Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-23@17:12:48 GMT

روش های در امان ماندن از برخورد صاعقه به انسان

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۷۱۱۴۱

روش های در امان ماندن از برخورد صاعقه به انسان

به گزارش امتداد به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از همدان – هر ساله در فصل بهار متأسفانه یکی از عواملی که باعث مرگ و میر هموطنانمان می شود برخورد صاعقه به افراد است. طبق آماری که مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشورمان اعلام کرده است طی چند روز گذشته در کشور ۷ نفر بر اثر برخورد صاعقه  جان خود را از دست داده اند که طبق بررسی های خبرگزاری علم و فناوری ۵ نفر از این افراد از استان همدان بوده اند که ۳ نفر از شهرستان ملایر، یک نفر از شهرستان رزن و یک نفر از شهرستان اسداباد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق تحقیقات انجام شده، علت ۹۰ درصد مرگ و میر ناشی از برخورد صاعقه به علت عدم رعایت اصول اولیه هنگام صاعقه می باشد در این گزارش به بررسی روش ها حفاظت جان خود در برابر این پدیده می پردازیم.

صاعقه چگونه به وجود می آید؟

زمانی که دو ابر که دارای بار غیر همنام به هم برخورد می کنند، واکنش‎های الکتریکی شدیدی به صورت نور و صدای شدید بنام صاعقه یا رعد و برق که دارای جریان الکتریسته بسیار بالا هست تولید می‎گردد. این جریان الکتریسیته در اثر برخورد ذرات آب یک جبهه هوای گرم به ذرات یخ یک جبهه هوای سرد بوجود می آید که نسبت به زمین دارای بارالکتریکی منفی بوده و اگر فاصله منبع جریان الکتریکی  به سطح زمین نزدیک باشد ، صاعقه به وجود می آید . قدرت یک صاعقه می تواند در مدت یک میلی ثانیه گرمایی حدود ۳۰۰۰۰ الی ۵۰۰۰۰ هزار درجه ثانتی گراد تولید کند که با برخورد به انسان می‎تواند قلب انسان را از کار بیاندازد، شش‎ها را پاره کند و یا سبب سوختگی‎های جدی در بدن شود. همچنین بر اساس تحقیقات دانشمندان، در هر لحظه در سراسر دنیا بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ بار رعد و برق زده می شود که به عبارت دیگر حدود ۶۰۰۰ جرقه الکتریکی در هر دقیقه در دنیا زده می‎شود و شدت جریان الکتریکی که هر صاعقه تولید می کند بین ۱۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ آمپر باشد این موضوع در حالی است که بدن انسان بیشتر از چند صد آمپر جریان را نمی تواند تحمل کند.

صدمات برخورد صاعقه به انسان

برخورد صاعقه  به بدن انسان باعث ایجاد جراحت های وخیم و در بسیاری از موارد حتی مرگ  می شود. زمانی که جریان برق به دلیل برخورد صاعقه از نقطه ای وارد بدن می شود از محل دیگر که در آن بدن با زمین تماس دارد خارج می شود . نقاط ورود و خروج جریان برق از بدن به شدت آسیب می بیند و آسیب این نقاط به صورت حفره ای شبیه به محل ورود گلوله به چشم می خورد .علاوه بر آن  ‌بافت هایی که در مسیر این دو نقطه نیز قرار دارند تحت تأثیر جریان صاعقه تخریب می شوند. از جمله صدمات ناشی از برخورد مستقیم و غیرمستقیم صاعقه با افراد، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

ایست قلبی، سوختگی‌های سطحی و عمقی، (سوختگی‌های نقطه‌ای، مویرگی، پر مانند، خوشه‌ای و گل صاعقه که به خالکوبی دائم زیگزاگ شبیه هستند)، ایجاد نوع خاصی از پختگی و التهاب در پوست (با سوختگی اشتباه نشود)، صدمات خفیف یا شدید مغزی، پارگی پرده گوش‌ها، کاهش شنوایی و ناشنوایی، فلج شده موقتی یا دائمی در اندام، از کار افتادن کلیه‌ها، خونریزی داخلی، شوک، آسیب خفیف یا شدید دستگاه عصبی، بی‌حسی یا فلج شدن اندام انتهایی مثل پاها (به ویژه در ولتاژ گام)، شکستگی استخوان‌ها (پرت شدن در اثر انفجار و موج صاعقه)، مشکلات ریوی و اختلال تنفسی، کما و نهایت مرگ.

روش های در امان ماندن از برخورد صاعقه در فضای باز

طبق بررسی های خبرگزاری علم و فناوری، هر ۵ نفری که در استان همدان جان خود را در اثر برخورد صاعقه از دست داده اند در فضای بیرونی و در حال انجام کار کشاورزی بوده اند، که این نشان از عدم آگاهی از روش های حفاظتی در مقابل صاعقه می باشد در این رابطه اصول اولیه در امان ماندن از این بلای طبیعی در فضای آزاد عبارت اند از:

در مکانهای مرتفع قرار نگیرید . از درختان ، تپه ها ، دیرکها ، طناب رختشویی ، سیم برق هوایی ، لوله های فلزی و آب دور شوید . باگر در فضای باز گرفتار رعد و برق شدید ، زانو و پاهای خود را نزدیک یکدیگر قرار داده و سر خود را خم کنید . اگر در حال شناکردن هستید یا روی قایق سوارید فوراً از آب بیرون بیائید . اگر در بیرون از خانه هستید ، زیر درخت یا نقاط مرتفع پناه نگیرید بلکه در محلی باز به حالت خمیده باقی بمانید . داخل اتوبوس و ترن مکانهای امنی هستند ، بنابراین می توانید هنگام صاعقه به داخل ساختمان یا ایستگاه ترن زیرزمینی یا درون اتومبیل بروید . در صورتی که در اتومبیل هستید ،‌در محل مطمئن توقف کنید و موتور را خاموش کنید و آنتن ماشین را پائین بکشید . در هنگام رعدوبرق از تجمع به دور هم خودداری نمایید. از لبه صخره ها و بلندی قله ها فاصله بگیرید و به ارتفاعات پایین دست فرود آیید. به غار های عمیق پناه ببرید. غار های کم عمق می تواند خطرناک باشد. به اشیاء فلزی از قبیل کلنگ، باتوم کوهنوردی ، لوازم فنی سنگ نوردی، عینک با فریم فلزی و هر وسیله فلزی دیگر دست نزنید. اگر لباس‎های شما خیس است سعی کنید آنها را هر چه زودتر خارج کرده و از خود دور کنید. اگر هنگام رعد و برق، احساس کردید که موهای سر یا دست‎های شما سیخ شده و یا از سنگ‎ها و تورهای فلزی اطراف خود صدای وزوز شنیدند و یا بوی اوزون به مشام رسید، فورا آن محل را ترک کنید. دستگاههای الکتریکی خود را خاموش کنید و تنها در موارد اورژانس از تلفن همراه استفاده کنید.

علت آمار بالای مرگ مردان در اثر صاعقه نسبت به زنان

طبق تحقیقاتی که دانشمندان در آمریکا انجام دادند از میان ۶۴۸ انسانی که از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۰۸ جان خود را بر اثر اصابت رعد و برق در این کشور از دست دادند ۸۲ درصد از این افراد مرد بوده اند. پدیده‌ای که توجه دانشمندان را برای یافتن دلیل بیولوژیکی آن جلب کرد. بر این اساس نظریه‌های جالب توجهی از جمله وجود میزان اضافی از مواد آهنی در کاسه سر مردها و یا خواص رسانایی در بدن آنها ارائه شد، که در نهایت تمامی این نظریات با ارائه دلیل جالب‌تری رد شدند.

«جان جنسنیوس» متخصص ایمنی در مرکز صاعقه در مرکز ملی خدمات آب و هوایی اعلام کرد: « دلیل بیشتر بودن مرگ مردها در اثر صاعقه زدگی ریسک پذیری بالای آنها به منظور جلب توجه شرایطی است که طوفان‌های شدید به همراه رعد و برق‌های قدرتمند آغاز شده‌اند. وی می‌گوید کمتر پیش می‌آید که مردها در اثر آغاز شرایط نامساعد جوی از کار دست بکشند و تحت طوفانی نیز به فعالیت هایی نظیرکار و کشاورزی، ماهیگیری و گلف ادامه می‌دهند و به این شکل خود را در معرض اصابت رعد قرار می‌دهند.» آمار نشان می‌دهد فعالیتهای سرگرم کننده و تمرینات ورزشی نیمی از حادثه‌های منجر به مرگ ناشی از اصابت رعد و برق را به خود اختصاص داده است.

کلام آخر…

از مهمترین عللی که باعث مرگ و میر افراد در اثر برخورد صاعقه در کشورمان می شود عدم آموزش صحیح در هنگام مواجعه با صاعقه می باشد متأسفانه بحث آموزش در این زمینه در کشورمان  بسیار ضعیف است. مسئولین مربوطه می توانند با آموزش های لازم از طریق صدا و سیما، آموزش و پرورش و … تا حد زیادی از تکرار چنین حوادثی جلوگیری به عمل آورند.

انتهای پیام/

خبرنگار: سجاد عبدلی

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۷۱۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«وعده صادق» و ادراک اردن از قدرت منطقه‌ای ایران

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: همراهی اردن با آمریکا، انگلیس و فرانسه برای مقابله با حمله تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی، سوالات بسیاری را در محافل سیاسی و رسانه ای منطقه به وجود آورد. این گزارش، به بیان این موضوع می‌پردازد که آیا اردن، آنگونه که مقامات این کشور ادعا کرده‌اند، صرفا به خاطر دفاع از حریم هوایی خود در کنار غرب قرار گرفت یا پای خواسته‌های دیگری در میان است؟ یکی دیگر از اهداف این گزارش، نشان دادن پیامد و نتایج قرار گرفتن اردن در کنار قدرت‌های غربی است.

نگاهی به اظهارات تحلیلگران، اعتراضات داخلی در اردن و دیگر ابعاد صحنه دیپلماسی منطقه، نشان داده که نه ظرفیت سیاسی – دفاعی اردن و نه فضای کنونی حاکم بر افکار عمومی کشورهای عربی و جهان اسلام، توجیه‌گر همراهی با غرب نیست و مقامات امان خیلی زود دریافتند که نباید در تقابل با تهران اقدامی انجام دهند.

ناگزیری دفاع یا خطای شناختی؟

مقامات امان اعلام کردند که تلاش آنها، صرفا به منظور دفاع از حریم هوایی خود اردن بوده است. اما حتی تحلیلگران غربی نیز، توجیه اردن را نپذیرفتند و به قول پاتریک وینتور از تحلیلگران روزنامه گاردین انگلیس، دولت اردن با این اقدام، خود را در یک موقعیت دشوار و بغرنج قرار داد. جالب اینجاست که حکومت پادشاهی ملک عبدالله دوم شاه اردن، در داخل نیز با واکنش اعتراضی مردم روبرو شد و تلاش نیروی هوایی و دستگاه‌های اطلاعات نظامی اردن برای مهار پهپادهای ایرانی، موجب اعتراض آن دسته از شهروندانی شد که اقدام به حق ایران را در راستای تنبیه اسراییل و حمایت از مردم مظلوم فلسطین، قلمداد کردند.

عبدالله دوم، پادشاه اردن که قبلا از سازماندهی ارسال کمک‌ از طریق چتر به غزه حمایت کرده و همسرش و ملکه رانیا از فلسطینی‌ها دفاع کرده بود، خود را در موقعیتی قرار داد که با ظرفیت قدرت اردن در منطقه، منطبق نیست.

گاردین روی دو موضوع مهم دیگر انگشت گذاشته که تصویر روشنی از موقعیت پادشاهی اردن در برابر هر دو وضعیت خارجی و داخلی را روشن می‌کند: ۱.مرز مشترک اردن با اسراییل و حساسیت‌های ژئوپولیتیک و امنیتی. ۲.حضور بزرگترین جمعیت آوارگان فلسطینی در اردن.

اگر چه گاردین و دیگر رسانه‌های غربی ترجیح داده‌اند از کنار بیان این واقعیت بگذرند اما باید گفت که آوارگان فلسطینی ساکن اردن، یک جمعیت منفعل و خنثی نیستند و از حیث کنش و واکنش سیاسی و اجتماعی، صاحب دینامیسم و پویایی سیاسی گسترده و اثرگذاری هستند و اغلب آنان، حامی گفتمان جمهوری اسلامی در حمایت از آرمان فلسطین هستند.

البته این فقط شهروندان فلسطینی تبار اردن نیستند که به رویکرد اخیر امان اعتراض کردند. علاوه بر آنها، بخش قابل توجهی از اردنی‌ها نیز، از اقدام حکومت پادشاهی عبدالله دوم گلایه کردند و اجتماع معترضین در مقابل سفارت آمریکا در شهر امان، موضوع مهمی بود که مقامات سیاسی امان را نگران کرد. در فضای مجازی نیز هزاران کاربر اردنی و فلسطینی، به تصمیم پادشاه اردن اعتراض کردند و اردن خیلی زود فهمید که قدم در راه خطا گذاشته است.

اقدام موذیانه اسراییل درباره اردن

اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه اردن، تاریخچه دور و دراز دارد و در شرایط کنونی هم، در حوزه‌های آبی و امنیتی، مشکلات فراوانی برای امان به وجود آورده است. اما در ظاهر، تل آویو به دنبال این است که خود را دوست و متحد اردن نشان دهد.

یکی از ابعاد مهم رویکرد موذیانه رژیم صهیونیستی در برابر اردن، تلاش برای القای این موضوع بود که در ماجرای رویارویی با حمله موشکی – پهپادی جمهوری اسلامی ایران علیه اسراییل، نیروی هوایی اردن نیز دقیقا مانند یک متحد نزدیک اسراییل عمل کرده است. این در حالی است که حجم مشارکت اردن در این ماجرا، قابل مقایسه با میزان مشارکت آمریکا، انگلیس و فرانسه نبود. با این حال، صهیونیست ها که قبلا هم به وضوح نشان داده اند اهل به راه انداختن بازی های مبتنی بر جنگ روانی و تفرقه افکنی بین کشورهای عربی هستند، در ظاهر اردن را به عنوان یک دوست نشان دادند اما در باطن، زمینه آن را فراهم کردند که اعتبار اردن در جهان عرب، زیر سوال برود.

پیامی که خیلی زود دریافت شد

نگاهی گذرا به مواضع مقامات اردن و دستگاه دیپلماسی این کشور در روزهای گذشته، نشان داد که امان خیلی زود پیام سیاسی و دیپلماسی لازم را دریافت کرده است. در این میان، حتی اقدام جانبدارانه آلمان نیز نتوانست اردن را در مسیر همراهی با اسراییل پیش ببرد.

سفر بربوک ویر امور خارجه آلمان به اردن، در تداوم سیاست‌های جانبدارانه چند ماه اخیر برلین درباره تحولات غزه اتفاق افتاد. آلمان در این مدت، به طور بی‌محابا از رژیم صهیونیستی حمایت کرده و حالا هم به دنبال این است که کشورهای عربی را در صف یاران اسراییل قرار دهد. اما ایمن الصفدی وزیر امور خارجه اردن اعلام کرد: «تا زمانی که رژیم اشغالگر وجود دارد، صلح وجود ندارد و تا زمانی که اسراییل به نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان ادامه دهد، امنیت وجود ندارد. شورای امنیت باید در مورد آتش بس تصمیمی الزام‌آور اتخاذ کند و نمی‌توان به اسرائیل اجازه حمله به رفح را داد».

در دیداری که در نیویورک بین وزرای امور خارجه ایران و اردن صورت گرفت، ایمن الصفدی نشان داد که اردن طی روزهای گذشته، ارزیابی عینی و روشن‌تری از مسائل منطقه داشته و به خوبی می‌داند که تصمیم جمهوری اسلامی برای تنبیه رژیم صهیونیستی، چه دستاورد امنیتی ارزشمندی برای منطقه داشته است. ایمن الصفدی وزیر امور خارجه اردن، تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای توقف جنگ علیه غزه را شایان تحسین دانست و به این موضوع اشاره کرده که مساله فلسطین برای اردن از اولویت بسیاری برخوردار است و این کشور عربی، به تلاش‌ برای پایان جنگ علیه غزه ادامه خواهد داد. ایمن الصفدی همفکری دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان‌ ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

از سوی دیگر، در دیدار حمد بن عیسی آل‌خلیفه و ملک عبدالله دوم پادشاهان اردن و بحرین، بر این موضوع تاکید شده که لازم است جامعه‌ بین ‌المللی قطعنامه‌های آتش‌بس فوری در غزه را اجرایی کند. آنان همچنین نسبت به اقدامات متجاوزانه شهرک ‌نشینان صهیونیست علیه مردم فلسطین در کرانه‌ باختری هشدار دادند. پادشاه اردن در دیدار با عبداللطیف رشید رییس جمهور عراق نیز خواستار ایجاد آتش بس در غزه و ایجاد راه ‌حل عادلانه برای مساله فلسطین و تضمین تمام حقوق مشروع ملت فلسطین شد.

مجموع دیدگاه ها و مواضع بالا، نشان دهنده این واقعیت است که برخلاف هدف موذیانه رژیم صهیونیستی، اردن در مسیر اجرای نقشه های شوم حامیان صهیونیسم نیست و عملیات «وعده صادق» موجی از افزایش اعتماد به نفس را در میان کشورهای منطقه به منظور رویارویی با صهیونیسم به وجود آورده است.

کد خبر 6083192

دیگر خبرها

  • دومینوی استعفا در رژیم صهیونیستی نتانیاهو را به گوشه رینگ می‌برد
  • فرمانده بزرگترین واحد امان در صف استعفا از ارتش رژیم صهیونیستی
  • جان باختن چوپان جوان درگزینی، به علت برخورد صاعقه
  • رئیس اطلاعات نظامی اسرائیل پس از شکست در ۷ اکتبر استعفا داد
  • مرگ جوان ۱۹ ساله بر اثر برخورد صاعقه
  • صاعقه جوان ۱۹ ساله رزنی را به کام مرگ کشاند
  • فوت مرد میانسال بر اثر صاعقه در کرمانشاه
  • آیت‌الله العظمی جوادی آملی: بسیاری از مردم غرب خودشان را به تاراج گذاشته‌اند/ همان طوری که قرآن توانست جاهلیت کهن را از بین ببرد، می تواند جاهلیت جدید را هم از بین ببرد و ما دیگر شاهد جریان غزه و امثال غزه نباشیم
  • (ویدئو) خوشحالی پس از گل و بی‌امان هوادار نابینای نساجی مازندران
  • «وعده صادق» و ادراک اردن از قدرت منطقه‌ای ایران