Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@17:38:37 GMT

باز چرخانی راهکاری برای مدیریت مصرف آب

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۶۶۷۸۸

باز چرخانی راهکاری برای مدیریت مصرف آب

بازچرخانی یا همان تصفیه پساب فرآیندی است که در آن فاضلاب تولیدی حاصل از شست و شوی لباس، حمام ، ظرفشویی و کارواش ها پس از تصفیه برای مصرف غیرشرب نظیر کشاورزی و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ به اعتقاد صاحب نظران حوزه آب، بازچرخانی آب بهترین روش برای افزایش بهره وری آب است و در بین سه روش علمی برای جلوگیری از مشکل ، بهترین روش سازگاری با وضعیت کم آبی و کاهش مصرف است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بازچرخانی پساب و فاضلاب که از آن به عنوان آب خاکستری یا طلای خاکستری یاد می شود، ضرورت فعالیت های اقتصادی به ویژه در بخش کشاورزی و تولید محصولات سالم در شرایط بحرانی منابع آبی کشور است.
در کرمانشاه نیز اگرچه امسال و بخصوص در اردیبهشت ماه شاهد افزایش بارش باران بودیم اما بخشی از این استان به دلیل خشکسالی های ممتد سال های گذشته با مشکل کم آبی روبرو شده است.
براساس اعلام مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه، امسال تاکنون بارش 524 میلی متر باران ثبت شده است.
مروت قبادی، با اشاره به هشت سد در دست بهره برداری استان، حجم ذخیره این تعداد سد را 830 میلیون متر مکعب ذکر کرد و افزود: اکنون 812 میلیون متر مکعب آب در این سدها ذخیره شده است.

مشاغل پرمصرف از آب بازچرخان استفاده کنند
صرفه جویی و مدیریت مصرف یکی از دغدغه های مسئولان حوزه آب کشور و بخصوص استان های دارای مشکل کم آبی است که این دغدغه در استان کرمانشاه هم وجود دارد. 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه بحران کم آبی را جدی دانست و از مردم خواست، نبود و کمبود آب را جدی بگیرند.
علیرضا تخت شاهی، به هدر رفت حجم زیادی آب در برخی مشاغل از جمله کارواش ها و قالی شویی ها اشاره کرد و افزود: این مشاغل باید از سیستم بازچرخانی آب استفاده کنند و از این طریق آب موجود خود را مدیریت کنند. 
وی با بیان اینکه برای این قبیل مشاغل، می توان از آب های بازچرخان استفاده کرد، افزود: یکی از شرایط اخذ و تمدید پروانه فعالیت کارواش ها، بازچرخانی آب است.
وی تاکید کرد به همین منظور کارواش ها ملزم به نصب دستگاه های جدیدی هستند که می تواند آب مصرف شده در شست و شوی خودروها را با بهره گیری از فن آوری نانو تا 60 مرتبه تصفیه و مورد استفاده قرار دهد.
تخت شاهی همچنین تصریح کرد: ترغیب شهروندان به استفاده از کارواش هایی که از سیستم بازچرخان آب استفاده می کنند، به جای شستن خودرو در منزل باعث می شود تا میزان مصرف آب برای شستن هر خودرو از 300 به 30 لیتر کاهش یابد.

مشاغل پرمصرف حق استفاده از آب شرب ندارند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه همچنین با اشاره به هدر رفت آب شرب در برخی کارواش‌ها و قالیشویی ها که از آب تصفیه شده شهر استفاده می کنند، گفت: امسال به هیچ وجه مجوز استفاده از آب تصفیه شده شهر برای مصارفی چون کارواش ها و قالیشویی ها داده نمی شود.
تخت شاهی تأکید کرد: مشاغلی که به صورت مستقیم با آب شرب سروکار دارند و از آب تصفیه شده شهری برای انجام امور شغلی شان استفاده می کنند، باید ساماندهی و به فعالیت آنها رسیدگی شود.
وی گفت: کارواش ها علاوه بر اینکه از آب تصفیه شده برای شست و شوی خودروها استفاده می کنند، آبی که در کارواش تبدیل به فاضلاب می‌شود، مملو از مواد شوینده و روغن و گریس حاصل از شست و شو است و تصفیه این پساب تولید شده هم هزینه دیگری به شرکت آب و فاضلاب تحمیل می کند.
تخت شاهی افزود: متاسفانه قانونی که فعالیت کارواش‌های متخلف را قطع کند، وجود ندارد، اما سال گذشته مجلس شورای اسلامی لایحه ای را برای برخورد با تخلفات حوزه آب به تصویب رساند که به ما در برخورد با متخلفان کمک می کند.
وی یادآور شد: ارائه خدمات به کارواش های کنونی، طبق ضوابط واگذاری انشعاب آب در سال‌های قبل صورت گرفته و قطع این خدمت، فقط با اجازه قانون میسر است.
مدیرعامل آبفای کرمانشاه در ادامه تصریح کرد: به استناد قانون نحوه برخورد با انشعابات غیرمجاز ،با هرگونه انشعاب غیرمجاز برخورد قانونی می کنیم و اجازه نمی دهیم مشاغلی چون قالیشویی و کارواش برای شست و شوی خودروها و فرش ها از آب شرب استفاده کنند.
وی با تقدیر از رییس کل دادگستری و دادستان کل، که با وجود مشغله زیاد، شعبه ای را هم برای رسیدگی به تخلفات حوزه وزارت نیرو اختصاص داده اند، تصریح کرد: واحد اجرائیات شرکت آب و فاضلاب استان با رویکرد جدیدی مشغول به کار شده و فرآیندی را از نظر سازمانی ترسیم کرده ایم که بر آن اساس، نحوه و چگونگی برخورد با این انشعابات غیرمجاز مشخص شده است.
به گفته وی، به این قبیل مشاغل فرصت داده شده تا محل تأمین آب مورد نیاز شغل خود را مشخص نمایند و پس از اتمام مهلت چنانچه کماکان از آب تصفیه شده برای مصارف شغلی استفاده کنند، انشعاب آنها قطع خواهد شد.

استفاده از آب بازچرخان در آبیاری فضای سبز
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کرمانشاه در ادامه همچنین در مورد آبیاری فضای سبز با استفاده از آب بازچرخان، گفت: برای انجام این اقدام، مذاکراتی با شهردار انجام شده که در این راستا به نتایج خوبی هم رسیده ایم.
وی با تأکید بر اینکه صرفه جویی و استفاده بجا و برای مصارف درست و ضروری از آب، باید تبدیل به فرهنگ عمومی شود، تصریح کرد: ساماندهی مشاغل پرمصرف و رفع این مشکل نیاز به هم افزایی بین بخشی چند دستگاه و همکاری مردم دارد.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت دارد که در 2 هزار و 600 روستا و 32 شهر سکونت دارند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بهره وری بخش کشاورزی بارش باران خشکسالی شرکت آب و فاضلاب خودرو آب و فاضلاب مجلس شورای اسلامی قانون فرش وزارت نیرو فضای سبز صرفه جویی تصفیه آب آبیاری مدیریت مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۶۶۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد

وزیر نیرو گفت: صنعت نیروگاهی کشور امروز با رونمایی و راه‌اندازی سامانه ژنراتورهای گازی، در کل صنعت نیروگاهی خودکفا شده و آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور نیز با توان متخصصان داخلی تکمیل شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، علی‌اکبر محرابیان در بازدید از کارخانه‌های گروه مپنا در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز کارگر به عموم کارگران کشور اظهار کرد: صنعت نیروگاهی کشور امروز با رونمایی و راه‌اندازی سامانه ژنراتورهای گازی، در کل صنعت نیروگاهی خودکفا شده و آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور نیز با توان متخصصان داخلی تکمیل شد.

وی در ادامه سخنان خود به عملکرد دولت سیزدهم در بخش نیروگاهی کشور اشاره و بیان کرد: طی عملکرد دولت سیزدهم با کمک بخش‌های مختلف بیش از 8500  مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور‌ افزوده شد‌‌ و این مهم نقش بسزایی در رفع ناترازی برق کشور داشته است.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم حمایت مالی از واحدهای نیروگاهی کشور به منظور افزایش راندمان و توسعه ظرفیت گفت:  با وجود اهمیت بالای حمایت مالی از طرح‌های توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور، صندوق توسعه ملی به تعهدات خود در این حوزه به خوبی عمل‌ نکرده است.

وی در همین رابطه اضافه کرد: موضوع رفع ناترازی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که این اتفاق علاوه بر افزایش رفاه عمومی همچنین به افزایش بازدهی در حوزه انرژی منجر شده و به اقتصاد کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود به برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار 1403 اشاره کرد و گفت: طی سه سال اخیر برنامه‌های مشخصی برای مدیریت بار مصرف برق فصل گرم در دستور کار قرار گرفت که در سال 1401 برای این موضوع 100 اقدام، در سال 1402 تعداد 140 اقدام و برای فصل گرم سال جاری نیز 180 اقدام طراحی و‌اجرا شد.

محرابیان با تشریح بخش‌های مختلف برنامه‌های وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در سال جاری گفت: بخشی از اقدامات وزارت نیرو‌ در این راستا به توسعه شبکه‌های انتقال، توزیع، افزایش پست‌ها و نظایر آن مرتبط است و بخشی نیز به افزایش ظرفیت و راندمان نیروگاهی کشور چه در بخش حرارتی و چه در بخش برقابی باز می گردد.

وی‌ با تاکید بر ضرورت مشارکت همه بخش‌های مصرف‌کننده برق برای عبور موفق از اوج بار سال جاری گفت: با توجه به تجارب دو سال گذشته در حوزه مدیریت مصرف برق، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای افزایش مشارکت بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده که از جمله آن می‌توان به اختصاص پاداش‌های ویژه به مشترکان بخش خانگی اشاره کرد.

محرابیان در همین رابطه اظهار کرد: بیش از 80 میلیون پاداش اعم از هدایایی چون لوازم برقی کم مصرف مورد نیاز خانه و خانواده، صدها خودرو، بسته‌های اینترنتی و... برای مشترکان کم مصرف در تابستان سال جاری در نظر گرفته شده که به افشار محتلف مانند کودکان، نوجوانان، بانوان و... که در مسابقات مربوطه شرکت کرده و در مدیریت مصرف برق سال جاری نقش آفرینی کنند، اهدا می‌شود.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی درباره نحوه مدیریت مصرف برق صنایع نیز اظهار کرد: سال گذشته برای اولین بار میزان مصرف کلی برق صنایع از میزان مصرف برق بخش خانگی در ایام فصل گرم سال فراتر رفت.

محرابیان در ادامه با تاکید بر اهتمام وزارت نیرو برای تامین برق کافی برای صنایع در دوره اوج بار مصرف امسال ادامه داد: بر اساس تفاهمنامه‌ای که با وزارت صمت و بر اساس قانون منعقد شده است، صنایع بزرگ ملزم به ایجاد نیروگاه به منظور تامین بخشی از برق مورد نیاز خود هستند.

وی با بیان این که انرژی مورد نیار صنایع امسال نیز در ساعات مختلف تامین می‌شود،گفت: هم‌اکنون 5 واحد نیروگاهی صنایع در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده است ‌صنایعی که اقدام به احداث نیروگاه‌های خود تامین کرده‌اند، در اولویت اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق قرار نمی‌گیرند.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان واردات و صادرات برق کشور گفت: تبادل برق با کشورهای همسایه یکی از سیاست‌های اصلی وزارت نیرو است که به صورت کلی در طول یک سال ما 80 درصد صادرات و 20 درصد واردات دا‌ریم.

وزیر نیرو در این بازدید همچنین گفت: گروه تولیدی مپنا یکی از افتخارات صنعت کشور است که نقش مهمی در اجرای فعالیت های نیروگاهی چه در داخل و چه در خارج از کشور دارد.

محرابیان با تاکید بر اینکه گروه مپنا به طور کامل مورد حمایت دولت قرار دارد، ادامه داد: این گروه صنعتی توانسته است در طول سال‌های گذشته با به روزرسانی دانش مهندسی و تکنولوژی، همسو با دانش روز جهان حرکت کند و نقش  اثرگذاری در پاسخ به نیاز کشور در حوزه انرژی ایفا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • «نمک دریا» ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی دارد/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • «نمک دریا» حاوی ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی است/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • مشارکت در ترویج فرهنگ مدیریت مصرف آب