Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@07:45:07 GMT

نبرد الکتریکی با آلودگی هوا در دنیا

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۷۵۳۰۶

نبرد الکتریکی با آلودگی هوا در دنیا

کشورهای اروپایی برای کاهش آلودگی هوا راهکارهای متعددی همچون پیوستن به پیمان بین ‌المللی کیوتو برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ‌ای، ارتقاء کیفیت سوخت مصرفی از استاندارد یورو ۳ به یورو ۶، اعمال محدودیت ها برای تردد خودروهای شخصی در مرکز شهرها، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را در پیش گرفته گرفته اند.

به گزارش ایمنا، اتحادیه اروپا اما در کنار تمام این اقدامات، با هدف جهانی سازی پروژه اتوبوس های الکتریکی، «پروژه اتوبوس شهری بدون آلودگی» را در سال ۲۰۱۳ میلادی تعریف کرد و بودجه ای معادل ۲۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میلیون یورو برای آن در نظر گرفت. هدف این اتحادیه از اجرای این پروژه کاهش آلودگی هوا، کاهش سطح آلودگی صوتی، عدم استفاده از منابع تجدید ناپذیر مانند نفت در مناطق شهری و گسترش سیستم اتوبوس شهری تمام برقی با ظرفیت بالا است.

هدف اتحادیه اروپا برای جهانی سازی پروژه اتوبوس های الکتریکی در حالی است که ثابت شده این اتوبوس ها هزینه های کم تری از نظر هزینه سوخت، هزینه های تعمیر و نگهداری دارند. اتوبوس های الکتریکی یکی از وسایل نقلیه بسیار کاربردی برای کاهش انتشار آلاینده ها و بهبود کلی هوا در شهرها هستند. این اتوبوس ها نیاز به زیرساخت زیادی نداشته و کافی است که سیستم شارژ آن ها در پایانه محل توقف نصب شود و در مدت زمان توقف روزانه و یا شبانه، شارژ مورد نیاز خود را تامین کنند.

چین، قلمروی اتوبوس های الکتریکی

غلظت بالای آلاینده های وسایل نقلیه تاثیرات جدی بر سلامت شهروندان دارد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است حدود سه میلیون مرگ و میر در سال در اثر آلودگی هوا رخ می دهد. به گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست اروپا، این رقم در اروپا سالانه ۴۷۰ مرگ است. افراد در معرض خطر نیز شامل سالمندان، مبتلایان به بیماری های تنفسی و نوزادان و کودکان هستند. آلاینده های وسایل نقلیه حتی به پیشرفت شناختی کودکان آسیب می رسانند. در این زمینه مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد ارتباط موثری بین آلودگی هوا و ابتلای زودرس بزرگسالان به آلزایمر و دیگر بیماری های شناختی وجود دارد.

با این حال یکی از کشورهای بسیار موفق در زمینه به کارگیری اتوبوس های برقی، چین است. اتوبوس های برقی ساخته کمپانی BYD چین با دو الی پنج ساعت شارژ کامل، می ‌توانند تا حداکثر مسافت ۲۵۰ کیلومتر شارژدهی داشته باشد.

در حال حاضر ۹۸.۳ درصد از ناوگان جهانی در اختیار چین است ضمن این که این کشور ۱۷۰ هزار اتوبوس الکتریکی دارد. در بین شهرهای این کشور، شهر "شنزن" پیشگام راه اندازی اتوبوس های برقی است. هم اکنون ۱۶ هزار اتوبوس برقی در این شهر مسئول جا به جایی شهروندان هستند. در سال ۱۹۸۰ شهر شنزن فقط یک روستای کوچک با جمعیت ۳۰ هزار نفری بود. در حال حاضر این شهر ۱۲ میلیون جمعیت دارد و تغییرات قابل ملاحظه ای را تجربه کرده است. ناوگان حمل و نقل عمومی شنزن بسیار مجهز است و برای کنترل آلودگی هوا، مقامات این شهر تصمیم گرفته اند، اتوبوس های الکتریکی را به این ناوگان وارد کنند.

شنزن در حال حاضر تنها شهر چین است که ۱۰۰ درصد اتوبوس های عمومی آن برقی هستند. این شهر در واقع بزرگ ترین ناوگان اتوبوس های سازگار با محیط زیست را در جهان دارد. شهردار شنزن به این نتیجه رسیده است که زندگی انسان بیشتر از سود شرکت های نفتی خارجی ارزش دارد.

اتوبوس های الکتریکی در خاک اروپا

شنزن چین به الگوی موفقی برای سایر شهرهای بزرگ جهان از جمله لندن تبدیل شده است. به طوری که لندن نیز قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ ناوگان حمل و نقل عمومی خود را  کاملاً به اتوبوس های برقی مجهز کند.

لندن در حال حاضر دو هزار و ۵۰۰ اتوبوس الکتریکی دارد و دارای بزرگ ترین ناوگان اتوبوس الکتریکی در اروپا است. بیش از ۵ هزار اتوبوس الکتریکی با استانداردهای یورو ۶ نیز امسال وارد ناوگان حمل و نقل عمومی لندن خواهد شد. صادق خان، شهردار لندن قصد دارد با این اقدام میزان آلودگی هوا را تا سال ۲۰۳۷، تا ۹۵ درصد کاهش دهد. در کنار اتوبوس های الکتریکی، نوآوری های دیگر در لندن برای کاهش آلودگی هوا مانند احداث پیاده روی خیابان آکسفورد، بهبود زیرساخت های دوچرخه سواری و ... باعث بهبود کیفیت هوا در این شهر بزرگ شده اند.

تعهد ۱۲ شهر جهان برای به کارگیری اتوبوس های الکتریکی

در سال ۲۰۱۳ میلادی، تنها ۱.۲ درصد از اتوبوس های اروپایی الکتریکی بودند. این در حالی است که انتظار می رود تا سال ۲۰۲۱، سهم این اتوبوس ها در ناوگان حمل و نقل عمومی ۱۷ درصد افزایش یابد.

اتحادیه اروپا قصد دارد میزان انتشار گازهای گلخانه ای را تا سال ۲۰۵۰ حداقل ۸۰ درصد کاهش دهد. با این حال تقریباً نیمی از تمام اتوبوس های اروپایی هنوز از استانداردهای یورو ۳ که به سال ۱۹۹۹ بر می گردند، تبعیت می کنند.

در این میان، شهرداران ۱۲ شهر بزرگ در سراسر جهان با امضای قطعنامه ای در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی متعهد شدند تا سال ۲۰۲۵ اتوبوس های تمام الکتریکی را به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کنند. این قطعنامه توسط شهرداران لندن، پاریس، لس آنجلس، بارسلونا، کپنهاگ، کیوتو، ونکوور، کیپ تاون، مکزیکو سیتی، سیاتل، میلان و اوکلند به امضا رسید. رهبران این شهرها همچنین وعده دادند تا سال ۲۰۳۰ اقدام به ایجاد یک منطقه عاری از کربن در شهرهای خود کنند و هر دو سال یک بار گزارش پیشرفت های خود در این زمینه ارائه کنند.

در میان این شهرها، پاریس اقدام به خریداری اتوبوس های تمام الکتریکی از کمپانی چینی  BYD کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۶ دستگاه اتوبوس تمام الکتریکی ۱۲ متری را به ناوگان حمل و نقل شهری پاریس تحویل داد.

آمستردام، پایتخت هلند نیز خود را برای حرکتی جسورانه به سمت تعویض ناوگان اتوبوس دیزلی تا ده سال آینده، آماده می کند. شورای شهر آمستردام اخیرا اعلام کرده به سمت ناوگان اتوبوس های برقی پیش خواهد رفت و در این راستا معامله ای با شرکت اتوبوسرانی GVB خواهد داشت. قرار است بر اساس این معامله آمستردام طی دو سال، ۴۰ دستگاه اتوبوس دریافت کند، هرچند که فرودگاه آمستردام در حال حاضر ۳۵ اتوبوس برقی دارد.

علاوه بر پاریس و آمستردام، کمیسیون اروپا تصمیم به اختصاص ۴۱ میلیون یورو برای خرید ۱۳۰ دستگاه اتوبوس الکتریکی و وارد کردن آن به سیستم حمل و نقل ورشو، پایتخت لهستان، گرفته است. همچنین آلمان نیز ۷۰ میلیون یورو تا پایان سال ۲۰۲۱ برای تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی به اتوبوس های الکتریکی در نظر گرفته است. به گفته کارشناسان این اقدام گامی مهم برای مبارزه با گرمایش جهانی است و از تعهد اروپا به موافقت نامه آب و هوایی پاریس حمایت می کند.

اتوبوس های الکتریکی در راه آمریکای شمالی

تصمیم به استفاده از اتوبوس های الکتریکی، علاوه بر اروپا و شهرهای آسیایی مانند شنزن چین، در سراسر دنیا به طور جدی دنبال می شود. به طوری که نیویورک اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی، ۱۰ اتوبوس الکتریکی را وارد ناوگان حمل و نقل عمومی خود کرد. شهردار این شهر همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ تمام اتوبوس ها را الکتریکی کند. به عقیده کارشناسان شهری چنین اتفاقی می تواند هزینه های بهداشتی بیماری های تنفسی و سایر بیماری های مرتبط با آلودگی هوا را تا ۱۵۰ هزار دلار در سال کاهش دهد. ضمن این که میزان انتشار گاز دی اکسید کربن توسط ناوگان حمل و نقل عمومی نیز به میزان ۵۷۵ هزار تن در سال کاهش می یابد.

در ادامه‌ الکتریکی شدن اتوبوس ها در آمریکای شمالی، مونترال نیز طرح آزمایشی جدیدی را به کار گرفته که طی آن اتوبوس ‌های الکتریکی در سال ‌های آینده نقش پررنگی در حمل ‌و نقل عمومی خواهند داشت.

مونترال به دلیل شبکه‌ گسترده‌ ای از سدهای هیدروالکتریکی دارای الکتریسیته‌ ارزان و قابل تجدید است. این شهر همچنین یکی از بهترین سیستم ‌های حمل ‌و نقل عمومی را داراست؛ و البته از قضا این شهر به مقر برند اتوبوس‌ سازی "ولوو" یعنی نووا نزدیک است.

در این شرایط دپارتمان حمل‌ و نقل عمومی مونترال و شرکت نووا در حال همکاری برای به ‌کارگیری سه اتوبوس الکتریکی هستند. در آینده اتوبوس‌ های الکتریکی نووا در مسیرهای بیشتری از مونترال و دیگر شهرهای کانادا به کار گرفته خواهند شد.

منبع: شهرنوشت

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آلودگی هوا اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۷۵۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف جدیدی در مورد صاعقه برای اولین در جهان

گروهی از محققان از سوئیس و سوئد به کشفی پیشگامانه دست یافته‌اند که نور جدیدی را بر اسرار پنهان رعد و برق می‌تاباند و این کشف، مشاهده اشعه‌ایکسی است که توسط یک صاعقه مثبت رو به بالا تولید می‌شود.

به گزارش ایسنا، موارد کمی می‌توانند به طور مکرر حیرت انسان‌ها را در سرتاسر جهان برانگیزند اما یکی از آن موارد رعد و برقی است که در آسمان شب ظاهر می‌شود. با این وجود صاعقه فراتر از زیبایی مسحورکننده‌ای که دارد، یک پدیده طبیعی قدرتمند و پیچیده است که دانشمندان هنوز در تلاش برای درک کامل آن هستند.

رعد و برق به صورت اشکال مختلفی در می‌آید، اما یکی از جذاب‌ترین آنها رعد و برق به سمت بالا است. همانطور که از نام آن پیداست، رعد و برق به سمت بالا از بالای سازه‌های بلند مانند آسمان خراش‌ها، توربین‌های بادی یا برج‌های ارتباطی سرچشمه می‌گیرد و به سمت ابرها پرتاب می‌شود. این یک پدیده نسبتا نادر است، اما می‌تواند آسیب قابل توجهی ایجاد کند.

به نقل از اس‌اف، یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی توما اورگل-شومونت(Toma Oregel-Chaumont) از موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان(EPFL) در مرکز تحقیقاتی رعد و برق سنتیس (Säntis) در کوه‌های آلپ آپنزل در شمال شرقی سوئیس به کشف دست یافتند. این مرکز منحصر به فرد در بالای کوه سنتیس، کوهی به ارتفاع ۲۵۰۲ متر قرار دارد که سالانه بیش از ۱۰۰ صاعقه مستقیم به برج ۱۲۴ متری خود را تجربه می‌کند. این برج مجهز به مجموعه‌ای از ابزارهای پیچیده از جمله دوربین‌های پرسرعت، آشکارسازهای اشعه ایکس، حسگرهای میدان الکتریکی و دستگاه‌های اندازه‌گیری جریان است.

با استفاده از این ابزار، محققان چهار رعد و برق مثبت به سمت بالا را ضبط و تجزیه و تحلیل کردند. آنها انتشار پرتو ایکس را در مرحله اولیه هدایتگر منفی رو به بالا که بخشی از رعد و برق است که به صورت پلکانی از برج به سمت بالا منتشر می‌شود، شناسایی کردند. این اولین باری است که چنین انتشاری از اشعه‌ایکس که مستقیما با روند «پلکانی» یک هدایتگر منفی رو به بالا مرتبط است، مشاهده می‌شود.

مکانیسم واقعی که رعد و برق توسط آن شروع و منتشر می‌شود هنوز یک راز باقی مانده است. مشاهده صاعقه به سمت بالا از سازه‌های بلند مانند برج سنتیس این امکان را فراهم می‌کند که ارتباط اندازه‌گیری‌های اشعه ایکس با سایر کمیت‌های اندازه‌گیری شده به طور همزمان، مانند مشاهدات ویدئویی با سرعت بالا و جریان‌های الکتریکی بررسی شود.

تصور می‌شود پرتوهای ایکس مشاهده‌ شده در این مطالعه توسط فرآیندی تولید می‌شوند که زمانی اتفاق می‌افتد که الکترون‌ها به طور ناگهانی کاهش می‌یابند. میدان‌های الکتریکی شدیدی که در جریان تخلیه رعد و برق ایجاد می‌شود، الکترون‌ها را به سرعت‌های بالا شتاب می‌دهند. هنگامی که این الکترون‌ها با مولکول‌های هوا برخورد می‌کنند، به طور ناگهانی کند می‌شوند و انرژی اضافی خود را به شکل اشعه ایکس آزاد می‌کنند.

جالب توجه است که محققان دریافتند که فرکانس و انرژی پالس‌های اشعه ایکس با گذشت زمان کاهش می‌یابد. این نشان می‌دهد که با دور شدن نوک هدایتگر از برج و کاهش قدرت میدان الکتریکی، شرایط برای تولید اشعه ایکس مساعدتر می‌شود.

این مطالعه نه تنها درک اساسی ما از تشکیل رعد و برق را ارتقا می‌دهد، بلکه پیامدهای عملی مهمی نیز دارد. با توجه به اینکه رعد و برق سالانه بیش از ۴۰۰۰ کشته و میلیاردها دلار خسارت در سراسر جهان ایجاد می‌کند و سوئیس به تنهایی ۱۵۰ هزار ضربه سالانه را تحمل می‌کند، درک بهتر نحوه شکل‌گیری صاعقه برای کاهش خطر و طراحی سیستم‌های حفاظتی موثرتر بسیار مهم است.

علاوه بر این، این مطالعه بر اهمیت تحقیقات چند رشته‌ای و مشارکتی در مواجه با سؤالات علمی پیچیده تأکید می‌کند. این گروه از متخصصان، الکتریسیته جوی، فیزیک پرانرژی و ابزار دقیق را برای طراحی و اجرای این آزمایش پیشگامانه گردهم آوردند.

مشاهدات در سنتیس ادامه دارد و دانشمندان قصد دارند یک حسگر مایکروویو را به زرادخانه تجهیزات برج اضافه کنند. این حسگر می‌تواند به تعیین اینکه آیا این فرآیند در رعد و برق رو به پایین نیز رخ می‌دهد یا خیر، کمک کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ناوگان حمل‌ونقل عمومی جدید تهران چگونه خواهد بود؟ | تغییرات جدید در اتوبوس، مترو و موتورسیکلت ها
  • اجرای مدیریت یکپارچه شهری، اساسی ترین مسئله شوراها
  • مافیا از هر اتوبوس داخلی چند هزار یورو به جیب می‌زند!  | «یک فرد خاص مانع ورود اتوبوس برقی به ایران شده ...»
  • آمادگی برای خرید اتوبوس‌های برقی در بجنورد
  • کشف جدیدی در مورد صاعقه برای اولین‌بار در جهان
  • کشف جدیدی در مورد صاعقه برای اولین در جهان
  • واردات ۲ هزار اتوبوس برقی برای تهران در دست اقدام است
  • کلانشهر تهران ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس برقی نیاز دارد
  • تصاویر تجهیزات چهارده کشور در روسیه
  • تولید اتوبوس ناوگان حمل ونقل عمومی در سال گذشته زیر ۱۰۰۰ دستگاه بود