Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-30@15:54:35 GMT

راهنمای بازدید از چشمه مرغاب اصفهان

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۶۱۷۳۶

راهنمای بازدید از چشمه مرغاب اصفهان

استان اصفهان یکی از استان‌های توریست پذیر ایران محسوب می‌شود، این استان پهناور به دلیل جاذبه‌های تاریخی و مکان‌های باستانی شهرت جهانی دارد. خوشبختانه همین استان باستانی که واسطه‌ای جاذبه‌های تاریخی معروف شده است از جاذبه‌های طبیعی چیزی کم ندارد. چشمه، رودخانه، کوه و طبیعت سرسبز در گوشه و کنار استان باعث شده است تا سالانه گردشگران بسیاری به این منطقه مسافرت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر شما نیز از هیاهوی شهر خسته شده‌اید و می‌خواهید از یک مکان زیبا و طبیعت دیدنی در استان اصفهان دیدن نمایید، ما به شما دیدن چشمه مرغاب را پیشنهاد می‌کنیم.


چشمه مرغاب در دامنه دالان کوه در محدوده شهرستان‌های تیران و کرون و در ارتفاعات کوه قرار دارد؛ اما محدوده گردشگری این چشمه در نزدیکی روستای قلعه ناظر واقع در شهرستان عسگران قرار گرفته است. این چشمه که در ۸۵ کیلومتری غرب شهر اصفهان قرار دارد، یکی از تفرجگاه‌های طبیعی مردم اصفهان و شهرستان‌های اطراف به شمار می‌رود؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت: این منطقه به واسطه‌ای چشمه مرغاب سالانه میزبان گردشگران و طبیعت گردان بسیاری است. این منطقه کوهستانی به واسطه آب و هوای فوق‌العاده مطبوع و خنکی که دارد برای مسافرت در ماه‌های گرم سال می‌تواند یک هدف عالی باشد. این چشمه در ارتفاعات کوه قرار گرفته است، اما آب جاری شده از آن به پایین کوه جریان می‌یابد و دسترسی به آب را برای گردشگران و کشاورزان راحت‌تر کرده است، آب جاری شده از این چشمه به قدری زیاد است که آبیاری زمین‌های کشاورزی روستا‌های اطراف توسط آب این چشمه صورت می‌گیرد.

آب چشمه مرغاب از لابه لای سنگ‌های آهکی واقع در رشته کوه‌های زاگرس بیرون می‌آید بنابراین آب آن بسیار زلال و گوارا است. برف‌های موجود در ارتفاعات کوه‌های اطراف به دل کوه نفوذ کرده و پس از گذر از دل کوه و عبور از سنگ‌های آهکی توسط طبیعت تصفیه می‌شود و از راه چشمه مرغاب به بیرون جریان پیدا می‌کند. جالب است بدانید که از این چشمه در تمام طول سال آب می‌جوشد که دلیل آن وجود برف‌های دائمی بر روی کوه‌های اطراف است؛ بنابراین رودخانه‌ی مرغاب که آب آن از همین چشمه تأمین می‌شود در تمام طول سال پرآب است. رودخانه مرغاب تنها رودخانه‌ای سطحی منطقه است که بعد از ۱۰۰ کیلومتر به زاینده رو متصل می‌شود، در نتیجه می‌توان گفت: یکی از سرچشمه‌های زاینده رود همین چشمه مرغاب است. بنا به تحقیقات انجام شده ساختار چشمه و سنگ‌های موجود در اطراف آن مربوط به دوره سوم زمین شناسی است.


هنوز علت نام‌گذاری این چشمه به نام مرغاب مشخص نشده است. برخی این نامگذاری را به وجود علف‌های مرغی در حاشیه‌ای رودخانه نسبت داده‌اند. در صورتی که برخی دیگر دلیل آن را وجود پرندگان آبی در رودخانه مانند مرغابی می‌دانند. به همین دلیل معتقد هستند وجود مرغ‌های کوهی در اطراف چشمه باعث شده است این چشمه به نام مرغاب معروف شود و رودخانه جاری از این چشمه نیز به همین نام شهرت پیدا کند؛ اما آنچه بیشتر از همه قابل قبول است این است که اسم این رودخانه از ترکیب دو اسم تغییر یافته «مار» و «گاو» به «مر» و «غاب» است. به عبارت دیگر رودخانه مرغاب به دلیل مسیر مارپیچی که دارد به مار تشبیه شده و کمی پایین‌تر شکل آن به Y"" شاخ گاو شبیه می‌شود. به همین دلیل این چشمه و رودخانه‌ای که از آن سرچشمه می‌گیرد را مرغاب نامیده‌اند.


با مشاهده سنگ‌های آهکی در مسیر حرکت رودخانه، مشخص است این رودخانه و چشمه بسیار قدیمی هستند. فرسایش‌های پله مانند در حاشیه رودخانه مرغاب یکی از منظره‌های جالب و شگفت انگیز را در اطراف رودخانه به نمایش گذاشته است که تماشای آن‌ها برای علاقمندان به جاذبه‌های طبیعی می‌تواند بسیار جالب و لذت بخش باشد. خوشبختانه در مسیر چشمه مرغاب، علاوه بر پله‌های آهکی ساخته شده بر اثر آب رودخانه، وجود مزارع وسیع و منطقه سرسبز در اطراف چشمه مرغاب و رودخانه مرغاب، مکان‌های تاریخی و دیدنی فراوانی مانند، قلعه‌های باستانی منسوب به ابراهیم خان شاهدان، جهان آباد، غریب خان و گبری وجود دارند که می‌تواند طبیعت گردی شما را به یک گردشگری تاریخی نیز تبدیل کند.



متأسفانه این منطقه فوق‌العاده زیبا، برای بسیاری از مردم ایران ناشناخته است و تنها تعداد کمی از هموطنان ما از وجود چنین مکان غیر قابل وصفی مطلع هستند. این افراد نیز تنها با معرفی منطقه توسط افراد بومی، به این منطقه راهنمایی شده‌اند. در صورتی که این منطقه به قدری زیبا بوده و آب و هوای معتدل و کوهستانی آن، همچنین فضای سرسبز اطراف چشمه و رودخانه مرغاب از چنان پتانسیل بالایی در گردشگری برخوردار است که با کمی توجه و سرمایه گذاری می‌توان این منطقه را یکی از مکان‌های مهم گردشگری و طبیعت گردی تبدیل کرد. به امید روزی که به منابع طبیعی موجود در کشور زیبای‌مان بیشتر توجه شود؛ و این مکان‌های دیدنی با تبلیغات بیشتری مواجه شوند.


چطور به چشمه مرغاب اصفهان برویم؟
برای رفتن به چشمه مرغاب در استان اصفهان باید به شهرتان عسگریه و سپس روستای قله ناظر بروید. اگر از اصفهان حرکت کنید باید به سمت نجف آباد بروید. سپس از آنجا از طریق جاده نجف آباد-تیران به سمت تیران برسید، از آنجا نیز باید درجاده تیران-داران به مسیر خود ادامه دهید تا به منطقه قلعه ناظر برسید. سپس از جاده اصلی خارج شده و راه دریاچه را پیش بگیرید. این مسیر از اصفهان تا دریاچه مرغاب چیزی حدود ۱۸۰ کیلومتر است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسینه گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۶۱۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، چهارمین کنفرانس بین‌المللی آب بغداد روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه با حضور وزرای آب و آبیاری کشورهای عراق، سوریه، مصر، تونس و تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی در پایتخت کشور عراق آغاز به کار کرد.

محمد جوان‌بخت معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز که یکی از میهمانان این کنفرانس بود، متن سخنرانی وزیر نیرو در کنفرانس بین‌المللی آب بغداد را در آیین افتتاحیه قرائت کرد.

متن سخنرانی وزیر نیرو به این شرح است:

خداوند را شاکرم که همانند سال گذشته به نمایندگی از کشور جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بین‌المللی آب بغداد که با تدبیر مسئولین بلندپایه جمهوری عراق و با هدف به اشتراک‌گذاری دانش، تکنولوژی و علوم روز دنیا برگزار می‌شود، شرکت می‌کنم.

در ابتدا از دولت عراق و وزیر محترم منابع آب عراق و کلیه دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد بین‌المللی تشکر و قدردانی می‌کنم.

در ابتدا وظیفه خود می‌دانم به وقایع منطقه و خصوصاً جنایت انجام شده در حق مردم غزه اشاره کنم. مردم غزه در ۷ ماه گذشته تحت فشار شدیدترین جنایات ممکن از جمله کشتار کودکان، زنان، قطع آب و محاصره از سوی رژیمی بودند که نشان داده به هیچ تعهد اخلاقی و بین‌المللی پایبند نیست.
البته حوادث اخیر مشخص کرد ماهیت این رژیم بدون حمایت آمریکا و کشورهای غربی مفهوم ندارد و تمامی دولت‌های حامی رژیم صهیونیستی حامی جنایت و کشتار هستند. ما با صدای رسا در کنار تمامی آزادی‌خواهان جهان توقف جنایت در غزه و بازگشت این سرزمین را به صاحبان اصلی آن فریاد می‌زنیم.

عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان؛

هیئت بین‌الدول تغییر اقلیم (IPCC) در ششمین گزارش ارزیابی خود اعلام کرده است که میانگین دمای جهانی در دوره ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ نسبت به آغاز انقلاب صنعتی به میزان ۱.۰۹ درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

در این میان کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران که بر روی کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار دارند، تغییرات به مراتب شدیدتری را تجربه می‌کنند. به گونه‌ای که متوسط سالانه نزولات جوی در کشور ما طی دهه گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است؛ به‌عنوان مثال اثرات این تغییرات در بررسی‌ها نشان می‌دهد که آبدهی رودخانه کرخه در جنوب غرب ایران در دوره ۲۰ ساله گذشته در ۴۵ درصد مواقع در یکی از طبقات بالای خشکسالی قرار داشته است.

بی‌شک مدیریت این شرایط بدون برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های صحیح و عاجل امکان‌پذیر نیست. در این ارتباط می‌توان به برنامه‌های سازگاری با تغییر اقلیم و خشکسالی، تحویل حجمی آب برای مصرف‌کنندگان کشاورزی، اصلاح سیستم‌های آبیاری، بازچرخانی و استفاده مجدد از آب اشاره کرد.

در بخش آب شرب خوشبختانه توانسته‌ایم حتی با یک استاندارد سختگیرانه، ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و ۸۶ درصد جمعیت روستایی خود را تحت پوشش شبکه یا سیستم‌های تأمین آب شرب بهداشتی قرار دهیم.

در حال حاضر با تشکیل شورای جهاد آبرسانی انتظار داریم تا سال ۲۰۳۰ درصد پوشش جمعیت روستایی را نیز همانند شهرها به ۱۰۰ درصد برسانیم.

برنامه‌ها و اقدامات در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب موجبات ارتقای توانمندی در این زمینه را فراهم آورده است. به عنوان مثال در سیلاب‌های اخیر مناطق جنوبی کشور که در مقایسه با مقادیر تاریخی بی‌سابقه بوده، موفق شدیم با کمترین خسارت این رخداد را پشت سر بگذاریم.

در این خصوص طی سه ماه اخیر نیز یک کارگاه آموزشی با موضوع مدیریت جامع سیلاب (IFM) توسط مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری با همکاری یونسکو برگزار شد که تجربیات همه کشورها از جمله عراق، عمان، سوریه و تعدادی دیگر از کشورهای عضو شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری در این رویداد ارائه شد.

حضار محترم و اعضای شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری حاضر در جلسه در جریان برگزاری سیزدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری یونسکو در تهران در ۲۳ فوریه ۲۰۲۳؛ مایلم ضمن تشکر از حضور عالیجناب عون ذیاب در اجلاس مذکور، به آگاهی شما برسانم که هشت پروژه مهم در راستای دهه بین‌المللی آب در دستور کار برنامه ۶ ساله این مرکز تا سال ۲۰۲۹ قرار گرفت که می‌تواند در تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و حل و فصل مسائل و چالش‌های آبی نیز مؤثر باشد.

فرصت را مغتنم می‌شمارم و در اینجا از وزرای محترم و عضو شورای حکام که در اینجا حضور دارند برای شرکت در چهاردهمین اجلاس شورای حکام مرکز که مقرر است در پاییز ۲۰۲۴ در تهران برگزار شود، دعوت به عمل می‌آورم.

در انتهای صحبتم با توجه به تمرکز کنفرانس بر همکاری دو جانبه و مشارکت کشورها، لازم می‌دانم توجه شما را به پیشینه غنی و تاریخی معاهدات و مکانیزم همکاری‌های آبی بین کشورهای منطقه جلب کنم.

شایان ذکر است که کشور ما هم با کشورهای همسایه خود دارای معاهدات و تفاهمنامه‌های متعددی است که برخی از آنها نزدیک به ۸ دهه قدمت دارد؛ که از آن جمله می‌توان به قراردادها و موافقت‌نامه‌ها با کشور جمهوری عراق در مرزهای غربی اشاره کرد.

مجدداً از دولت جمهوری عراق که زمینه‌ساز برگزاری این رویداد مهم بوده است کمال تشکر را دارم. امیدوارم خداوند متعال همواره باران رحمت الهی را بر مردمان جهان و به‌خصوص منطقه خاورمیانه ارزانی کند.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

کد خبر 6093253 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • نگاهی به طبیعت بهاری دریاچه سد آغچه در بوئین میاندشت + فیلم
  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • احتمال طغیان رودخانه‌ها در چهار منطقه ایران
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان
  • جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در کرمانشاه پر شد
  • لایروبی ۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های کرمانشاه