Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@07:04:45 GMT

12 دليل خارش پا

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۸۴۹۰۶

12 دليل خارش پا

خبرگزاري آريا -

لوسمي، لنفوم و سرطان پوست نيز ممکن است موجب خارش شوند
در تختخواب دراز کشيده ايد و تلاش مي کنيد به خواب برويد، اما خارش پا اين اجازه را به شما نمي دهد. شما به شدت نيازمند درماني معجزه آسا براي از بين بردن سريع خارش هستيد و شايد به اين فکر مي کنيد که دليل اين خارش چه چيزي مي تواند باشد.
خارش پا به طور معمول مشکلي آزاردهنده است که دليلي نگران کننده در پس آن قرار ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در برخي موارد خارش پوست پاها مي تواند با مشکلات سلامت جدي پيوند خورده باشد. در کنار خارش، شما ممکن است متوجه قرمزي يا راش پوستي، تاول، خشکي يا پوسته پوسته شدن پوست، جوش هاي خارش‌دار و حتي تورم شويد.
در ادامه با برخي دلايل خارش پا و چگونگي توقف آن بيشتر آشنا مي شويم.
بيماري پاي ورزشکار
بيماري پاي ورزشکار يک عفونت قارچي و دليلي کلاسيک براي خارش پا محسوب مي شود. قارچ ها مي توانند در مکان هاي تاريک و مرطوب رشد و گسترش يابند و بر همين اساس پاي انسان مکاني ايده آل براي رشد آنها محسوب مي شود. اين شرايط خود را اغلب با يک راش قرمز فلس مانند نشان مي دهد، به طور معمول بين انگشتان پا آغاز مي شود و خارش پس از درآوردن جوراب تشديد مي شود.
بيماري پاي ورزشکار مي تواند به شکل گيري تاول هاي خارش‌دار روي پا و پوست ترک خورده و لايه لايه نيز منجر شود. عفونت هاي باکتريايي ثانويه نيز مي توانند به واسطه خاراندن و ايجاد خراش در قسمت تحت تاثير قرار گرفته شکل بگيرند.
اگر مستعد ابتلا به بيماري پاي ورزشکار هستيد، کرم ها و اسپري هاي ضد قارچ بدون نسخه معمولا مي توانند به بهبود شرايط و پيشگيري از عفونت کمک کنند. اگر درمان بدون نسخه موثر واقع نشد، به متخصص پوست مراجعه کنيد.
اگزما
اگزما يک اصلاح کلي براي گروهي از شرايط پزشکي است که مي توانند موجب خارش و التهاب پوست شوند و اغلب در سال هاي اوليه زندگي انسان رخ مي دهد. درماتيت آتوپيک، شايع‌ترين نوع اگزما، به طور معمول در قالب راش خارش‌دار و قرمز روي گونه ها، دست ها، و پاها ظاهر مي شود.
خاراندن محل تحت تاثير قرار گرفته مي تواند به انتشار مولکول هاي التهابي منجر شود که توسعه بيشتر اگزما و خشکي پوست بيشتر را به همراه دارد.
بهترين روش درمان پرهيز از خاراندن، پيشگيري از تعريق در اطراف منطقه تحت تاثير قرار گرفته و استفاده از کرم ها و لوسيون ها مرطوب کننده است. پزشک شما ممکن است داروهاي استروئيدي موضعي يا خوراکي را براي تسکين خارش تجويز کند.
سوريازيس
اين بيماري خودايمني موجب رشد فوق سريع سلول هاي پوست و تجمع آنها روي سطح پوست مي شود. آنها به شکل سلول هاي پوست معمولي ظاهر نمي شوند و تجمع آنها شکل گيري وصله هاي پوسته پوسته نقره اي يا سفيد رنگ را در پي دارد.
اين بخش هاي فلس مانند و خشک مي توانند موجب خارش پوست از جمله در پاها شوند. اين ضايعات فلس مانند اغلب روي مفاصل در انگشتان پا ظاهر مي شوند و مي توانند با تورم و درد مفصل نيز همراه باشند.
کرم ها و پمادهاي موضعي و همچنين نور درماني مي توانند اغلب به تسکين علائم سوريازيس کمک کنند. برخي افراد مبتلا به سوريازيس ممکن است نيازمند داروهاي خوراکي يا شکل جديدتري از درمان هاي تزريقي باشند.

يک راش خارش‌دار روي پاي شما مي تواند درماتيت تماسي آلرژيک باشد
نيش حشرات
با توجه به فصل، نيش حشرات مانند پشه مي تواند موجب خارش پا شود. نيش حشرات موجب يک واکنش التهابي در بدن انسان مي شود که ترشح ماده شيميايي هيستامين را به همراه دارد. از اين رو، محل نيش خوردگي دچار خارش مي شود.
همچنين، نيش حشرات مي تواند موجب تورم، قرمزي، و تحريک پوست شود.
آنتي هيستامين موضعي مي تواند به تسکين نيش حشرات کمک کند، زيرا معمولا هيستامين دليل اصلي مشکل محسوب مي شود. همچنين، شما مي توانيد از کمپرس سرد يا يخ براي کمک به تسکين التهاب استفاده کنيد.
پوست خشک
حمام رفتن بيش از حد و دوش گرفتن با آب داغ بدون استفاده مناسب از مرطوب کننده هاي پوست مي تواند موجب خشکي پوست شود. همچنين، خشکي پوست پاها را ممکن است از والدين خود به ارث برده باشيد، يا به واسطه برخي شرايط پزشکي و داروها نيز مي تواند شکل بگيرد.
افزون بر اين، خشکي پوست مي تواند از مصرف آب ناکافي، مصرف ادرارآورها، يا قرار گرفتن در معرض گرما يا نور، اگر شدت آنها زياد باشد يا شما پوست حساسي داشته باشيد، سرچشمه بگيرد.
اگر خارش پا به واسطه خشکي پوست شکل گرفته است، با بخش هايي پوسته پوسته و فلس مانند و همچنين ترک در پوست خود مواجه خواهيد شد. براي افرادي که پوست تيره دارند خشکي پوست مي تواند خود را با رنگ سفيد يا خاکستري پوست نشان دهد.
از جمله اقدام هاي پيشگيرانه براي پاهاي خشک و خارش‌دار مي توان به استفاده روزانه از يک مرطوب کننده مناسب اشاره کرد. براي پوست هاي بسيار خشک، استفاده از مرطوب کننده در شرايطي که پوست همچنان مرطوب است توصيه مي شود زيرا به حفظ هرچه بيشتر رطوبت کمک مي کند.
گال
گال يا جرب يک بيماري پوستي است که به واسطه ورود انگل هايي ريز به بخش بالايي پوست شکل مي گيرد. به طور معمول، گال موجب خارش روي دست ها و همچنين بخش هايي از پوست که در تماس با جواهرات هستند مي شود. اما در کودکان، گال مي تواند گسترش يافته و کف دست ها و کف پاها را نيز تحت تاثير قرار دهد.
برخي افراد مبتلا به گال با راش، زخم، يا افزايش ضخامت پوست نيز مواجه مي شوند. خارش ناشي از گال معمولا بسيار شديد است و هنگام شب تشديد مي شود.
از آنجايي که گال از طريق تماس پوست با پوست منتقل مي شود، اين بيماري مي تواند هر فردي را بدون در نظر گرفتن سن، وضعيت اقتصادي يا نژاد تحت تاثير قرار دهد.
بيشتر افراد مبتلا به گال با کرم ها و لوسيون هاي تجويزي درمان مي شوند. برخي بيماران ممکن است به داروهاي خوراکي نيز نياز داشته باشند. آنتي هيستامين ها و کرم هاي استروئيدي مي توانند در تسکين خارش و واکنش التهابي موثر باشند.
اگر به گال مبتلا هستيد بايد بدن خود را به خوبي تميز نگه داريد زيرا اين بيماري بسيار مسري است. تا زماني که بيماري به طور کامل بهبود يابد لباس ها، ملافه و روبالشي هاي خود را بشوييد.

بيماري کبد يا کليه، مي توانند به خارش دست ها و پاها منجر شوند
درماتيت تماسي آلرژيک
يک راش خارش‌دار روي پاي شما مي تواند درماتيت تماسي آلرژيک باشد. تماس با مواد تحريک کننده مانند مواد شيميايي يا حتي آلرژن ها در صابون ها، مواد آرايشي، و گياهان مي تواند موجب درماتيت تماسي آلرژيک شود. رنگ موجود در جوراب هاي تيره يکي از نمونه هايي است که پاها را تحت تاثير قرار مي دهد. درماتيت ناشي از اين عامل مي تواند موجب خارش پاها در هر جايي شود که جوراب با پاها در تماس بوده است.
کنار گذاشتن اين جوراب ها و استفاده از کرم هاي ضد خارش بدون نسخه مي تواند شرايط را تسکين دهد.
بيماري کليه
برخي شرايط پزشکي، مانند بيماري کبد يا کليه، مي توانند به خارش دست ها و پاها منجر شوند. زماني که کليه ها عملکرد درست خود را ارائه نمي کنند، مايع و مواد زائد در خون جمع مي شوند. اين تجمع مواد زائد و افزايش مايع مي تواند موجب خارش شديد در اندام هاي انتهايي شود که به طور معمول در پاها محسوس‌تر است.
براي بهبود اين نوع خارش بايد بيماري زمينه اي و عوارض آن، چه با استفاده از داروهاي تجويزي يا دياليز، درمان شوند.
مشکلات تيروئيد
کم کاري تيروئيد مي تواند به احساس خارش در تمام بدن از جمله پاها منجر شود. کم کاري تيروئيد کاهش تغيير و تبديل سلولي، و خشکي و خارش پوست را به همراه دارد. اين نوع از خشکي پوست را مي توان با افزايش رطوبت موضع با استفاده از کرم هاي بدون نسخه پاشنه پا يا سرم هاي پا درمان کرد.
همچنين آغاز روند درمان کم کاري تيروئيد و مصرف داروهاي آن بايد به بهبود خارش پاها منجر شود.
خارش بارداري
اگر بادرار هستيد و نمي توانيد از خاراندن پاهاي خود دست برداريد، ممکن است به خارش بارداري مبتلا شده باشيد. اين شرايط به واسطه ايجاد مانع در مسير صفرا از کبد رخ مي دهد.
خارش بارداري بيشتر شکم، دست ها، و پاها را تحت تاثير قرار داده و به ايجاد خارش در کف دست ها و پاها منجر مي شود.
براي درمان اين شرايط بايد به پزشک مراجعه کنيد و روند درمان مي تواند شامل تجويز داروهاي خوراکي باشد. پمادها يا کرم هاي آنتي هيستامين نيز مي توانند به تسکين خارش کمک کنند.
ديابت
قند خون بالا در افراد مبتلا به ديابت مي تواند موجب خشکي و خارش پوست، از جمله در پاها شود.
اين شرايط مي تواند به بروز مشکلات گردش خون نيز منجر شود که افراد مبتلا به ديابت را در معرض خطر بيشتري براي شکل گيري زخم هاي باز و عفونت ها، از جمله نمونه اي که موجب خارش پاها مي شود، قرار دهد. پاهاي خشک و خارش‌دار مي تواند از طريق مرطوب کننده ها و عفونت هاي قارچي مي توانند به روشي مشابه با بيماري پاي ورزشکار درمان شوند. همچنين در مورد درمان ديابت بايد با پزشک خود صحبت کنيد.
سرطان
در شرايطي که نادر است، اما خارش پاها مي تواند نشانه اي از ابتلا به سرطان باشد. سرطان هاي کبد يا لوزالمعده يا سرطاني که به کبد گسترش يافته است مي تواند موجب زردي پوست شود که با تجمع ترکيبي به نام بيلي‌روبين در بدن مرتبط است. بيلي روبين مي تواند با پوست واکنش نشان داده و موجب خارش به ويژه در دست ها و پاها شود.
براي درمان اين تغييرات پوستي، بايد به پزشک مراجعه کنيد تا ابتدا دليل زمينه اي درمان شود.
لوسمي، لنفوم و سرطان پوست نيز ممکن است موجب خارش شوند. روش هاي درمان سرطان مانند شيمي درماني و پرتو درماني نيز خود مي توانند موجب بروز خارش شوند.
زماني که دليل خارش شناسايي شد، ممکن است درمان علائم با آنتي هيستامين ها و کرم هاي مرطوب کننده صورت بگيرد.
منبع:asriran.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۸۴۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی نقش روتین پوستی در سلامت پوست

آفتاب‌‌نیوز :

روتین شما به نوع پوست، ترکیبات و فرمولاسیون محصولات و ... بستگی دارد. با این حال، یک قانون کلی در این مقوله حاکم است؛ که محصولات به ترتیبِ بافت، از رقیق‌ترین به غلیظ‌ترین روی پوست اعمال شوند، زیرا اگر محصولات رقیق در مراحل پایانی استفاده شوند، قادر به نفوذ به لایه‌های زیرین محصولات غلیظ‌تر نیستند و اثر چندانی نخواهند داشت.

فرقی نمی‌کند روتین پوستی شما چند مرحله‌ای باشد، هر کس متناسب با نیاز پوست خود می‌تواند از محصولات متنوعی استفاده کند، اما ضروری است که ترتیبِ استفاده از آنها را رعایت کند.

ترتیب و محصولات مورداستفاده در یک روتین پوستیِ پایه و ساده عبارتند از:

۱) شست‌وشوی صورت

صبح و شب صورت خود را با آب بشویید و با مقدار کمی پاک‌کننده و با حرکات ملایم تمام صورت را ماساژ دهید. سپس دوباره صورتتان را آب بزنید تا آلودگی‌ها و باقی‌مانده‌ی پاک‌کننده از بین برود. در آخر صورت خود را به آرامی با یک حوله نرم خشک کنید.

اگر آرایش می‌کنید، لازم است شست‌وشوی دو مرحله‌ای انجام دهید. ابتدا آرایش خود را با روغن (Balm) پاک‌کننده یا میسلار واتر پاک کنید. سعی کنید پاک‌کننده‌های مخصوصِ آرایش چشم را برای چند دقیقه روی پوست باقی بگذارید تا آرایش راحت‌تر پاک شود و از مالیدن چشم‌ها خودداری کنید. سپس با یک پاک‌کننده ملایم تمام صورت را بشویید.

۲) استفاده از تونر

اگر از تونر استفاده می‌کنید، بعد از تمیز کردن صورت و قبل از هر محصول دیگری، چند قطره تونر را در کف دست یا یک پد پنبه‌ای بریزید و به آرامی روی صورت خود بکشید.

تونر، تنظیم‌کننده چربی پوست است. اگر شما پوست خشکی دارید، استفاده از تونر ضرورتی ندارد.

۳) سرم‌های پوستی

صبح زمان بسیار خوبی برای استفاده از سرم‌های حاوی آنتی اکسیدان، مانند سرم روشن‌کننده ویتامین C، است زیرا این سرم‌ها از پوست در برابر رادیکال‌های آزادی که در طول روز به پوست صدمه می‌زنند، محافظت می‌کنند.

شب‌ها هم فرصت مناسبی برای استفاده از سرم‌های مرطوب‌کننده با اسید هیالورونیک است که از خشک شدن پوست در شب جلوگیری می‌کند، به خصوص اگر از درمان‌های ضد پیری یا ضد آکنه استفاده می‌کنید که می‌توانند پوست را تحریک و خشک کنند.

سرم‌ها هم‌چنین می‌توانند حاوی لایه‌بردارهایی مانند آلفا هیدروکسی اسید (AHA) یا اسید لاکتیک باشند. همیشه به یاد داشته باشید: سرم‌های بر پایه آب باید قبل از مرطوب‌کننده و سرم‌های روغنی باید بعد از مرطوب‌کننده اعمال شوند.

۴) کرم دور چشم

می‌توانید مرطوب‌کننده معمولی را به ناحیه زیر چشم خود بزنید، اما اگر تصمیم به استفاده از کرم دور چشم تخصصی دارید، آن را پیش از مرطوب‌کننده اعمال کنید، زیرا کرم‌های دور چشم رقیق‌تر از مرطوب‌کننده‌های صورت هستند.

۵) مرطوب‌کننده

مرطوب‌کننده، هم پوست را آبرسانی می‌کند و هم از لایه‌های محصولات دیگری که استفاده کرده‌اید، محافظت می‌کند و آنها را زیر پوست نگه می‌دارد تا اثربخشی بهتری داشته باشند. ترجیحاً روزها از مرطوب‌کننده‌های سبک و دارای SPF ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید. اگر مایل بودید، شب‌ها می‌توانید از کرم شب غلیظ‌تری استفاده کنید.

۶) روغن صورت

اگر از روغن صورت برای ماساژ استفاده می‌کنید، حتماً آن را پس از اعمال تمام محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید؛ زیرا هیچ‌یک از محصولات مراقبتی پس از اعمال روغن‌های مخصوص صورت، قابل نفوذ نیستند.

۷) ضد آفتاب

اعمال کردن ضدآفتاب معمولاً آخرین مرحله روتین پوستی است. محافظت در برابر آفتاب مهم‌ترین بخش روند مراقبت از پوست به شمار می‌آید؛ چرا که می‌تواند در برابر اشعه ماوراء بنفش، سرطان پوست و علائم پیری از پوست جلوگیری کند. برای اینکه ضدآفتاب روی پوست اثر محافظتی مناسبی داشته باشد، گزینه‌هایی با SPF بیشتر و قابلیت حفاظت در برابر دو تابش UVA و UVB را انتخاب کنید.

در طول روز، بخصوص اگر در معرض تابش نور خورشید هستید، استفاده از ضدآفتاب را جدی بگیرید. شب‌ها نیازی به استفاده از این محصول نیست.

نکته:

استفاده از محصولات جوانساز و ضد پیری، لایه‌بردارها و محصولات ضد آکنه نیز بسته به نوع و نیاز پوست افراد ممکن است در روتین پوستی جای داشته باشند، اما استفاده از این محصولات چون جنبه درمانی و تخصصی‌تری دارد، بهتر است تحت نظر پزشک تجویز و مصرف شود.

مراحلی که بالاتر ذکر شد، برای انواع پوست‌ها قابل استفاده و مفید است. مسئله قابل توجه این است که قبل از خرید محصولات مراقبتی، اطلاعات کافی راجع‌به آنها داشته باشید و نوشته‌های روی محصول را با دقت بخوانید تا مناسب‌ترین گزینه را مطابق با نوع پوست خود (چرب، خشک، مختلط، دهیدراته و معمولی) انتخاب کنید.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • خواص جکوزی برای پوست
  • موثرترین و بهترین روتین پوستی روز و شب کدام اند؟
  • دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو
  • پلمب مطب غیر مجاز مداخله گر در زمینه پوست، مو و زیبایی در قم
  • بررسی نقش روتین پوستی در سلامت پوست
  • کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل
  • به ازای هر ۸۴۰ تولد یک نوزاد دچار شکاف لب می‌شود
  • معجزه انبه برای سلامت بدن
  • کاهش قیمت تخم‌مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار