز کالاهای گران شده بیشتر راغب می شوند در حالی که اگر به اندازه نیاز خود و از مراکز کنترل شده قیمت خریداری کنند جایی برای سودجویی این افراد باقی نمی ماند.

این کارشناس اقتصادی می گوید: متاسفانه فرهنگ اقتصادی ما دستخوش تغییرات زیادی شده که برای اصلاح آن نیاز به همت تک تک ما هست و چنانچه هر کدام از افراد جامعه با آگاهی از شرایط بتوانند امور اقتصادی خود را اداره کنند می توانند در کاهش این نابسامانی های جامعه موثر باشند چرا که برای هر امری منتظر و معطل مسئولان ماندن شرایط را بدتر می کند.


 

افزایش قیمت نان در نانوایی های آزادپز است

نایب رییس اول اتحادیه نانوایان کرج اظهار می کند: در نانوایی های دولتی و یارانه پز افزایش قیمتی در نرخ نان وجود نداشته و چنانچه نانوایی ها نان را گران کرده باشند تخلف کرده و رسیدگی خواهد شد.

«حجت الله نصیری» می افزاید: شاید این افزایش قیمت نان مربوط به نانوایی های آزاد پز باشد چرا که هیچ تعرفه مشخصی برای قیمت نان در این نانوایی ها وجود ندارد و طبق توافق نانوا و مشتری قیمت دریافت می شود.

نصیری می گوید: با توجه به این که قیمت آرد در روزهای گذشته افزایش داشته احتمال گران کردن نان در نانوایی های آزادپز وجود دارد.

وی اضافه می کند: به عنوان مثال قیمت نان سنگک در نانوایی های آزادپز از 750 تومان تا 2هزاروپانصد تومان است.

نایب رییس اتحادیه نانوایان با بیان این که به همراه هیات بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت البرز به طور روزانه بر فعالیت و قیمت نانوایی ها نظارت انجام می شود می گوید: با توجه به اینکه از سال 94 در قیمت نان افزایشی نبوده درحالی که دستمزد و هزینه های جانبی این صنف افزایش داشته گاهی شاهد کم فروشی( کمبود در وزن چانه) در برخی نانوایی ها هستیم.

نصیری با تاکید بر ضرورت افزایش نرخ نان می گوید: با در نظر گرفتن تورم در سال های گذشته و عدم تغییر در قیمت نان ما نمی توانیم جوابگوی نانوایان بوده و شرمنده آنها هستیم.

وی درباره ساعت کاری نانوایان می گوید: همه نانوایی ها از صبح تا بعداز افطار پخت نان دارند و با توجه به این که در ماه رمضان قرارداریم و برای افطار تقاضای نان بیشتر است از یک ساعت به اذان مغرب نانوایی ها شلوغ بوده و مردم در صف می ایستند که این امر طبیعی است اما مشکلی در دیگر ساعت های روز وجود ندارد.

 

ذخایر کالاهای اساسی فروشگاه های زنجیره ای کافی است

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صنعت و معدن البرزبا تاکید بر اهمیت تنظیم بازار در ماه رمضان می گوید: طبق دستور العمل، جشنواره رمضان برای فروش فوق العاده با مشارکت فروشگاه های زنجیره ای و اتاق اصناف اجرا می شود و خوشبختانه فروشگاه های زنجیره ای اعلام کردند که ذخایرشان برای کالاهای اساسی به مقدار کافی است.

 

 

«فرید رضا» با بیان این که اقلام ماه مبارک رمضان بین 5 الی 25 درصد زیر قیمت بازار عرضه می شود می افزاید: 130 شعبه فروشگاه زنجیره ای در استان، بنرهای متحدالشکلی را برای اطلاع رسانی جشنواره رمضان نصب کرده و طرح ویژه نظارتی ماه مبارک رمضان با همکاری اداره نظارت و بازرسی، بازرسی اصناف و تعزیرات حکومتی اجرا می شود و بازرسی ها در این ماه تشدید خواهد شد.

رضا درباره کنترل قیمت کالاهای اساسی می گوید: میانگین قیمت تخم مرغ در دو ماه ابتدای سال در مقایسه با دو ماه پایان سال 96 با 2درصد کاهش مواجه بوده و هر کیلو تخم مرغ که 7 هزار و 560 تومان بود اکنون 7 هزار و 438 تومان است.

وی می افزاید: روغن جامد 5 کیلویی 3 درصد افزایش قیمت داشته و روغن نباتی مایع همان 5 هزار و 300 تومان و هیچ تغییری نداشته است.
انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۳۷۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

آفتاب‌‌نیوز :

 بازار در نخستین روز کاری هفته شاهد روند نزولی قیمت طلا و سکه است.

قیمت اونس طلا امروز

هر اونس طلا، امروز به ۲,۳۳۸ (دو هزار و سیصد و سی و هشت) دلار رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۱۲ درصدی داشته است.

قیمت گرم طلا ۱۸ عیار امروز

قیمت طلا پایین آمد و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳,۴۹۹,۷۰۰ (سه میلیون و چهارصد و نود و نه هزار و هفتصد ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، کاهش ۰.۹۹ درصدی داشته است.

قیمت مثقال طلا ۱۸ عیار امروز

همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با کاهش ۰.۹۸ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۱۵,۱۶۰,۰۰۰ (پانزده میلیون و یکصد و شصت هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ دلار مبادله ای

قیمت دلار مبادله ای، امروز به ۴۴,۱۹۸ (چهل و چهار هزار و یکصد و نود و هشت ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۰.۳۶ درصدی داشته است.

آخرین نرخ یورو مبادله ای

یورو مبادله ای، امروز به ۴۷,۲۳۲ (چهل و هفت هزار و دویست و سی و دو ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۰.۳۶ درصدی داشته است.

آخرین نرخ پوند

پوند امروز با کاهش ۳.۳۲ درصدی، از ۸۰,۳۲۷ (هشتاد هزار و سیصد و بیست و هفت ) تومان به ۷۷,۷۵۰ (هفتاد و هفت هزار و هفتصد و پنجاه ) تومان رسید.

قیمت درهم امارات مبادله ای امروز

همچنین درهم امارات مبادله ای با افزایش ۰.۳۵ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۱۲,۰۳۴ (دوازده هزار و سی و چهار ) تومان معامله شد.

آخرین نرخ لیر ترکیه

لیر ترکیه، امروز به ۱,۹۱۵ (یک هزار و نهصد و پانزده ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، کاهش ۱.۵۶ درصدی داشته است.

قیمت دلار کانادا امروز

دلار کانادا امروز با کاهش ۴.۱۴ درصدی، از ۴۷,۳۸۵ (چهل و هفت هزار و سیصد و هشتاد و پنج ) تومان به ۴۵,۵۰۰ (چهل و پنج هزار و پانصد ) تومان رسید.

آخرین نرخ دلار استرالیا

همچنین دلار استرالیا با کاهش ۱.۷۲ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۴۰,۶۵۰ (چهل هزار و ششصد و پنجاه ) تومان معامله شد.

قیمت دینار عراق امروز

همچنین دینار عراق با کاهش ۲.۱۲ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۴۷ (چهل و هفت ) تومان معامله شد.

قیمت سکه امامی امروز

قیمت سکه امامی به ۴۱,۹۰۰,۰۰۰ (چهل و یک میلیون و نهصد هزار) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، کاهش ۰.۶ درصدی داشته است.

قیمت نیم سکه امروز

نیم سکه، امروز به ۲۴,۸۰۰,۰۰۰ (بیست و چهار میلیون و هشتصد هزار) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، بدون تغییر است.

قیمت ربع سکه امروز

ربع سکه در بازار داخلی هم ۱۴,۹۰۰,۰۰۰ (چهارده میلیون و نهصد هزار) تومان قیمت خورد.

آخرین نرخ سکه گرمی

همچنین هر سکه گرمی با کاهش ۱.۴۹ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۶,۷۰۰,۰۰۰ (شش میلیون و هفتصد هزار) تومان معامله شد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

دیگر خبرها

  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت سکه در سراشیبی سقوط
  • قیمت ساندرو در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نفت در مدار رشد؟
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • محدوده حساس برای قیمت دلار؛ در کف بازار ارز و طلا چه خبر است؟
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری آرد و نان