Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@13:52:41 GMT

بوق ممتد کاميون‌ها؛ هراس‌انگيز يا نويدبخش؟

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۴۱۸۳۹

بوق ممتد کاميون‌ها؛ هراس‌انگيز يا نويدبخش؟

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- خرداد 1397 با شيپور کاميون‌‌داران اعتصابي در جاده‌هاي سراسر کشور آغاز شد. صداي اين اعتراض صنفي البته به مدد شبکه‌هاي اجتماعي به ظاهر فيلتر شده به ديگر رانندگان و شهروندان ايراني هم رسيد.

يکي دو هفته از ماجرا گذشته، اما هنوز صداي بوق ممتد رانندگان کاميون‌ها بلند است و روزبه‌روز بر ابعاد اعتصاب رانندگان جاده اضافه مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از بندرعباس و شيراز تا تبريز و سنندج، از زاهدان و کرمان تا بجنورد و بيرجند و مشهد صداي اعتراض شنيده مي‌شود. اصفهان و يزد و همدان و اراک و شهرکرد و اهواز و ... تمامي شهرها حالا با صداي بوق اعتصاب رانندگان کاميون آشنا هستند.
**پژواک بوق‌ها در قيمت هندوانه
دو هفته بعد از آغاز اعتصاب، حالا آرام‌‌آرام هزينه‌هاي اضافه به بعضي کالاها مثل هندوانه خورده و بازار دارد به اين اعتراض رانندگان کاميون واکنش نشان مي‌دهد. البته ديگر صنوف نيز بيکار ننشسته‌اند و در هفته دوم اعتصاب، رانندگان تاکسي در برخي از شهرهاي ايران نيز به جرگه اعتصابيون پيوسته‌اند.
دستگاه‌هاي نظارتي از جمله دستگاه قضايي و امنيتي کشور البته با حساسيت اعتصاب را دنبال مي‌کنند. اگرچه رئيس قوه قضائيه گفته بايد ميان اعتصاب صنفي و سوءاستفاده منتقدان سياسي و برانداز فاصله باشد، اما اعتصاب در هر نوعش به دليل نبود ساختار صنفي و سنديکايي در ايران، با چالش‌هاي سياسي و امنيتي درگير بوده است. دليل چنين اتفاقي را بايد در تاريخ تشکل‌ها و اعتراض‌هاي صنفي و نقش احزاب سياسي جست‌وجو کرد.
** مکانيسمي براي فشار بر نظام؟!
جريان‌هاي چپ در طول تاريخ شکل‌گيري اعتراض‌هاي کارگري از آن به عنوان مکانيسمي براي فشار بر نظام سياسي استفاده کرده‌اند. اکنون نيز به‌رغم صداي ضعيف گروه‌هاي چپ در ايران و نقش کمرنگ آنها، به نظر مي‌رسد که همين ذهنيت همچنان برقرار است؛ ذهنيتي که گاه تمامي جريان‌هاي سياسي منتقد دولت روحاني از اصولگرايان تندرو گرفته تا اپوزيسيون برانداز و مجاهدين خلق و سلطنت‌طلبان را در يک دسته‌بندي کنار هم نشانده است.
برخي از اين اعتراض بحقِ صنفي، توقع ديگري دارند. اين گروه‌هاي به ظاهر داراي تعارض منافع؛ در يک منفعت سياسي مشترک‌اند؛ از جمله اين همگرايي مي‌توان به احتمال چشمداشت آنها در تأثير اعتصاب و فراگير شدن آن و در نهايت پيوستن ديگر قشرها و صنف‌ها اشاره کرد. به نظر مي‌رسد برخي دنبال تضعيف يا تدارک زمين‌گير شدن دولت روحاني‌اند و برخي ديگر در مقياسي وسيع‌تر، شکل‌دهي اعتراضي سياسي عليه نظام سياسي و تمامي اجزاي حاکميت را پيش‌بيني کرده‌اند.
** چرا اعتراض صنفي مسأله امنيتي مي‌شود؟
اما چرا اعتراض صنفي مي‌تواند به مسأله‌اي امنيتي بدل شود؟ پاسخ به اين پرسش بسيار ساده است: «نبود ساختار صنفي منسجم و مستقل و نبود قدرت سنديکايي براي مذاکره و چانه‌زني براي استيفاي حقوق کارگران!»
يک فعال کارگري در اين باره مي‌گويد: نبود تشکل‌هاي مستقل و اثرگذار کارگري در ايران يکي از مهمترين مشکلات کشور است که ساختار صنفي را تهديد مي‌کند. تشکل‌هاي موجود البته رهبري جامع ندارند و در نهايت در چنين شرايطي مثل ماجراي اعتصاب کاميون‌داران، شاهد شکل‌گيري يک اعتصاب گسترده و سراسري هستيم. البته خوشبختانه به دليل تغيير نسلي، رانندگان به خوبي قابل مذاکره هستند و همين تغيير رفتار و افزايش تحصيلکردگان در ميان قشر راننده نشان مي‌دهد چقدر شکل‌گيري تشکل‌هاي واقعي صنفي مي‌تواند نظام اجتماعي و سياسي کشور را به سمت پاسخگويي واقعي پيش ببرد.
حسن صادقي معتقد است: اگر تشکل واقعي وجود داشته باشد، مي‌تواند مطالبات را در قالب گفتمان جلو ببرد و طرفين را به گفت‌وگو و نامه‌‌نگاري سوق داد؛ چراکه اعتصاب، مسأله‌اي نيست که به سادگي و با يک تصميم شخصي بوجود بياييد. انباشت مطالبات پاسخ داده نشده و نبود ساختار پاسخگو و هدايت شونده و در عين حال کنترل‌پذير مي‌تواند مطالبات کارگري را جلو ببرد.
يک جامعه‌شناس نيز در اين باره مي‌گويد: آن چيزي که دولت‌ها و رهبران سياسي را از اعتصاب مي‌ترساند، اين است که ممکن است اين اعتصاب صنفي تبديل به يک اعتصاب سياسي شود. اما بايد پذيرفت زماني اين اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها سياسي مي‌شود که پشت آن سياست‌مداران مخالف دولت و احزاب سياسي رقيب دولت باشند.
علي‌اصغر سعيدي معتقد است: بهترين نيروي منسجمي که مي‌تواند گروه‌هاي برانداز را به خواسته‌هايشان نزديک کند، اعتصاب نيروهايي مثل کاميون‌داران و کارگران است. اين اعتصاب وسيله‌اي است که آنها اعتراض‌ها را گسترده کنند و به خواست‌هاي سياسي خود برسند.
**نگاه مثبت دولت به خواسته صنفي
البته نمي‌توان به واکنش دولت در اين باره بي‌تفاوت بود. دولت با درک وضعيت کاميون‌داران اعتصابي سعي کرده است با افزايش 20 درصدي کرايه‌ها نسبت به خواست رانندگان هم‌آوايي کند که اين موضوع هم منتقداني دارد. اما نشان مي‌دهد دولت به خودي خود نسبت به آنچه رانندگان را به اعتصابي چنين گسترده وادار کرده، نگاهي مثبت دارد و تلاش مي‌کند خواست رانندگان را تا حد توان برآورده کند.
کانون انجمن‌هاي صنفي رانندگان حمل کالاي سراسر کشور با صدور بيانيه‌اي اعلام کرد که نمايندگان اين اتحاديه با رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌‌اي کشور جلسه‌اي داشته‌ و به تصميماتي رسيده‌اند. افزايش 20 درصدي کرايه حمل کالا يکي از اين توافقات بوده است. همچنين تشکيل کارگروه تخصصي با حضور نمايندگان اتحاديه‌ها و معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي و طرح مشکلات شاغلان در اين بخش، از جمله همراهي‌هايي است که از سوي دولت صورت گرفته است. همچنين طبق اطلاعيه اعضاي کانون انجمن‌هاي صنفي رانندگان حمل کالاي سراسر کشور، ديدار با اعضاي کميسيون اجتماعي مجلس و بيان خواست‌هاي رانندگان از ديگر اتفاق‌هايي است که طي يکي دو هفته گذشته صورت گرفته است.
صداي اعتراض و اعتصاب کاميون‌داران ايراني چنان بلند بوده که اتحاديه بين‌المللي رانندگان آمريکاي شمالي هم از اعتصاب کاميون‌داران ايراني حمايت کرده است.
به نظر مي‌رسد فارغ از برخي تندروي‌ها و حرکاتي که به زيان مردم تمام شد، حرکت هماهنگ و بدون مخاصمه رانندگان کاميون در ايران مي‌تواند نويد آمادگي جامعه کارگري ايران براي شکل‌دهي به سنديکاهاي کارگري و همچنين آمادگي دستگاه‌هاي مختلف حاکميت براي پذيرش چنين تشکل‌هايي باشد.
گزارش از جواد حيدريان
**اداره کل اخبار چندرسانه اي**ايرنا پلاس**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۴۱۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) اعتصاب فراگیر در کرانه باختری

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ◄ درخواست مهم انجمن رانندگان کامیون از اتحادیه تولیدکنندگان قطعات وسائط سنگین
  • سخنرانی اخیر ابوعبیده، نویدبخش پیروزی مقاومت بود
  • کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند
  • ◄ مالیات از درآمدی که مربوط به رانندگان کامیون نیست
  • بخش ترکمانچای آذربایجان شرقی شهرستان شد
  • ترکمانچای شهرستان شد
  • (ویدئو) اعتصاب فراگیر در کرانه باختری
  • ◄ عملکرد ضعیف بیمه تکمیلی رانندگان کامیون/ راز قرارداد مجدد با شرکت بیمه چیست؟
  • ◄ گرانی خدمات دولتی برای رانندگان کامیون؛ گمرک هم هزینه ایکس ری را افزایش داد
  • پنج اخطار برای یک مجلس