خودباختگی بهمعنای از دست دادن فطرت و بیگانهپرستی است
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۶۲۷۶۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، آیتالله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولیفقیه در استان در جلسه تفسیر قرآنکریم مسجد بعثت خرمآباد، با بیان اینکه آیه ۱۶ سوره زمر با مضمون «لَهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِنَ النَّارِ وَمِنْ تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ ذَلِكَ يُخَوِّفُ اللَّهُ بِهِ عِبَادَهُ يَا عِبَادِ فَاتَّقُونِ» نیت انسانها از نظر عبادت و پرستش و جایگاه آنان را در نزد خداوند متعال بازگو میکند، اظهارکرد: از نظر قرآن، دنیا تجارتخانه است و انسان تاجر، منتها معاملهای که انسانها انجام میدهند، یک نوع تجارت مادی و دیگری تجارت معنوی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان این مطلب که قرآنکریم از تجارت معنوی، تعبیر به تجارت منجیه یا تجارت نجاتبخش میکند، عنوان کرد: در تجارت معنوی و نجات بخش نیز انسانها به دو دسته کسانیکه از این معامله سود میبرند و کسانیکه ضرر میبینند، تقسیم میشوند.
آیتالله میرعمادی عبادت خالص را راه تجارت معنوی ذکر کرد و با بیان اینکه هر کس غیرخدا را عبادت کنند در خسران است، تصریح کرد: انسان وقتیکه با خدا معامله میکند سود میبرد زیرا در معامله با خدا، عوض و معوض به انسان برمیگردد بدین معنا که عبادت همان عوض ما و بهشتی که میگیریم همان معوض است.
نماینده ولیفقیه در لرستان، رسیدن به کمال را سود تجارت معنوی انسان ذکر کرد و افزود: در مقابل هر کس غیر خدا را پرستش کرد در خسران است، مزد عبادت غیرخدا، خسران دنیوی و اخروی است.
امام جمعه خرمآباد، در خطر قرار گرفتن جان انسان را خسران دنیوی پرستش غیرخدا برشمرد و گفت: خسران اخروی عبادت غیرخدا از دست دادن تمام وعدههای الهی در روز قیامت است، این در حالیاست که ضرر دیگر پرستش غیرخدا، شکنجه و عذاب است.
این مفسر قرآنکریم بخش نخست آیه ۱۶سوره زمر را بیانکننده آتشی دانست که برای پرستندگان غیرخدا آماده شده است و با بیان اینکه در بالای سر کسانیکه غیر خدا را پرستش کردند، سایبانی از آتش قرار میگیرد، خاطرنشان کرد: آتش در تمام جهات بر کسانیکه غیرخدا را پرستش کردند احاطه پیدا میکند.
وی تصریح کرد: احاطه کامل آتش در روز قیامت برای افرادی صدق می کند که در دنیا غرق در گناه بوده و مجسمه معصیت هستند و در یک کلمه شرور هستند.
آیتالله میرعمادی افزود: افراد شرور همان کسانی هستند که از سراپای وجودشان شر میبارد و معصیت وجودشان را فرا گرفته لذا در قیامت نیز آتش بر تمام وجودشان احاطه پیدا میکند.
نماینده ولیفقیه در لرستان به تشریح جمله «تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ» در این آیه پرداخت و گفت: این جمله مبین آن است که علاوهبر آنکه بر بالای سر کسانیکه غیر خدا را پرستش کردند سایبانی از آتش قرار گرفته است در زیر پایشان نیز سایبانی از آتش قرار میگیرد، به طرح این سؤال پرداخت که چگونه میشود که علاوهبر بالای سر، در زیر پای افراد نیز سایبان آتش باشد و افزود: برخی مفسرین بر این باورند که جهنم دارای طبقاتی است، لذا کسانیکه سر تا پای وجودشان را گناه فرا گرفته است در طبقات میانی جهنم قرار دارند و قطعاً زیر پایشان هم آتش قرار گرفته است.
امام جمعه خرمآباد ادامه داد: برخی دیگر از مفسران عقیده دارند که اطلاق وجود سایبان در زیر پای افرادیکه غیرخدا را عبادت کنند کنایه از احاطه بوده و یک تعبیر عرفی است.
وی با بیان این مطلب که اگر گناه بر ما سیطره پیدا کند، آتش جهنم بر ما سیطره پیدا کرده است، اضافه کرد: هر کس غیر خدا را پرستش کند دچار خودباختگی شده است و در مقابل هر کس خدایی شود وجودش خدایی میشود.
آیتالله میرعمادی با بیان اینکه انسان خودباخته تمام سرمایه و انرژی را از دست میدهد، خاطرنشان کرد: خودباختگی بهمعنای از دست دادن فطرت و بیگانهپرستی است، کمااینکه انسان خودباخته احساس پوچی میکند چون غیرخدا، همه پوچ است.
نماینده ولیفقیه در لرستان بشارت و انذار را شیوه تربیتی قرآنکریم ذکر کرد و ادامه داد: خداوند هم رحمت دارد هم غصب دارد، این در حالیاست که خالق و مخلوق دارای حریمی هستند که باید آن حریم را حفظ کرد.
انتهای پیام/
منبع: بسیج نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۶۲۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اهمیت توجه به خودشفقتی در چیست؟
یک روانشناس گفت: در دنیای امروز به آسانی گرفتار انتقاد از خود و سرزنش خود هنگام اشتباه یا ناکامی میشویم، اما چه میشود، اگر به جای این سختی، با خودمان مهربان باشیم و با شفقت به خودمان نگاه کنیم؟ اینجاست که مفهوم خودشفقت معنا پیدا میکند.
سارا محمدی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: خودشفقت به معنای رفتار دوستانه و درککننده با خودمان در لحظات سختی و چالش است؛ این به معنای نادیده گرفتن اشتباهات یا ضعفهایمان نیست، بلکه به معنای پذیرش آنها به عنوان بخشی از تجربه انسانی و ارائه حمایت و تشویق به خودمان برای حرکت به جلو است.
وی افزود: تفاوت های ظریفی بین خود شفقت، عزت نفس و خودباوری وجود دارد؛ عزت نفس به ارزیابی کلی شما از خودتان اشاره دارد و احساسی است که شما در مورد ارزش و لیاقت خود دارید؛ خودباوری به این معنا است که شما به تواناییهای خود برای رسیدن به اهدافتان و غلبه بر سختیها ایمان دارید، اما «خود شفقت» به مهربانی و درک شما نسبت به خود، به خصوص در زمانهای سختی گفته میشود.
مدیرعامل انجمن صنفی مراکز مشاوره و روانشناسی استان اصفهان بیان کرد: در واقع «خود شفقت» به معنای بخشش خود برای اشتباهاتتان، پذیرش نقصهایتان و مراقبت از خودتان در سطح عاطفی است، از این رو خود شفقت به شما کمک میکند تا با احساسات دشوار کنار بیایید، تابآوری خود را افزایش دهید و روابط سالمتری ایجاد کنید.
وی اضافه کرد: خودشفقتورزی بر سه عنصر اصلی «مهربانی با خود»، «انسانیت مشترک» و «ذهنآگاهی» بنا شده است؛ مهربانی با خود به این معنی است که با خودتان همان طور که با یک دوست رفتار میکنید، رفتار کنید؛ این شامل صحبتهای مثبت با خود، بخشش اشتباهات خود و مراقبت از نیازهای عاطفی و جسمی خود میشود.
محمدی گفت: انسانیت مشترک به این معنی است که به یاد داشته باشید که همه انسانها اشتباه میکنند و رنج میبرند، این به شما کمک میکند تا احساس شرم و انزوا را که ممکن است در زمانهای سخت تجربه کنید، کاهش دهید.
وی افزود: همچنین ذهنآگاهی به این معنی است که توجه خود را به لحظه حال معطوف کنید و افکار و احساسات خود را بدون قضاوت مشاهده کنید و این امر موجب میشود تا از خود انتقادی و افکار منفی خود آگاه شوید و با آنها مقابله کنید.
این روانشناس در خصوص راههای افزایش خودشفقتورزی بیان کرد: به جای تمرکز بر نقاط ضعف و اشتباهات خود، بر نقاط قوت و دستاوردهای خود تمرکز کنید؛ وقتی مرتکب اشتباه میشوید، خود را ببخشید و به جای سرزنش خود، از آن درس بگیرید، همچنین به نیازهای جسمی و عاطفی خود مانند خواب کافی، تغذیه سالم و ورزش منظم توجه کنید، بنابراین اجازه دهید احساساتتان را تجربه کنید، بدون اینکه آنها را سرکوب یا قضاوت کنید.
وی ادامه داد: تکنیکهایی مانند مدیتیشن و یوگا میتوانند به شما کمک کنند تا ذهنآگاهی خود را افزایش دهید؛ اگر برای تمرین خودشفقتورزی به تنهایی مشکل دارید، صحبت با یک دوست یا درمانگر حامی میتواند مفید باشد؛ لازم به ذکر است که هیچکس کامل نیست، همه ما اشتباه میکنیم و به زمان برای یادگیری و رشد از تجربیاتمان نیاز داریم.
محمدی خاطرنشان کرد: مطالعات نشان داده اند که خودشفقت می تواند موجب کاهش سطح استرس و اضطراب شود و به ما کمک می کند تا با چالش ها و مشکلات زندگی بهتر کنار بیاییم، بنابراین زمانی که با خودمان مهربان هستیم، با دیگران نیز مهربان تر خواهیم بود.
کد خبر 749559