Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@01:36:32 GMT

لزوم ایجاد ارتباط فعال‌تر میان ایران و کشورهای عربی

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۸۱۴۵۶

لزوم ایجاد ارتباط فعال‌تر میان ایران و کشورهای عربی

علی بن محمد مخلبی استاد کرسی بررسی تمدن‌ها در دانشگاه ملی تونس در حاشیه برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه قرآن در تهران در گفت و گو با خبرنگار ایکنا در ارتباط با این نمایشگاه تصریح کرد: نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلی تهران با حضور کشورهای عربی و اسلامی، دانشگاه‌ها، جمعیت‌ها وموسسات خصوصی و دولتی کشورهای اسلامی برگزار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه افزود: آنچه در این دوره از نمایشگاه دیده می‌شود، نشانگر آن است که این نمایشگاه هر سال نسبت به سال گذشته توسعه بیشتری یافته و علاوه بر خدمت به قرآن که موضوع اصلی برپایی این نمایشگاه است، به موضوعات مرتبط با قرآن و مفاهیم قرآنی مانند یتیمان، فقرا و ... نیز پرداخته است.

استاد دانشگاه تونس با بیان اینکه این نمایشگاه علاوه بر ارائه فعالیت‌های آکادمیک، علمی و فرهنگی که من در برخی از آنها شرکت کردم، تصریح کرد: من در حاشیه و محیط اطراف نمایشگاه شاهد آن بودم که جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه به مسئله جمع آوری کمک برای فقرا و نیازمندان نیز اهمیت ویژه‌ای داده است.

وی در ادامه افزود: نباید این فعالیت‎های علمی و آکادمی و فرهنگی تنها منحصر به جمهوری اسلامی ایران و زبان فارسی باشد بلکه باید پل‌های ارتباطی میان ما ایجاد شده و فعالیت‌ها به زبان عربی و درکشورهای عربی نیز ارائه شود که این امر، نیازمند تلاش‌های علمی و دانشگاهی هر دو طزف ایرانی و مجامع عربی است.

مخلبی همچنین تاکید کرد: ما با حضور در نمایشگاه تهران، تلاش می‌کنیم این ارتباط را ولو در حجمی کوچک، آغاز کنیم.

وی با بیان این که هر مسلمانی باید بداند که بهترین کاری که در طول زندگی خود می‌تواند انجام دهد خدمت به قرآن کریم است، اظهار داشت: خدمت به قرآن کریم در بخش‌های تفسیر، ترجمه، علوم قرآنی که از گذشتگان به ما رسیده و یا علومی که با کمک علوم جدید از قرآن استنباط ‌می‌کنیم و یا استنباط فلسفه و دیدگاه‌هایی که بتوان به کمک آن مشکلات فردی، اجتماعی، خانودگی، سیاسی و اقتصادی زمان خود را برطرف کرد، برای هر فرد و کشوری شرافت است.

این استاد تونسی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با جمعیت‌های قرآنی در تونس گفت: اهتمام به قرآن در کشور تونس بر هیچ کس پوشیده نیست و رویکردهای بسیار و متنوعی درپژوهش های قرآنی در تونس وجود دارد. مانند رویکردی که شیوه سنتی بر آن غالب است و در دانشگاه زیتونه دیده می‌شود.

وی همچنین از بیت الحکمة به عنوان دیگر موسسات فعال در حوزه علوم قرآنی نام برد و افزود: این موسسه تنها به قرآن اختصاص ندارد بلکه به همه رشته‌های دانشگاهی در تونس می‌پردازد اما در دوسال اخیر توجه ویژه‌ای به قرآن داشته و 5 تالیف در ارتباط با مصحف و قرائات با نظارت دکتر عبدالمجید شرفی را منتشر کرده است.

مخلبی در پایان سخنان خود به اهتمام شهروندان تونسی به قرآن کریم و فعالیت جمعیت‌های قرآنی مانند جمعیت استاد محمد الطالبی و جمعیت‌های بسیاری که به حفظ قرآن کریم و نشر علوم قرآنی اهتمام می ورزند، اشاره کرد.

 یادآور می‌شود، بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۳۱ اردیبهشت‌ماه آغاز گشته و تا ۱۴ خردادماه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ میزبان بازدیدکنندگان در مصلای امام خمینی(ره) است.

انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا بین الملل نمایشگاه قرآن تونس استاد دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۸۱۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران اظهار کرد: درست است که علم با بخشنامه پیش نمی‌رود، هر چند که در جای خودش به بخشنامه هم نیاز دارد، باید نسبت فرهنگ با علم را تعریف کرد، باید مشخص کنیم که تاریخ و فرهنگ علم را چه می‌دانیم و از چه سطحی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما در دوران معاصر گرفتار بحران خودآگاهی هستیم، نزاع‌ها و اختلافات مستمر در جریان‌های مختلف داشتیم و شاید کمتر اتفاقی در جهان اسلام بوده که وارد ایران نشده باشد، ایران همواره محل تضارب اندیشه‌ها بوده است.

حجت الاسلام پارسانیا ادامه داد: لازم است به برخی از سوالات پاسخ دهیم، نسبت علم و عقل به لحاظ تاریخی چیست، پاسخ به این سوال هویت ما را شکل می‌دهد، علم چیست؟ تقسیم‌بندی علوم چگونه است؟ علوم انسانی چیست؟ آیا رشته فلسفه باید در دانشکده‌های ادبیات باشد؟ آیا علوم انسانی در مقابل علوم طبیعی است؟ علوم انسانی موضوعی است که با اراده انسان ایجاد می‌شود، اینها تأملات جدی است.

وی گفت: این چهل سال تجربه‌ای از غفلت‌ها و تلاش‌ها برای خودآگاهی بوده است، وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، ایجاد علوم تاریخی خودمان را از منظر تاریخ تفکر مورد توجه قرار دادیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: با این حال اجازه ندادیم که مشخص شود علم در تاریخ ما به چه معناست و گفتگوی بین معانی و مفاهیم ایجاد شود. بنیاد‌های معرفتی ما با ابعاد اقتصادی سیاسی اجتماعی تناسب دارد، اما باید ربط آنها را با محیط علمی جستجو کنیم، با ربط اجتماعی انقلاب اسلامی نقطه عطف ایجاد کردیم، اما متاسفانه اینکه چه مقدار در بازگشت به مفاهیم معنوی و تقسیم بندی علوم درست عمل کردیم، مشخص نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور داریم
  • ارتباط شبه سوئیفت و تجارت با ۱۰ کشور از طریق ارزهای ملی
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • عکس| تصاویری از کنسرت خواننده عصر جدید در کشورهای عربی/خوانندگی احسان یاسین در تونس