Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا قیام 15خرداد را یک روز سرنوشت‌ساز در نهضت امام خمینی(ره) توصیف کرد و در این رابطه افزود: از آن‌جا که گستاخی‌های نظام شاهنشاهی روز به روز بیشتر می‌شد، برنامه‌های ضد اسلامی و روحانیت توسط رژیم شاه شدت می‌یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا وقتی امام(ره) این مسائل را مشاهده می‌کردند، طبیعتاً نمی‌توانستند سکوت کنند و در این زمینه سخنرانی‌های مختلفی را داشتند.

وی ادامه داد: در آن سال که مصادف بود با محرم، حضرت امام، سخنرانی حساسی را انجام دادند و خود شخص شاه مورد خطاب ایشان گرفت و به دنبال آن رژیم شاه تصمیم گرفت تا امام(ره) و آیت‌الله قمی از بزرگان حاضر در آن نهضت را از قم به تهران منتقل‌شان کنند تا آن‌ها را مورد محاکمه قرار دهند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: پس از منتقل کردن امام به تهران مسئله بلافاصله در پایتخت و قم منعکس شد و این اتفاق برای مردم بسیار سنگین بود. در 15 خرداد من نوجوان بودم و هرگز یادم نمی‌رود که صبح زود به بازار رفتم و دیدم بسیاری از مغازه‌ها تعطیل است و آن تعداد از مغازه‌هایی هم که فعال بودند، کسبه‌هایشان داشتند درباره تعطیلی یا تعطیل نکردن مغازه‌هایشان تصمیم‌ می‌گرفتند و سپس بازار کاملاً تعطیل شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با بیان این مطلب که جمعیت زیادی از مناطق جنوبی تهران به مسجد «حاج ابوالفتح» میدان شاه سابق و میدان قیام امروز، آمدند، گفت: سپس آن جمعیت معترض از آن‌جا به میدان مولوی، چهارراه سیروس و خیابان ارگ محل رادیو و تلویزیون آن زمان رفتند و شعارهای بسیار تندی سر دادند و شعارها علیه رژیم و شخص شاه بود.

وی افزود: وقتی معترضان به خیابان ارگ و مسجد شاه سابق رسیدند، با توجه به حضور نیروهای نظامی به سمت مردم آتش گشودند و وضعیت خاصی در تهران پدید آمد. مردم وارمین که به سمت تهران می‌آمدند قتل عام شدند و اتفاق مشابه‌ای هم در قم رقم خورد.

غروی ادامه داد: تا عصر آن روز تیراندازی اصلاً متوقف نمی‌شد و حتی گاهی اوقات تیراندازی‌ بدون هدف بود یعنی یکباره سر هر کوچه که می‌رسیدند شروع به تیراندازی بی‌هدف می‌کردند.

وی در رابطه با نقش مساجد در تشکیل صف‌بندی‌های ضد رژیم در قیام 15 خرداد گفت: مساجد نقش مهمی در این‌گونه تظاهرات داشتند و به منظور اعتراض، نمازهای جماعت به دستور علماء تعطیل می‌شدند. لذا رژیم برای این‌که بتواند اوضاع را کنترل کند بسیاری از علمای تأثیرگذار را بازداشت کرد.

غروی افزود: قیام 15 خرداد نقش مهمی در بیداری مردم داشت و آگاهی آن‌ها را از جنایات و اقدامات شاه افزایش داد. البته جرقه این قضیه از گذشته زده شده بود اما تصمیم رژیم برای اجرای قانون انجمن‌های ایالتی - ولایتی آن‌را تسریع کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: روزنامه‌های آن زمان بازداشت امام(ره) و مرحوم قمی را با تیتر درشت منعکس کردند و بعدش هم به بهانه این‌که عده‌ای مثل مرحوم «طیب حاج رضایی» قائله‌ای را ایجاد و از امام برای برپایی این قائله پول دریافت کرده‌اند، بازداشت و اعدام کردند. حتی آن‌ها به طیب حاج رضایی گفتند که بگویید ما از امام پول دریافت کرده‌ایم تا شما را آزاد کنیم، اما او مقاومت کرد.

غروی با تأکید بر این مطلب که جریان 15 خرداد در قوت و قدرت امام نقش مهمی ایفاء کرد، گفت: از آن‌جا که احتمال محاکمه نظامی امام(ره) بود بسیاری از بزرگان دین و مراجع از قم و مشهد به تهران آمدند تا با وارد آوردن فشار به رژیم حبس امام به حصر تبدیل شود و بعد از مدت‌ها حضرت امام(ره) دوباره به قم بازگشتند و فعالیت‌های خود را از سر گرفتند.

وی تصریح کرد: روز 15 خرداد یک نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی به شمار می‌رود و تأثیر آن از 17 شهریور 57 هم بیشتر بود و من فراموش نمی‌کنم در آن خیابانی که حضور داشتم مرتب آمبولانس‌ها یکی از پس از دیگری مجروحین و کشته‌ها را حمل می‌کردند و در کل این جریان نقش مهمی در بیداری مردم و رشد تحرکات مراجع داشت.

غروی در پایان جنایات شاه علیه قیام 15 خرداد را نشان دهنده وابستگی رژیم طاغوتی به آمریکا و اسرائیل دانست و در این رابطه افزود: یک نکته‌ای که در آن زمان مطرح بود و امام(ره) هم بر روی آن تأکید می‌کردند این بود که رژیم شاه یک رژیم وابسته به اسرائیل و آمریکاست و شاهد بر مطلب این‌که رژیم طاغوت بسیار مورد حمایت این دو قرار گرفت. در واقع ایران ابزاری برای دستیابی رژیم صهیونیستی و آمریکا به اهداف شوم منطقه‌ای‌شان بود و لذا از دست دادن چنین شریکی برای آمریکا می‌توانست خیلی برای آن‌ها گران تمام شود. حتی پس از پیروزی انقلاب هم تلاش کردند در همان ابتدا به عمر انقلاب اسلامی پایان دهند و اگر یک سری اقدامات مثل محاکمه افراد وابسته طاغوتی و تسخیر لانه جاسوسی اتفاق نمی‌افتاد به انقلاب نوپای ایران ضربات سنگینی وارد می‌شد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قیام 15 خرداد خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا سیاست و اقتصاد انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۸۸۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور پررنگ ارتش آلمان در رزمایش «ارابه غول‌پیکر» بیخ گوش روسیه!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، آلمان با بیش از ۳هزار نیرو در رزمایش‌های بزرگ ناتو در ماه مه ۲۰۲۴ که از امروز در لیتوانی و در مجاورت مرز روسیه آغاز شده است، شرکت خواهند کرد.

این رزمایش‌ زیرمجموعه رزمایش‌های بزرگ «مدافع ثابت‌قدم ۲۰۲۴» است که از اواخر ژانویه آغاز شد. لیتوانی با منطقه «کالینینگراد» روسیه و متحد نزدیک این کشور یعنی بلاروس، مرز مشترک دارد.

برلین در اقدامی جداگانه، اوایل ماه جاری روند پیاده‌سازی برنامه‌ خود جهت استقرار دائمی یک تیپ زرهی مجهز را در لیتوانی آغاز کرد. مسکو این برنامه را تهدید و نیازمند اتخاذ «تدابیر ویژه» توصیف کرده است.

رزمایش ارابه‌ غول‌پیکر(Grand Quadriga۲۰۲۴) که قرار است تا پایان ماه مه به اتمام برسد، با مشارکت ۲۰۰ فقره ادوات و تسلیحات سنگین ارتش آلمان از جمله تانک‌های لئوپارد و پوما و همچنین خودروهای زرهی باکسر برگزار خواهد شد. ارتش لیتوانی پنجشنبه هفته گذشته در بیانیه‌ای نوشت که «محوریت این رزمایش جابه‌جایی دو لشکر از مرکز به شرق اروپا خواهد بود.»

کد خبر 6086557

دیگر خبرها

  • فولاد چین در تجارت جهانی پررنگ شد
  • بهترین زمان برای مصرف قهوه
  • حضور دادستان تهران در مسجد قیطریه و رسیدگی به مشکلات شهروندان
  • ادارات تهران باید تا ۱۵ خرداد امسال برچسب انرژی بگیرند
  • حضور پررنگ ارتش آلمان در رزمایش «ارابه غول‌پیکر» بیخ گوش روسیه!
  • سیل و طوفان این‌بار چین را هدف گرفت
  • نقش پررنگ علی آقا محمدی در واگذاری استقلال
  • (ویدئو) جشن قهرمانی فاینورد در رختکن با حضور پررنگ علیرضا جهانبخش
  • نقش پررنگ علم و فناوری در دیپلماسی ایران
  • مساجد و ائمه جماعات قزوین به کانون‌های فرهنگی تبدیل شوند