Web Analytics Made Easy - Statcounter

سردبیر سابق ماهنامه نجوم گفت نجوم آماتوری ایران از پیشرفته‌ترین سطح نجوم در کل کشورهای منطقه است و حتی در جهان نیز جزو کشورهای تحسین شده است و این موضوع در کنفرانس‌های جهانی نیز مطرح است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از رادیو گفت‌وگو، محمد جواد ترابی، منجم آماتور، روزنامه نگار علم و سردبیر سابق ماهنامه نجوم، درباره نجوم حرفه‌ای صحبت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد جواد ترابی در آغاز با بیان اینکه بین نجوم آماتوری و نجوم حرفه‌ای یک همزیستی وجود دارد، گفت: «این همزیستی نه فقط در ایران بلکه در همه کشورهای توسعه‌یافته نیز وجود دارد زیرا منجم حرفه‌ای تمرکز خود را روی یک حوزه تخصصی گذاشته است و دلیلی ندارد وقت خود را برای پایش تمام آسمان صرف کند. در عین حال، منجم آماتور اگر رصدگر حرفه‌ای باشد، می‌تواند با ثبت دقیق سیارک‌ها، دنباله‌دارها، ابرنواخترهای مختلف را گزارش کند که این گزارش‌ها باعث شده است بخش عمده‌ای از این اجرام به نام منجمان آماتوری ثبت شود».

وی درباره رصد آسمان توسط منجمان آماتور اظهار داشت: «این موضوع بدان علت است که منجمان آماتور زمان بیشتری برای رصد دارند و در پایش آسمان ممارست دارند در صورتی که منجمان حرفه‌ای روی یک حوزه تخصصی زمان می‌گذارند. این موضوع درباره تلسکوپ‌های حرفه‌ای نیز صدق می‌کند زیرا از این منظر این تلسکوپ‌ها بسته‌تر است و وقت‌های آن‌ها از قبل برنامه‌ریزی شده است، آسمان را بی‌هدف و برای کنجکاوی پایش نمی‌کنند».

این منجم آماتور با اشاره به ایران و وضعیت نجوم آماتوری، تصریح کرد: «نجوم آماتوری ایران یکی از پیشرفته‌ترین سطح نجوم در کل کشورهای منطقه است و حتی در جهان نیز جزو کشورهای تحسین شده است و این موضوع در کنفرانس‌های جهانی نیز مطرح است».

این روزنامه نگار علم در عین حال اشاره کرد: «در حوزه نجوم حرفه‌ای دچار رکود هستیم و این به دلیل منجمان حرفه‌ای کشور نیست زیرا این افراد سطح بالایی دارند و از سطح خوبی برخوردار هستند اما به دلیل موقعیت‌های شغلی کمی که در ایران وجود دارد اکثرا مجبور به مهاجرت می‌شوند. کار ما در حوزه نجوم حرفه‌ای محدود به کارهای نظری یا استفاده و پردازش از داده‌های رصدخانه‌های حرفه‌ای کشورهای دیگر است».

وی افزود: «متاسفانه هنوز ابزار حرفه‌ای در کشور نداریم. طرح رصدخانه ملی نیز که سال‌های سال است ارائه شده و در حال اجرا است، هنوز به پایان نرسیده و این در حالی است که ابزار آنها تامین شده است. این موضوع سبب شده بین منجم حرفه‌ای و آماتور ارتباطی وجود نداشته باشد زیرا اساسا به یکدیگر نیازی ندارند».

سردبیر سابق ماهنامه نجوم درباره فعالیت‌های منجمان آماتور و حرفه‌ای گفت: «یکی از کارهایی که منجمان آماتور انجام می‌دهند ترویج علم است زیرا فعالیت‌های آنها بیشتر انگیزشی است. البته در سال‌های اخیر تعدادی از منجمان حرفه‌ای به ترویج علم اقدام می‌کنند اما متاسفانه رویه جزیره‌ای عمل کردن است و هر کسی کار خودش را انجام می‌دهد در حالی که نجوم آماتور باید کمک تحصیل در رشته نجوم حرفه‌ای شود».

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۶۳۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش دفتر سیاسی طالبان در قطر برای تعامل کابل با کشورهای جهان

رئیس دفتر سیاسی حکومت طالبان در قطر اظهار داشت این دفتر در دوحه برای هماهنگی و بهبود روابط افغانستان با کشورهای جهان فعالیت می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «سهیل شاهین» رئیس دفتر سیاسی حکومت طالبان در دوحه گفت این دفتر سیاسی تلاش می‌کند تا از طریق رسانه‌های بین‌المللی تصویر واقعی افغانستان را به جهان مخابره کند.

وی افزود دفتر دوحه همچنین برای هماهنگی و بهبود روابط افغانستان با کشورهای جهان فعالیت می‌کند.

شاهین به طلوع نیوز گفت این دفتر سیاسی در زمینه فراهم‌آوری گذرنامه‌ها و چاپ پول و انتقال آن به افغانستان نیز نقش سازنده‌ای دارد.

رئیس دفتر سیاسی حکومت طالبان در دوحه اظهار داشت: «این نمایندگی سیاسی در بخش دپلماتیک فعالیت می‌کند و با هیئت‌های کشورهای مختلف درباره مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی و آموزش نیز رایزنی می‌شود همچنین برای جلب سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی نیز تلاش می‌شود».

دیدار سفرای اتحادیه اروپا در افغانستان با رئیس دفتر سیاسی طالباندیدار نماینده دبیرکل سازمان ملل با رئیس دفتر سیاسی طالبانحذف تحریم‌ها محور دیدار رئیس دفتر سیاسی طالبان با سفیر آلمان برای افغانستان

سهیل شاهین چندی قبل گفته بود این نمایندگی برای به‌رسمیت شناخته‌شدن حکومت کنونی افغانستان در جامعه بین‌المللی تلاش می‌کند.

دفتر سیاسی طالبان در دوحه در 27 خرداد سلل 1392 گشایش یافت. هدف از آن گفتگوهای صلح و حل مسالمت آمیز مشکلات افغانستان بیان شده بود.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید
  • نقش دفتر سیاسی طالبان در قطر برای تعامل کابل با کشورهای جهان
  • وعده صادقی که اتحاد کشورهای اسلامی را مستحکم‌تر کرد
  • جوکار: عملیات «وعده صادق» قدرت موشکی جهان اسلام را نشان داد
  • عملیات «وعده صادق» هیمنه رژیم صهیونیستی و آمریکا را فروریخت
  • آلوده‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳
  • تا ۵ سال آینده در کشورهای پیشرفته سیگار پیدا نمی‌شود/ دخانیات تنها صنعتی که پس از انقلاب تحریم نشد!
  • حسین علایی: ۱۲۰ جنگنده پیشرفته برای مقابله با ایران به پرواز درآمدند اما .../در زمان حمله سپاه، فرمانده سنتکام در اتاق عملیات اسرائیل حضور داشت
  • نشست باشگاه نجوم اصفهان
  • ایران در حال تبدیل به یک صادرکننده عمده تسلیحاتی در جهان است | اسرائیل با پاسخ پیچیده و تسلیحات پیشرفته ایران روبرو بود