Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این نامه که یکشنبه نسخه ای از آن دراختیار ایرنا قرار گرفت ، فعالان زیست محیطی صدور مجوز شکار از سوی سازمان محیط زیست را مغایر با استانداردهای زیستی، علمی، تخصصی و قوانین حاکم بر شکار و صید دانستند و خواستند محیط زیست نسبت به پروانه‌های صادر شده بازنگری کند.
در بخشی از این نامه آمده است : اخیرا خبری مبنی بر صدور پروانه ویژه شکار چهارپا برای اتباع خارجی از سوی آن سازمان شنیده می شود ، امیدواریم این خبر صحت نداشته باشد، چنانچه به هر دلیل این مجوزها از سوی آن سازمان صادر گردیده عملا ابتدایی ترین اصل و دلیل فنی که همان ظرفیت برد جمعیتی گونه هاست و سازمان متبوع متولی آن می باشد نادیده گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نویسندگان نامه نوشتند:با علم به اینکه پارامترهای اقلیمی و آب و هوایی می تواند دوره زایش حیات وحش را تغییر دهد و از نظر فنی زمان شکار تعریف شده آن سازمان مورد تایید است اما دلیل بر صدور پروانه شکار در مدت مذکور نمی باشد زیرا ظرفیت برد جمعیتی شکار متناسب با زیستگاه نیست.
در ادامه این نامه آمده است: با علم به اینکه جدایی جمعیت های نر و ماده گونه های فوق الذکر بهترین زمان مناسب برای شکار است، دلیل بر صدور پروانه شکار نخواهد بود، این در حالی است که سنین 7 الی 8 سال برای کل و قوچ بهترین زمان مناسب تولید مثل و انتشار ژن قوی تر خواهد بود، لذا شکار در این سنین منجر به کاهش انتقال ژن قوی تر که مورد نیاز رشد پایدار جمعیتی گونه های یاد شده می باشد، خواهد گردید.
این فعالان زیست محیطی نوشتند: دستگاهی که می بایست حافظ حیات وحش آسیب دیده باشد ،با عنایت به اینکه خون صدها محیط بان شهید و مجروح این مرزوبوم آن را آبیاری کرده و چند هزار محیط بان شبانه روز جهت حفظ ذخایر ژنتیکی این آب و خاک عمر خود را صرف آن کرده اند و از بیت المال این مملکت مصروف امور آنان گردیده رانادیده گرفته است
تشکل های زیست محیطی فارس دراین نامه نوشتند:سازمان های مردم نهاد و فعالین محیط زیست استان فارس که ذیل برگه نامشان درج شده نه تنها صدور مجوز شکار توسط سازمان محیط زیست را مردود اعلام می دارندبلکه آن را مغایر با استانداردهای زیستی،علمی، تخصصی و قوانین حاکم بر شکار و صید بر می شمارند.
این افراد نوشتند:از آن جا که هیچ یک از زیستگاه ها به ظرفیت برد جمعیتی گونه های ویژه شکار چهارپا مواجه نبوده و در بیشتر مناطق با کاهش شدید جمعیت متناسب با زیستگاه مواجه هستیم لذا نمی توان با استناد به افزایش جمعیت سرشماری های اخیر مبادرت به صدور پروانه ویژه شکار نمود.
این تشکل ها و فعالان زیست محیطی از عیسی کلانتری خواسته اند نسبت به بازنگری در پروانه های صادره شکار و لغو مجوزهای یاد شده اقدام عاجل به عمل آورد.
اعضای حدود 50 تشکل زیست محیطی این نامه را امضا کرده اند.
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیشتر اعلام کرده بود : با توجه به استعلام‌های انجام شده از استان‌ها و سهمیه‌های شکار درخواستی آنها به تفکیک مناطق تحت مدیریت و مبتنی بر نتایج سرشماری‌های جامع صورت گرفته، با لحاظ ملاحظات همه جانبه، پروانه شکار چهارپا در پنج استان کرمان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و البرز صادر شده است.
علی تیموری با بیان اینکه پروانه شکار مختص اتباع خارجی نیست گفت: تعداد معدود پروانه شکار صادر شده در راستای کمک به حفظ و پویایی جمعیت برخی گونه‌ها در تعداد محدودی از مناطق بود که نیاز به اصلاح ترکیب جنسی و جمعیتی، همچنین تعدیل جمعیت آن‌ها در سطح ظرفیت قابل تحمل محیط متاثر از تبعات محدود کننده خشکسالی و ضعف پوشش گیاهی و منابع آبی دارد.
6113 /1876
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 استان کرمان خشکسالی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست یزد تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۵۱۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان

ایسنا/گیلان رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان رشت با تاکید بر ضرورت اعتلای فرهنگ محیط زیست در جامعه، گفت: اهمیت محیط زیست و نهادینه کردن این علم همانند سایر علوم برای آموزش دانش‌آموزان الزامی است.

محمدتقی تقی‌زاده امروز هفتم اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برنامه‌های متنوع در هفته زمین پاک، اظهار کرد: اجرای برنامه‌های آموزشی زیست محیطی برای دانش‌آموزان مدارس ابتدایی ضروری است در همین راستا آموزش‌های لازم برای دانش‌آموزان ابتدایی یک مدرسه دخترانه در روستای پسیخان به مناسبت هفته زمین پاک انجام شد.

وی با اشاره به لزوم اهمیت محیط زیست و نهادینه کردن این علم همانند سایر علوم برای آموزش دانش‌آموزان، افزود:  برنامه‌های متنوعی به مناسبت هفته زمین پاک با مشارکت یکی از صنایع فعال در شهرستان در خصوص مباحث زیست محیطی برگزار شد. 

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان رشت گفت: کارشناسان این اداره با حضور در بین دانش آموزان و ارائه موشن‌گرافی‌های زیست محیطی، آنها را با مفاهیم ساده محیط زیست آشنا کردند.

تقی‌زاده درباره آموزش‌های ارائه شده به دانش آموزان، تصریح کرد: آموزش تعاریف و مفاهیم زیست محیطی همچون تفکیک از مبدا،  موجودات زنده و حیوانات در خطر انقراض، جلوگیری از شکار و صید، تنوع زیستی، صرفه جویی در مصرف آب و روش‌های نگهداری و محافظت از گیاهان و جانوران همراه با برگزاری مسابقه و اهدای جوایز از مهمترین بخش‌های آموزش محیط زیست به دانش آموزان است.

 وی با تاکید بر اینکه برای حفظ محیط زیست و تحویل آن به نسل آینده باید فرهنگ سازی کرد، گفت: هر قدر هزینه برای این سنین از کودکان انجام شود خود یک سرمایه‌گذاری ارزشمند محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آموزش زیست محیطی و استمرار این برنامه‌ها برای  اعتلاء فرهنگ محیط زیست ضروری است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • بدمستی در برابر مست عشق
  • بدمستی در برابر مست عشق 
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست