Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-27@09:39:02 GMT

سرنوشت مدافعان حقوق بشر در عربستان

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۶۶۷۰۶

دادستانی رژیم سعودی حکم آزادی موقت ۸ تن از فعالان حقوقی این کشور را که ماه گذشته دستگیر شدند، صادر کرد و این در حالی است که ۹ فعال برجسته همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

به گزارش روزنامه العربی‌الجدید، حکومت عربستان روز شنبه از آزادی موقت ۸ تن از فعالانی که اخیرا به اتهام ارتباط ارتباط و همکاری با سازمان‌ها و دشمنان ریاض بازداشت شده بودند، خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دادستانی عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که از ۸ تن از متهمانی که ماه گذشته میلادی دستگیر شدند، بازجویی و حکم آزادی موقفت آن‌ها را تا کامل شدن تحقیقات را صادر کرده است.

در این بیانیه آمده است که متهمان به ارتباط و همکاری با افراد و مخالفان عربستان، جذب کارکنان یک نهاد دولتی حساس برای به دست آوردن اطلاعات و سند‌های رسمی با هدف صدمه زدن به منافع عالی کشور، حمایت مالی و معنوی از مخالفان عربستان در خارج اعتراف کرده‌اند.

رسانه‌های خبری پیش از این از بازداشت "محمد الربیعه" فعال سیاسی، "ابراهیم المدیمیغ" مشاور سابق هیئت دولت سعودی، "عزیزه یوسف" فعال حقوق زنان، "لجین الهذلول" مدافع حقوق زنان، و"ایمان النفجان" خبر دادند. این افراد طی سالیان گذشته خواستار حق رانندگی زنان بودند.

بر اساس اعلام دادستانی عربستان از بین ۱۷ نفری که دستگیر شدند، حکم آزادی موقت ۸ نفر از جمله ۵ زن و ۳ مرد تا کامل شدن مراحل تحقیق صادر شده است.

دادستانی عربستان همچنین افزود که بازداشت ۹ فعال دیگر از جمله ۵ مرد و ۴ زن با توجه به اعتراف به اتهاماتی که به موجب آن دستگیر شده بودند، همچنان ادامه خواهد یافت.

تشکل‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر پیش از این از بازداشت دست‌کم ۱۱ فعال طی دو هفته گذشته خبر دادند و این در حالی است که بیشتر دستگیر شدگان زنانی هستند که در گذشته خواستار حق رانندگی زنان و لغو نظام قیمومیت مردان بر زنان که به موجب آن زنان نیازمند اخذ موافقت، ولی امر خود برای اتخاذ تصمیماتی مهم هستند، شده‌اند.

یک منبع حقوقی به روزنامه العربی الجدید گفت که شماری از زندانیان زن همچنان در بازداشت هستند که اسامی آن‌ها هنوز اعلام نشده است و بازداشت این افراد در چارچوب هدف قرار دادن فعالان لیبرال و فعالان حقوق زن پیش از رفع ممنوعیت حق رانندگی زنان صورت گرفته است.

این منبع اظهار داشت که علاوه بر سازمان امنیت کشور، سازمان‌های جدیدی از جمله سازمان امنیت سایبری که سعود القحطانی مشاور محمد بن سلمان ولیعهد سعودی ریاست آن را بر عهده دارد، شرکت کردند.

سازمان ملل متحد هفته گذشته از عربستان خواست که اطلاعاتی از فعالان بازداشت شده ارائه کرده و حقوق قانونی این افراد را تضمین کند.

قرار است بیست و چهارم ماه جاری میلادی (۳ تیر)، ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان لغو شود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: عربستان هیئت دولت حقوق رانندگی زنان حقوق بشر زنان مردان ملل متحد سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۶۶۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بر اساس آمار سازمان ثبت احوال؛ سال گذشته مردان بیشتر فوت کردند

در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵/۶ درصد و زنان ۴۴/۴ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل  برابر ۵۶/۶ درصد برای مردان و ۴۳/۴ درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند.

بر اساس این گزارش در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴۲ هزار و ۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد  ۴۱۸ هزار و ۷۴۱  رویداد فوت ثبت شده، ۵/۶ درصد افزایش داشته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • بر اساس آمار سازمان ثبت احوال؛ سال گذشته مردان بیشتر فوت کردند
  • نماینده دائم ایران در ژنو: ضرب و شتم، مدافعان حقوق بشر را ساکت نمی‌کند
  • نمایندگی ایران: ضرب و شتم، مدافعان حقوق بشر را ساکت نمی‌کند
  • دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد
  • بازداشت ۴ نفر سر جلسه کنکور
  • رئیس سازمان سنجش: بازداشت ۴ کنکوری متخلف
  • بازداشت چهار کنکوری متخلف
  • بازداشت ۴ کنکوری متخلف ؛ جزئیات تخلف این ۴ نفر
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم