Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- عزل و نصب هاي جديد در عربستان از بي ثباتي در اين کشور و نقشه جديد وليعهد سعودي براي گسترش دايره قدرت حکايت دارد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، روز شنبه پادشاه عربستان فرمان مهمي را صادر کرد که شامل عزل و نصب هاي جديد در اين کشور بود.
پادشاه عربستان در اين فرمان، دستور تشکيل وزارتخانه‌اي جديد به نام وزارت فرهنگ را صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبق اين فرمان، نام وزارت فرهنگ و اطلاع‌رساني عربستان به وزارت اطلاع‌رساني تغيير پيدا کرد. ملک سلمان همچينن «شيخ عبدالطيف الشيخ» را به عنوان وزير امور اسلامي عربستان تعيين کرد.
پادشاه عربستان همچنين دستور تشکيل يک هيأت پادشاهي براي «مکه و مشاعر مقدسه» را صادر و محمد بن سلمان را به عنوان رئيس آن منصوب کرد. اين هيأت شامل يک شوراي اداري خواهد بود که رياست آن بر عهده معاون رئيس شورا وزيران (ولي‌عهد سعودي) است و اعضاي آن را نخست‌وزير تعيين مي‌کند.
فرمان «ملک سلمان» به شرح زير است:
تشکيل يک وزارتخانه جديد به نام «وزارت فرهنگ»؛
تغيير نام وزارت فرهنگ و اطلاع‌رساني به وزارت اطلاع‌رساني؛
تشکيل يک هيأت پادشاهي براي شهر مکه و اماکن مقدس، به رياست «محمد بن سلمان»؛
تشکيل شورايي براي «مناطق حفاظت‌شده پادشاهي» در دادگاه سلطنتي عربستان؛
رياست «شوراي مناطق حفاظت‌شده پادشاهي» به عهده وليعهد عربستان، معاون نخست‌وزير و وزير دفاع اين کشور، يعني «محمد بن سلمان» خواهد بود.
* انتصاب  «الشيخ عبداللطيف آل الشيخ» به عنوان وزير امور اسلامي
«علي بن ناصر الغفيص»، از سمتش به عنوان وزير کار و توسعه اجتماعي عزل شد؛
«عبدالله بن سليم الموتاني»، به عنوان نائب‌رئيس مجلس شورا، با اختيارات وزير منصوب شد؛
«خالد بن صالح السطان» به عنوان رئيس شهرک انرژي اتمي و انرژي‌هاي نو با اختيارات وزير منصوب شد.
* انتصاب «أحمد بن سليمان الراجحي» به عنوان وزير کار و توسعه اجتماعي
«سعد بن عبدالعزيز الخلب» از سمتش به عنوان معاون وزير حمل و نقل عزل شد؛
«محمد بن طويلع السلمي» به عنوان دستيار وزير خدمات شهري منصوب شد؛
«عبدالعزيز الصويان» از سمتش به عنوان رئيس دانشگاه «حفر الباطن» عزل شد؛
«عبدالله بن إبراهيم بن عبدالله السعدان»  به عنوان رئيس «کميسيون پادشاهي الجبيل و ينبع» منصوب شد؛
«هيثم بن عبدالرحمن بن عبدالله العوهلي» به عنوان معاون وزير ارتباطات و فناوري‌ اطلاعات منصوب شد؛
«أحمد بن محمد الثقفي» مشاور رئيس دستگاه امنيتي منصوب شد؛
«خالد بن صالح بن محمد المديفر» به سمت معاون وزير انرژي، صناقع و منابع معدني منصوب شد؛
« ناصر بن عبدالرزاق بن يوسف النفيسي»، دستيار وزير انرژي، اطلاعات و منابع معدني منصوب شد؛
«ناصر بن عبدالعزيز الداود» به عنوان معاون وزير حمل و نقل و جاده‌ها منصوب شد؛
«محمد بن عبدالله بن عبدالرحمن القحطاني» به عنوان رئيس دانشگاه «حفر الباطن» منصوب شد.

مشکل عربستان در اشتغالزايي
بلومبرگ نوشت: عربستان سعودي براي سومين بار مجبور شد وزير کار خود را جايگزين کند.
پايگاه اينترنتي اين شبکه تلويزيوني در گزارشي به قلم زينب فتاح نوشت: در پي مشکلات کشور نفت خير عربستان سعودي براي کاهش بيکاري در ميان جمعيت جوانانش، در سه سال گذشته سه وزير کار منصوب کرده است.
ملک سلمان پادشاه عربستان سعودي، علي بن ناصر الغفيص را از اين سمت برکنار کرد و احمد بن سليمان الراجحي را جايگزين وي کرد. الغفيص از دسامبر 2016 وزير کار عربستان سعودي بود. پيش از وي مفرج الحقباني از آوريل 2015 در اين سمت خدمت کرده بود.
الراجحي تصميم دارد در وظايفي موفق عمل کند که سلفهايش در آن‌ها ناکام بوده اند. وظايف وي کاهش نرخ بيکاري از دوازده و هشت دهم درصد در زماني است که دولت يارانه‌ها و هزينه هايش را کاهش داده است. باوجود تلاش دولت براي وادار کردن شرکت‌ها براي جايگزين کردن کارگران خارجي با کارگران سعودي و محدود کردن استخدام تنها اتباع سعودي در برخي بخش ها، اشتغالزايي در عربستان سعودي همچنان با مشکل مواجه است.
تغيير‌ها در وزارت کار عربستان سعودي نشان دهنده مشکل اين کشور براي اشتغالزايي است. با توجه به اصلاحات اجتماعي اخير در عربستان سعودي و اجازه يافتن زنان براي ورود به بازار کار، انتظار مي‌رود در سال‌هاي اخير ميزان بيکاري در اين کشور افزايش يابد.

مهره چيني وليعهد سعودي براي گسترش دايره قدرت
الاخبار نوشت: فرمان هاي سلطنتي جديد از شاه سعودي نشان دهنده عطش سيري ناپذير محمد بن سلمان به قدرت و در عين حال وحشت او از دسيسه چيني هاي رقبايش است.
پايگاه اينترنتي روزنامه "الاخبار" نوشت: سريال صدور شبانه فرمان هاي حکومتي در عربستان، بار ديگر موجب گمانه زني هايي درباره ثبات سيستم حکومتي اين کشور شد و اشتياق وليعهد عربستان را براي گسترش دايره قدرت خود و در دست گرفتن مراکز حساس مديريتي به نمايش گذاشت تا مهره هاي خود را در اين مراکز مستقر کند.
به محض اينکه علاقه مندان به امور عربستان گمان مي کنند شاهزاده جوان سعودي به فشرده سازي سمت ها و به چنگ آوردن آن اکتفا کرده است، او با فرماني که مهر پدر پادشاهش بر آن نقش بسته است ظاهر مي شود تا ثابت کند اشتهاي وليعهد و کسي که در عمل پادشاه کشور است با وجود همه سمت هايي که براي خود جمع آوري کرده، باز هم سيري ناپذير است. با فرمان هاي اخير هر ظالمي که جانشين محمد بن سلمان شود نخواهد توانست رکورد او را در تسخير قدرت و کسب نفوذ بشکند.
اما دستورهاي پادشاهي که اخيرا صادر شده و به امضاي ملک سلمان رسيده است و رد پاي وليعهد در آن ديده مي شود، بي ثباتي دربار آل سعود را نشان مي دهد. از اين تصميم ها بوي دسيسه و توطئه چيني بقاياي جناحي به مشام مي رسد که به خاندان سلمان حسد مي ورزد و کينه خود را از شاهزادگان آن پنهان مي کند. پس از آنکه بيشتر بزرگان خاندان حاکم و نوادگان عبدالعزيز و فرزندان آنان از حکومت و مراکز قدرت برکنار شدند، بازماندگان اين جناح اکنون بر سر ميراث پادشاه با يکديگر جدال مي کنند.
پس از غيبتي شبهه انگيز، وليعهد با بسته اي از فرمان هاي جديد سلطنتي ظاهر شد که ثابت مي کرد، پس از کودتاهايي که مخالفان وي را نابود و رقبايش را به حصر کشاند، حکومتي که او براي خود ساخته، هنوز به ساحل امن نرسيده است. يکسال پس از برکناري محمد بن نايف وليعهد سابق عربستان به دست بن سلمان و پس از مزايايي که در اين يکسال عايد او شد و مهمترين آن امضاي قراردادهاي جديد با آمريکايي ها بود، بن سلمان هفته ها از انظار عمومي پنهان شد. او قصر پادشاهي را در رياض ترک کرد و به بندر جده رفت و مدتي طولاني آنجا ماند. سپس ناگهان روزه سکوت خود را شکست و با پيگيري دوباره مسئله جنگ عليه يمن و ايجاد تغييرات جديد در سيستم داخلي حکومت بار ديگر در عرصه رسانه اي ظاهر شد.
بن سلمان ثابت کرد تصميمات اخير وي ناشي از احساس وحشت شديد و عدم اعتماد به مسئولان و مقاماتي بود که دور او را گرفته بودند و روش سنتي که او براي گيج کردن افکار عمومي به کار بست نيز نشان از همين امر داشت. وي عامدانه، به موازات صدور فرمان پادشاهي، تصاويري از ديدار خود با عمويش مقرن بن عبد العزيز وليعهد سابق در کاخ وي منتشر کرد. او مي خواست با اين کار بگويد اختلافات داخلي خاندان حاکم پايان يافته است و هماهنگي دوباره موجب تقويت روابط خاندان آل سعود خواهد شد. بن سلمان با بوسيدن دست عمويش مقرن بن عبدالعزيز ماجراي بوسيدن دست محمد بن نايف پسر عمويش در سال قبل را تکرار کرد. او خم شد تا دستان عمويي را ببوسد که دو سال پيش وي را برکنار کرده بود. پخش اين تصاوير بار ديگر پرسش هايي درباره ثبات در خاندان حاکم مطرح مي کند، آنهم پس از آنکه علاقه مندان به امور عربستان گمان مي کردند کار ديگر تمام شده و در کاخ شاهزادگان سعودي ثبات برقرار شده است و به اين ترتيب همگان کارها را به دست سلمان و پسرش سپرده اند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بن سلمان عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۷۷۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز اعلام کرد که وزیر امور خارجه آمریکا قرار است طی سفری دو روز به عربستان با شرکت در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض با شرکای منطقه‌ای خود درباره تحولات منطقه و آتش بس در غزه رایزنی کند.

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در یک سفر دو روزه طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که قرار است وزیر امور خارجه آمریکا در سقر دو روزه قریب الوقوع به عربستان سعودی طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با شرکت در نشستی با شرکای منطقه‌ای خود مسئله آتش بس در نوار غزه و مذاکرات بر سر آزادی اسرای اسرائیلی را از نزدیک رایزنی و بررسی کند.

پایگاه خبری النشره لبنان به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که «سفر آتی بلینکن به ریاض بر سر ارائه تضمین‌هایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تمرکز خواهد داشت.»

در این بیانیه تاکید شده است که «وزیر خارجه آمریکا در نشست ریاض درباره موضوعات اساسی منطقه از جمله تحولات منطقه و تلاش برای برقراری صلح و امنیت منطقه‌ای و تشکیل دولت مستقل فلسطینی با هدف تضمین امنیت اسرائیل با شرکای منطقه‌ای خود دیدار و رایزنی خواهد کرد.»

به گزارش رویترز بلینکن قرار است روز یکشنبه با سفر به عربستان سعودی با وزیران شواری همکاری خلیج فارس و همچنین در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض دیدار و رایزنی کند.

گفتنی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در ابتدای این هفته به عربستان سعودی، اردن و سرزمین‌های اشغالی سفر خواهد کرد.

کد خبر 6090416

دیگر خبرها

  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان