Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-09@02:09:52 GMT

روحانيت فراجناحي باشد

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۸۰۰۴۱

روحانيت فراجناحي باشد

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- پيچيدگي مسائل سياسي با همه امور در ايران باعث شده است که گاه روحانيون وارد جناح بندي هاي سياسي شوند؛ موضوعي که رييس جمهوري ضمن تصريح آن گفت روحانيت بابت اين ورود هزينه‌هاي زيادي پرداخته که اين، اشتباه و بي نتيجه است.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا ، حجت الاسلام دکتر حسن روحاني بتازگي در ديدار با جمعي از علما و روحانيون با بيان اينکه اگر همه دست به دست هم دهيم مي‌توانيم در مديريت کشور موفق باشيم، گفت: نکته مهم اينجاست که آيا لياقت آن را خواهيم داشت که اسلام را به عنوان ديني که کارآمدي اداره جامعه را دارد، به جامعه معرفي کنيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آيا آنجا که قرار بود، نسل جوان را به اسلام نزديک کرده ، اعتقادات مردم را محکم‌تر کنيم و توجه آنها را به اعمال و مناسک ديني بيشتر کنيم، موفق بوده‌ايم؟
دکتر روحاني با بيان اين جمله که درست است دولت نيز در اين زمينه مسئوليت دارد، اما مسئوليت اساسي در اين زمينه برعهده روحانيت است، اضافه کرد: امروز شرايط ما با گذشته متفاوت است؛ نسل جوان به خدا باور دارد، او را باور کنيم. هر چه از اين بخش از جامعه فاصله بگيريم به ضرر نظام و کشور است. کاش روحانيتي که در ابتداي انقلاب آستين بالا زده و بار مسئوليت اداره کشور را بر عهده گرفت و به حق و صحيح وارد متن سياست شد، امروز وارد جناح‌بندي‌ها و گروه‌بندي سياسي نشده بود. اما واقعيت موضوع آن است که امروز روحانيت وارد جناح‌بندي‌ها شده و بابت اين ورود نيز هزينه‌هاي زيادي پرداخته که اين، اشتباه و بي نتيجه است.
با توجه به گفته رييس جمهوري درباره ورود روحانيت به جناح بندي هاي سياسي، گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا با حجت الاسلام «مصطفي درايتي» روحاني و فعال سياسي به گفت و گو پرداخت.
وي بر اين ديدگاه است که «اگر بخواهيم کليت روحانيت را يکپارچه به جامعه نشان دهيم و اين يکپارچگي را روي يک جناح سياسي خاص متمرکز کنيم، طبيعتا خطري که متوجه آن سليقه سياسي، است، روحانيت را نيز متوجه خود مي کند و اين مساله براي آينده روحانيت نتيجه خوبي نخواهد داشت.»
«تا جايي که ممکن است ترتيبي اتخاذ شود که نهاد روحانيت رابطه و فاصله خود را با قدرت حفظ کند ، به طوري که فاصله براي جامعه مشخص باشد به اين عنوان که نهاد روحانيت در اختيار قدرت نيست بلکه ناظر بر قدرت و در کنار مردم است؛ رويه اي که از ابتدا بوده و رسالت واقعي آن است.
**مراکز و تريبون هاي سنتي روحانيت بايد فراجناحي عمل کنند
درايتي با تشريح رسالت روحانيت به پژوهشگر ايرنا گفت: روحانيت به طور کلي رسالت و وظيفه اي دارد که از يک مراکز سنتي براي اين کار استفاده مي کند و طبيعتا انتظار مي رود اين گونه وظايف و مراکز سنتي يک مقدار فراتر از مسائل جناحي و جناح گرايي کار خود را دنبال کند.
بخش ديگر نهادهاي حوزوي است که متولي کلي امور حوزه و روحانيت هستند طبيعتا از آن ها نيز انتظار مي رود که از اين گونه مسائل فاصله بگيرند تا چتري باشند براي اينکه وظايف روحانيت را شامل شود و وقتي جهت گيري سياسي- جناحي پيدا کنند به طور طبيعي بخشي از رسالت ممکن است ناديده گرفته شود اما اگر افراد روحاني مطرح باشند، قضيه متفاوت خواهد بود.
فعال سياسي تصريح کرد : روحانيت بعد از انقلاب وضعيت سياسي جدي تري پيدا کردند، طبيعتا ممکن است نگاه سياسي ويژه اي هم داشته باشند و بد نيست که موضع روشن تري بگيرند که به کدام سليقه سياسي وابسته هستند؛خصوصا آن ها که در عرصه سياسي- اجتماعي فعاليت دارند. يا احتمالا نهادهاي خاصي اعم از سياسي، پژوهشي و غيره هستند که مع ذلک ممکن است جهت گيري سياسي براي آن ها مطرح باشد.
درايتي افزود: صحبت سر اين است که يک مجموعه مراکز يا جايگاه هايي داريم که رسالت سنتي روحانيت مانند تزکيه و تهذيب نفس و توصيه به اخلاق را بر عهده داشته و دنبال مي کنند که بيشتر شامل مساجد و تريبون هاي خاص مثل مجالس و مراسم ديني مربوط به اهل بيت و غيره مي شود که نبايد به مسائل جناحي و سياسي آلوده شود زيرا وابستگي جناحي در اين نهادها به جايگاه روحانيت لطمه وارد مي کند.
درايتي ادامه داد : نظر آقاي رييس جمهور طبيعتا به اين دو محور است يکي نهادهاي متولي امور کلي روحانيت اعم از مساجد يا سازمان هايي که به طور خاص به روحانيت اختصاص دارند، اگر به جناح بندي ها و بازي هاي سياسي ورود يابند، به جايگاه روحانيت لطمه وارد مي کنند زيرا عمل آن ها ممکن است به کليت حوزه و روحانيت منتسب شود. بايد فراتر از امور سياسي عمل کرده و در درگيري هاي جناحي و سياسي وارد نشوند.
** نمي توانيم بگوييم کسي که صرفا روحاني است، فعاليت جناحي و سياسي نکند
درايتي با بيان اينکه روحانيت فارغ از جايگاه و رسالت سنتي خود مانند همه اقشار جامعه با سياست درگير است، گفت: از وجهي ديگر روحانيت مانند ساير قشرها و گروه هاي اجتماعي، بخش سياسي دارد که در اين زمينه برخي نگاه سياسي خاص به مسائل کشور دارند که طبيعتا ممکن است موضع گيري آن ها جناحي و بنابر سليقه سياسي باشد که مي پسندند آن ها متفاوت خواهند بود و نمي توانيم بگوييم کسي که صرفا روحاني است، فعاليت جناحي و سياسي نکند زيرا وقتي فردي موضع گيري سياسي کرد، به تبع منظري را از لحاظ سياسي انتخاب مي کند و تعلق خاطري به جناح يا گروه هاي سياسي نيز خواهد يافت.
درايتي در پاسخ به اين پرسش که « روحانيت چگونه مي تواند بدون وابستگي به جناح هاي سياسي، هم در امور سياسي تاثير گذاري و حضور داشته باشد و هم رسالت خود را پيش ببرد؟»، گفت: ما بايد بتوانيم اين قضايا را به صورت تفکيک شده مديريت کنيم اما چون در ايران همه امور به نوعي درهم پيچيده شده اند. ما يک سري تريبون ها و مراکز داريم که به کليت روحانيت باز مي گردد و در اين سطح روحانيون به صوررت رسمي و غير رسمي بايد بسيار مراقب باشند که از وابستگي يا موضع گيري هاي جناحي پرهيز کنند.
اين کارشناس سياسي اظهار کرد: اگر خود روحانيت به عنوان يک قشر اجتماعي را در نظر بگيريم؛ تمامي سلايق سياسي درون روحانيت نمايندگي دارند و مي توانند يک قشري را طرفدار يک تفکر سياسي بيابيد و برهمين اساس نيز ممکن است که روحانيون بر اساس مواضع سياسي خود اظهار نظر کنند که اين امر بلا اشکال است به شرطي که همه اين سلايق امکان بروز پيدا کنند.
** گاه از تريبون هاي خاص روحانيت استفاده هاي جناحي مي شود
درايتي عنوان کرد: در زمان حاضر ساماندهي کار در کشور به گونه اي دنبال شده که اين تصور را ايجاد کرده است حوزه و روحانيت در مسائل جامعه همصدا هستند به اين معنا که سلايق روحانيت به عنوان قشر اجتماعي را به کليت روحانيت يا حوزه منتسب کنيم که اين با واقعيت روحانيت تطابق ندارد. بنابر اين اگر اين امر به مثابه ساير اقشار براي روحانيت مطرح باشد، نه تنها بد نيست بلکه مفيد است.
به گفته وي، همه اقشار و سلايق سياسي که در کشور حضور فعال هستند آن ها هم درون حوزه همراهاني دارند که از آن تفکر و سليقه حمايت مي کنند و اين گونه رفتارها نه تنها صدمه نمي زند بلکه مي تواند مفيد نيز باشد. آنچه که صدمه مي زند رويکرد افرادي است که تريبون ها و وظايف خاص سنتي را بر عهده دارند و آنان بايد مراقبت کنند که رسالت سنتي روحانيت را با اظهار نظرها و موضع گيري هاي جناحي و بازي هاي سياسي خدشه دار نکنند.
درايتي با تاکيد بر اينکه «مساله سياست بعد از انقلاب خيلي جدي و پررنگ شده است و طبيعتا آنجا قضيه متفاوت مي شود.»، افزود: قشري با نگاه و سليقه هاي خاص افراد را دعوت مي کنند اين گونه نيست که صاحبان اين جايگاه ها و تريبون ها آزادي استفاده را داشته باشند بلکه بايد رسالت و شأن آن جايگاه را حفظ و مراقبت کنند اما گاه مي بينيم که از اين تريبون ها استفاده هاي جناحي مي شود و از اين تريبون ها بهره برداري جناحي و سياسي صورت مي گيرد به نوعي که اين مراکز اجازه استفاده به ديگر سليقه هاي سياسي را نيز نمي دهند. اين رويه ممکن است به کليت روحانيت منتسب شود که و جايگاه روحانيت را مورد خدشه قرار دهد.اما اگر مردم تفاوت سليقه ها از زبان روحانيون بشنوند، ذهنيت منفي در اين زمينه نسبت به روحانيت ايجاد نمي شود.
**روحانيت پس از انقلاب هم پيشرفت داشته است و هم پسرفت
اگر بخواهيم کليت روحانيت را يکپارچه به جامعه نشان دهيم و اين يکپارچگي را روي يک جناح سياسي خاص متمرکز کنيم، طبيعتا خطري که متوجه آن سليقه سياسي، است، روحانيت را نيز متوجه خود مي کند و اين مساله براي آينده روحانيت نتيجه خوبي نخواهد داشت.
وي در پاسخ به اين پرسش که «روحانيت تا چه اندازه رسالت و نقش واقعي خود را در متن سياست و فراغ از جناح بندي هاي سياسي به انجام رسانده است؟» گفت: در اتفاقاتي که پس از انقلاب روي داده است، هم پيشرفت داشته ايم و هم پسرفت.
به گفته درايتي، پيشرفت ها با ورود به عرصه سياسي وظايف گسترده تري را متوجه خود ساخته است و اين بسط وظايف موجب تحولات و تحرکاتي در انديشه ديني در کشور به وجود آورده است و از اين جهت نمي توانيم وظايف و تاثيرگذاري آنان را ناديده بگيريم.
وي در ادامه با بيان اينکه «از جهاتي نيز ما پسرفت داشته ايم به اين ترتيب که روحانيت را به عنوان يک نهاد ديني در خدمت قدرت گرفته ايم.»، تصريح کرد: در خدمت قدرت قرار گرفتن روحانيت با فراز و فرود قدرت دچار نوسان مي شود. اين نوسان باعث مي شود که تاثيرگذري و تاثيرپذيري آن را دچار تغيير کند.
** نهاد روحانيت نه در اختيار قدرت بلکه ناظر بر قدرت است
درايتي با تاکيد بر اينکه «وحانيت نبايد در نهاد قدرت مستهلک شود»، عنوان کرد: اگرچه در ظاهر همه دست اندرکاران اين حرف را مي زنند اما در عمل اين گونه نيست و نهاد روحانيت به نحوي مقهور قدرت حاکميت سياسي شده و از اين جهت به عنوان ابزاري در اختيار حکومت قرار گرفته است از اين رو محدوديت هايي هم به لحاظ فکري و هم تاثيرگذاري اجتماعي براي خود ايجاد کرده است. لذا گاه از خطراتي سخن گفته مي شود که امروز و فردا ممکن است براي روحانيت پيش بيايد.
به گفته اين فعال سياسي، محدوديت ها رسالت روحانيت را تحت تاثير خود قرار داده است و از اين رو لازم است تا جايي که ممکن است ترتيبي اتخاذ شود که نهاد روحانيت رابطه و فاصله خود را با قدرت حفظ کند به طوري که فاصله براي جامعه مشخص باشد به اين عنوان که نهاد روحانيت در اختيار قدرت نيست بلکه ناظر بر قدرت و در کنار مردم است؛ رويه اي که از ابتدا داشته و رسالت واقعي آن است.
وي تصريح کرد: ما اشتباهات بسيار نگران کننده اي را مرتکب شده ايم که نه تنها هيچ عزمي براي بازگشت آن نمي بينم بلکه گاهي اظهار نظرهايي را مي شنويم که دنبال افزايش اين پيچيدگي ها هستند. رسالت روحانيت درهمه دنيا تحت تاثير خطر قدرت نوسان داشته و اين خاصيت قدرت است و اين گونه نيست که بتوانيم آن را کنترل کنيم با اين اوصاف رسالت روحانيت در متن واقعي خود جريان داشته باشد و روحانيت بايد از نهادهايي که به شدت دچار نوسان و تغيير مي شود، فاصله خود را حفظ کند.
پژوهش**3050**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۸۰۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حق‌شناسی از معلمان یک رسالت و مأموریت است

ایسنا/خراسان رضوی معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: امروز حق‌شناسی از معلمان یک مراسم و یک نماد نیست، بلکه یک رسالت و مأموریت است. امروز نظام برای آنکه افق تمدن نوین اسلامی را درست راهبری کند، باید از معلم حق‌شناسی کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حجت گنابادی‌نژاد،  در آیین تجلیل از معلمان نمونه کشوری و استانی خراسان رضوی که شامگاه سه‌شنبه، ۱۸اردیبهشت ماه در مجتمع شهدای سلامت برگزار شد، اظهارکرد: انقلاب اسلامی دگرگونی‌های بسیاری را موجب شد. یکی از آن دگرگونی‌ها در حوزه ارزش‌ها، از جمله مقام و منزلت معلم بود. با شخصیت ترازی همچون آیت‌الله مطهری نماد معلم انقلاب، انقلاب و ارتقای بزرگی در حوزه ارزش‌ها اتفاق افتاد، یکی از ویژگی‌های مطهری زمان شناس بودن است.

وی ادامه داد: در روزگاری که هجمه‌های عظیم فکری و عقیدتی جریان‌های سوسیالیستی و مارکسیستی از یک طرف و جریان‌های غربی و لیبراستی از دیگر سوء تمام هیمنه بشریت را فراگرفته بود و در خانه‌های متدین ما نفوذ پیدا کرده بود و آتش آن گریبانگیر فرزندان اینان هم شده بود، شهید مطهری احساس تکلیف کردند و کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» نوشتند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی یادآور شد: آن روز که آیت‌الله مطهری احساس کردند که شخصیت و منزلت زن مورد هجمه قرار گرفته است، ابایی نکردند و در مجله زن روز آن دوران که زردترین نشریه زمان خودش بود، به نام خودشان مطلب نوشتند و امروز دو کتاب «مسئله حجاب» و «نظام حقوق زن در اسلام» همان یادداشت‌های مجله زن روز هست. این استاد بزرگ وقتی احساس کرد عموم جامعه از معارف زندگی اهل بیت (ع) اطلاعات کمی دارند و آگاهی‌هایی که بتوانند با آن زندگی کنند در اختیار عموم مردم نیست، قلم دست گرفتند و داستان راستان را منتشر کردند. دوستان او توصیه کردند این کتاب را به اسم مستعار چاپ کنند، زیرا در شأن مؤلف کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم نیست، اما آیت‌الله مطهری در رسالت خود هیچ‌گونه ملاحظه کاری و مصلحت‌اندیشی و افتخارهای کاذب برای ایشان ارزش نداشت.

وی ادامه داد: اگر امروز به معلمان احترام می‌گذاریم و نسبت به مقام معلم تواضع داریم و این مقام در جامعه ما منزلت مضاعف و بالایی یافته، تردیدی نیست که معلمی در آن تراز در انقلاب اسلامی درخشیده است. از مصادیق حق شناسی است که افتخارات فرهنگیان در انقلاب اسلامی برای آحاد مردم گفته شود. از جمله آنکه ۴۹۰۰ معلم در دوران دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و بیش از ۲۵ هزار و ۱۰۰ جانباز که در جامعه فرهنگیان توفیق خدمت‌گزاری داشتند، در کنار ۳۶ هزار تن از شهدای دانش‌آموز که بالاترین آمار شهدا در همه اقشار است، کافی است تا بگوییم فرهنگیان پا به کار همه افتخارات انقلاب اسلامی در همه صحنه‌ها حاضر بودند و یک سند متقن است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی افزود: امروز حق‌شناسی از معلمان یک مراسم و یک نماد نیست، بلکه یک رسالت و مأموریت است.امروز نظام برای آنکه افق تمدن نوین اسلامی را درست راهبری کند، باید از معلم حق‌شناسی کند و معلم جایگاه والا و برتر خود را در جامعه با حق‌شناسی همه اقشار به‌ویژه حق‌شناسی که بر عهده حاکمیت است، باید بیش از پیش بیابد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • حج رزمایش قدرت سیاسی جهان اسلام در برابر زیاده خواهان است
  • رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش : هرکسی عاشق ایران است، هرچه در توان دارد، برای جوانی جمعیت پای کار بیاورد
  • رسالت بنیاد فرهنگی و هنری امامت و مهدویت در دانشگاه‌ها و مدارس
  • ۴ سال سرنوشت کشور را به دست افراد اصلح بسپاریم
  • تشریح رسالت بنیاد فرهنگی و هنری امامت و مهدویت در دانشگاه‌ها و مدارس
  • مدیریت پسماند در اصفهان رسالت بسیار سنگینی دارد
  • حق‌شناسی از معلمان یک رسالت و مأموریت است
  • کنایه تند روزنامه جمهوری اسلامی به مهدی نصیری
  • هوشمندی سیاسی جلوه دیگری از قدرت میدانی مقاومت است
  • رسالت معلم تربیت انسان در طراز مقام توحیدی است