Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@12:06:22 GMT

شيوه هاي کاهش خطرات يائسگي زودرس

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۸۴۹۰۷

شيوه هاي کاهش خطرات يائسگي زودرس

خبرگزاري آريا -
يائسگي قبل از 45 سالگي را يائسگي زودرس مي‌گويند
وقتي يائسگي قبل از 45 سالگي اتفاق مي‌افتد، به آن يائسگي زودرس مي‌گويند. يکي از دلايل پزشکي يائسگي زودرس نارسايي زودرس تخمدان است. دلايل ديگر يائسگي زودرس شامل آسيب‌ديدگي تخمدان‌ها به‌خاطر شيمي‌درماني يا پرتودرماني يا برداشتن تخمدان‌ها با جراحي هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زناني که در معرض يائسگي زودرس قرار دارند ممکن است دچار کاهش نيروي باروري شوند که در حدود 10 سال پيش از يائسگي بروز مي‎کند.
خوردن غذاهاي سرشار از پروتئين گياهي - مثل توفو، پاستاي غني شده، آجيل، و غلات صبحانه – در مقايسه با پروتئين‎هاي داراي منشأ حيواني، خطر يائسگي زودرس را کاهش مي‎دهد.
آنچه در بالا آمد جمع‎بندي تحقيق جديدي است که به رهبري دانشگاه منچستر و دانشکدۀ بهداشت عمومي تي. اچ. چان هاروارد و امهرست در بوستُن انجام و در "نشريه اپيدميولوژي آمريکا" منتشر شده است.
يائسگي زودرس به عنوان آغاز يائسگي در سنين زير 45 سال تعريف مي‎شود. يائسگي زودرس مي‎تواند خودبه‎خودي يا القائي، براي مثال ناشي از شيمي‎درماني يا عمل جراحي برداشتن تخمدان‎ها باشد.
باور بر آن است که يائسگي زودرس که به صورت خودبه‎خودي بروز مي‌کند مبتلابه يک‎بيستم زنان آمريکايي است.
ريسک بالاتر مشکلات سلامت
يائسگي زودرس در زنان با افزايش خطر مرگ زودرس و تعدادي از مشکلات سلامت شامل استئوپوروز، بيماري‎هاي قلبي عروقي، و اختلالات نورولوژيک مرتبط شده است.
زناني که در معرض يائسگي زودرس قرار دارند ممکن است دچار کاهش نيروي باروري شوند که در حدود 10 سال پيش از يائسگي بروز مي‎کند.
محققان مطالعۀ جديد مي‎نويسند که در مورد علل يائسگي زودرس دانش اندکي وجود دارد، و در اغلب موارد، تشخيص‌ها آنها را به ژن‎ها يا خودايمني مرتبط نمي‎دانند.
در بحث خود در تحقيق مرتبط پيشين، محققان توضيح مي‎دهند که اگرچه مطالعات قبلي به موضوع مصرف پروتئين و زمان‌بندي يائسگي در زنان پرداخته‎اند، بر مبناي اطلاعات آنها، مطالعۀ آنان نخستين تحقيقي است که ارتباط پروتئين به يائسگي زودرس را مورد بررسي قرار مي‎دهد.
آنها مي‎نويسند: "نمونه‎هاي مطالعه در اين ارزيابي‎ها به شکل قابل توجهي در زمان آغاز مطالعه مسن‎تر از نمونه‎هاي مطالعۀ ما بوده‎اند، که اين مانعي براي ارزيابي خاص خطر يائسگي زودرس ايجاد مي‎کند."
پرسشنامه‎هاي مشروح غذايي
بنابراين، براي مطالعۀ خود، تيم تحقيق داده‎هاي "مطالعۀ سلامت پرستاران II" را براي بررسي ارتباط ميان رژيم غذايي و يائسگي زودرس مورد تجزيه و تحليل قرار داد.
تجزيه و تحليل آنان دربرگيرندۀ 85.682 زن بود که در فاصلۀ 1991 به بعد به شکل طبيعي دچار يائسگي زودرس شده‎ بودند. اين مطالعه شامل زناني نمي‌شد که يائسگي زودرس در آنها نتيجۀ القاء – براي مثال بر اثر شيمي‎درماني يا هيسترکتومي – بود.
پرسشنامه‎هاي مشروح غذايي پر شده توسط نمونه‎ها به محققان امکان داد تا به بررسي غذاها و نوشيدني‎هايي بپردازند که در طول دورۀ پيش از آغاز يائسگي زودرس توسط زنان مصرف شده بود.
اطلاعات به دست آمده شامل اين داده بود که زنان چند وقت يک بار فهرستي شامل 131 غذا، نوشابه و انواع مکمل را مصرف کرده بودند. تواتر گزارش شده طيفي از "هرگز"، "ماهي يک بار"، تا "6 بار يا بيشتر در هر روز" را شامل مي‌شد.
نتايج نشان داد که در طول دورۀ پوشش داده شده توسط مطالعه (1991 تا 2011)، 2041 نفر از زنان دچار يائسگي زودرس شدند.
يائسگي زودرس در زنان باعث افزايش خطر مرگ زودرس مي شود
سرو سه تا چهار پروتئين گياهي
وقتي داده‎ها تجزيه و تحليل شد، تيم تحقيق پي برد که مصرف بيشتر پروتئين گياهي با کاهش خطر يائسگي زودرس مرتبط است.
در مقابل، محققان هيچ ارتباطي ميان مصرف پروتئين حيواني و يائسگي زودرس نيافتند.
به طور خاص، نتايج مطالعه نشان داد، زناني که 6.5 درصد کالري روزانۀ خود را از طريق مصرف پروتئين گياهي تأمين مي‎کنند، در مقايسه با زناني که فقط 4 درصد کالري روزانۀ آنها از طريق مصرف گياهان تأمين مي‎شود، داراي 16 درصد ريسک پايين‎تر براي ابتلاء به يائسگي زودرس هستند.
اگر فرض بر آن باشد که کالري مورد نياز زنان براي هر روز حدود 2000 کالري است، بنابراين پروتئين گياهي مورد بحث معادل چيزي حدود 32 گرم در هر روز خواهد بود که از غذاهايي مثل آجيل‎ها، توفو، غلات صبحانه، و پاستاي غني شده تأمين مي‎شود.
ارتباط مورد بحث پس از آنکه محققان ديگر عوامل مؤثر بر بروز يائسگي زودرس شامل وضعيت مصرف دخانيات، BMI و سن را محاسبه کردند، به قوت خود باقي بود.
محققان به انجام مطالعات بيشتر براي بررسي مشروح ارتباط ميان پروتئين گياهي و کاهش خطر يائسگي زودرس فراخوان مي‎دهند. براي مثال آنها مي‎گويند، بررسي اين موضوع جالب خواهد بود که آيا تفاوتي در تأثير پروتئين‎هاي گياهي مبتني بر سويا و غير آن وجود دارد يا خير.
پژوهشگران چنين جمع‌بندي کرده‎اند:
"درک بهتر از چگونگي ارتباط ميان مصرف پروتئين گياهي با سالمندي تخمدان ممکن است به شناسايي راه‎هايي براي تعديل خطر آغاز زودرس يائسگي و عوارض سلامت مرتبط به آن بينجامد."
منبع: mehrinmednews.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۸۴۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطرات عادت اشتباه پا گذاشتن روی داشبورد!

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به عادت قرار دادن پا روی داشبورد گفت: متاسفانه این عادت خطرناک علاوه بر سرنشین کنار راننده، بین خود رانندگان نیز مشاهده می‌شود که موجب کاهش توجه و تمرکز آنان از مسئولیت‌های رانندگی به ویژه در شرایط اضطراری می‌شود.

رضا معمارزاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه برخی عادت دارند هنگام نشستن در خودرو پای خود را روی داشبورد بگذارند، اظهار کرد: قرار دادن پا روی داشبورد می‌تواند در صورت فعال شدن کیسه هوا خودرو (ایربگ)، به شدت و میزان صدمه آن بیفزاید.

وی افزود: کیسه هوا برای سرنشینان خودرو البته در صورتی که درست نشسته باشند، طراحی شده است، در غیراین صورت نه تنها کیسه هوا از فرد یا افراد محافظت نمی‌کند، بلکه منجر به ایجاد صدمات جدی‌تری می‌شود. اگر پاها روی داشبور خودرو باشند و تصادفی رخ دهد، فشار ناشی از باز شدن کیسه هوا موجب می‌شود پاها به سمت بالا یا شیشه جلو پرتاب شوند در نتیجه آسیب جدی یا شاید غیرقابل‌جبرانی وارد شود.

معمارزاده با بیان اینکه پرتاب شدن پاها می‌تواند منجر به ایجاد شکستگی در ناحیه صورت و بینی نیز شود، گفت: اگر شدت تصادف زیاد باشد، کیسه هوا ممکن است با سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت هم باز شود. در چنین شرایطی اگر سرنشینان به طرز صحیحی در خودرو نشسته باشند فشار ناشی از چنین سرعتی آسیب جزیی وارد می‌کند اما کیسه هوا از ایجاد صدمات بزرگ‌تر جلوگیری می‌کند.

وی افزود: باید توجه شود که کیسه هوا در شرایطی غیر از تصادف و بر اثر نقص فنی هم ممکن است باز شود یا احتمال دارد فرد به طور ناگهانی خیلی محکم به داشبورد ضربه بزند و زمینه باز شدن کیسه هوا را فراهم کند، بنابراین همیشه باید احتیاط شود و از قراردادن پاها روی داشبور پرهیز کرد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: هر چند کمربند ایمنی برای محافظت از جان سرنشینان طراحی شده است اما سرنشین خودرو باید درست بنشیند تا کمربند ایمنی بدون آسیب زدن به اندام‌های حیاتی از او محافظت کند. با قراردادن پاها روی داشبورد، وضعیت نشستن تغییر می‌کند و کمربند ایمنی به درستی روی بدن فرد قرار نمی‌گیرد و دچار آسیب می شود.

معمارزاده گفت: اگر سرنشین خودرو درست روی صندلی ننشیند و خودرو واژگون شود، هیچ چیزی برای محافظت از او وجود نخواهد داشت زیرا در صورت واژگونی خودرو، کیسه هوا وظیفه محافظت از قسمت‌های پایینی بدن را دارد و اگر پاها روی داشبور باشند، کیسه هوا نمی‌تواند کار خود را درست انجام دهد و از زانو یا سینه محافظت کند.

وی افزود: بنابراین تجهیزات ایمنی خودرو زمانی می‌توانند کار خود را درست انجام دهند که درست از آن‌ها استفاده شود.

وی به خطرناک بودن این عادت در موارد غیر تصادفی اشاره کرد و افزود: قرار دادن پا روی داشبورد حتی وقتی که ترمز ناگهانی گرفته می‌شود نیز بسیار خطرناک است، زیرا در این شرایط، فاصله بین پا و داشبورد به سرعت کاهش می‌یابد و پاها قفل می‌شوند و ممکن است فرد از روی صندلی به سمت پایین سُر بخورد.

معمارزاده با اشاره به رواج این عادت خطرناک بین سرنشینان گفت: متاسفانه این عادت خطرناک علاوه بر سرنشین کنار راننده، بین خود رانندگان نیز مشاهده می‌شود که موجب کاهش توجه و تمرکز آنان از مسئولیت‌های رانندگی به ویژه در شرایط اضطراری می‌شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دزفول بیان کرد: این کار حتی در سرعت پایین بسیار خطرناک است بنابراین بهترین راه حل این است که همیشه از قرار دادن پاهابر روی داشبورد پرهیز شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هشدار ! این نشانه‌ها به شما می‌گوید کمبود پروتئین دارید
  • بی‌نمک زندگی کنید!
  • راهکار ساده برای کمک به رژیم‌تان؛ نوشیدن آب داغ چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • نوشیدن آب داغ باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • آخرین قوانین کشورها برای مقابله با خطرات هوش مصنوعی
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • خطرات عادت اشتباه پا گذاشتن روی داشبورد!
  • ببینید | پیام مقاومت به شیوه بانوی فلسطینی