Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جریان معاملات مثبت گروه فلزی، ساختمانی و سیمانی تمام نماگرهای بازار در محدوده مثبت قرار گرفتند. از این رو شاخص کل نیز پس از رفت و برگشت به کانال 96 هزار واحد نهایتا در ارتفاع 95 هزار و 951 واحد آرام گرفت.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ معاملات تالار شیشه ای امروز در حالی کار خود را آغاز کرد که در ابتدای ساعت معاملاتی شاخص با جهش 400 واحدی توانست خود را به کانال 96 هزار واحد برساند اما فشار عرضه در نمادهای بزرگ و مطرح بازار به شاخص اجازه نداد تا وضعیت خود را در کانال 96 هزار تثبیت کند و مجددا برگشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاهی به بورس در هفتهای که گذشت

اما در هفته ای که گذشت بازار وضعیت بهتری نسبت به هفته قبل داشت و این موضوع در مقابل تهدیدات آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌های سخت علیه ایران تا چند ماه دیگر جلب توجه می‌کرد. هنوز بازار با ابهامات زیادی در خصوص پایبندی اروپا به برجام و آینده اقتصاد کلان کشور روبه‌رو است. دیگر ابهام موجود اینکه سرانجام دلار برای صنایع صادرات محور چه رقمی خواهد بود؟ و حتی خبری شنیده شد مبنی بر کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به 8 سنت که آیا این امر عملی می‌شود یا خیر؟

همچنین در ادامه شرایط عدم اطمینان بازار اعتصاب رانندگان اتحادیه کامیون‌دارها هم به نگرانی‌ها دامن زد، چراکه هزینه حمل‌و‌نقل بر روی بهای تمام شده در بسیاری از صنایع تاثیرگذار است. حال باید دید این افزایش هزینه را شرکت های بورسی چگونه در گزارش های سه ماهه خود  منتشر می کنند؟

فلزی ها همچنان در اوج

از سوی دیگر در روزهای اخیر به لطف گزارش های مناسب ، گروه های سنگ آهنی و فولادی از رشد مناسب قیمتی در بورس برخوردار بودند. همچنین انتظارات مثبتی از سوی فعالین مبنی بر چانه زنی احتمالی در مورد بده بستان های دولت با شرکت های صادراتی شکل گرفت. در این خصوص اخباری مبنی بر عدم تاثیرپذیری دو قلوهای سنگ آهنی از عوارض صادرات موجب شد معاملات این دو نماد امروز نیز مثبت دنبال شود. گفتنی است طبق تصویب نامه درخصوص فهرست مواد خام و کالاهای نفتی توسط هیات وزیران در مورخ 16 تیر 96 کانسنگ آهن جزء مواد خام محسوب می شود. اما «کچاد» محصول صادارتی ندارد و تنها 11 درصد از محصول «کگل» کنستانتره است و کانسنگ نیست.

از سوی دیگر در آخرین روزهای هفته گذشته انتشار خبر اعمال تعرفه از سوی آمریکا بر واردات آلومینیوم و فولاد سبب شد امروز نیز شاهد معاملات مثبت در گروه فزی-معدنی بودیم. البته گفتنی است گزار های مساعد نمادهای این گروه در روزهای اخیر و رشد سودآوری سهام معدنی با توجه به افزایش نرخ های جهانی خود مهمترین عامل اقبال این روزهای حقیقی ها به نمادهای فلزی است. از این رو امروز نیز همچون روزهای هفته گذشته حقیقی ها 5.5 میلیارد تومان از سهام فلزی-معدنی را به سبد سهام خود اضافه کردند.

تاثیر اعمال تعرفه زیر ذره بین بورس

دیروز در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته پس از برقراری قطعی تعرفه های 10 درصدی آلومینیوم و 25 درصدی فولاد توسط آمریکا موجب شد تا تنش های تجاری گریبان گیر بازار های کامودیتی شود. تحت چنین شرایطی، آمریکا به عنوان یکی از بزرگ ترین مصرف کنندگان فولاد و آلومینویم جهان، واردات خود را محدود کرده تا صنایع فولاد و آلومینوم سازی این کشور که در چند سال اخیر کمتر از ظرفیت فعالیت می کردند میزان تولیدات خود را افزایش دهند.

