Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه بخش دوم اسناد مربوط به دولت آمریکا و سران کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در خصوص جنگ‌ عرب‌ها با این رژیم را منتشر کرد.

این اسناد مربوط به سال‌های 1977 تا ماه دسامبر 1980 میلادی است و شامل یادداشت‌ها و مکاتبات «صموئیل لمیس»، سفر وقت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی، سران آمریکا، رژیم اشغال‌گر قدس و مصر بعد از نشست «کمپ دیوید» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخشی از این اسناد، «جیمی کارتر»، رئیس جمهور وقت آمریکا بعد از نشست کمپ‌ دیوید که 13 روز طول کشید، به ملک حسین، پادشاه اردن نامه‌ای می‌فرستد و از او می‌خواهد از مذاکرات کمپ‌ دیوید بین «انور سادات»، رئیس جمهوری وقت مصر و «مناخم بگین»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی حمایت کند.

 کارتر در این نامه می‌نویسد: «مصر و اسرائیل ثابت کردند که به دنبال صلح هستند؛ شکست تلاش‌های ما به دلیل نبود حمایت رهبران میانه‌رو و مسئولان کشورهای عربی قطعا منجر به تقویت عناصر غیر مسئول و افراطی خواهد شد و زمینه را برای افزایش نفوذ شوروی در سرتاسر خاورمیانه فراهم خواهد کرد».

در بین این اسناد، سفارت آمریکا در عربستان سعودی طی تلگرافی که به تاریخ 10 آگوست 1978 برای وزارت خارجه آمریکا فرستاده، از دیدار «جان سی وست»، سفیر آمریکا در ریاض با «سعود الفیصل»، وزیر خارجه وقت عربستان خبر می‌دهد.

به گزارش وبگاه «الاباء»، مقام آمریکایی که این تلگراف را نوشته و در نشست حضور داشته، در این سند می‌گوید، که سعود الفیصل از اقدام کارتر در دعوت از همتای مصری خود و نیز نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی برای برگزاری نشست کمپ دیوید حمایت کامل کرده و در این اندیشه بود که کمیته مستشاری عربستان بیانیه‌ای علنی در حمایت و تایید این نشست صادر کند.

به گفته این مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، وزیر خارجه وقت سعودی در دیدار با سفیر آمریکا قاطعانه گفته است که موضع ریاض در قبال طرح صلح تل آویو با مصر تحریف شده است؛ چرا که سعودی‌ها قصد نداشتند مذاکرات پایان یابد.

به گفته مقام آمریکایی، سعود الفیصل در این دیدار با شعف غیر قابل وصفی گفته که به دنبال موفقیت مذاکرات کمپ دیوید بوده است؛ چرا که این موفقیت متعلق به دوستان نزدیک سعودی‌ها در مصر و آمریکا خواهد بود و عربستان برای به ثمر رسانیدن آن هرچه را در توان دارد به کار خواهد گرفت.

جمهوری مصر و رژیم صهیونیستی بعد از سه جنگ در 26 مارس 1969 معاهده کمپ دیوید را با وساطت آمریکا امضا کردند؛ این معاهده خواستار پایان جنگ  و برقراری صلح بین 2 طرف بود.

بدین ترتیب مصر اولین کشوری بود که با رژیم اشغالگر قدس روابط رسمی دیپلماتیک برقرار کرد و معاهده صلح با این رژیم را امضا کرد.

انتتهای پیام/

 

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۴۶۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسوولیت جنایات در رفح بر عهده رژیم صهیونیستی و آمریکا است

به گزارش خبرگزاری مهر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه حمله رژیم اشغالگر صهیونیستی به منطقه مرزی رفح در جنوب نوار غزه را شدیداً محکوم کرد.

وی اظهار داشت: حمله به این منطقه علیرغم همه هشدارهای بین‌المللی و مخالفت قاطع جامعه جهانی، بیانگر درنده‌خویی رژیمی یاغی است که به هیچ هنجار بین‌المللی پایبند نبوده و قطعاً اصلی‌ترین تهدید صلح و امنیت بین‌المللی به شمار می‌رود.

کنعانی تصریح کرد: این اقدام رژیم با هدف به شکست کشاندن تلاش‌های بین‌المللی برای توقف جنگ و پایان بخشیدن به نسل‌کُشی در غزه و صرفاً به قصد حفظ منافع فردی و گروهی جنایتکاران صهیونیست صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید نمود: چنانچه قبلاً بارها اعلام کرده‌ایم، کلید آرامش و امنیت در منطقه، توقف فوری و بی قید و شرط جنگ علیه مردم مظلوم فلسطین در نوتر غزه و کرانه باختری بوده و همه بازیگران بین‌المللی باید رژیم صهیونیستی را با این هدف تحت فشار قرار دهند.

کنعانی افزود: قطعاً مسؤولیت جنایات و خونریزی جاری، بخصوص در منطقه رفح بر عهده رژیم کودک‌کش صهیونیستی و پشتیبان اصلی آن یعنی دولت آمریکا بوده و این جنایتکاران باید پاسخگوی جنایات خود باشند.

کنعانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مجدداً از نهادهای حقوقی و قضائی بین‌المللی می‌خواهد که روند رسیدگی به جنایات ضدبشری مقامات رژیم آپارتاید صهیونیستی را تسریع بخشیده و آنان را به پای میز محاکمه کشانده و مجازات نمایند.

کد خبر 6099435 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • درخواست چین از تل‌آویو: حمله به رفح را متوقف کنید
  • مسوولیت جنایات در رفح بر عهده رژیم صهیونیستی و آمریکا است
  • سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین با لابی رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • افزایش احتمال توقف جنگ در غزه
  • وزیر امور خارجه: احتمال توقف جنگ در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است
  • احتمال توقف جنگ در غزه افزایش پیدا کرده است
  • احتمال توقف جنگ در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است
  • امیرعبداللهیان: احتمال توقف جنگ در غزه افزایش پیدا کرده است | توافقاتی داشتیم که...