Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-30@12:40:49 GMT

چرا برخی در افطاری‌ دادن تمایل به اسراف دارند؟

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۶۸۲۶۹

یک استاد جامعه‌شناس گفت: مصرف‌گرایی درواقع نوعی نمایش و تظاهر است که به شکل بیمارگونه‌ بروز می‌یابد. آفتاب‌‌نیوز : احمدرضا اصغرپور در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با موضوع مصرف‌گرایی در جامعه اظهار کرد: مصرف در برخی از طبقات اجتماعی به صورت هنجار وجود دارد و نکته این‌جاست که مصرف‌گرایی متناسب با طبقات اجتماعی گوناگون متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف‌گرایی درواقع نوعی نمایش تظاهری است که به شکل بیمارگونه‌ بروز می‌یابد. این نوع مصرف نمایشی عموماً برای کسب احترام بیشتر بوده که شکل افراطی به خود می‌گیرد. بنابراین حالت ناکارآمد می‌یابد و منجر به هدر رفت منابع جامعه می‌شود. 
وی افزود: نکته این‌جاست در جامعه مذهبی ما حتی این نمایش‌های بیمارگونه در برخی از افطاری‌‌دادن‌ها نیز جلوه یافته است. درواقع برخی افرادی که افطاری‌های نمایشی می‌دهند، به محتوای مذهبیِ کار کمتر توجه می‌کنند. بایستی توجه داشت که محتوای مذهبی در بسیاری از طبقات اجتماعی به شکل قشری و سطحی شده است و افراد به جای توجه به فلسفه روزه، اهمیت بیشتری به قضاوت‌های دیگران می‌دهند.
این استاد جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: در همین راستا، برای تغییر نظام ارزشی مصرف‌گرایی نیازمند مداخله‌های فرهنگی هستیم و راه حل آن، جایگزین‌کردن ارزش‌های فرهنگی است. برای نمونه در رسانه‌ها یا در گروه‌های اجتماعی که مرجع آن مردم هستند، می‌توان از دیدگاه‌های افرادی که به شکل محتوایی به مصرف و کاهش مصرف‌گرایی توجه دارند، بهره جست.
اصغرپور تصریح کرد: نکته‌ مهم این‌جاست که در رسانه‌های جمعی هم‌چون تلویزیون، تنها با تبلیغات گفتاری نمی‌توان از این مصرف‌های نمایشی کاست یا نظام ارزشی این فرهنگ را تغییر داد. آنچه که می‌تواند بسیار مؤثر باشد، تبلیغات فرهنگی به شکلی غیرمستقیم است. درواقع مردم برای تغییر دیدگاه مصرفی خود، بایستی به صورت عملی آن را آموزش ببینند. تبلیغات گفتاری برای درست‌ مصرف‌کردن و جلوگیری از مصرف‌های نمایشی در بسیاری از مواقع تأثیری منفی دارد و بسیار حالت شعارگونه به خود می‌گیرد.
وی ادامه داد: در زمینه گرایش مردم به مصرف نمایشی، مسئولان تا حدودی الگوی افراد قرار می‌گیرند و استانداردها را مشخص می‌کنند. هنگامی که اسراف در سیستم دولتی رواج داشته باشد، به طور قطع در میان مردم نیز گسترش یافته و جنبه عملی می‌یابد. بنابراین برای حل این مشکل، مردم و عملکرد آن‌ها می‌تواند رفتارهای اسراف‌گونه مسئولان را اصلاح کنند. مردم با عملکرد خود در این زمینه و تبلیغ آن از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توانند این فرهنگ ارزشی را اصلاح کنند.  کد خبر: ۵۲۷۱۴۲ تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲

منبع: آفتاب

کلیدواژه: افطاری اسراف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۶۸۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۲۶ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد+ تصویر

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر از ایجاد ۲۶ هزار و ۸۵۰ شغل در سال گذشته در استان خبر داد و گفت: تمامی دستگاه‌های استان بوشهر نسبت به توجه به مزایای کارگران اهتمام ویژه‌ای داشته باشند در غیر این صورت اسامی آنها اعلام می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، مصدق کشاورزی عصر امروز در مراسم گرامیداشت هفته کار و کارگر در جزیره صنعتی صدرا ضمن تبریک این هفته به کارگران اظهار داشت: اکثریت جامعه را قشر کارگر پوشش می‌دهد و رفاه این قشر به معنای رفاه اکثریت جامعه است.

وی تعداد بیمه شدگان تأمین اجتماعی استان بوشهر را 354 هزار نفر اعلام کرد و بیان کرد: کارگران کسانی هستند که چرخ اقتصاد در این استان به حرکت در می آورند، نباید این اتفاق مهم و این نقش کارگران نادیده گرفته شود.

نباید از سلامت، ایمنی و بهداشت کار کارگر غافل شویم

کشاورزی ادامه داد: نباید از سلامت، ایمنی و بهداشت کار کارگر غافل شویم، زیرا منابع انسانی سرمایه نظام است و با آسیب‌های محیط کارگری و افزایش بیماری‌های شغلی، سطح بهره‌وری کاهش پیدا خواهد و در نتیجه کارفرما متضرر می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با تذکر به مدیران و کارفرمایان گفت: کارفرمایان در راستای مسئولیت اجتماعی خود قانونی و شرعی نسبت ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، مسکن کارگران، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و فرهنگی و ورزشی کارگران اقدام کنند.

وی با بیان اینکه قانون کار و انضباط کارگاهی جای خود را دارند، تأکید کرد: کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران که فرمودند اگر کارگران حالشان خوب باشد حال جامعه خوب خواهد شد، تصریح کرد: نیمی از جمعیت استان بوشهر را قشر عزیز و زحمتکش کارگر تشکیل می‌دهند. پس ما اگر حال این قشر زحمتکش را  از لحاظ رضایتمندی خوب کنیم حال جامعه خوب خواهد شد.

ایجاد  26 هزار و 850 نفر شغل در استان بوشهر

مصدق کشاورزی گفت: در سال گذشته 26 هزار و 850 نفر شغل در استان به همت دولت مردمی آیت‌الله رئیسی که واقعاً توجه ویژه به حوزه معیشت کارگران دارد و هدایت ارزشمند استاندار انقلابی بوشهر ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با بیان اینکه کارفرمایان باید مزایای کارگران را رعایت کنند تصریح کرد: شایسته است تمامی دستگاه‌های استان بوشهر نسبت به توجه به مزایای کارگران اهتمام ویژه‌ای داشته باشند زیرا در غیر این صورت اسامی آنها را اعلام خواهیم کرد.

وی نقش کارگران در حرکت چرخه اقتصادی جامعه را مورد اشاره قرار داد و ایمنی و معیشت کارگران را مهم دانست و بیان کرد: کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگران را رعایت کنند.

امنیت شغلی کارگران نقش مهمی در آرامش و رفاه جامعه دارد

سردار عبدالرضا دشتی نیز گفت: اسلام نگاه بسیار ویژه‌ای نسبت به قشر کارگر دارد زیرا این قشر تاثیرگذار باعث پیشرفت جامعه در عرصه‌های مختلف می‌شود.

جانشین فرماندهی سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر با بیان اینکه دشمنان با آوردن تحریم سعی در ناامید کردن جامعه نسبت به آینده دارد تصریح کرد: علیرغم تحریم‌های مختلف دشمنان کشور توانسته است در زمینه‌‌های متعددی همچون هسته‌ای، پزشکی، تکنولوژی، عمران، کشتی‌سازی، صنایع دفاعی و نظامی و غیره دستاورد‌های بسیاری داشته باشد.

وی با بیان اینکه امنیت شغلی کارگران نقش مهمی در آرامش و رفاه جامعه دارد گفت: شایسته است مسئولین ذیربط نسبت به بیمه کارگران، ایمنی کار و افزایش مهارت کارگران اهتمام بسیار ویژه داشته باشند.

در پایان این مراسم از کارگران نمونه شرکت صدرا با اهدای هدیه و لوح تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • اسراف در مصرف آب به لطف آبیاری گل‌ها در محدوده پل آذر اصفهان + فیلم و تصاویر
  • اثرگذاری رسانه ملی در مصرف بهینه انرژی/ ثبت دستاورد‌های وزارت نیرو در قالب تولیدات نمایشی ضرورت دارد
  • ۱۴ محله اردبیل میزبان رویداد «یک صدا ایران» خواهد بود
  • تمایل زیمبابوه به استفاده از صنعت تراکتورسازی ایران
  • پروژه آمریکا برای منحرف کردن جامعه عراق ناکام ماند
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • بیش از ۲۶ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد+ تصویر
  • عدم تمایل جمهوری آذربایجان به روند ادغام در اروپا
  • برپایی ایستگاه سلامت در سیب و سوران
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند