Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-29@22:47:52 GMT

تمام شغل‌هایی که تلگرام ایجاد کرده بود

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۷۳۰۹۵

اگرچه آمار اشتغال فضای مجازی و یا شبکه‌های اجتماعی و درنتیجه تاثیر فیلترینگ این ابزار در ایجاد شغل به طور دقیق مشخص نیست، اما به گفته‌ی وزیر ارتباطات، تلگرام 35 هزار شغل ایجاد کرده بود که اکنون دارندگان این مشاغل به استفاده از فیلترشکن و یا مهاجرت به سایر پیام‌رسان‌ها روی آورده‌اند. آفتاب‌‌نیوز : به گفته مسوولان، طبق گزارش‌های رسمی کسب‌وکارهای مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی موجب اشتغال‌زایی بخش زیادی از جوانان بیکار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از نمونه‌های ایجاد شغل در فضای مجازی می‌توان به فرصت تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌ها اشاره کرد. بعضی از کانال‌ها علاوه بر تبلیغات، به دلیل عدم برخورداری از فضای واقعی برای ارائه کالا و خدمات، مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی، زیر ساخت و بستر کار را ایجاد کرده و حرفه‌شان را پیش می‌برند، فروشگاه‌هایی دارند و وسایل و تجهیزات خود را در آن به فروش می‌رسانند. برخی از مشاغل حتی خرده‌شغل‌هایی هستند که با بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی تقویت می‌شوند. بنابراین وجود مشاغل در شبکه‌های اجتماعی انکارشدنی نیست.
با اعلام عدد 200 هزار شغل در فضای مجازی، این سوال ایجاد شد که مشاغل ایجادشده در پیام‌رسانی مثل تلگرام که مسدود شدنش با حرف‌وحدیث‌هایی همراه شد چه عددی است و پس از فیلترینگ، کدام کسب‌وکارها از رونق افتاده و از بین رفتند.
پیش از اینکه تلگرام فیلتر شود، برخی از شاغلان و کسب‌وکارهای اینترنتی نگران این موضوع بودند که با فیلترشدن این پیام‌رسان، مشاغل آنها از رونق افتاده و منجر به بیکاری شود، هرچند برخی هم معتقد بودند شغلی در فضای تلگرام وجود ندارد. البته پیش از تلگرام هم اینترنت و فضای مجازی تاثیر زیادی در اشتغال داشت. اما برخی مشاغل صرفا در بستر شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته و رشد کردند.
17 درصد از اشتغال فضای مجازی متعلق به تلگرام بود
محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اخیرا درباره آمار اشتغال در حوزه فضای مجازی، اعلام کرد که «از ۲۰۰ هزار شغل فضای مجازی، 35 هزار شغل مربوط به تلگرام بوده است.» اگرچه نمی‌توان آمار دقیقی از مشاغلی که با فیلتر شدن تلگرام دچار مشکل شدند، ارائه کرد، اما به اعتقاد کارشناسان تاثیر مسدودسازی این پیام‌رسان بر بخشی از این مشاغل را هم نمی‌توان انکار کرد. همان‌طور که وزیر ارتباطات معتقد است: «در حال حاضر کسب‌وکارها یا از نسخه‌های غیررسمی تلگرام و یا از فیلترشکن استفاده می‌کنند، البته این امکان فراهم است تا از سایر پیام‌رسان‌ها نیز بهره بگیرند.»
کسب‌وکارهای فضای مجازی تنها در بستر یک شبکه اجتماعی رشد نمی‌یابند بلکه می‌توانند در هر شبکه اجتماعی که قابلیت تجمیع جمعیت زیادی از افراد جامعه را دارد، فعالیت کنند و اساسا ایجاد انحصار و وابستگی به یک شبکه اجتماعی یا پیام‌رسان صحیح نیست؛ با وجود این، در حال حاضر و از ابتدای حضور کاربران و کسب‌وکارها در تلگرام، مشاغلی ایجاد شده و تلاش‌های زیادی برای عضوگیری در کانال‌های تلگرامی رخ داده است که انتقال این اعضا و فضا به هر فضای دیگری زمان و انرژی زیادی را می‌طلبد و همین موضوع هم تبدیل به دغدغه ذهنی صاحبان مشاغل شد.
از سوی دیگر وعده‌ی تعلق بیمه بیکاری به کسانی که با کوچ پیام‌رسان‌های خارجی به داخلی کسب و کارشان دچار اختلال می‌شود، نشان می‌دهد مسوولان به اهمیت فضای مجازی و اشتغال ایجادشده در این فضا واقفند و کوچ به پیام‌رسان‌های داخلی را مانند انتقال از یک خیابان به خیابان دیگر نمی‌دانند. با وجود این در شرایط کنونی و اهمیت ایجاد اشتغال، باید به اتفاق تصمیمی برای صیانت از مشاغل فضای مجازی گرفته شود و بر این موضوع تاکید شود که استفاده از فیلترشکن و یا نسخه‌های دیگری پیام‌رسان‌های فیلترشده تنها به صورت مقطعی درمان‌گر است.
منبع: ایسنا کد خبر: ۵۲۷۱۷۶ تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تلگرام شغل اشتغال فضای مجازی شبکه های اجتماعی فیلترینگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۷۳۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهارستان گفت: خبر انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد و با افرادی که در این خصوص در فضای مجازی نشر اکاذیب می‌کنند، برخورد قانونی می‌شود. - اخبار استانها -

سیدامیر احمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در بهارستان با واکنش به انتشار خبر و حکم انفصال از خدمت شهردار گلستان در فضای مجازی گفت: بررسی در این حوزه انجام شد و موضوعی با عنوان انفصال از خدمت شهردار گلستان وجود ندارد.

وی با بیان تاکید بر برخورد با افرادی که به دنبال برهم زدن نظم عمومی و روانی جامعه هستند، افزود: افرادی که در فضای مجازی بر علیه نهادهای حکومتی، دولتی و امنیتی نشر اکاذیب می‌کنند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

دادستان شهرستان بهارستان با بیان اینکه در حکم مذکور هیچگونه محکومیت و انفصال از خدمات قید نشده است، تصریح کرد: پیگیری‌ها از نهادهای پاسخگو در رابطه با این حکم انجام گرفت که نهادهای مربوط محکومیت و انفصال از خدمت را تایید نکردند.

احمدی با بیان اینکه مسئله‌ای با عنوان انفصال شهردار گلستان وجود نداشته است گفت: افرادی با سوء نیت به دنبال درگیر کردن مردم در فضای روانی منفی هستند.

اختصاص 25 هزار میلیارد تومان برای پیشرفت گلستان

ادامه عبدالله نوحی؛ فرماندار بهارستان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در بهارستان در واکنش به خبر انتشار تصویر حکم انفصال از خدمت شهردار گلستان در فضای مجازی تاکید کرد: هیچ‌گونه حکم و احکامی مبنی بر انفصال از خدمت شهردار گلستان از سوی نهادهای قضایی و دولتی به فرمانداری ابلاغ نشده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • پیام لیبرمن به سیاستمداران اسرائیلی: ساکت باشید
  • برپایی جشنواره بیتا در یزد
  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید