سرنوشت مدافعان حقوق بشر در عربستان
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۷۳۱۰۵
به گزارش اکوفارس به نقل از روزنامه العربیالجدید، حکومت عربستان روز شنبه از آزادی موقت 8 تن از فعالانی که اخیرا به اتهام ارتباط ارتباط و همکاری با سازمانها و دشمنان ریاض بازداشت شده بودند، خبر داد.
دادستانی عربستان در بیانیهای اعلام کرد که از 8 تن از متهمانی که ماه گذشته میلادی دستگیر شدند، بازجویی و حکم آزادی موقفت آنها را تا کامل شدن تحقیقات را صادر کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این بیانیه آمده است که متهمان به ارتباط و همکاری با افراد و مخالفان عربستان، جذب کارکنان یک نهاد دولتی حساس برای به دست آوردن اطلاعات و سندهای رسمی با هدف صدمه زدن به منافع عالی کشور، حمایت مالی و معنوی از مخالفان عربستان در خارج اعتراف کردهاند.
رسانههای خبری پیش از این از بازداشت "محمد الربیعه" فعال سیاسی، "ابراهیم المدیمیغ" مشاور سابق هیئت دولت سعودی، "عزیزه یوسف" فعال حقوق زنان، "لجین الهذلول" مدافع حقوق زنان، و"ایمان النفجان" خبر دادند. این افراد طی سالیان گذشته خواستار حق رانندگی زنان بودند.
بر اساس اعلام دادستانی عربستان از بین 17 نفری که دستگیر شدند، حکم آزادی موقت 8 نفر از جمله 5 زن و 3 مرد تا کامل شدن مراحل تحقیق صادر شده است.
دادستانی عربستان همچنین افزود که بازداشت 9 فعال دیگر از جمله 5 مرد و 4 زن با توجه به اعتراف به اتهاماتی که به موجب آن دستگیر شده بودند، همچنان ادامه خواهد یافت.
تشکلهای بینالمللی مدافع حقوق بشر پیش از این از بازداشت دستکم 11 فعال طی دو هفته گذشته خبر دادند و این در حالی است که بیشتر دستگیر شدگان زنانی هستند که در گذشته خواستار حق رانندگی زنان و لغو نظام قیمومیت مردان بر زنان که به موجب آن زنان نیازمند اخذ موافقت ولی امر خود برای اتخاذ تصمیماتی مهم هستند، شدهاند.
یک منبع حقوقی به روزنامه العربی الجدید گفت که شماری از زندانیان زن همچنان در بازداشت هستند که اسامی آنها هنوز اعلام نشده است و بازداشت این افراد در چارچوب هدف قرار دادن فعالان لیبرال و فعالان حقوق زن پیش از رفع ممنوعیت حق رانندگی زنان صورت گرفته است.
این منبع اظهار داشت که علاوه بر سازمان امنیت کشور، سازمانهای جدیدی از جمله سازمان امنیت سایبری که سعود القحطانی مشاور محمد بن سلمان ولیعهد سعودی ریاست آن را بر عهده دارد، شرکت کردند.
سازمان ملل متحد هفته گذشته از عربستان خواست که اطلاعاتی از فعالان بازداشت شده ارائه کرده و حقوق قانونی این افراد را تضمین کند.
قرار است بیست و چهارم ماه جاری میلادی (3 تیر)، ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان لغو شود.
منبع: اکوفارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۷۳۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
توهین در آزادی، فرصتی دوباره برای احیای حقوق زنان در ورزشگاهها
توهین یک مرد به خانمهای حاضر در ورزشگاه آزادی، فرصت اعتراض دوبارهای به مخالفان حضور زنان در استادیومها داده است.
به گزارش خبرورزشی، حواشی دیدار پرسپولیس و سپاهان کماکان ادامه دارد و بیش از همه حول توهینهای مردی میگذرد که سخنان او هیچ خریداری نداشت.
اما اگر از حکم کمیته انضباطی (ممنوعیت ۱۰ ساله برای ورود به ورزشگاهها) و اینکه چهقدر قابلیت اجرایی دارد بگذریم، موضوع از ابعاد دیگری نیز قابل بررسی است:
اول اینکه چرا صحبتهای یک تماشاگر پای دیگر تماشاگران و حاضران نوشته میشود؛ مگر در برخورد با راننده متخلف باید شرایط را برای دیگر رانندگان تنگ کرد یا جُرمِ ورزشکار خاطی را همه ورزشکاران گردن میگیرند که حالا برای این خطا و بیحرمتی، عدهای دوره افتادهاند که مسئله را با محوریت هوادار و تماشاگر و کلیت فوتبال بررسی کنند؟
دوم آنکه مگر حرمت و کرامت انسانی محدود به زنان است که بسیاری برای پیشبرد اهداف و دغدغههای خود، جایگاه زن را بهانه کردهاند و بهطور هماهنگ مسئله را از این زاویه بررسی میکنند؟ مگر توهین وابسته به جنس و نقش توهیندیده است که عدهای به اسم حمایت از زن و حراست از جایگاه او، جلو افتادهاند و تازه برای همین بهانه هم به فکر حذف زنان از استادیوم هستند؟ یعنی اگر بیحرمتیِ مشابهی بهجای زن، به گروه عظیم دیگری مثلن قشر کارگر اتفاق افتاده بود، دلواپسان ابتدا غم نان کارگر را به سینه میزدند و در مرحله چارهجویی، حذف کارگران از استادیوم را تجویز میکردند؟ هرچهقدر واکاوی اتفاق پیشآمده با محوریت «توهیندیده» عجیب است، جستوجوی راهحل در همین سمت ماجرا عجیبتر و چه بسا خندهدار به نظر میرسد! من خطا کنم و تو مجازات شوی در کدام عدالتخانهای تعریف شده؟
سوم و مهمترین، بررسی موضوع در بعد کلان و از زاویه فرهنگی و اجتماعی است؛ اینکه چرا مردی چنین افکار و ادبیاتی دارد، جدای آنکه از مسئولیت او در این بیحرمتی ذرهای نمیکاهد، برگرفته از فرهنگ مردسالار و زنستیزی است که متاسفانه کماکان در جامعه وجود دارد. البته که ارتقای فرهنگی در مسئله برابری زن و مرد، نه آسان است، نه در کوتاهمدت قابل انجام و نه موضوع این نوشتار، اما نقش ورزش، فوتبال و استادیومها در همین فقره قابل بررسی است؛ وقتی مردان در استادیوم سهم بیشتری دارند، جایگاه بهتری دارند و نزدیکتر مینشنیند، بدون حسابوکتابِ خاصی مشمول شرایط بهتری شدهاند که در ادامه همان تفکر جنس دوم(!) است.
هرچهقدر بدبینیمان نسبت به بهانه تازهمتولدشدهای به نام «مشکلات زیرساخت» را کاهش دهیم، باز هم میتوان در همین شرایط تفکیکِ جایگاه زنان، وضعیت برابر و بهتری برای آنان بهوجود آورد. اگر خانوادهها نمیتوانند کنار یکدیگر تماشاگر مسابقه موردعلاقهشان باشند، میتوان لااقل سهم یکسانی برای زن و مرد در نظر گرفت. اینکه از یک ورزشگاه مثلن ۵۰هزار نفری، ۴۸هزار بلیت را به مردان تخصیص دهیم و فقط ۲هزار بلیت برای خانمها آزاد کنیم و ایشان را در بدترین سکوها بنشانیم، جز اینکه ادعا کنیم مجوز حضور زنان را صادر کردهایم چه حاصلی داشته است؟
یادآور میشود استقبال پرتعدادتر مردان برای تماشای فوتبال حق بیشتری برای آنان ایجاد نمیکند. در وضعیت تفکیکشده فعلی، تصمیمگیرندگان باید با شمالی و جنوبی (یا شرقی و غربی) کردن استادیوم و ورودیها، مساوات را برای زنان در فرصت و حق انتخاب فراهم کنند تا هم برای تهیه بلیت با مشکلات عدیده کنونی مواجه نباشند و هم همانند مردان امکان انتخاب بلیت با توجه به جایگاه و فاصله از زمین داشته باشند.
و در پایان؛ این تاکیدِ یادداشت روزنامه کیهان که شرایط ورزشگاهها به گونهای است که بسیاری از خانوادهها نه خود به ورزشگاه میروند و نه اجازه حضور فرزندانشان را میدهند، نکته دقیقی است که چارهاش نه در حذف زنان یا گوشهنشینیِ آنها، که اقدام فوری جهت فراهم کردن فرصت برای همین خانوادههای علاقهمند مورداشاره کیهان است. اینکه میگویند مگر نگفتید ورود زنان جو ورزشگاه را بهتر میکند اما دیدید که نکرد و گفتیم که نمیکند، ماهیگرفتن از آب گلآلودی است که فدراسیون فوتبال با مدلی که برای حضور زنان در پیش گرفته مسبب آن است. فراموش نکنیم آنهایی که مدعی بودند حضور زنان میتواند موجب بهبود وضعیت فرهنگی استادیومها شود، سینما و شهربازی و بازار و دهها مثال دیگری را نشان میدادند که روش کنونی جانمایی زنان هیچ شباهتی به آن مثالها ندارد! البته که ورزشگاهها بهخاطر چنددهه مردانه بودن شرایط متفاوتی دارند، اما راه اصلاح، در استمرار این وضعیت یا تغییر معیوب آن نیست.
کانال عصر ایران در تلگرام