 طبق آمار شرکت های فولاد ساز ایالات متحده توانایی تولید حدود 85 درصد فولاد مورد نیاز آمریکا را دارند که مابقی آن از واردات تامین می شود. اما در سوی دیگر جهان کشور های صادر کننده فولاد که مقصد نهایی محصولاتشان آمریکا بود با مشکل مازاد عرضه مواجه خواهند شد. البته از سویی در فصل پیک مصرفی کشور چین نیز قرار گرفته ایم که این خود می تواند تا حدودی تعدیل کننده عرضه و تقاضای فولاد باشد. موضوع مهم تر در این مسئله پروژه عظیم نو سازی زیر ساخت های آمریکاست که خود فصل جدیدی از تقاضای جهانی به ویژه در حوضه فولاد رقم خواهد زد و با بروز آن شاهد کسری عرضه در مقابل فشار تقاضا خواهیم بود. ترامپ منافع متعددی را از اجرای این تصمیم دنبال می کند که یکی از آن ها فشار بر متحدان خود به ویژه اتحادیه اروپا بر سر مسائل سیاسی است.

از طرفی با توجه به سهم 25 درصدی آمریکا از تجارت جهانی و همچنین کسری بودجه ای که چندین سال است که دامن گیر این کشور شده و در سال های اخیر به وضعیت نامناسبی رسیده است، حال ترامپ با وضع چنین تعرفه هایی سعی در جبران مقداری از آن را دارد. اما موضوع مهمتر شاید آینده نگری آمریکا برای کنترل نوسانات بی قید بند احتمالی قیمت کامودیتی ها ( به ویژه فولاد) در ماه ها و سال های آتی است که از افزایش تقاضای خود آمریکا (به دلیل اجرای پروژه های زیر ساختی در این کشور) نشات خواهد گرفت. با بروز جنگ تجاری پدید آمده از سوی کشور آمریکا در مقابل اتحادیه اروپا و کشور های کانادا، مکزیک و ... که واکنش های کشورهای مقابل را به همراه داشته است و انتظار می رود با استمرار آن پیامد های نامطلوب جدید را باعث شود. حال باید به نظاره نشست تا مشخص شود در روزهای معاملاتی آتی در هفته جاری، سیاست های اقتصادی جهان چه لقمه ای را به بازار های کامودیتی خواهد خوراند.

مسائل مطرح شده که به نوعی گریبان گیر فولاد سازان داخل نیز خواهد شد (به طور مثال اگر چین نتواند فولاد تولیدی خود را به آمریکا صادر کند، در داخل کشور خود مصرف خواهد کرد که تا حدودی نیاز واردات فولاد را برطرف خواهد کرد) و صادرات فولاد ایران را نیز با چالش مواجه خواهد کرد. در کنار مسائل طرح شده مسئله کاهش سهمیه آب صنایع فولاد سازی در کشور، خود به معضلی برای تولیدات این شرکت ها تبدیل شده است.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان به منظور مدیریت مشکل کم آبی در نظر دارد تا یک سال آینده 30 درصد از آب مورد نیاز خود را از طریق جمع آوری و تصفیه پساب  شهر های لنجه و مبارکه تامین کند. از این رو نماد «فولاد» با جهش امروز خود سقف تاریخی خود را در هم شکست و قیمت 319 تومان را به ثبت رساند.

در سوی دیگر فولاد خوزستان را داریم که در طی دو ماه گذشته از ابتدای سال جاری توانسته در مقایسه با مدت مشابه سال 96 حدود 48 رشد فروش را تجربه کند. طبق گزارشات نرخ های فروش اسلب و بلوم بیلت از ماه های پایانی سال گذشته تا اردیبهشت امسال روندی نزولی داشته که دلیل اصلی آن کاهش نرخ محصولات صادراتی است. از آنجایی که شرکت فولاد خوزستان بزرگ ترین صادر کننده فولاد کشور بوده و صادرات محصولات فولادی وزن مهمی در فروش شرکت دارد، کاهش نرخ ها اثرات منفی بر درآمد محقق شده را باعث خواهد شد، اما از سوی دیگر معافیت مالیاتی برای صادر کنندگان نیز می تواند نکته مثبت در صورت های مالی این شرکت ها به حساب آید. نماد «فخوز» امروز نیز برای بار دوم قیمت 595 تومان را تجربه کرد. قیمت نماد مذکور در طی دو سال گذشته با شیب قابل توجهی قدم برداشته و از محدوده 131 تومان در دی ماه سال 94 به 388 تومان ( رشد 296 درصدی) در پایان معاملات هفته گذشته رسیده است.

تورم انتقالی از بازارمسکن به بورس

گروه ساختمانی و انبوه سازی که مدت های طولانی است در رکود قرار داشت، این روزها با افزایش نرخ مسکن بازهم شاهد اقبال حقیقی ها بود تا جایی که این گروه امروز اقدام به خرید 2.7 میلیارد تومان از سهام ساختمانی و انبوه سازی کردند. همچنین اکثر نمادهای این گروه نیز در معاملات امروز صف خرید را تجربه کردند.

به دنبال پیشتازی های گروه ساختمانی، امروز موتور سیمانی ها نیز روشن شد و تمام نمادهای این گروه در محدوده مثبت معامله شدند. در این گروه «سفارس»، «سهگمت» و «سخوز» از اقبال بیشتری برخودار شدند. اما حقیقی در این گروه تنها 500 میلیون تومان خرید کردند.

پالایشی ها همچنان در حاشیه

اما نمادهای گروه پالایشی که چندی است وارد فاز اصلاحی شده اند، کاهش قیمت نفت در روز گذشته وضعیت گروه فرآورده های نفتی را قرمزتر کرد. جمعه صبح انتشار خبر کاهش نرخ بیکاری آمریکا به پایین ترین سطح در سه سال گذشته، سبب تقویت شاخص دلار رسیدن به مرز 94.169 واحد شد. همین خبر کافی بود تا قیمت جهانی نفت و طلا واکنش منفی نشان دهند. از این رو امروز گروه پالایشی بازهم در حاشیه قرار گفتند و حقیقی ها همچون روزهای هفته پیش اقدام به فروش 1.6 میلیارد تومان از سهام این گروه کردند. اما امروز درگروه های اکثرا متعادل و منفی شیمیایی، پالایشگاهی نمادهای «زاگرس»، «شپترو»، «شکربن»، «شاراک»، «جم»، «شبریز» و «شاملا» از اقبال بیشتر و نوسانات مثبت تری برخوردار بودند.

بازهم موتور خودرویی ها روشن نشد

گروه خودرو نیز روز نسبتا مثبتی را از لحاظ خرید حقیقی ها پشت سر گذاشت و این گروه مجموعا 1.9 میلیارد تومان از سهام خودرویی را به سبد خود اضافه کردند. اما دو لیدر اصلی این گروه تحت فشار عرضه های متوالی نتوانستند در محدوده های مثبت معامله شوند. «خمحور» و «خکاوه» دو سهم پُرقدرت و مثبت امروز گروه مذکور بودند. به نظر می رسد تا ورو نقدینگی جدید با بازار و یا انتشار اخبار مساعد از این گروه باید همچنان شلهد روند فرسایشی در قیمت سهام خودرویی باشیم.

سرنوشت «سپ» در بازار فردا

نکته پایانی اینکه فردا شاهد اولین عرضه اولیه سال 97 در نماد «سپ» خواهیم بود. 22 اسفند سال گذشته و بعد از برگزاری جلسه معارفه و ارایه اطلاعات ، مقرر شد 10 درصد از سهام شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش در بورس انجام شود اما به دلیل اصلاح گزارش ارزش گذاری این عرضه در سال 96 صورت نپذیرفت.

اما در هفته گذشته با ارایه توضیحات مدیرعامل درباره مصوبه هیات وزیران در خصوص رفع انحصار شرکت های PSP، این نماد با واگذاری 180 میلیون سهم وارد بورس می شود. گفتنی است این شرکت 180 میلیارد تومانی از بزرگترین شرکت های PSP است که بعد از به پرداخت ملت در رتبه دوم قرار دارد.  شرکت های به پرداخت ملت، آپ، تجارت الکتریک پارسیان و کارت اعتباری ایران کیش هم از رقبای اصلی آن بشمار می روند. این شرکت در عملکرد 12 ماهه منتهی به آذر ، قادر به تحقق 818 ریال سود به ازای هر سهم شده و اولین سود سال مالی آذر 97 را هم 1045 ریال پیش بینی کرده است. در ترکیب سهامداری «سپ» ، بانک سامان با 27.8 درصد، بانک رفاه با 30 درصد و گروه توسعه مالی و اقتصادی سامان و بیمه سامان با 15.2 و 15 درصد، دیده می شوند.

همچنین بر اساس آخرین گزارش منتشر شده شاپرک، در فروردین ماه سال ۹۷، با وجود کاهش کلی تعداد تراکنش‌های الکترونیک در کشور، تراکنش‌های این شرکت با افزایش روبرو بوده است. بر اساس این گزارش، تعداد تراکنش‌های سپ در حوزه کارتخوان بر خلاف شرایط کلی بازار و سایر رقبا، ۰.۳۲ درصد رشد داشته است. همچنین تراکنش‌های موبایلی این شرکت هم با ۱.۳۲ درصد رشد، بیشترین جهش را در میان سایر شرکت‌ها نشان می‌دهد. گفتنی است «سپ» کماکان تنها شرکت PSP ایران است که در هر سه ابزار اصلی پذیرش شامل کارتخوان، اینترنت و موبایل در میان ۳ رتبه برتر بازار قرار دارد.

بازار به زبان آمار و ارقام

در مجموع امروز شاخص کل با افزایش 374 پله ای به رقم 95 هزار و 951 واحد رسید. شاخص هم وزن نیز به پیروی از نماگر اصلی بازار با افزایش 34 واحدی به ارتفاع 17 هزار و 279 واحد رسید. در این بین 801 میلیون ورقه بهادار به ارزش 180 میلیارد تومان در 48 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان 107 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. همچنین امروز حقیقی ها بالغ بر 5.7 میلیارد تومان سهام به سبد خود اضافه کردند که بیشترین ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در نماد «فولاد» و به میزان 5.7 میلیارد تومان انجام شد. از سوی دیگر اما بیشترین تحرک حقوقی ها در نماد «شپنا» و به میزان 970 میلیون تومان دیده شد.

ترین های بورسی

در بین نمادهای تاثیرگذار گروه فلزی پیشتازی خود را حفظ کرد و «فولاد»، «وبملت» و «کگل» هرکدام به ترتیب 148، 83 و 72 واحد شاخص کل را تقویت کردند. اما در سوی قرمز های بازار معاملات منفی «رانفور»، «مبین» و «خساپا» تا حدی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس نیز امروز سبزپوش بود اما با شیب کمتر از شاخص کل و در نهایت با رشد 1.8 واحدی به ارتفاع یک هزار و 112 واحد رسید. در این بازار نیز 265 میلیون ورقه بهادار به ارزش 212 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 43 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در بین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص فرابورس «زاگرس»، «میدکو» و «سرچشمه» مجموعا 5.5 واحد آیفکس را تقویت کردند اما معاملات منفی «مارون» و «شراز» از رشد بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کردند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: شاخص ایران اقتصاد دلار خوراک رشد دولت واردات فولاد سهام ایالات متحده جهان چین اتحادیه اروپا تجارت کسری بودجه جنگ مکزیک فولاد مبارکه فولاد خوزستان شرکت فولاد وزن درآمد دی ماه مسکن قیمت نفت فرآورده های نفتی بیکاری نفت خودرو نقدینگی معارفه کارت اعتباری اینترنت موبایل سهام بورس شاخص بورس فرابورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۳۸۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت هوای اصفهان ناسالم برای گروه‌های حساس

 بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان با ۱۶۹، خیابان احمدآباد ۱۸۰، بزرگراه خرازی ۱۵۶، خیابان زینبیه ۱۷۵، خیابان فرشادی ۱۶۷، بولوار کاوه ۱۶۸، کردآباد ۱۵۵ و ایستگاه ولدان ۱۶۰ AQI در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان است.


شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه میدان انقلاب با عدد ۱۲۵، پارک زمزم ۱۴۵ و رهنان ۱۳۶ AQI وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد و هوای سپاهان شهر با عدد ۳۵ پاک است.

کیفیت هوا در ایستگاه خیابان پروین اعتصامی با عدد ۹۰، خیابان فیض ۹۹ و خیابان میرزا طاهر ۸۰ AQI در وضعیت قابل قبول قرار دارد.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر با میانگین ۵۹، سجزی با میانگین ۹۲، شاهین‌شهر ۶۴، کاشان ۵۱ و قهجاورستان ۷۹ در وضعیت قابل قبول، مبارکه با میانگین ۴۴ پاک و نجف آباد ۱۰۴ و زرین‌شهر ۱۰۳ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO)، اُزن (O ۳)، دی اکسید نیتروژن (NO ۲)، دی اکسید گوگرد (SO ۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM ۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحد‌های مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • هوای اصفهان ناسالم برای گروه‌های حساس
  • قرمز پوشی شاخص کل بورس با کاهش بیش از ۱۲ هزار واحدی
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • نماز خواندن مرد غزه‌ ای زیر آوار ساختمان
  • کیفیت هوای اصفهان ناسالم برای گروه‌های حساس
  • برتری و صعود یک پله‌ای پاس همدان در گروه اول
  • بازار‌های صادراتی خود را در کشور‌های اروپایی توسعه می‌دهیم
  • انتصاب مدیرعامل جدید گروه ملی فولاد ایران
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس