Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازهم به روال هر سال با شروع فصل تابستان و تعطیلی مدارس چگونگی پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان برای خانواده ها دغدغه می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، علاوه بر خانواده ها دستگاه های مختلف باهدف پرکردن اوقات فراغت و تابستان، برنامه ریزی می کنند. تعطیلات 3 ماهه تابستان فرصت بسیار مناسبی است برای آموزش و مهارت گیری فرزندان، به همین دلیل چگونگی برنامه ریزی برای این ایام از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که می توان در این فرصت با شناسایی استعدادها و مهارت ها علاوه بر سرگرم کردن آنها به بهترین شکل، آنها را از نظر جسمی و فکری برای آینده پرورش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر از این فرصت ها استفاده مطلوب نشود می تواند تهدیدی برای آنها از نظر آسیب های اجتماعی، تن پروری در آینده و فرار از مسئولیت و... باشد. البته در این برنامه ریزی باید درنظر گرفته شود که نوجوانان و جوانان پس از 9ماه تحصیل به استراحت ، سفر و تفریح در حد لازم هم نیاز دارند.

هزینه بالای کلاس های آموزشی مانعی برای والدین

یکی از والدین دانش آموزان با بیان این که امروزه همه خانه ها آپارتمان شده و فضایی برای بازی و تحرک کودکان و نوجوانان وجود ندارد می افزاید: اگر بچه ها را رها کنیم مدام جلوی تلوزیون و یا پای کامپیوتر و گوشی هستند و غیر از اتلاف وقت هیچ نتیجه ای برایشان نیست و برنامه ریزی برای این چند ماه از اهمیت زیادی برخوردار است.

«مریم ایزدپناه» می گوید: 3 فرزند نوجوان و جوان دارم و از اواخر اردیبهشت که فرزند دبستانی ام تعطیل می شود فکر و خیال چگونگی گذراندن 4ماه تعطیلی وی شروع می شود.

ایزدپناه می افزاید: برای دیگر فرزندانم هم که از اواخر خرداد تعطیل می شوند باید برنامه ریزی کنیم اما با توجه به هزینه های بالای کلاس های آموزشی، هنری و ورزشی و درآمد کارمندی پر کردن تعطیلات تابستانی برایمان دغدغه ای بزرگ است چرا که هر کدام از آنها دوست دارند در کلاس های مختلفی ثبت نام کنند و از پس همه آنها بر نمی آییم.

ایزدپناه می گوید: پایگاه های تابستانی که در مساجد برگزار می شوند به نسبت آموزش های متعددی که دارند در قیاس با آموزشگاه های دیگر مقرون به صرفه تر هستند و علاوه بر آن برگزاری کلاس ها در محیط مسجد هم اهمیت خود را دارد. سال گذشته دو فرزندم را در این کلاس ها ثبت نام کردم و چنانچه امسال هم این پایگاه برپا باشد فرزندانم را در کلاس های آن ثبت نام می کنم.

وی اضافه می کند: البته فرزندانم به شرکت در کلاس های متفرقه دیگری هم علاقه دارند اما با توجه به این که به تناسب توانایی مالی خانواده می توانیم برنامه ریزی کنیم از انجام خواسته های آنها معذور و گاهی شرمنده آنها می شویم.

نقش هدایتگری خانواده ها در تربیت نسل کارآفرین

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز اظهار می کند: اوقات فراغت یک فرصت طلایی است و خانواده ها به عنوان نهاد اصلی، تاثیر گذارو هدایتگر در پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان نقش مهمی دارندو انتظار داریم که خانواده ها برای غنی سازی این تعطیلات برنامه ریزی داشته باشند و با ارتباط مستمر خود با مسئولان آموزش و پرورش و دست اندرکاران با هدایت فرزندان به سمت مهارت آموزی فنی و حرفه ای و اشتغالزایی و جلوگیری از خطرات احتمالی بی کاری و تنبلی، بتوانیم با هم افزایی آنها و دیگر نهادها برای تربیت نسلی کار آفرین که با مهارت های مختلف آشنا شوند تابستان خوبی را رقم بزنیم .

«مسعود مهرانی نیا» می گوید: امسال برنامه غنی سازی و اوقات فراغت دانش آموزان با توجه به نام گذاری از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید کالای ایرانی با رویکرد بازنگری و روند تجمیع برگزاری فعالیت های تابستانی با شعار هر دانش آموز یک مهارت برگزار خواهد شد.

مهرانی نیا می افزاید: با اعتقاد به این که در ایام تابستان آموزش تعطیل می شود اما پرورش تعطیل نمی شود و باید استمرار داشته باشد با استفاده از وجود نیروهای کارآمد و باتجربه ای که در حوزه آموزش و پرورش به ویژه در پایگاه های اوقات فراغت داریم در راستای شکوفایی استعدادها و خلاقیت دانش آموزان استفاده و برنامه ریزی می کنیم.

وی با بیان این که یکی از اهداف پر کردن اوقات فراغت به منظور رشد همه جانبه شخصیت دانش آموزان است می گوید: ارتقا دانش آموزان در حوزه های علمی، اجتماعی، اعتقادی، مهارت آموزی فنی و حرفه ای ، فرهنگی، هنری و ورزشی آنها و ایجاد زمینه لازم برای تقویت سلامت جسمی و روانی دانش آموزان از دیگر هدف های این غنی سازی است و همچنین ایجاد زمینه مشارکت دانش آموزان برای سازندگی کشورو مهارت آموزی آنها با برگزاری اردوهای طرح هجرت به این منظور و هدف اجرا می شود.

آشنایی دانش آموزان با حداقل یک مهارت در پایان تعطیلات

مهرانی نیا اضافه می کند: مهمتر از همه تقویت روحیه خودباوری و همکاری در فعالیت های اجتماعی دانش آموزان است و تلاش می کنیم به منظور حمایت از کالای ایرانی با رویکرد ایرانی اسلامی دانش آموزان در همه ابعاد آموزش ببینند و انتظار داریم همه آنها در پایان تعطیلات و آموزش ها حداقل با یک مهارت آشنا شده باشند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز می گوید: در بحث مهارت هار ارتباطی، معرفتی و هویتی ما کارگاه ها و کلاس های آشنایی با زندگی ائمه اطهار و آموزش قرآن در شاخه های مختلف، گروه های تواشیح و همخوانی را داریم.

مهرانی نیا می گوید: زیارت ها و برنامه های فرهنگی در بقاع متبرکه برای دانش آموزان در دوره های مختلف سبک ایرانی اسلامی با محوریت سبک زندگی بومی محلی از دیگر برنامه های ما در تابستان است و برگزاری نشست ها و گفتمان های دانش آموزی با رویکرد های مختلف به ویژه دینی و همچنین برنامه های شاد و بانشاط اجتماعی با مشارکت بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن های اسلامی و سازمان دانش آموزی را در لیست برنامه ها برای دانش آموزان داریم.

وی می افزاید: برگزاری مهارت های اجتماعی عمومی با نهادهایی مانند سازمان آتش نشانی، راهنمایی و رانندگی مراکز بهداشتی و درمانی مانند اورژانس، ستاد مدیریت بحران و مراکز خیریه از دیگر برنامه های غنی سازی تابستان است و همچنین برگزاری کارگاه های علمی، فرهنگی هنری با هدف آشنایی با هنرهای دستی، تجسمی، آوایی، ادبی و انجمن های علمی برای دانش آموزان از دیگر برنامه های ماست.

مهرانی نیا آموزش خبرنگاری توسط خبرگزاری پانا برای دانش آموزان را از دیگر برنامه های تابستان معرفی کرده و می افزاید: آموزش مهارت های حرفه ای را طبق تفاهم نامه ای که با برخی از ادارات و نهاد ها مانند سازمان فنی و حرفه ای داریم با رویکرد حمایت از تولید ملی برگزار می کنیم.

برنامه های غنی سازی برای دانش آموزان روستایی البرز

وی می گوید: آموزش های مجازی، برنامه نویسی، خدمات ترجمه و تایپ، صفحه بندی کتاب و مجلات، طراحی شبکه ها و مولتی مدیا، خدمات حسابداری و تسهیل گری ، دوره های آموزش و ترویج از طریق اینترنت و از راه دور از دیگر برنامه های آموزش و پرورش در تابستان است.

معاون پرورشی آموزش و پرورش البرز با تاکید بر اهمیت آموزش مهارت های اقتصادی و اشتغالزایی می گوید: طرح «مزرعه تابستانی من» از برنامه هایی است که آموزش و پرورش برای دانش آموزان در روستاها دارد که در این طرح دانش آموزان در زمین هایی با حداکثر100 مترمربع شروع به فعالیت کشاورزی می کنند و این طرح ها مورد حمایت قرار می گیرد. آموزش پرورش دادن بلدرچین، مرغ، زنبورعسل، آشنایی با گیاهان دارویی و همچنین عرقیات گیاهی از جمله برنامه های آموزشی برای روستاییان است.

مهرانی نیا با بیان اینکه در استان حدود500 پایگاه اوقات فراغت در کنار اردوگاه ها برای غنی سازی دانش آموزان فعالیت می کند می افزاید: برگزاری اردوهای علمی و بازدیدهای دانش آموزی ،ردوهای زیارتی مانند زیارت اولی دانش اموزان و راهیان نور، طرح هجرت 3 و اردوهای جهادی نیز از دیگر برنامه های آموزش و پرورش در تابستان است.

راه اندازی المپیاد فرهنگی ورزشی در روستاهای البرزبرای اولین بار

معاون اداره کل ورزش و جوانان استان البرز با بیان این که برنامه های اوقات فراغت در «ستاد ساماندهی اوقات فراغت»با ریاست استانداری بررسی می شود می گوید: مجمع مشورتی جوانان استان با حضور دستگاه های مختلفی در این ایام تشکیل می شود که در این بین اداره ورزش و جوانان وظیفه هماهنگی و ساماندهی را برعهده داشته و هر دستگاهی برنامه های خود را ارائه می دهد.

«قدرت الله شمیرانی» با بیان اینکه در حوزه ورزش اجرا کننده هستیم می افزاید: در قالب 48 هیات ورزشی مسابقات مختلفی در تابستان برگزار می شود و علاوه بر این ها یک سری مسابقات فرهنگی مانند کتابخوانی، فضای مجازی و ... نیز برگزار می شود.

شمیرانی می گوید: حدود 337 سازمان مردم نهاد در البرز در زمینه اوقات فراغت باموضوعات فرهنگی، اجتماعی، علمی و پژوهشی فعالیت می کنند که اینها هم از کمک های دولتی استفاده می کنند و هم خود برنامه های داوطلبانه ای را پیشنهاد می کنند.

وی می افزاید: برای اولین بار« المپیاد فرهنگی ورزشی در روستاهای البرز» کلید خورده که متولی آن اداره کل ورزش و جوانان است وبا همکاری اداره کل فرهنگی و اجتماعی استانداری خانه های ورزشی روستایی راه اندازی و مسابقات ورزشی برگزار می شود و در این راستا اقلام ورزشی بین روستاییان شرکت کننده توزیع می شود.
 

 

شمیرانی می گوید: کانون این مسابقات به میزبانی مراکز شهرستان ها و در یکی از روستاهای همان شهرستان برگزار می شود.

معاون اداره کل ورزش و جوانان استان اظهار می کند: با توجه به این که حدود150 هزار ورزشکار سازمان یافته در قالب هیات های ورزشی در استان داریم در طرح های مختلفی توسط سازمان های مردم نهاد به آنها خدمات ارائه می شودو یک سری کارها هم در خانه های جوان توسط مجمع جوانان اجرا می شود.

وی بیان می کند: یکم تیر«طرح پاکداشت طبیعت» در جاده چالوس به صورت متمرکز انجام می شود و در تابستان هم در شهرستان های دیگر اجرا می شود.

شمیرانی از پیش بینی اعزام حدود2هزار نفر به اردوهای گردشگری با مدیریت سازمان های مردم نهاد خبر داده و می افزاید: با همکاری سازمان فرهنگی شهرداری کرج هم خانه های استارت آپ راه اندازی شده که حداقل یک هزارجوان در این کارگاه ها آموزش می بینند.

شمیرانی اضافه می کند: برای تماشای بازی های جام جهانی به صورت دورهمی در 19 پارک استان تلوزیون های ال ای دی نصب می شود تا مردم بتوانند بازی ها را تماشا کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۵۴۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه زیرساخت های آموزشی در استان سمنان/ افتتاح ۱۴ چمن مصنوعی

به گزارش خبرنگار مهر، سید جمال وزیری در نشست خبری ظهر دوشنبه خود با حضور رسانه ها به میزبانی آموزش و پرورش استان سمنان، ضمن اشاره به توسعه ظرفیت های آموزشی و ورزش مدارس در استان طی دولت سیزدهم، تاکید کرد: توسعه کیفی و کمی زیرساخت ها در مدارس استان سمنان در زمره برنامه های دولت سیزدهم بوده است.

وی از افتتاح ۱۴ زمین چمن مصنوعی در استان سمنان خبر داد و افزود: سرانه فضاهای ورزشی استان سمنان به ازای هر دانش آموز ۶۱ سانتی متر مربع است در حالی که در بهترین حالت این شاخص تا سال های قبل ۴۶ سانتی متر مربع بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان از توزیع شیر رایگان در مدارس استان برای نخستین بار و در راستای طرح ارتقای سلامت خبر داد و ابراز کرد: شیر به همت دولت سیزدهم در ۴۰۰ آموزشگاه ابتدایی دولتی استان توزیع می شود.

وزیری با اشاره به اینکه افتتاح «کانون یاریگران» برای نخستین بار در کشور و در استان سمنان یکی دیگر از دستاوردهای دولت سیزدهم در این استان است، گفت: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به خصوص مواد مخدر و اجرای برنامه های با نشاط و مشاوره ای در زمره فعالیت های این مرکز است.

وی از توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی فنی و حرفه‌ای و کار دانش به عنوان دیگر رویکرد و دستاورد آموزش و پرورش در دو سال اخیر یاد کرد و بیان داشت: استان سمنان در شاخص توسعه متوازن رشته های فنی که نیاز امروز کشورمان نیز برای تربیت نیروی کار محسوب می شود، در زمره پنج استان برتر ایران است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان ضمن اشاره به توجه به رشته های فنی و کار دانش به عنوان یکی از راهبرد های این اداره کل، تاکید کرد: ۱۷ هزار دانش آموز در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل می کنند.

وزیری با بیان اینکه ارتقای زیرساخت های مورد نیاز کیفیت بخشی آموزش در مدارس استان سمنان از دیگر اقدامات اداره کل است، گفت: در اتصال مدارس به شبکه فیبرنوری خوشبختانه مدارس استان سمنان توانسته اند رتبه اول کشور را کسب کنند.

وی با بیان اینکه در کنار این مسائل به رویکرد های دینی، تربیتی و معنوی دانش آموزان استان سمنان نیز تاکید فراوانی شده است، بیان کرد: ۹۵۰ اردوی تربیتی برای دانش آموزان استان طی سال تحصیلی جاری برگزار شده و مورد استقبال خوب دانش آموزان و خانواده ها هم قرار گرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در ادامه از صدور مجوزها برای مولدسازی ۶۱ ملک این اداره کل در قالب واگذاری ساختمان های دولتی و طرح مولد سازی خبر داد و بیان کرد: میزان مولدسازی که برای آموزش و پرورش از سوی سازمان برنامه و بودجه مشخص شده بود ۳۷۵ میلیارد تومان بود که بیش از این میزان هم در مقوله مولد سازی استان محقق می گردد.

وزیری در ادامه به برنامه های هفته معلم نیز در استان سمنان اشاره کرد و گفت: تقدیر از یک هزار معلم در یک هزار مدرسه استان سمنان یکی از محوری ترین برنامه های هفته معلم در سراسر استان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه انتخاب ۳۳ معلم برتر در ۳۳ حوزه آموزش و پرورش استان سمنان برای تقدیر از آنها دیگر برنامه هفته معلم در استان است، افزود: سه معلم استانی نیز برای تقدیر در سطح کشور، طی این هفته انتخاب خواهند شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان از غبارروبی گلزارهای شهدا در سراسر استان با حضور معلمان و دانش آموزان خبر داد و ابراز کرد: در این هفته برنامه هایی مانند دیدار با خانواده‌های شهدای معلم و دانش‌آموز و حضور در نماز جمعه نیز برنامه ریزی شده است.

وزیری از اجرای برنامه‌های ورزشی و مسابقات فرهنگی و هنری، نمایشگاه ها و رویداد های علمی و آموزشی و تربیتی در هفته معلم در سراسر استان خبر داد و بیان کرد: نواختن «زنگ سپاس معلم» آغازگر برنامه های هفته معلم در استان است.

کد خبر 6092270

دیگر خبرها

  • توسعه زیرساخت های آموزشی در استان سمنان/ افتتاح ۱۴ چمن مصنوعی
  • نمایش دستاوردهای خودکفایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سنندج
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • اولین مرکز مهارت‌آموزی سربازان وظیفه خوزستان راه‌اندازی شد
  • آغاز طرح آموزش شنا به دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد
  • ۶۰ هزار تارک تحصیل سال گذشته به چرخه آموزش بازگشتند
  • بازگشت به تحصیل ۶۰ هزار تارک تحصیل در کشور
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به تصویب رسید‌
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری