Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود آنکه تنها دو روز به آخرین مهلت احزاب برای تطبیق اساسنامه‌‌شان با قانون جدید باقی مانده است، حزب اعتدال و توسعه تاکنون کنگره‌ای برگزار نکرده است. ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۰ سیاسی سیاست ایران نظرات

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم،‌ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی مصوب 1394/11/4 مجلس شورای اسلامی در تاریخ 1395/8/8 از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تأیید و در تاریخ 1395/8/22 جهت اجرا ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قانون از تاریخ لازم الاجرا شدن، جایگزین قانون "فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته‌شده"، مصوبه 1360/6/7 مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

بیشتر بخوانید

واکنش سخنگوی اعتدال و توسعه به عدم همکاری با اصلاح‌طلبان در انتخابات 98نظر کمیسیون ماده 10 احزاب درباره درگیری در کنگره "اعتماد ملی"

تفاوتی که در قانون جدید احزاب  نسبت به قانون مصوب سال 1360 وجود دارد این است که جمعیت‌ها، انجمن‌های صنفی و انجمن‌های اسلامی دیگر به عنوان یک تشکل سیاسی به حساب نمی‌آیند و تشکل‌هایی که پیش از این با عناوین بالا فعالیت می‌کردند برای این که در زمره تشکل‌های سیاسی به شمار بیایند باید عنوان دیگری را برای خود انتخاب کنند.

بر اساس اعلام کمیسیون ماده 10 احزاب که توسط وزارت کشور مسئول نظارت بر تطبیق قانون جدید احزاب توسط تشکل‌های سیاسی شده، احزاب سیاسی تنها تا تاریخ 14 آذر سال گذشته مهلت برگزاری کنگره سراسری تشکل متبوعشان به منظور تطبیق اساسنامه تشکل با قانون جدید احزاب را داشتند که البته این تاریخ به دلیل آماده نبودن احزاب برای برگزاری کنگره تاکنون چند بار تمدید شده است.

کمیسیون ماده 10 احزاب در آخرین اطلاعیه خود اعلام کرد که 14 خردادماه 97 آخرین مهلت برگزاری کنگره سراسری احزاب متقاضی فعالیت سیاسی در کشور خواهد بود و این تاریخ تمدید نخواهند شد. در همین راستا بیشتر تشکل‌های سیاسی کشور تاکنون با تشکیل کنگره سراسری، اساسنامه تشکل خود را براساس  قانون جدید احزاب  تغییر دادند.

در این بین حزب اعتدال و توسعه با یک وقفه 11 ساله، هنوز کنگره سراسری خود را برگزار نکرده است. حزبی که دبیرکل‌ آن محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت است و برخی چهره‌های این حزب در دولت یازدهم و دوازدهم نقش موثر دارند. حزب اعتدال و توسعه سال  1378 توسط برخی مسئولان دولت کنونی از جمله محمدباقر نوبخت، محمود واعظی، محمدرضا نعمت زاده و اکبر ترکان تاسیس شد.

فعالیت‌های سیاسی حزب اعتدال و توسعه از انتخابات دوره ششم مجلس رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت. نوبخت که در این انتخابات توانسته بود برای چهارمین بار به عنوان نماینده مردم رشت وارد مجلس شود، در بدو ورود به مجلس ششم، فراکسیون اعتدال را به همراه جمعی دیگر اعضای این حزب که موفق به ورود به این مجلس شده بودند، تشکیل داد. 

با روی کار آمدن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم، فعالیت‌های حزب اعتدال و توسعه نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت چراکه این حزب از اولین حامیان روحانی بود و حسن روحانی نیز از گذشته پیوند محکمی با این حزب داشت. با پیروزی حسن روحانی در انتخابات، پای اعتدال‌توسعه‌ای‌ها به دولت باز شد؛ محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، محمود واعظی وزیر ارتباطات، اکبر ترکان رئیس مناطق آزاد، نعمت‌زاده وزیر صنعت، علی جنتی وزیر ارشاد، مرتضی بانک و...

این حزب در انتخابات دوره دهم مجلس ذیل شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان با احزاب اصلاح طلب ائتلاف کرد و لیستی واحد برای انتخابات مجلس معرفی کرد. هرچند بعد از پایان ماراتن مجلس دهم، برخی اصلاح‌طلبان علت رای نیاوردن عارف در انتخابات هیئت رئیسه مجلس را رای دادن اعضای اعتدال و توسعه به لاریجانی عنوان کردند. حسین مرعشی در این زمینه گفته بود "رأی نیاوردن عارف به‌دلیل رفتار نمایندگان عضو حزب اعتدال و توسعه بود."

این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم نیز دوباره در کنار روحانی قرار گرفت و اعضای آن پست‌های کلیدی دولت را در اختیار گرفتند. با این حال حزبی که پشتوانه مالی و سیاسی مهمی در دولت دارد 11 سال است که از برگزاری کنگره سراسری امتناع می‌کند. 

پیش‌تر سخنگوی سابق این حزب (اسماعیل شجاعی) از برگزاری کنگره اعتدال و توسعه در تاریخ‌های آذرماه و یا بهمن 95 خبر داده بود اما این مسئله هنوز اتفاق نیفتاده است. آخرین کنگره سراسری این حزب به سال 86 برمی‌گردد که مرحوم هاشمی رفسنجانی سخنرانی این کنگره بود. 

با توجه به اینکه تنها دو روز به اتمام موعد مهلت برگزاری کنگره تشکل‌های سیاسی به منظور تطبیق اساسنامه‌شان با قانون جدید احزاب باقی مانده،‌ به نظر می‌رسد، مسئولان حزب اعتدال و توسعه برنامه‌ای برای برگزاری کنگره ندارند و عملاً این حزب با مشکل قانونی برای ادامه فعالیت روبرو خواهد شد.

انتهای پیام/

R1455/P1361/S1,1412/CT7 واژه های کاربردی مرتبط محمدباقر نوبخت احزاب اصلاح طلب

منبع: تسنیم

کلیدواژه: محمدباقر نوبخت احزاب اصلاح طلب محمدباقر نوبخت احزاب اصلاح طلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۴۶۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران برگزار می‌شود

محمد آدیگوزل‌زاده، دبیر برگزاری کنگره شهدا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از برگزاری کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در دهم خرداد خبر داد و اظهار کرد: این کنگره مهم‌ترین راه خنثی‌سازی تهدیدات دشمنان در محیط‌های دانشگاهی بوده و همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب نیز همواره تأکید دارند؛ باید شهدا را به‌عنوان الگوی جوانان معرفی کرد.

وی افزود:‌ در هفته‌های اخیر در راستای اجرای برنامه‌های«سومین کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران» به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، اقدامات مؤثری صورت گرفته ازجمله یادواره‌ها، همایش‌ها و برنامه‌های فرهنگی و دیدار با خانواده معظم شهدای دانشگاه که با مدیریت کنگره در سطح استان در حال اجرا است.

دبیر برگزاری کنگره شهدا عنوان کرد: اقدامات مختلفی از قبیل ساخت یادمان شهدای استان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، فضاسازی، دیوارنگاره‌ها، نصب عکس شهدا، نامگذاری اماکن به نام شهدا، تبلیغات شهری به مناسبت کنگره شهدا انجام و پیش‌بینی شده و به همین منظور هماهنگی‌هایی درباره ساخت تیزر تبلیغاتی اجلاسیه، تولید و پخش مستند روایی از شهدای استان تهران، ضبط مستند شفاهی خانواده شهدا و منسوبین و پادکست زندگینامه شهدا در دست اقدام است.

آدیگوزل‌زاده بیان کرد: جلسات استانی با مجموعه اعضای دست‌اندرکار این کنگره بزرگ در حال انجام بوده و آمادگی لازم برای برگزاری«سومین کنگره دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران» در روز دهم خرداد وجود دارد. بخش زیادی از اسناد و آثار شهدا در راستای اجرای کنگره جمع‌آوری و مستندسازی و تعداد زیادی از زندگینامه‌ها و آثار شهدا تبدیل به کتاب شده است.

وی تأکید کرد: پیش از این تولیداتی با محور شهدا شامل ابعاد مختلف زندگی و وصیت‌نامه‌های شهیدان تولید و در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده؛ البته با برگزاری این کنگره ۲۰ مستند از مجموعه ۷۰ شهید گرامی، تولید و آماده پخش است و به نحو ویژه‌تری تولیدات در حوزه شهدا استمرار می‌یابد.

 دبیر برگزاری کنگره شهدا گفت: همه ارکان و تولیدات کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران همانند دو دوره قبل با محور دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در حال انجام بوده و این یکی از دستاورد‌های بزرگ کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی است. پیش از این نیز شورای سیاست‌گذاری و کمیته‌های این کنگره ازجمله کمیته مالی، فرهنگی، تدارکات و پشتیبانی، فناوری و فضای مجازی، روابط عمومی و تبلیغات، انتظامات و نظارت و بازرسی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. همچنین به‌زودی اهم فعالیت‌های کمیته اجرایی اعلام و در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قالیباف درگذشت آیت‌الله نجفی تهرانی را تسلیت گفت
  • تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • فیلم/ آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • نامه محمدباقر قالیباف به رئیسی +جزئیات
  • برگزاری کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در روز دهم خرداد
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران برگزار می‌شود
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • مردم نباید به انتخابات دور دوم مجلس بی‌اعتنا باشند