Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ با فرا رسیدن فصل های بهار و تابستان انواع میوه های خوشمزه و خوش رنگ نیز وارد بازار های میوه فروشی می شوند. میوه هایی مانند آلوچه، زرد آلو، هلو، و از همه مهم تر توت فرنگی، که می تواند با قرمزی خود دهان همه را به آب بیندازد. همه میوه ها، چه میوه های فصل تابستان و چه زمستان و پاییز خاصیت های مفیدی در سلامت بدن دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
چرا که در قرآن کریم نیز به میوه ها و آثار آن ها بر بدن اشاره شده است. از نام های دیگر توت فرنگی می توان به چیلک، چلم، شالکه نیز اشاره کرد. توت فرنگی نیز خاصیت های عجیبی بر بهبود و سلامت بدن دارد. اگر میخواهید با "خواص  توت فرنگی" بر بدن آشنا شوید با ما همراه باشید و مقاله زیر را مطالعه نمائید. خواص توت فرنگی بر سلامت قلب چه کمکی می تواند داشته باشد؟

از خواص توت فرنگی می توان به داشتن مقادیر بسیاربالایی از ویتامین c و آنتی اکسیدان ها  مانند آنتوسیانین و الاژیک اسید اشاره کرد. این مواد موجود در توت فرنگی باعث کاهش ابتلا به بیماری های قلبی از جمله سکته قلبی می شود. همچنین نوعی فلانوئید به نام کوئرستین موجود در توت فرنگی، نیز نوعی ضدالتهاب قوی می باشد و با کاهش تصلب  شریان های رگ، آسیب هایی که از کلسترول بد خون، که همان (ldl) می باشد را به حداقل می رساند. توت فرنگی سرشار از پتاسیم و فیبر است که آن ها نیز در سلامت قلب بسیار مفید هستند. علاوه بر موارد ذکر شده و از همه مهم تر، با کاهش دادن آمینو اسید که سبب آسیب به لایه داخلی رگ ها می شود، باعث سلامت قلب می شود.

تاثیر خواص توت فرنگی بر سلامت دستگاه عصبی

توت فرنگی دارای مقادیر بسیار بالایی از فسفر و  آنتی اکسیدان بوده که این مواد سبب می شود تا عملکرد مغز بهبود یافته و سلول های عصبی را تقویت کند. همچنین وجود فلاونوئید های موجود در آن باعث می شود آلزایمر و زوال سلول های مغزی به حداقل ممکن برسد. به علت داشتن ویتامین B سبب کاهش عواملی مانند اضطراب، سستی و ... می شود. علاوه بر موارد قبلی، وجود داشتن ید در توت فرنگی نیز به بهبود کارکرد سیستم های عصبی و مغز کمک می کند.

توت فرنگی چه تاثیری بر دیابت دارد؟

توت فرنگی سرشار از فیستین و فیبر می باشد. این ترکیب از مبتلا شدن به دیابت جلوگیری می کند. همچنین مانع از بروز بیماری های کلیوی که ناشی از بیماری دیابت است، می شود. از طرفی دیگر، توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان است، و میزان کربوهیدرات در آن پایین می باشد که سبب می شوند میزان قند خون بدن کاهش یابد. بنابراین فرد مبتلا به دیابت می تواند روزانه در میان وعده غذایی خود، توت فرنگی مصرف کنند یا توت فرنگی را به  غلات و یا سالاد اضافه کرده و یک وعده غذایی سالم برای خود آماده کند.

خاصیت توت فرنگی در سلامت پوست

تمامی میوه ها سرشار ازاسید هایی به نام اسید میوه یا آلفا هیدروکسی هستند، که از آن ها برای شاداب تر شدن پوست استفاده می کنند. توت فرنگی نیز سرشار از اسید سالیسیلیک است که به کمک این اسید می تواند پوست را از سلول های مرده پاکسازی کند و کثیفی ها یا التهاب صورت را رفع کند.  بنابراین  سبب روشن تر شدن پوست می شود. به همین دلیل بهتر است از توت فرنگی ماسک صورت تهیه کرد وروزانه از آن استفاده کرد. افرادی که جوش صورت دارند می توانند چندین توت فرنگی را له کرده و سپس به آن یک قاشق غذا خوری خامه ترش اضافه کنند، سپس هفته ای 2 بار این ماسک را روی صورت خود قرار داده  تا از شر جوش های صورت خود خلاص شوند.

همچنین به علت وجود آنتی اکسیدان ها در توت  فرنگی، آسیب های پوستی را ترمیم کرده و از پیر شدن پوست جلوگیری می کند. از مهم ترین خواص توت فرنگی می توان به محافظت کردن از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش اشاره کرد.

توت فرنگی چگونه سبب روشن شدن رنگ لب ها می شود؟

یکی دیگر از فواید توت فرنگی این است که رنگ لب ها را روشن می کند. زیرا از دیگر خواص آن وجود مواد معدنی می باشد که سبب از بین بردن سلول های مرده روی لب می شود ولب ها را روشن ترمی کند. می توان روزانه یک عدد توت فرنگی را از وسط نصف کرد و قسمت گوشتی آن را به مدت 5 دقیقه روی لب قرار داد تا تیرگی آن رفع شود. به علاوه رطوبت زا بودن از دیگر خواص توت فرنگی است که می تواند به کاهش چربی پوست و روشن تر شدن لب ها کمک کند.

فواید خواص توت فرنگی به سلامت مو

از دیگر مهمترین خواص توت فرنگی می توان به وجود ویتامین های E.C. و K اشاره کرد. زیرا یکی از مشکلات شایع اکثر جوانان ریزش مو می باشد که این خواص توت فرنگی کمک می کند تا دریافت مواد مغذی توسط مو افزایش یابد و اکسیژن رسانی به ریشه تار های مو به آسانی انجام گیرد و در نهایت سبب پر پشتی مو شود.

خواص توت فرنگی چگونه سبب سلامت ناخن ودندان می شود؟

توت فرنگی سرشار از بیوتین است که به رشد سریع ناخن ها کمک می کند. زیرا بیوتین زیر ساخت های کراتین را بهبود داده و باعث رشد ناخن می شود. علاوه بر آن وجود ویتامین C و فولیک اسید در خواص توت فرنگی در رشد ناخن های سالم کمک می کند.

توت فرنگی سبب سفید تر شدن دندان می شود. ویتامین C موجود در آن کمک می کند تا پلاک های روی دندان شکسته شود و زردی دندان رفع شود. همچنین توت فرنگی حاوی مقادیر زیادی از اسید مالیک است. این اسید نیز به سفید شدن دندان کمک می کند.

شاید قبل از خواندن این مقاله، همه توت فرنگی را فقط یک میوه ساده تصور می کردید که خوش رنگ و خوش طعم می باشد. اما با مطالعه مطالب بالا با خواص درمانی و عجیب توت فرنگی و تاثیر آن ها در سلامت بدن، آشنا شدید. پس سعی کنید تا  بیشترین مصرف را از توت فرنگی داشته باشید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: توت فرنگی خواص توت فرنگی سلامت سلامتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۶۰۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص گیاه درمانی و مفید شنگ

در ایران، گیاهی خودرو و بسیار مفید وجود دارد که هم اکنون در فصل رویش آن هستیم. این گیاه نه تنها در آشپزی کاربرد دارد بلکه به عنوان دارو نیز مصرف می‌شود.

به گزارش فرطب، «شنگ»، گیاهی خودرو و مفید از خانواده کاسنیان، از اردیبهشت تا تیر در مناطق کوهستانی ایلام ایران می‌روید. با فرا رسیدن بهار و پایان سرما، این گیاه خوراکی و دارویی سر از خاک بر می‌آورد.

شنگ که با نام‌های دیگری همچون آلاله شنگ، ریش بز خالدار، اشلنگ، یمنیه، قندرون، سنسفیل، تسلسفیل، اسپلنج، اسفلنج و یملیک شناخته می‌شود، به دلیل خواص بی‌شمارش، محبوبیت زیادی دارد. در ادامه این مقاله، به تفصیل به بررسی خواص و کاربرد‌های این گیاه پرداخته‌ایم.

خواص دارویی گیاه شنگ در طب سنتی

گیاه شنگ که در طب سنتی استفاده‌های فراوانی دارد، در درمان زخم‌های گوارشی و مشکلات ریوی مفید است. به دلیل داشتن خواص قابض، در درمان خونریزی‌های رحمی و دستگاه تنفسی و همچنین برخی انواع اسهال کاربرد دارد. پودر گل و ریشه شنگ برای تسریع در التیام زخم‌های چرکی و سوختگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، و ریشه آن برای سم‌زدایی بدن به کار می‌رود.

مصرف شنگ: خواص و کاربرد‌های آشپزی و درمانی

شنگ را می‌توان به شکل جوشانده استفاده کرد یا از برگ‌های آن برای ساخت ضماد به منظور درمان زخم‌ها بهره برد. ریشه این گیاه که خواص اصلی آن را داراست، به صورت دم‌کرده مصرف می‌شود، گرچه طعم تلخ آن ممکن است کمی ناخوشایند باشد. پزشکان طب سنتی، ریشه و برگ‌های خشک شده‌ی شنگ را پودر کرده و برای استفاده‌های خارجی با دیگر ترکیبات گیاهی مخلوط می‌کنند.

غذا‌های محلی ایران با استفاده از شنگ

آش شنگ به عنوان یک غذای سنتی ایرانی با سبزی کوهی شنگ تهیه می‌شود که شامل موادی، چون نخود، لوبیا چیتی، عدس، نمک، فلفل، کشک، پیاز داغ، نعنا داغ و سیر است و طعمی عالی دارد. شنگ همچنین به عنوان چاشنی در سالاد‌ها و سایر غذا‌ها استفاده می‌شود. شنگ‌پلو، که با تفت دادن شنگ خردشده با پیاز و گوشت قیمه و ادویه تهیه می‌شود، پس از آبکشی با برنج مخلوط و دم کشیده می‌شود، نمونه‌ای دیگر از غذای محلی پرطرفدار است.

جمع بندی

گیاه شنگ، با خواص دارویی و غذایی فراوان، یکی از گیاهان خودروی محبوب در طب سنتی ایران است. این گیاه در درمان زخم‌ها، مشکلات گوارشی و ریوی به کار می‌رود و همچنین به عنوان یک ماده غذایی مغذی در آشپزی سنتی ایران، به خصوص در تهیه آش و شنگ‌پلو، استفاده می‌شود. افزایش آگاهی نسبت به فواید این گیاه می‌تواند به بهبود سلامت عمومی کمک کند.

دیگر خبرها

  • خواص درمانی آب سیب زمینی
  • افزودنی های بتن
  • اگر با صورت آرایش‌کرده ورزش کنیم چه خواهد شد؟
  • واکسیناسیون بیش از ۷۰ هزار راس دام علیه بیماری آبله در هفتکل
  • خواص گیاه درمانی و مفید شنگ
  • خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن
  • (عکس) چهره عجیب محمدرضا گلزار حین انجام ماسک پوست صورت
  • (اینفوگرافیک) خواص بی‌نظیر انجیر برای سلامتی
  • ۷ خاصیت بی‌نظیر آب سیب زمینی برای سلامتی
  • خواص شگفت‌انگیز این میوه برای سلامت قلب