Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز | 

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، توسعه بخش حمل‌ونقل ریلیِ باری در سال 96 را با ۶۲ میلیون تن و حد تصور بار حمل شده در سال ۹۷ را ۸۲ میلیون تن هدف‌گذاری کرده بود که این رقم بر اساس بند الف ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه در حمل‌ونقل ریلی باری و مسافری باید به ترتیب به ۳۰ و ۲۰ درصد برسد.

به گزارش تین‌نیوز، تحقق این اعداد و ارقام در گرو تأمین ملزومات و شرایط مورد نیاز برای رشد صنعت ریلی، برطرف شدن چالش‌های موجود در این صنعت و افزایش سرمایه‌گذاری تا سقف 83 هزار میلیارد تومان به‌وسیله فاینانس خارجی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با همه کمبودها اما کارنامه حمل‌ونقل ریلی باری در کشور ما در مقایسه با حمل‌ونقل ریلی مسافری نشان می‌دهد که مزیت رقابتی این بخش از صنعت ریلی بالاتر و سودآوری آن بیشتر است و بر همین اساس هم در طول سال‌های اخیر همواره حمل‌ونقل باری در حوزه ریل نسبت به سال قبل خود توسعه داشته است.

توسعه‌ای که به‌زعم سعید محمدزاده، مدیرعامل راه‌آهن منجر شده تا میزان جابه‌جایی بار توسط شبکه ریلی کشور در سال ۹۳ تا ۹۵، ۲۲٫۵ میلیون تن بر کیلومتر باشد اما در پایان سال گذشته با ۲۵ درصد افزایش نسبت به سال‌های گذشته خود، به بیش از ۳۰٫۳ میلیون تن بر کیلومتر برسد.

محمدزاده همچنین اظهار داشت: اتمام و بهره‌برداری از بسیاری از پروژه‌های ریلی در سال‌های اخیر که از سال‌های گذشته آغاز شده بود، نشان‌دهنده خواسته راه‌آهن برای تغییر رو به جلو است و اگر در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم، می‌توانیم آینده بهتری را برای راه‌آهن رقم بزنیم.

حال نکته این است که بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه، میزان باری که در سراسر شبکه ریلی کشور تا سال 1400 باید جابه‌جا ‌شود حدود 195 میلیون تن است که این رقم از 40.2  میلیون تن در سال 95 به حدود 47 میلیون تن ( با احتساب بار ترانزیت و بین‌المللی) در سال 96 رسیده است. بنابراین برای دستیابی به اهداف برنامه توسعه در سال 1400 یعنی تا 3 سال آینده نیز باید سالانه مقدار بسیار زیادی بار از طریق شبکه ریلی حمل شود تا شاهد رشدی 50 درصدی در این زمینه باشیم.

همانطور که عنوان شد، هدف‌گذاری امسال در حوزه باری ۸۲ میلیون تن بار عنوان شده که ۷۴ میلیون تن از این مقدار، بار داخلی و ۵ میلیون تن آن را بار ترانزیت و بین‌المللی تشکیل خواهد ‌داد.

این پیش‌بینی حاکی از دقت‌نظر برنامه‌ریزان و مدیریت شرکت راه‌آهن به لزوم عدم اتکا به بودجه دولتی و استفاده از فاینانس خارجی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی است؛ هرچند برای استفاده از تسهیلات خارجی حداقل 15درصد از اعتبار موردنیاز هر طرح را باید دولت (با اذن و موافقت مقام معظم رهبری) از محل صندوق توسعه ملی تأمین کند؛ مسئله‌ای که با لغو برجام هنوز به وضوح مشخص نیست که تا چه به تعویق خواهد افتاد یا اینکه بدون مشکل انجام خواهد شد!

برای استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی نیز ایجاد اصلاحات در نحوه به‌کارگیری این بخش در امور اقتصادی کشور و از بین بردن انحصار دولتی در صنعت حمل‌ونقل ریلی ضروری است. بنابراین بدنه صنعت ریلی کشور برای عملیاتی شدن اهداف برنامه ششم توسعه و دستیابی به حمل بار 195 میلیون تنی تا پایان سال 1400 نیازمند تغییرات اساسی‌ای است که ملزومات بسیاری از جمله هماهنگی کامل دولت و بخش خصوصی برای توسعه بخش ریلی از مهم‌ترین آن است.

زهرا ایرانشاهی

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۵۹۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سال گذشته ۲۴۰ کلاس درس تحویل آموزش‌وپرورش قم داده شد

احمدرضا اجتهادی گفت: در سالی که گذشت ۲۷ پروژه آموزشی در استان قم به بهره‌برداری رسید که خیرین نقش بسیار مهمی در به سرانجام رسیدن آنها داشتند.

 مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم عنوان کرد: طی سال گذشته شاهد رشد ۷۰ درصدی در احداث و تحویل کلاس‌های درس در استان قم نسبت به سال ۱۴۰۱ بودیم.

اجتهادی با اشاره به برنامه اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم امسال عنوان کرد: امسال تلاش می‌شود تا ۲۰۰ کلاس درس جدید نیز احداث و در اختیار آموزش‌وپرورش قرار گیرد.

 مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم همچنین با اشاره به برخی دستاورد‌های این اداره کل در سال ۱۴۰۲ مانند اخذ مجوز ساخت فضای تجاری باهدف خودکفایی مدارس، از پیگیری مردمی‌سازی جهاد مدرسه‌سازی استان در سال ۱۴۰۳ با برنامه‌هایی نظیر سرمایه‌گذاری جهت احداث نیروگاه‌های برق خورشیدی خبر داد.

۳۰۵ هزار دانش‌آموز قم در مقاطع مختلف تحصیلی در یک‌هزار و ۴۸۱ واحد آموزشی استان مشغول تحصیل هستند.

۵۶ درصد دانش‌آموزان استان قم در مقطع ابتدایی، ۲۲درصد متوسطه اول، ۱۱ درصد متوسطه دوم، سه درصد فنی حرفه‌ای، چهار درصد کاردانش، چهار درصد پیش‌دبستانی و یک درصد در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل می‌باشند.

۹۵ درصد دانش‌آموزان این استان در شهر و پنج درصد در روستا تحصیل می‌کنند. ۵۰.۴ درصد دانش‌آموزان پسر و ۴۹.۶ نیز دختر هستند تعداد معلمان دوره ابتدایی دراین استان ۶ هزار و ۳۷۸ نفر و تعداد معلمان دوره متوسطه اول و دوم نیز سه هزار و ۴۲۹ نفر است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • عملکرد حمل ونقل بار ریلی؛ پرسروصدا و ناامیدکننده
  • ثبت نزدیک به ۱۷ میلیون تردد از آغاز سفرهای نوروزی در جاده‌ های اصفهان
  • سال گذشته ۲۴۰ کلاس درس تحویل آموزش‌وپرورش قم داده شد
  • عملکرد حمل‌ونقل بار ریلی؛ پرسروصدا و ناامیدکننده
  • تردد در مبادی ورودی و خروجی استان اصفهان ۱۵ درصد کاهش یافت
  • ارائه ۴۰۰ میلیارد تومان خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال در سال گذشته
  • چین به دنبال قطارهای سریع السیر باری
  • حمایت برنامه «فن‌تز» از پایان‌نامه‌های حوزه صنایع غذایی
  • حمایت از پایان‌نامه‌های فناورانه حوزه صنایع غذایی
  • جابه جایی یک میلیون و ۷۵۰ هزار مسافر نوروزی از طریق حمل ونقل ریلی