Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@17:11:17 GMT

نکته‌هاي بهداشتي در افطاري‌هاي خياباني

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۴۹۹۸۱

نکته‌هاي بهداشتي در افطاري‌هاي خياباني

خبرگزاري آريا - افطاري‌هايي که در چادرهاي برپايي در برخي خيابان‌ها، بوستان‌ها و گاهي ايستگاه اتوبوس و مترو و چهارراه‌ها توزيع مي‌شود حال و هوا و تنوع خاص خودش را دارد.
افطاري‌هاي ساده‌اي که رنگ و بويي از تجملات و هزينه‌هاي نجومي ندارد و مي‌توان با خوردن آنها تا رسيدن به خانه دست‌کم گرسنگي و تشنگي خود را مهار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما موضوع مهم اين‌که آيا مي‌توان به بهداشت و سلامت اين افطاري‌ها اعتماد کرد؟
مسعود فيروزکوهي کارشناس گروه تغذيه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي زاهدان در اين زمينه نکاتي را خاطر نشان مي‌کند که آگاهي از آن لازم به نظر مي‌رسد.
اغلب افراد در ماه رمضان از راه‌هاي مختلف اقدام به اطعام مي‌کنند. بهترين شيوه براي اطعام و دادن نذري، کمک گرفتن از موسسات خيريه، آشپزخانه‌ها و رستوران‌هاي مورد اعتماد محلات است که در مکان مشخص مستقر بوده و قابل اعتماد هستند.
با توجه به اين‌که توزيع بسته‌هاي افطاري در چهارراه‌ها با ضوابط بهداشتي همخواني و قابليت پيگيري ندارد و احتمال اين‌که افرادي مغرض به توزيع مواد غذايي آلوده تحت‌عنوان افطاري در چهارراه‌ها مبادرت کرده و باعث مسموميت روزه داران شوند بهتر است بانياني که به‌طور شخصي اقدام به اطعام مي‌کنند توزيع افطاري را درب منازل خود انجام دهند تا افراد ضعيف خودشان در ساعات توزيع به در منزل مراجعه و غذا را دريافت کنند. به اين روش به لحاظ اعتماد و اطمينان، محل عرضه و توزيع مشخص خواهد بود .
ويژگي‌هاي بسته‌هاي ساده افطاري
در برخي خيابان‌هاي شهر در زمان اذان شاهد توزيع افطاري‌هاي ساده مانند نان و پنير و سبزي و خرما و در مواردي شيربرنج و شله زرد و ترحلوا و برخي نوشيدني‌ها هستيم.
فيروز کوهي مي‌گويد بهتر است به جاي عرضه نان و پنير و سبزي به روش سنتي، بسته‌هاي غذايي از محصولات آماده و کارخانه‌اي تهيه و توزيع شود تا احتمال آلودگي ثانويه به حداقل برسد. مثلا از پنير بسته‌بندي يک نفره، نان بسته‌بندي از نوع نان جو يا نان ساندويچي سبوسدار، گردو، يک نوشيدني پالپ دار پاکتي و يک نوع ميوه که همگي در يک ظرف يکبار مصرف قرار داده شده و سپس در يک نايلون قرار گرفته، استفاده شود.
خصوصيات غذاهاي گرم افطاري
افرادي که اقدام به توزيع غذاي گرم در زمان افطار مي‌کنند در درجه اول بهتر است با پرداخت هزينه، سفارش تهيه غذا را به آشپزخانه‌هاي مجاز دهند تا غذايي با اصول بهداشتي در ظروف مناسب و نزديک به زمان افطار تهيه و سپس هر غذا در پلاستيک مجزا به همراه قاشق و چنگال به صورت تک نفره بسته‌بندي شود و مجموع غذا به‌صورت فوري و گرم توسط خودروي مناسب به محل توزيع حمل شود و در اختيار نيازمندان قرار گيرد .
نکاتي در مورد بسته‌هاي افطاري خانگي
در تهيه افطاري در منزل بايد قطعا تلاش بر حفظ سلامت و بهداشت بسته مورد نظر باشد اما احتمال آلودگي جزئي ناخواسته در اين محصولات دور از انتظار نيست. اگر بسته‌هاي افطاري در منزل تهيه مي‌شود بايد از مواد اوليه مناسب و مرغوب استفاده شود و کليه افراد دخيل در تهيه غذا از سلامتي کامل برخوردار باشند و به هيچ بيماري عفوني و قابل انتقال مبتلا نباشند.
از ظروف مناسب براي طبخ و ظروف يکبار مصرف مخصوص غذاهاي گرم براي بسته بندي استفاده شود. مکان تهيه و طبخ غذا سربسته و به دور از غبار و گرد و خاک و دود بوده و امکان تردد پرندگان و حيوانات خانگي نباشد. عوامل آشپزي و بسته‌بندي از لباس و ماسک مناسب و حتي‌المقدور دستکش يکبار مصرف استفاده کنند.
نشانه‌هاي يک نذري مشکوک
با توجه به اين‌که در ساليان گذشته در برخي شهرستان‌ها توزيع نذري‌ها و افطاري‌هاي مسموم در بين روزه‌داران گزارش شده است نبايد به هر غذاي نذري يا بسته افطاري اعتماد کرد.
فيروزکوهي با اشاره به اين‌که به غذاي نذري هم مي‌توان مشکوک شد مي‌گويد خوراکي‌هاي نذري و بسته‌هاي افطاري بايد در مکان‌هاي مشخص و تميزي توزيع شود که صاحب مکان شناخته شده و در دسترس باشد و غذاها و نوشيدني‌ها در ظروف مناسب بسته بندي شده باشد. هنگام مصرف غذا، اگر بوي نامطبوع، طعم نامناسب يا ترکيبات ناشناخته مشاهده شد از مصرف آن خودداري شود . به طور کلي بايد توجه شود که گرفتن غذا از دست افراد ناشناس اقدام عقلاني و منطقي نيست.
لزوم توجه به انتخاب ظروف مناسب
بسيار ديده مي‌شود برخي افراد جهت تهيه بيشتر بسته‌هاي افطاري يا توزيع زيادتر نوشيدني‌هايي چون چاي و شير و شربت در زمان افطار از خريد ظروف يکبار مصرف مناسب که به دليل کيفيت بهداشتي هزينه بالاتري دارد صرف نظر کرده و به تهيه ظروف بخصوص ليوان‌هاي نه چندان بهداشتي که قيمت پايين‌تري دارند اقدام مي‌کنند اما شايسته است که سلامت روزه‌داران در اولويت قرار گرفته و بسته‌هاي افطاري هر چند به ميزان کمتر اما با کيفيت و سلامت مطلوب‌تر ارائه شود.
توجه داشته باشيد براي غذاهاي داغ نبايد از ظروف پلاستيکي و فومي که حاوي ترکيبات نفتي و غيربهداشتي است استفاده شود و اگر قصد استفاده از ظروف گياهي براي توزيع موادغذايي و نوشيدني‌هاي خيلي داغ را داريد بايد پس از تعديل دما، غذا و نوشيدني را در اين ظروف بريزيد.
نوشيدني‌هاي افطار را شيرين نکنيد
بيشترين نوشيدني‌هايي که در زمان افطار توزيع مي‌شوند چاي، دمنوش دارچين، شير ساده، شيرکاکائو و شربت است که اگر آنها را با ميزان زياد شکر شيرين کنند، بخصوص براي افراد مبتلا به ديابت و اضافه وزن با عوارض بسياري همراه است.
فاخره بهبهاني - جام جم

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۴۹۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۱۰۰۰ بسته معیشتی در «قرار دوازدهم» بقاع متبرکه گیلان

حجت الاسلام اسماعیل تدینی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری طرح قرار دوازدهم در بقاع متبرکه گیلان و در آستان امامزادگان امیر حیدر و امیر احمد امیربنده رودسر اظهار کرد: با اجرای این طرح یک هزار بسته معیشتی به ارزش ۵۷۳ میلیون تومان بین نیازمندان توزیع شد.

وی با بیان اینکه این بسته‌های معیشتی از درآمد موقوفات، نذورات بقعه متبرکه و کمک خیرین تهیه شده است، افزود: در جریان این مراسم ۳۱۳ بسته معیتشی به ارزش ۱۵۷ میلیون از طریق مراکز افق بقاع متبرکه و مؤسسات حمایتی در جامعه هدف توزیع شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان ادامه داد: در جریان برگزاری این طرح کمک هزینه ترک اعتیاد به ارزش ۱۱ میلیون تومان برای ۱۱ نفر و کمک هزینه درمان و خرید دارو به ارزش ۲۴ میلیون تومان برای ۱۹ نفر از دیگر بخش‌های طرح قرار دوازدهم اردیبهشت ماه امسال بوده است.

وی اضافه کرد: در طرح قرار دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ تجهیزات آزمایشگاهی و بیمارستانی از جمله یک دستگاه اکسیژن ساز به ارزش ۱۰ میلیون تومان تهیه و در اختیار مراکز درمانی گیلان قرار گرفت.

تدینی گفت: کمک به تعمیرات خانه نیازمندان به مبلغ ۱۵ میلیون تومان، کمک هزینه تأمین وسایل منزل برای نیازمندان به مبلغ ۸۷ میلیون تومان از دیگر بخش‌های طرح قرار دوازدهم اردیبهشت بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از یک میلیارد تومان برای اجرای طرح قرار دوازدهم از محل درآمد موقوفات، نذورات بقاع متبرکه و کمک‌های خیرین هزینه شده است.

کد خبر 6095116

دیگر خبرها

  • توزیع ۱۰۰۰ بسته معیشتی در «قرار دوازدهم» بقاع متبرکه گیلان
  • شناسایی یک زنجیره توزیع تخم مرغ غیربهداشتی در مازندران
  • ۸ نکته مهم برای تهیه یک زیتون پرورده گیلانی اصل + طرز تهیه
  • طرز تهیه کباب کوبیده به روش آشپز خیابانی هندی (فیلم)
  • توزیع ۳۱۳ بسته معیشتی در طرح «قرار دوازدهم» رودسر
  • شناسایی و توقیف یک زنجیره توزیع تخم مرغ غیربهداشتی در مازندران
  • بیش از یک تُن مواد غذایی غیربهداشتی کشف و جمع‌آوری شد
  • بیش از یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران نابود شد
  • تهیه بسته های اقتصاد دریاپایه در مازندران
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور