Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-27@14:44:57 GMT

هزینه دریافت وام مسکن باید رایگان شود

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۵۷۴۹۶

هزینه دریافت وام مسکن باید رایگان شود

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: نرخ سود تسهیلات مسکن، بالا و زمان بازپرداخت آن کوتاه است که در نتیجه بخش مهمی از مردم نمی‌توانند اساسا این تسهیلات را دریافت و بازپرداخت کنند؛ بنابراین باید بروکراسی اداری دریافت تسهیلات مسکن مورد بازنگری قرار گیرد و مردم بتوانند به راحتی بدون هزینه به بانک‌ها مراجعه کرده و تسهیلات مسکن دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش صدای ایران از میزان، اوراق تسهیلات مسکن یکی از ابزاری است که سیاستگذاران بخش مسکن آن را یکی به عنوان یکی از ملزومات خرید مسکن معرفی کرده اند تا جایی که دریافت وام با ارواق تسه با رشد ۳۰ درصدی روبرو بوده و این در حالی است که راه اندازی صندوق پس انداز یکم یکی از راهکار‌های دولت برای جذاب‌تر شدن بخش مسکن بوده، ولی هنوز تسه‌ها مشتری بیشتری نسبت به آن دارند.

در این میان بیش از ۴۰۰ هزار نفر در طرح صندوق پس انداز یکم برای خانه دار شدن ثبت نام کرده اند، ولی با توجه به رشد یکباره قیمت مسکن در ماه‌های ابتدایی سال میزان تقاضا برای دریافت تسهیلات از طریق تسه‌ها حدود ۳۶ درصد در حجم و ۲۱ درصد در ارزش معاملات افزایش یافت.

براساس آخرین آمار منتشر شده ازسوی فرابورس، در دو ماه ابتدایی امسال، بیش از ۳ میلیون برگه گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن به ارزش ۱۶۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان توسط متقاضیان دریافت تسهیلات خرید مسکن تنها خریداری شده است، که به تنهایی در مقایشه با مدت مشابه سال قبل رشد ۳۰ درصدی را تجربه کرده است.
نکته قابل توجه اینجاست که با توجه به ایجاد صنوق پس انداز یکم برای خانه دار شدن زوج‌های جوان هنوز دریافت تسهیلات از طریق اوراق پا برجاست و گویا دولت با توجه به درآمد بالای این طرح برای سیستم بانکی برنامه‌ای برای حذف آن از چرخه دریافت وام مسکن ندارد.
در این میان میانگین قیمت اوراق تسهیلات در دو ماهه نخست سال قبل، ۷۰ هزار و ۸۰۰ تومان بود، اما در دو ماهه ابتدایی امسال با ۱۲.۲ درصد کاهش به حدود ۶۲ هزار تومان رسیده است.

در حال حاضر نرخ سود تسهیلات اوراق حق تقدم به صورت اسمی ۱۷.۵ درصد است، اما نرخ سود تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم بیش از این عدد است؛ اگرچه ظاهرا سود تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم ۱۷.۵ درصد است، اما عملا با هزینه خرید این برگه ها، متقاضی آن را با سود ۳۴ درصد بازپرداخت می‌کند.

در همین رابطه، حسام عقبایی نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران بیان کرد: با هزینه‌های خرید اوراق تسهیلات مسکن همواره مخالفم و معتقدم قیمت تمام شده ارائه تسهیلات مسکن به اقشار متوسط و کم درآمد جامعه، باید بسیار کم و حتی رایگان باشد.

وی در ادامه افزود: در هیچ جای دنیا این گونه نیست که به فردی ۵۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن داده شود، ولی ۷ تا ۱۰ میلیون تومان هزینه دریافت این تسهیلات باشد. یعنی نزدیک به یک پنجم تسهیلاتی که داده می‌شود، تحت عنوان اوراق از متقاضی دریافت تسهیلات پس گرفته می‌شود.

نائب‌رئیس‌اتحادیه مشاوران املاک تهران خاطر نشان کرد: از سوی دیگر، نرخ سود تسهیلات مسکن، بالا و زمان بازپرداخت آن کوتاه است که در نتیجه بخش مهمی از مردم نمی‌توانند اساسا این تسهیلات را دریافت و بازپرداخت کنند؛ بنابراین باید بروکراسی اداری دریافت تسهیلات مسکن مورد بازنگری قرار گیرد و مردم بتوانند به راحتی بدون هزینه به بانک‌ها مراجعه کرده و تسهیلات مسکن دریافت کنند.

بر اساس این گزارش، فروش اوراق تسهیلات مسکن به نفع بانک عامل و از طرفی فرابورس بوده بنابراین در صورت حذف اوراق تسهیلات مسکن چرخه‌ای از درآمد‌ها از بین می‌رود که شاید همین موضوع می‌تواند عاملی برای مخالفت با حذف اوراق تسهیلات مسکن یا بهینه کردن چرخه خرید و فروش عنصر زمان در سپرده گذاری برای دریافت تسهیلات مسکن در نظر گرفته شود.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: وام وام مسکن خانه اولی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۵۷۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه افراد فاقد پوشش بیمه می‌توانند بیمه سلامت دریافت کنند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دکتر محمدرضا رضایی اظهار داشت: تمامی افراد فاقد پوشش بیمه می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان و همچنین سامانه خدمات شهروندی بیمه سلامت به آدرس https://csp.ihio.gov.ir از پوشش بیمه سلامت بهره‌مند شوند.

وی عنوان کرد: قریب به ٢ میلیون و چهارصد هزار نفر از جمعیت استان خوزستان تحت پوشش بیمه سلامت هستند که حدود ۵٠ درصد جمعیت استان را شامل می‌شوند و از این تعداد حدود ٢ میلیون نفر بیمه رایگان دریافت کرده اند.

مدیرکل بیمه سلامت استان با بیان اینکه پوشش بیمه همگانی در خوزستان تقریباً تکمیل شده ولی هنوز امکان دارد فرد فاقد پوشش بیمه‌ای وجود داشته باشد، افزود: تمامی افراد فاقد پوشش بیمه می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان و همچنین سامانه خدمات شهروندی بیمه سلامت به آدرس:https://csp.ihio.gov.ir از پوشش بیمه سلامت بهره‌مند شوند.

رضایی تصریح کرد: هم استانی‌های عزیز برای اطمینان از داشتن بیمه پایه خدمات درمانی خود می‌توانند کد دستوری #۱۶۶۶* را شماره گیری کنند. وی به سامانه ۱۶۶۶ برای پاسخگویی به سوالات هم استانی‌های عزیز اشاره کرد که به صورت ٢۴ ساعته پاسخگوی سوالات مردم است

رضایی خاطرنشان کرد: مردم اگر بیمه نداشتند، نگران نباشند چراکه سازمان بیمه سلامت با تمهیداتی که اندیشیده، همه اقشار حتی اتباع خارجی را هم بیمه می‌کند.

مدیرکل بیمه سلامت از پوشش بیمه‌ای رایگان برای افراد دهک‌های یک تا پنج جامعه خبر داد و گفت: باتوجه به دریافت اطلاعات این افراد از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افراد مشمول دهک‌های یک تا پنج به صورت متمرکز و سیستمی بیمه سلامت رایگان شدند و آن دسته از افرادی که قبلا بیمه بودند به صورت اتوماتیک بیمه آنها تا پایان فروردین ١۴٠۴ تمدید شدند.

رضایی گفت: افرادی که جز دهک‌های ۶ تا ٩ هستند نیز از تخفیفات ویژه‌ای بین ۵٠ تا ٨٠ درصد بعد از استحقاق سنجی توسط وزارت تعاون، رفاه و کار اجتماعی و اعلام دهک به سازمان بیمه سلامت بهره‌مند شده و افرادی که جز دهک ١٠ می‌باشند با پرداخت کل حق بیمه مصوب می‌توانند از خود را بیمه نمایند.

دیگر خبرها

  • تشکیل هیات ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • تزریق ۲,۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل‌ونقل اصفهان
  • معرفی بیش از ۹۷۰۰ گیلانی برای دریافت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی
  • سیگنال رایگان ارز دیجیتال فیوچرز یا سیگنال فارکس؟
  • همه افراد فاقد پوشش بیمه می‌توانند بیمه سلامت دریافت کنند
  • هزینه ساخت مسکن چند درصد افزایش یافته است؟
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور
  • هزینه‌های درمانی دهک‌های پایین در مراکز دولتی کرمانشاه رایگان است
  • تخصیص تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی برای نوسازی مسکن روستایی
  • انتقاد از رایگان نشدن هزینه سمپاد دهک اول تا چهارم