Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@23:34:15 GMT

اشتغال روستايي طرحي موفق در يزد

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۵۳۹۵۶

اشتغال روستايي طرحي موفق در يزد

خبرگزاري آريا - يزد - ايرنا - جمعيت روستايي استان يزد در 40 سال اخير به ويژه در 2دهه اخير به دليل تغيير اقليم، تداوم خشکسالي ، کاهش ميزان بارندگي و تبعات ناشي از کم آبي رو به کاهش است .

با توجه به اهميت حضور جمعيت در سکونتگاه هايي روستايي و نقش آنها در بخش کشاورزي، دامداري و دامپروري و نيز کمک به تامين امنيت پايدار در استاني همانند يزد که بخش عمده مساحت آن از عرصه هاي بياباني تشکيل شده است ، اهميت زيادي دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به افزايش پديده شهرنشيني و کاهش جمعيت روستايي در دولت تدبير و اميد برنامه هاي متنوعي براي اشتغال پايدار در روستاها با هدف ماندگاري جمعيت آغاز شد.
بر پايه سرشماري آبان ماه 1395،از يک ميليون و 138 هزار نفر جمعيت استان که از قديم يزدي ها به دليل حضور و فعاليت در بخش کشاورزي در عرصه ملي مشهور بودند، هم اکنون حدود 15 درصد جمعيت در روستاها و مناطق عشايري زندگي مي کنند و به کشاورزي اشتغال دارند.
هم اکنون 85 درصد جمعيت استان در 21 شهر و در 10شهرستان زندگي مي کنند.
اين آمار بيانگر توسعه و گسترش زندگي شهرنشيني در ميان يزدي هاست که به دارالعباده معروف و مردماني سختکوشي دارد.
در اين مدت به دليل کاهش بارندگي و تداوم خشکسالي بسياري از چشمه ها و قنات هاي استان خشک شد، و برخي روستاها به دليل نبود اشتغال و درآمد پايدار از جمعيت تخليه شدند.
به همين دليل تعدادي از جوانان در جست و جوي زندگي بهتر ، ادامه تحصيل، کسب درآمد بيشتر و زندگي بهتر زادگاه نياکان خود را ترک و روانه شهرها شدند
هم اکنون بخش قابل توجهي از جمعيت روستاها را افراد مسن و از کار افتاده تشکيل مي دهند.
با افزايش مهاجرت روستاييان به شهرها و خصوصا در شهرهاي نزديک و همجوار و نيز شهر نسبتا کلان يزد شاهد توسعه حاشيه نشيني و آسيب هاي ناشي از آن نيز هستيم.
در چهار دهه اخير براي ماندگاري جمعيت در روستاها و تشويق مهاجران به بازگشت به زادگاه هاي خود عمدتا طرحهاي مختلفي از سوي استانداريها ( فرمانداري ها، بخشداري ها و دهياري ها) و بنياد مسکن انقلاب اسلامي اجرا شده است.
اما، در اين ميان کمتر به حفظ کالبد روستا و توليد محور قرار دادن اين مناطق توجه شد به همين دليل دولت تدبير و اميد چند طرح را با اين نگاه ارايه کرد.
با همين نگاه ، طرح راه اندازي واحدهاي توليدي در روستاها به عنوان يک فرصت ويژه طراحي شد تا با پرداخت تسهيلات کم بهره به روستاييان با ضمانت زمين محل اجراي طرح و کارت يارانه براي ايجاد و توسعه اشتغال پايدار، زمينه ماندگاري در روستاها فراهم شود.
همچنين طرح ايجاد اشتغال پايدار با مشارکت روستاييان و محور قرار دادن روستاها ، طرح تعاون روستا و طرح اشتغال در مناطق روستايي و عشايري و توجه به بوم گردي و گردشگري و ميراث فرهنگي روستاها از جمله برخي طرح هاي اجرا شده است که آثار مثبتي دارد.
مديرکل دفتر امور روستايي استانداري يزد با اشاره به اختصاص 120 هزار ميليارد ريال بودجه از محل صندوق توسعه ملي براي طرح هاي داراي توجيه اشتغال در روستاها گفت: هدف دولت اجراي طرح‌ هاي متنوع و اختصاص وام کم ‌بهره به کارآفرينان و اشتغال فراگير در روستاهاست.
محمد يارمند افزود: در واقع نقطه عطف پرداخت تسهيلات اشتغال پايدار روستايي مصوبه شهريور ماه 1396 دولت مبني بر اختصاص اعتبار يادشده از صندوق توسعه ملي بود که در اين خصوص 761 طرح در استان يزد با 145ميليارد تومان و اشتغالزايي 2 هزار و 390 نفر مصوب شد.
وي با بيان اينکه سهميه اوليه استان در اين طرح 83.5 ميليارد تومان بود ، اضافه کرد: يزد با پرداخت وام به بيش از62 طرح با اشتغال 251نفر و 11ميليارد و 200 ميليون تومان اعتبار و تحقق بيش از 175 درصد سهميه ابلاغي در معرفي تسهيلات به بانک ‌هاي عامل جزو استان‌هاي پيشرو ست.
وي اولويت استان را اشتغال روستاييان دانست و ادامه داد: از پارسال تاکنون در تمام بخش‌ها اقدامات خوبي صورت گرفت و عملکردها بيانگر توجه ويژه بخشداران به اين مهم است.
مديرکل امور روستايي استانداري يزد يادآور شد: از ابتداي شروع به کار دولت يازدهم بيش از سه هزار ميليارد ريال وام با اشتغال زايي افزون بر هزار و 127 نفر انجام شده است.
يارمند ديگر طرحي که به تازگي اجرا شد، اختصاص اعتبار به روستاهاي بدون دهياري دانست و گفت: بيش از 600 روستاي بدون دهياري با حدود 15 هزار نفر جمعيت داريم که اين روستاها تاکنون اعتبار خاصي دريافت نمي‌کردند.
وي با بيان اينکه حدود 400 روستاي داراي دهياي با 145 هزار نفر جمعيت در استان وجود دارد ، افزود: براي نخستين بار با ابتکار دولت تدبير و اميد ، به اين مناطق بودجه اختصاص يافت که اين امر ، نشان از عنايت ويژه دولت به روستاييان دارد.
اين مسئول از فعاليت کميته گردشگري با هدف تسريع در بازسازي مناطق گردشگري روستايي و خانه هاي بوم گردي خبر داد و گفت: در دولت تدبير و اميد، محور اشتغال و اقتصاد استان گردشگري تعريف شد از اين رو تاکنون 54 خانه بوم گردي در مناطق روستايي راه اندازي شد.
يارمند با اشاره به 44 روستاي هدف گردشگري تأکيد کرد: با توجه به ادامه روند خشکسالي در استان و بويژه مناطق روستايي و اقتصادي و درآمدزا بودن گردشگري ، برنامه هاي گسترده اي در اين خصوص در دست اجراست.
وي بيان کرد که در کنار اين موارد، يکي از فعاليت هايي که دولت همواره بر آن تأکيد کرد تقويت توان دهياري هاي استان و ايجاد درآمد پايدار به منظور اجراي طرحهاي عمراني و اشتغالزايي در روستاهاست.
يارمند در اين خصوص معتقد است که تجميع سرمايه و اعتبار دهياري‌ ها يکي از راه‌هاي کمک به ايجاد اشتغال پايدار و توسعه روستايي است که اين مهم تنها با فعاليت شرکت‌هاي تعاوني دهياري‌ها محقق مي شود.
مديرکل امور روستايي استانداري يزد در ادامه تاکيد کرد: شرکت‌ هاي تعاوني دهياري‌ها مي‌توانند در راستاي توسعه همه جانبه روستاها نقش‌ آفرين باشند و روند آن را سرعت بيشتري ببخشند و از سوي ديگر ، با ارتباط با دستگاه‌هاي متنوع دولتي و هزينه‌کرد بسيار کمتري نقش‌ آفريني کنند.
وي افزود: اين شرکت ‌ها بايد با استفاده از فرصت‌هاي سرمايه‌‎گذاري، انجام فعاليت‌هاي گسترده اقتصادي در بخش‌هاي توليدي و خدماتي، اجراي پروژه‌ هاي عمراني دهياري‌ها و استفاده از ظرفيت ‌هاي گردشگري روستاها براي توسعه گام بردارند.
300 رويداد در تقويم گردشگري روستايي تعريف شد
يکي از حوزه هاي اشتغالزا در روستاها ، ميراث فرهنگي و گردشگري است که در اين خصوص اتفاق خوبي افتاده است.
کارشناس دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري يزد در اين ارتباط مي گويد: براي تقويت بنيه گردشگري روستايي و افزايش اشتغال پاک و بدون آلاينده و البته پايدار ، تقويم گردشگري اين مناطق انجام شده است.
محمدحسين ميرحسيني به خبرنگار ايرنا افزود: رويداد گردشگري از جمله مباحث جديد و مهمي در صنعت گردشگري است و روستا هاي استان هم از ظرفيت هاي زيادي در اين خصوص برخوردارند.
به گفته وي ،300 رويداد در تقويم گردشگري روستايي تعريف شد که پيش بيني مي شود در صورت حرکت بر مبناي اين تقويم ، يکهزار فرصت شغلي در صنعت گردشگري روستايي ايجاد شود.
اين کارشناس تصريح کرد: در واقع تدوين اين تقويم با هدف بهبود کيفيت زندگي ، اشتغال ، توسعه مقاصد روستايي، و معرفي فرصت ها سرمايه گذاري و تبديل داشته ها به سرمايه و درآمد زايي پايدار انجام شد.
به گفته ميرحسيني طرح ديگري که در تکميل اهداف گردشگري در روستاها انجام شد اين است که براي نخستين بار در کشور 11 دستگاه خودرو ون به منظور توسعه گردشگري در مناطق روستايي استان تحويل دهياري ها شد.
ميرحسيني افزود: در قالب اين طرح 10 دستگاه خودرو ون ديگر نيز بزودي تحويل دهياري ها مي شود تا در قالب اين طرح 21 دستگاه ون براي توسعه گردشگري روستايي به کار گرفته مي شود.
** تحقق 176درصدي سهم اشتغال روستايي و عشايري در معرفي به بانکها
مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي يزد هم گفت: ميزان سهم اعتبار مصوب کارگروه اشتغال استان براي معرفي به بانک‌ها در بخش وام اشتغال فراگير 134درصد و روستايي و عشايري 176 درصد تحقق يافت.
محمد حسين رياحي با بيان اينکه سهم يزد در بودجه مصوب اشتغال نسبت به اعتبار ابلاغي مطلوب بود ، افزود: از اين لحاظ ، يزد در ميان چهار استان پيشرو کشور قرار دارد.
وي در باره طرحهاي اشتغالزايي براي مناطق روستايي و عشايري خاطرنشان کرد: طرح اشتغال روستايي از اول بهمن سال 96 در استان شروع شد که تاکنون 761 طرح با اعتباري افزون بر 145ميليارد تومان و تعهد اشتغال حدود 2هزار و 400 نفر ارائه شد در حالي که سهم استان در مرحله اول 83.5 ميليارد تومان با تعهد يکهزار و 110 نفر اشتغال اعلام شده بود.
مديرکل تعاون يرد هدف از پرداخت تسهيلات روستايي در استان را اشتغال پايدار عنوان کرد و گفت: در اجراي طرح اشتغال فراگير و توسعه اشتغال روستايي هدف صرفا پرداخت تسهيلات نيست بلکه توسعه اشتغال پايدار مدنظر است.
وي در باره اجراي طرح روستا تعاون هم اظهار کرد: اين طرح در راستاي حمايت از توسعه و ايجاد اشتغال پايدار در مناطق روستايي و عشايري و توجه به توليد و اشتغال مناطق روستايي تاثير بالايي دارد.
رياحي ادامه داد : 400 روستا در استان يزد وجود دارد که 80 درصد آنها در جوار شهرها قرار دارند و بايد برنامه ريزي فراگيري براي توسعه و ايجاد اشتغال پايدار در آنها داشته باشيم.
1968/ 2047/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۵۳۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است

ایسنا/آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان‌شرقی مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی ایران را در دنیا بی‌نظیر عنوان کرد و گفت: در طول ۴۵ سال اخیر انقلاب اسلامی ۴۰ بار انتخابات و مراجعه به نظر مردم صورت گرفته که این در جهان بی‌نظیر است.

مالک رحمتی روز شنبه، هشتم اردیبهشت ماه در همایش شوراهای استان به کاهش تصدی‌گری دولت و واگذاری امور به نهادهای مردمی تاکید کرد و افزود: هر گونه وظیفه استانداری و فرمانداری‌ها که قابل واگذاری و تفویض اختیار به شوراهاست باید ضمن بررسی، واگذار شود و در این راستا نیز برای موفقیت در نظام مدیریتی با هر نسبت و محتوایی نیاز به اتحاد، انسجام، تعامل و همکاری مدیریتی وجود دارد و در نبود آن‌ها، بهترین برنامه‌ها نیز به نتیجه مورد نظر نمی‌رسد.

وی توصیه‌هایی به اعضای شوراهای شهر و روستا در جهت عملکرد بهتر کرد و ادامه داد: اعضای شوراهای اسلامی شهرها، بخش‌ها و روستاها باید از نگاه‌های بخشی و کوتاه مدت به امور توسعه پرهیز کنند و برای موفقیت بهتر، به صورت بلند مدت و همه جانبه فکر کنند و آینده‌نگر باشند، همچنین باید منافع شخصی، گروهی و سازمانی را در گروه منافع عمومی و مردم ببینند و از نگاه‌های سلیقه‌ای پرهیز کنند.

وی اظهار کرد: شوراهای اسلامی باید نسبت به افزایش قیمت مسکن و اجاره‌ها حساس باشند و در کنار سایر متولیان مسکن، در زمینه تامین مسکن نیازمندان تلاش کنند و در این راستا نیز با داشتن روحیه تعامل، تعاون و همکاری بیش از پیش، داشتن قاطعیت و شجاعت در حفظ بیت المال، اعمال حداقل افزایش در عوارض، صدور پروانه و امور ساخت و ساز برای جلوگیری از بروز التهاب در بازار مسکن فعالیت مستمر داشته باشند.

رحمتی، گردشگری را مردمی ترین بخش صنعت دانست و گفت: برنامه‌ریزی برای مقوله گردشگری و بوم گردی، نشاط عمومی و ورزش همگانی و قهرمانی، ارایه مشوق های مورد نیاز در کنار مشوق های قانونی در طرح جوانی جمعیت، نهادینه کردن شفافیت مالی و پاسخگویی در شوراها و شهرداری ها، هویت بخشی به بخش ها و روستاها و زیباسازی محیطی و معماری شهری با استفاده از نمادهای ملی و استانی ضروری است.

وی تصریح کرد: شوراهای اسلامی باید فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، جهاد تبیین و فرهنگ‌سازی برای جوانان و نوجوانان برای مقابله با توطئه و خباثت های دشمنان را برنامه‌ریزی کنند، همچنین شوراها باید برنامه های ویژه برای نقش آفرینی بانوان در نظام اداری، مدیریتی و توانمندسازی روستاییان با محوریت جذب سرمایه گذار برای تحقق مشارکت مردمی در جهش تولید ارائه کنند.

وی به نقش اساسی و تعیین کننده مردم در اداره جمهوری اسلامی تاکید کرد و افزود: امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و شهدا درصدد حاکمیت و نقش تعیین کننده مردم در سرنوشت خود بودند که در این راستا نیز اراده مردم از رهبری تا شوراهای روستا حاکم است و این بزرگ‌ترین پدیده و دستاورد این نظام و انقلاب اسلامی است.

 استاندار آذربایجان‌شرقی، عملکرد مسئولان را حافظ دستاورد مردم سالاری دینی و انتخابات دانست و افزود: امروزه بزرگ‌ترین حامی مردم سالاری در عالم واقعی نظام جمهوری اسلامی ایران است در حالیکه کشور های غربی دم از دموکراسی می‌زنند.

وی به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: فرمانداران، شوراها و هر فردی که دارای تریبون و نقش تاثیرگذاری بر مردم دارد باید مانند دور اول انتخابات مردم را برای انتخاب اصلح‌ترین و بهترین نماینده از حوزه‌های انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، شبستر و میانه دعوت کنند.

جبارعلی ذاکری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز به توسعه و بهره‌گیری از سامانه ها برای پیشبرد اهداف تاکید کرد و گفت: طرح هادی توسعه مناطق روستایی و شهری تدوین شده است ولی در اجرا به مشکل برمی‌خورند و دلیل این امر این است که با طرح های جامع تفصیلی پیش نمی‌رویم و در این راستا با بهره‌گیری از سامانه ها می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم و امیدواریم امسال شاهد راه‌اندازی آن باشیم.

داوود عباسی، فرماندار شهرستان مرند نیز در این همایش به نگاه تحولی مدیریت و موضوعیت امورات استانی در نگرش و فرآیندها تاکید کرد و گفت: امروزه در روستا نگاه تولیدی به مصرف کننده تغییر پیدا کرده که ما باید این نگرش را تغییر دهیم.

وی به اجرایی طرح تکام در روستاها تاکید کرد و افزود: دغدغه همه فرمانداران و دهیاران آماده‌سازی زیرساخت‌ها و اجرای طرح تکام است که موجب پیشرفت و توسعه شهر و روستاها می‌شود.

وی تصریح کرد: کوچ معکوس به روستاها که باید زیرساخت‌های زیرساختی از جمله مدارس و مسائل بهداشتی مهیای این امر باشد

وی به وحدت و همدلی شوراهای شهر و روستا تاکید کرد و گفت: شوراهای یکپارچه و همدل با همدلی، همراهی و هم‌زبانی توان توسعه، پیشرفت و آبادانی شهر و روستاها را خواهند داشت.

در پایان این مراسم از شورا های برتر استانی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان
  • مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است
  • شهرهای مولد در سواحل نقش مهمی در تقویت معیشت خانوارها دارد
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • بهره مندی روستای «سرپله» آبدانان از آب آشامیدنی سالم و پایدار
  • زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!
  • از همه منابع برای تامین آب پایدار در روستاها استفاده شود
  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا