Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: محله سرپل خمین، خاطرات کودکی امام خمینی(ره) را هنوز در سینه دارد، بیت قدیمی امام راحل همچون نگینی در دل خمین می درخشد و زندگانی نوجوانی که سال‌های بعد بزرگمرد تاریخ ایران شد را روایت می کند.

وی را «روح الله» نام نهادند و روح الله وارث فضیلت های خانواده ای بـود که نسل در نسل در کار هدایت مردم و کسب معارف الهی کـوشیده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدر بزرگـوار امام خمینی، مرحوم آیت الله سید مصطفی مـوسـوی پس از آنکه سال ها در نجف اشرف، علـوم و معارف اسلامی را فرا گرفته و به درجه اجتهاد رسیده بـود به ایران بازگشت و در خمین مرجع مردم در امـور دینـی بـود.

روح الله پنج ماهه بود که دست ظلم طاغوت گل وجود پدرش را بی رحمانه چید و آیت الله سید مصطفی مـوسـوی در مسیر اراک به خمین به ضرب گلوله به شهادت رسید. رنج یتیمی از همان اوان کوکی روح بزرگی به روح الله بخشید و پس از شهادت پدر، مادری که خود از خاندانی عالم و با تقوا بود، سرپرستی و پرورش فرزندش را بر عهده گرفت اما نوجوانی روح الله نیز با فراق مادر همراه بوده و امام خمینی(ره) در سن ۱۵سالگی از نعمت وجود مادر نیز محروم شد.

در سال های بعد روح الله راهی اراک و سپس قم شد تا در حوزه علمیه قم تحصیلات تکمیلی حوزوی را به انجام برساند. دوران کودکی و نوجوانی روح‌الله همزمان با بحران های سیاسی و اجتماعی ایران سپری شد. امام خمینی(ره) از همان ابتدای زندگی، با درد و رنج مردم و مشکلات جامعه آشنا شد و همراه خانواده و اطرافیان در سنگر دفاع، آبدیده و در کوران حوادث و مسائل به مجاهدی تمام عیار تبدیل شد.

ایثار و از خودگذشتگی های امام راحل در زمان خود به نوعی در تمام ابعاد جامعه ایران بروز پیدا کرد. امام خمینی(ره) علاوه بر اینکه یک شخصیت عظیم است، یک راه و یک تفکر نیز هست، تفکر اصیل انسانی و دینی که جاودانه است و منش هایی که باید سرمنشا افکار و رفتار همگان قرار گیرد.

دوران نوجوانی امام راحل و حضور در مکتب استادان برجسته

حجت الاسلام علیرضا مرودشتی، مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در خمین در گفت و گو با مهر اظهار داشت: امام خمینی (ره) عالمی اسلام شناس، سیاستمدار، مردم شناس، آگاه به مسائل روز دنیا و تاریخ عمومی و تاریخ اسلام بود که از همان دوران نوجوانی از محضر استادان برجسته و عالم بهره برد.

وی با اشاره به دوران کودکی و نوجوانی امام خمینی(ره) افزود: در آن زمان مدرسه به شکل امروزی وجود نداشت و آن دسته از مردم که به تربیت و تحصیلات فرزندان خودشان اهمیت می‌دادند، آنها را به مکتب خانه می‌فرستادند، تا خواندن و نوشتن و قرآن و ادبیات فارسی بیاموزند. امام خمینی (ره) هم به مکتب می رود و نزد ملا ابوالقاسم به فراگیری عم جز، گلستان و بوستان سعدی و کتاب های ادبی دیگر می پردازد.

مرودشتی افزود: در آن زمان، رفت و آمد به اراک برای تحصیل بسیار دشوار بود بنابراین بزرگان خمین، مدرسه‌ای به سبک مدارس جدید در این شهر احداث می کنند و امام راحل نیز تحصیلات اولیه خود را در همین مدرسه می گذراند.

مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در خمین گفت: این مدرسه سه معلم داشت، یکی از آنها به نام میرزاعلی خان، معلم زبان فرانسه بود، یک نفر هم روحانی و معلم زبان فارسی بود و آقا شیخ فضل‌الله، عموی مادر امام خمینی(ره) هم معلم شرعیات این مدرسه بود.

وی اظهار داشت: با وجود ادامه تحصیل امام خمینی(ره) در این مدرسه، خانواده برای ایشان معلم اختصاصی می گیرند که یک نفر به نام افتخارالعلما معلم مقطع ابتدایی امام(ره) بود، دروس مقدماتی را محمدمهدی داعی به امام درس داد و منطق را هم حاج میرزا نجفی به ایشان تدریس کرد.

مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در خمین یادآور شد: پس از اتمام دوران تحصیلات اولیه، امام راحل به اراک و سپس قم برای تکمیل مراحل تحصیل حوزوی خود مهاجرت می کنند.

وی افزود: معمار انقلاب اسلامی از فلسفه، عرفان، اخلاق و همه علوم تخصصی حوزوی در حد بسیار بالایی برخودار بود که با انقلاب خود اسلام ناب محمدی را احیا کرد و ایام ارتحال امام فرصتی برای یادآوری آموزه‌ها ، افکار امام خمینی (ره) و مرور باورهای ایشان است.

مرودشتی بیان کرد: امام خمینی(ره) که یک الگوی موفق در همه ابعاد زندگی برای انسان امروز است، در سن هفت‌سالگی حافظ قرآن بود و از خاطراتی که به جای مانده اینطور به نظر می رسد که ایشان از دوران نوجوانی، نسبت به وقایع و حوادث سیاسی و اجتماعی جامعه حساس بوده است.

کد خبر 4313533

منبع: مهر

کلیدواژه: امام خمینی ره انقلاب اسلامی ایران سالروز ارتحال امام خمینی بوشهر ماه مبارك رمضان گرگان شهرکرد شیراز یاسوج سوم خرداد فتح خرمشهر مشهد خرم آباد سالروز ارتحال امام خمینی مراسم گلریزان خطبه های نماز جمعه بیرجند بارش باران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۷۳۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ده نکته کلیدی برای معلمان‌ دینی و استادان معارف در مدارس و دانشگاه‌ها

به گزارش «مبلغ» حجت الاسلام ذوعلم، پیشتر در گفت وگوی مشروحی با خبرگزاری مهر، «چالش‌های آموزش‌ دینی در مدرسه» را تشریح کرده بود. مهمترین پرسش گفت وگو این بود که: « چرا خروجی چندین سال تحصیلی برخی از دانش آموزان، منجر به دیندارتر شدن آنها نمی‌شود.»
سایت «مُبلغ»، گزیده ای از ۱۰ نکته کلیدی مهم از این گفت وگوی مفصل را در متن زیر مرور کرده است:

۱- در حال حاضر یک معلم دینی با یک کتاب دینی در آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند موجب دین دار تر شدن دانش آموزان شود.

۲- تربیت دینی فراتر از آموزش دین است و کاملاً با هم متفاوت است اما برای اینکه بتوانیم تربیت دینی به معنای جامع را در نوجوانان و جوانان ایجاد کنیم باید از بسترهای تعاملی استفاده کنیم.

۳- در خارج از کلاس و مشارکت جوانان و نوجوانان را در اندیشه‌های دین را توسعه بدهیم و بتوانیم.

۴- بر اساس نیازها و شبهات، پاسخ‌های فکری محتوا را بازتولید کنیم.

۵- مدیر مدرسه، مدیر آموزش و پرورش، رئیس دانشکده و دانشگاه‌ها خودشان به یک سطح قابل قبولی از تربیت دینی دست پیدا کرده باشند و در فرایند مدیریت خودشان آن را بروز دهند.

۶- مدیران مدارس و رئیس دانشگاه ها، با دانش آموزان و دانشجویان از آغاز باید وارد یک رابطه دوستانه و فکری شده تا بتواند دغدغه‌ها و پیشنهادها و انتقادات و نیازهای دانشجویان را پاسخ بدهد

۷- دانشجویان از هر گروهی و از هر عقیده‌ای احساس کنند که دیده و شنیده می‌شوند. دانش آموز باید احساس کند که مدیر و معلمان تعاملاتشان با دانش‌آموزان، مبتنی بر تکریم است. ما به یک تقویت، تربیت مدیریت و کنش گری در جامعه و مدارس و دانشگاه‌ها نیاز داریم.

۸- باید تأملاتی برانگیخته شود که فطرت این دانش آموز را برانگیزد و موانع را برای او برطرف کند که بتواند به نقطه مطلوب دست پیدا کند. نظام درسی کنونی ما که درس را باید دانش آموز حفظ کند تفاوت‌های زیادی با نیازها و اولویت‌های دانش آموزان دارد و یک احساس اجبار برای دانش آموز القا می‌کنیم پس قطعاً این محتوا را نمی‌توان به دانش آموز رساند.

۹- مردمی کردن امر تربیت بخصوص در آموزش‌های مدرسه‌های دوره ابتدایی لازم است یعنی بتوانیم از توانمندی‌هایی که در جامعه وجود دارد از مساجد، از دارالقرآن ها، از مردم از والدین از این توانمندی‌ها استفاده کنیم و بتوانیم این توانمندی‌ها را به مدارس وصل کنیم. این امر نیاز به اینکه در ساختار اداری ما یک نوع انبساط و تدابیر تحولی اتخاذ شود تا بتوان این کار را انجام داد.

۱۰- بعضی از مدارس غیر دولتی ما حتی تأکیدهای خیلی زیادی برای حجاب برتر و اجباری کردن چادر در مدرسه دارند ولی این یک امر ظاهری و ویترینی است و از آنجایی که کار فکری و درونی برای صورت نگرفته باعث موضع گیری ها و مقاومت منفی هم می‌شود.
باید حجاب کامل اسلامی و پوشش هنجار مند را به عنوان یک مقررات و ضابطه قرار دهیم و نسبت به آن قانون هم باید دانش آموزان و خانواده را توجیه کنیم چرا که محیط‌های بیرونی و خانواده با هم تفاوت دارند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901584

دیگر خبرها

  • آیت‌الله مصباح نقش مهمی در تحول علوم انسانی داشتند
  • دهه کرامت فرصتی برای ارتقای معارف ولایی
  • دهه کرامت فرصت مغتنمی برای بصیرت‌افزایی است
  • تجلیل از آیت‌الله جوادی آملی به مناسبت روز معلم
  • گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان تاثیرات گسترده داشته است
  • خشونت در دانشگاه‌های آمریکا برای حفظ آبرو است
  • روایتی اجمالی از زندگینامه، تحصیلات و خدمات حضرت آیت‌الله رئوفی
  • ده نکته کلیدی برای معلمان‌ دینی و استادان معارف در مدارس و دانشگاه‌ها
  • نامه محرمانه ساواک درباره عروس بزرگ امام(ره)
  • دستور ساواک برای بازرسی از عروس امام (ره)+ سند