Web Analytics Made Easy - Statcounter

بی دستاوردی برجام کار را به جایی رسانده است که اصلاح‌طلبان و رسانه‌های بزک کننده این توافق، پیروزی اخلاقی را مهمترین نتیجه مذاکرات هسته‌ای می‌نامند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*******

** ما در برجام کاپ اخلاق گرفتیم، آیا این کافی نیست؟!

«علیرضا علوی تبار» در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت:

«از نظر دستاورد، برجام چهره متفاوتی از ایران را به جهان نشان داد. پس از برجام ما کشوری هستیم که به تعهدات خود پایبند است، رفتارهای پیش‌بینی‌پذیر دارد و می‌توان با آن گفت‌وگو کرد و به توافق پایدار رسید...با خروج آمریکا از برجام ما در موضع حقانیت حقوقی و اخلاقی قرار داریم. اگر خوب بازی کنیم، از این موضع حقانیت می‌توانیم بهره‌های بسیاری برای منافع ملی بگیریم».

چندی پیش آقای روحانی گفته بود که «برجام پیروزی اخلاقی ما بود».

بی دستاوردی برجام کار را به جایی رسانده است که اصلاح‌طلبان و رسانه‌های بزک کننده این توافق، پیروزی اخلاقی را مهمترین نتیجه مذاکرات هسته‌ای می‌نامند.

صنعت هسته‌ای ایران تعطیل شد و دولت تاکید کرد که به ازای آن تمامی تحریم‌های ضد ایرانی به یکباره لغو خواهد شد و نه تعلیق! اما تحریم‌ها نه تنها لغو نشد بلکه با تحریم‌های جدید و به خصوص با قانون بی سابقه سیاهچاله تحریم (کاتسا 2017) دامنه آن بسیار گسترده‌تر شد.

از فتح الفتوح برجام! کاپ اخلاقش به ما رسید. با اینحال اصلاح‌طلبان مدعی هستند که باید این مسیر خسارت بار را در دیگر حوزه‌ها از جمله حوزه موشکی نیز ادامه بدهیم.

برجام امضا و اجرا شد اما در پسابرجام نه چرخ کارخانه‌ها چرخید و نه چرخ سانتریفیوژها!

اروپایی‌ها صراحتاً اعلام کرده‌اند که درخصوص اجرای تعهدات خود به ایران هیچ تضمینی نمی‌دهند و با تحریم‌های آمریکایی مقابله نمی‌کنند و همچنین با آمریکا درخصوص مقابله با توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایرآن‌هم عقیده هستند؛ اما با اینحال دولت همچنان در پی اجرای برجام به هر قیمت است!

** خط اصلاحات همان خط امام و خط اسلام ناب است!

«مجید انصاری» عضو مجمع روحانیون مبارز در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:

«خط امام، خط اسلام ناب و اسلام مترقی پیشرو است. خط امام خط خدمت به مردم است. خط امام خط اداره کشور برپایه عقل و خرد جمعی است. خط امام خط تکیه بر مردم است.»

انصاری در ادامه در پاسخ به این سؤال که «با این توصیفات آیا جریان اصلاحات می‌تواند همان جریان خط امام باشد؟» گفت:

«بله به نظر من اصلاحات با توجه به شرایطی که گفتم می‌تواند همان جریان خط امام باشد اما گاهی در دوسر طیف فاصله‌هایی با کانون این تفکر به چشم می‌خورد که تبعاتی را به همراه دارد. این اختلاف در جبهه اصولگرایی نیز وجود دارد».

ادعای هماهنگی خط اصلاحات و خط امام و اسلام ناب در حالی است که در حال حاضر، اصرار بر ایجاد دوقطبی در مقابل ولایت فقیه و حکومت دینی و مخالفت با نقش سیاسی و اجتماعی اسلام و پیچیدن نسخه سازش و گرایش به آمریکا به اجزای تفکیک ناپذیر خط اصلاح‌طلبی تبدیل‌شده است.

از سوی دیگر زیر سؤال بردن برخی از احکام اسلام از جمله حجاب و جانبداری از حرمت شکنی مقدسات و دفاع از تمام قد از نفوذی‌های دستگیر شده (جاسوس‌ها) از دیگر اقدامات اصلاح‌طلبان است.

اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 88 پروژه دروغین «تقلب» را ماه‌ها قبل از انتخابات طراحی و اجرا کردند و با تدارک آشوب خیابانی، کشور را 8 ماه دچار التهاب کردند؛ اما پس از 8 ماه معلوم شد خط نفوذ موضوعاتی فراتر از انتخابات را مدنظر دارد و برای حذف جمهوری اسلامی و ولایت‌فقیه (چنان که در شعارها نوشتند و گفتند) برنامه دارند.

به نظر شما، سردادن شعار «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است» و روزه‌خواری روز قدس و نمازجمعه مختلط با کفش و حرمت‌شکنی روز عاشورا و اینکه نتانیاهو جماعتی را «بزرگ‌ترین سرمایه اسرائیل در ایران» بنامد و همصدایی با بهایی‌ها، منافقین، سلطنت‌طلب‌ها، مارکسیست‌ها، تجزیه‌طلب‌ها، نهضت‌آزادی‌ها، ملی‌گراها و تروریست‌های نشان‌دار نظیر کومه‌له و حتی عبدالمالک ریگی، از نشانه‌های حرکت در مسیر اسلام ناب و خط امام است؟!

** مجلس در رأس امور است، اما نه همیشه!

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «تداوم مانع‌تراشی‌های مخالفان علیه دولت» نوشت:

«گویا فصل فشارهای دیپلماتیک بر دولت دوباره در بهارستان آغاز شده. این بار مخالفان دو بهانه دارند؛ اولی ادامه اجرای برجام با اروپایی‌ها و دومی بررسی لوایح مربوط به FATF. مخالفان دولت در مجلس تا اینجا نشان داده‌اند که نمی‌خواهند زیر بار هیچ کدام از این موضوعات بروند...با این توصیف به نظر می‌رسد که مخالفان دولت با افزایش فشار از جانب موضوعات دوگانه برجام و FATF قصد دارند تا از این دو موضوع به مثابه دو اهرم فشاری استفاده کنند که از دو طرف به دولت فشار آورده و در منگنه آن توان تحرک از دستگاه اجرایی کشور را بگیرند».

شأن نظارتی مصرح در قانون اساسی برای مجلس به این نهاد مهم اجازه تحقیق و تفحص در همه امور کشور را می‌دهد. بر همین اساس امام خمینی (ره) مجلس را در رأس امور معرفی کردند. رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند؛ اما ظاهراً روزنامه‌های حامی دولت نظر دیگری دارند.

در اصل ۷۷ قانون اساسی آمده است: «عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد».

نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و همچنین برخی از مقامات ارشد دولت تاکنون بارها در اظهارنظری تأمل برانگیز اعلام کرده‌اند که نمایندگان نباید با طرح سؤال وقت دولت و وزرا را بگیرند!

** تخریب دولت، تخریب نظام است

«غلامرضا حیدری» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«تخریب دولت، تخریب نظام است... رقبای انتخاباتی روحانی هنوز هم درصدد تخریب برجام هستند و این در حالی است که این توافق به‌طور مستقیم زیر نظر مقام رهبری بوده و ایشان حتی از جزئیات روند این معاهده و اعمال مذاکره‌کنندگان در طول مذاکره باخبر بوده است. درواقع مقابله با برجام به معنای مقابله با رهبری است؛ آن‌هم از سوی کسانی که مدعای در خط رهبری بودن هستند و خود را حامی بی‌چون‌وچرای رهبری می‌دانند».

بستن دهان منتقدان دولت به یک‌رویه ثابت در روزنامه‌های اصلاح‌طلب تبدیل‌شده است. این جماعت هرگونه نقد را با برچسب تخریب، سرکوب می‌کنند و در پی آن هستند تا به‌دروغ و با بی مسئولیتی، تمامی اقدامات دولت از جمله برجام را به گردن دیگران انداخته و هرگونه نقد را در نطفه خفه کنند.

جالب است که شعار «دانستن حق مردم است» از سوی این طیف، گوش فلک را کر کرده است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: جام جهانی 2018 روسیه خروج آمریکا از برجام حمایت از کالای ایرانی ویژه های مشرق مجید انصاری ویژه های مشرق ویژه های مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۶۲۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان

۹۰ کاندیدا برای کسب ۴۵ کرسی باقیمانده از ۲۹۰ کرسی مجلس تا ۸ صبح پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت به رقابت می‌پردازند.

به گزارش مشرق، تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در حالی از بامداد ۱۳ اردیبهشت‌ماه آغاز شد که ۹۰ کاندیدا برای کسب ۴۵ کرسی باقیمانده از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای‌اسلامی به رقابت می‌پردازند؛ رقابتی که تا ۸ صبح پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

ماراتن انتخابات مجلس دوازدهم که از اسفندماه ۱۴۰۲ آغاز شده‌ در شرایطی روز جمعه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ به خط پایان می‌رسد که رقابت‌های انتخاباتی در ۱۵ استان کشور به اوج رسیده و کاندیداها در ۲۱ حوزه انتخابیه درحال فعالیت‌های انتخاباتی به‌منظور جلب‌نظر مردم هستند.

دراین میان رقابت‌های انتخاباتی در استان تهران حال‌وهوای دیگری به‌خود گرفته است؛ رقابت ۳۴ کاندیدا برای کسب ۱۶ کرسی نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و همچنین ورامین، پیشوا و قرچک رقابت‌ها در این حوزه را در کانون توجه رسانه‌ها و افکارعمومی قرار داده‌است.

در چنین شرایطی اگرچه رقابت انتخاباتی در تهران تنها در اردوگاه اصولگرایی در جریان است، اما کاندیداهای منسوب به جریان اصلاح‌طلبی نیز در برخی حوزه‌ها به دور دوم راه یافته‌اند؛ موضوعی که سبب شده در این دور از انتخابات نیز رقابت میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان جریان داشته باشد.

رویکرد اصلاح‌طلبان در دور دوم

طی روزهای اخیر تحرکات انتخاباتی محدود به جریان‌های اصولگرایی نبوده و جریان‌های اصلاح‌طلب نیز فعالیت‌هایی را برای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم داشته‌اند.

براین اساس هم بود که حزب اعتماد ملی اعلام کرد از کاندیداهایی که گرایش اصلاح‌طلبی یا متمایل به اصلاح‌طلبان داشته باشند، حمایت خواهد کرد.

براساس برخی گمانه‌زنی‌ها در اردوگاه اصلاح‌طلبی، ندای ایرانیان، کارگزاران سازندگی، اعتمادملی و اعتدال و توسعه ازجمله احزاب اصلاح‌طلبی هستند که از برخی کاندیداهای به دور دوم راه یافته در نقاط مختلف کشور حمایت می‌کنند.

رقابت در اردوگاه اصولگرایی

ترکیب کاندیداهای حاضر در دور انتخابات مجلس دوازدهم در تهران نشان می‌دهد در این حوزه انتخابیه رقابت تنها در اردوگاه اصولگرایی جریان دارد.

براین اساس هم بود که طی روزهای اخیر شاهد انتشار فهرست‌های مختلفی از این جریان به‌منظور رقابت در تهران بوده‌ایم؛ فهرست‌های چندگانه‌ای که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

دیگر خبرها

  • مزیت اصلاح‌طلبان رو به اضمحلال؛ بالشتک ضربه‌گیر بین جامعه و حکومت از میان رفته
  • حسینی: اقدامات دولت سیزدهم تعامل با کشورهای جهان را فراهم کرده است
  • جلوی افت موالید را گرفتیم/ رشد نرخ باروری در ۱۴ استان
  • اعتراف کیهان: فقط ۱۶۵ نامزد اعتدالی و اصلاح طلب برای مجلس دوازدهم تایید صلاحیت شدند
  • معمایی که امام درباره رژیم صهیونیستی مطرح کرد چه بود؟
  • اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم!
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان
  • افشاگری رشیدی کوچی از تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس آینده به جریان پایداری و  امام صادقی‌ها
  • تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس به جریان پایداری و امام صادقی‌ها
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات