Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي - پس از گذشت يک سال از شروع بحران در روابط ميان قطر و کشورهاي همسايه اش، تحليلگران معتقدند اختلافي که بين اين کشورها درحال تشديد شدن است، به تشکيل ائتلاف هاي جديد درمنطقه منجر شده است، بدون اينکه برنده يا بازنده اي داشته باشد.
به گزارش پايگاه "عربي 21" با وجود تلاش هايي که با هدف ميانجي گري از سوي آمريکا و کويت به منظور حل بحران در روابط قطر با کشورهاي همسايه اش صورت گرفت، آثار و نشانه اي از حل اين بحران به چشم نمي خورد و تحليلگران براين باورند که پيامدهاي اين بحران، عميق و طولاني مدت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«ديويد روبرتز»، استاد راهنماي دانشکده کينگز در لندن، گفت: اگر بگوئيم که برخي از مراکز قدرت جديد در خاورميانه ايجاد شده اند، گمان نمي کنم که مبالغه کرده باشيم.
عربستان، امارات، بحرين، مصر، يمن و مالديو ، پنجم ماه ژوئن 2017، روابط ديپلماتيک خود را با قطر قطع کردند و اين کشور را به حمايت از تروريسم از طريق حمايت از گروه هاي اسلام گراي افراطي و نزديک شدن به ايران متهم کردند.
قطع روابط ديپلماتيک با قطر، با اقدامات اقتصادي از جمله بسته شدن مرزهاي زميني و راه هاي دريايي و جلوگيري از استفاده از حريم هوايي و اعمال محدوديت هايي در رفت و آمد قطري ها همراه بود.
کشورهاي تحريم کننده قطر، فهرستي شامل 13 خواسته از جمله تعطيلي شبکه الجزيره و کاهش روابط قطر با ايران و بسته شدن پايگاه نظامي ترکيه در قطر به اين کشور تحويل دادند.
قطر به هيچ يک از اين خواسته ها عمل نکرد و به جاي آن، روابط ديپلماتيک و اقتصادي خود را با کشورهاي ديگر تقويت کرد و تلاش کرد تا خودکفا باشد. علاوه بر اين قطر توافقنامه هاي تجاري، نظامي و فني را در سطح بين الملل امضا کرد.
روزنامه لوموند چاپ فرانسه در شماره روز شنبه خود نوشت: عربستان از فرانسه خواسته است که قطر را به انصراف از خريد سامانه هاي هوايي روسي «اس – 400 » متقاعد کند، در غير اين صورت، رياض آمادگي خود را براي اقدام نظامي عليه دوحه اعلام خواهد کرد.
نه کاخ اليزه و نه وزارت امور خارجه فرانسه، هيچ يک تمايلي براي پاسخ دادن به سوالات خبرگزاري فرانسه از خود نشان ندادند.
با وجود اين بحران در روابط قطر با همسايگانش، قطر همچنان، امارات متحده عربي را به گاز تجهيز مي کند.
قطراکنون به ترکيه نزديک تر است و روابط ديپلماتيک و تجاري با اين کشور دارد. شيخ «تميم بن حمد آل ثاني» امير قطر، ماه گذشته از ايران براي حمايت از قطر در جريان بحران خليج فارس تشکر کرد.
عربستان وامارات اعلام کردند که اين بحران، ممکنست به مدت طولاني ادامه داشته باشد.
وحدت بين کشورهاي حوزه خليج فارس اکنون در وضعيت بدي قرار دارد که ماهيت شوراي همکاري خليج فارس را تهديد مي کند، اما سلطان نشين عمان و کويت، از موضع گيري در قبال اين بحران خودداري کرده اند.
«کريستين اولريشسن»، پژوهشگر دانشگاه «رايس» گفت: تاثير اين بحران بر وحدت منطقه اي در خليج فارس، مي تواند ويرانگر باشد، مانند برهه اي که صدام حسين به کويت حمله کرد و در سال 1990 آن کشور را اشغال کرد. وي افزود: بازگشت کشورهاي حوزه خليج فارس به سمت يکديگر و وحدت دوباره آنان بسيار دشوار به نظر مي رسد.
دورهمي شوراي همکاري خليج فارس، شايد وقتي ديگر..!
بسياري براين باورند که قطع روابط قطر با کشورهاي همسايه، تلاشي از سوي عربستان و امارات براي سوق دادن قطر، که از اخوان المسلمين و حماس حمايت مي کند، به سمت پيروي از سياست هاي آن ها باشد، اما اين تلاش بي نتيجه بوده است.
«اولريشسن» گفت: که اين بحران، برنده و بازنده مشخصي ندارد.
به گفته وي، قطري ها انعطاف زيادي از خود نشان دادند و به سرعت خود را با اوضاع جديد وفق دادند و اقدامات تجاري وپشتيباني جايگزيني را انجام دادند که از هزينه هاي اين بحران کم کرد.
ولي احتمال اينکه راه حل ديپلماتيک فوري براي بحران قطر به وجود بيايد، ضعيف است.
«خالد الجار الله»، معاون وزير امور خارجه کويت 30 مه به خبرگزاري فرانسه گفت: تلاش هاي ديپلماتيکي که اين کشور براي کنترل بحران قطر به کار مي گيرد، مداوم و پي درپي است.
«الجار الله» افزود: آخرين افکار و تلاش هاي مربوط به بحران، در جريان نشست سران کشورهاي حوزه خليج فارس و آمريکا در سپتامبر آينده مطرح خواهد شد و اين نشست، فرصتي براي پايان دادن به اين بحران خواهد بود.
در مرحله اول، ترامپ اتهامات عربستان به قطر درخصوص حمايت از تروريسم را پذيرفت و از دوحه خواست که فوراً از حمايت تروريسم در سطح گسترده دست بردارد.
اما ديري نپائيد که ترامپ در ماه هاي بعد، موضع خود را درقبال قطرتغيير داد.
ترامپ آوريل گذشته، امير قطر را در کاخ سفيد به حضور پذيرفت و از وي به عنوان دوست و مردي که از محبوبيت زيادي در آمريکا برخوردار است، نام برد.
وي تاکيد کرد که امير قطر براي بازگرداندن وحدت به کشورهاي حوزه خليج فارس تلاش مي کند.
ادعاهايي درباره فساد «جارد کوشنر»، مشاور و داماد ترامپ که با کشورهاي حوزه خليج فارس تعامل دارد، وجود دارد.
بحران خليج فارس، همچنين بر کشورهاي آفريقايي که ائتلاف هايي با کشورهاي حوزه خليج فارس دارند، تاثير گذاشته و به امضاي قراردادهاي دفاعي با کشورهاي اروپايي منجر شده است و ممکن است که بر ميزباني قطر براي جام جهاني فوتبال در سال 2022 نيز تاثير بگذارد.
مي توان گفت که تاثير بحران در روابط قطر با کشورهاي حوزه خليج فارس، فراتر از بعد سياسي است.
عربستاني ها از شبکه هاي اجتماعي به عنوان وسيله اي براي تمسخر قطر به خاطر مساحت کم آن استفاده مي کنند و اين کشور را از لحاظ مساحت به اندازه يکي از خيابان هاي رياض مي دانند و اماراتي ها و قطري ها هم در شبکه هاي اجتماعي با يکديگر نزاع و کشمکش دارند.
«روبرتز» افزود که اين بحران، فرصتي را براي قطري ها به وجود آورد که عزت و افتخار ملي خود را نشان دهند.
در همين راستا «اولريشسن» گفت که آنچه روي داد، روابط مبتني بر اعتماد ميان کشورهاي حوزه خليج فارس را از بين برد. وي تاکيد کرد که اين بحران، دشمني را به وجود آورد که ممکن است سال ها يا يک نسل کامل طول بکشد.
مترجم : آقايي
منبع:
https://arabi21.com/story/1098815/%D8%A3%D8%B2%D9%85%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%AE%D9%84%D9%8A%D8%AC-%D8%AA%D8%AE%D9%84%D9%82-%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D8%AF%D9%8A%D8%AF%D8%A9-%D9%87%D9%83%D8%B0%D8%A7-%D8%AA%D9%83%D9%8A%D9%81%D8%AA-%D9%82%D8%B7%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D9%87%D8%A7
137/112
بيشتر بخوانيد
لوموند: عربستان، در صورت دستيابي قطر به اس-400 عليه اين کشور اقدام نظامي مي‌کند
قطر خريد و فروش کالا‌هاي عربستان، امارات، بحرين و مصر را ممنوع کرد
وزير خارجه قطر: ايران تنها راه تامين دارو و غذا براي قطر است

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۷۴۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگنده‌های آمریکا از پایگاه امارات به قطر منتقل شدند

وال استریت ژورنال گزارش داد که ایالات متحده هواپیما‌های نظامی از جمله جت‌های جنگنده و هواپیما‌های بدون سرنشین خود را از امارات متحده عربی به قطر منتقل می‌کند. 

به گفته مقامات آمریکایی ناشناس، این اقدام نتیجه تصمیم امارات متحده عربی است که به آمریکا اجازه نمی‌دهد از پایگاه هوایی الظفره در ابوظبی به یمن و عراق حملات هوایی انجام دهد.

گفته می‌شود که ایالات متحده این تجهیزات را به پایگاه هوایی العدید در قطر منتقل می‌کند، جایی که استفاده از آن محدودیتی نخواهد داشت. 

به گفته این مقامات امارات از بیم آنکه به همکاری با آمریکا در حمله fه عراق و یمن متهم نشود و هدف حمله نیرو‌های مقاومت قرار نگیرد، از آمریکا خواسته جنگنده‌های خود را به پایگاه دیگری منتقل کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • خبری که جهان را نگران کرد؛ پرواز اولین جنگنده اف-۱۶ مجهز به هوش مصنوعی!
  • عباس آخوندی: هر طرحی که در منطقه بر مبنای حذف قدرت‌های جهانی ارائه شود، از همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد
  • نگرانی از اعتراضات ضدصهیونیستی در عربستان،‌ مصر و اردن
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • اعراب می‌توانند از جنگ تهران و تل آویو جلوگیری کنند؟
  • نیویورک‌تایمز: نتانیاهو در حال بررسی اداره غزه توسط ائتلاف عربی-اسرائیلی است
  • جنگنده‌های آمریکا از پایگاه امارات به قطر منتقل شدند
  • (ویدیو) ظریف تحلیل کرد؛ مهمترین کاری که باید پس از بحران غزه انجام می‌دادیم
  • شکست ائتلاف ضدایرانی