Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اصفهان - ايرنا - قيام 15 خرداد 1342 نقطه عطفي در آغاز انقلاب اسلامي به‌شمار مي ‌آيد و مردم استان اصفهان نيز همگام با ساير هموطنان نقشي مهم در استمرار اين قيام مردمي تا تحقق پيروزي انقلاب ايفا کردند.

به گزارش ايرنا، زمينه قيام 15 خرداد را بايد در تقابل با برنامه تغيير ساختار سياسي، فرهنگي و نظامي ديد که آمريکايي ها مي خواستند در ايران به وجود آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين مقوله در زمان مرجعيت آيت الله ` حسن طباطبايي بروجردي ` از مراجع تقليد با مقاومت ايشان روبرو شد.
از اينرو پس از درگذشت اين مرجع تقليد بار ديگر آمريکايي ها اين سياست را دنبال کردند و نخستين مرحله آن تصويب لايحه انجمن هاي ايالتي و ولايتي به شمار مي رفت که به سبب حذف قيد سوگند به قرآن و اسلام، مراجع با آن مخالفت کردند و اينگونه طرح با شکست روبرو شد اما رژيم پهلوي به دنبال اجراي اين برنامه ها بود. به همين سبب «انقلاب سفيد» را اجرايي کرد و خود را در تقابل با روحانيان قرار داد.
محمدرضا پهلوي در سخنراني هاي خود در همدان و قم به روحانيان توهين کرد و عوامل حکومت براي ايجاد وحشت در دوم فرودين 1342 خورشيدي به مدرسه فيضيه حمله کردند که اين حرکت نوعي تقابل با اساس حوزه و اسلام بود.
*** نامه جامعه روحانيت اصفهان به مراجع قم
يک ماه پس از حمله مأموران حکومت پهلوي به مدرسه فيضيه، جامعه روحانيت اصفهان در 3 ارديبهشت 1342 نامه‌اي به مراجع تقليد قم، امام خميني، آيت‌الله گلپايگاني و شريعتمداري نوشتند که در آن اعلام نمودند: «جامعه روحانيت اصفهان از مصائب وارده به حوزه مقدسه قم و حريم روحانيت و عالم اسلام، بي‌نهايت متأثر بوده و بدين‌ وسيله ضمن اعلام همدردي خود پيروزي قاطع اسلام و مسلمين را در تحقق هدفهاي اسلامي از درگاه احديت خواستاريم».
اين نامه را بيش از پنجاه نفر علما از جمله سيدرضا روضاتي، احمد جنتي، سيدمحمد بهشتي، مهدي مظاهري، محمد موسوي شمس‌آبادي و فخرالدين کلباسي، امضا کردند. ((منبع: اسناد انقلاب اسلامي، ج 3، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامي، 1374 ش، ص 76 ))
*** نقش آيت‌الله بهشتي در تنظيم تلگراف روحانيون اصفهان
در 11 فروردين 1342 تلگرافي از اصفهان به قم، خطاب به امام خميني، آيت‌الله گلپايگاني و شريعتمداري مخابره گرديد که طي آن از حمله مأموران حکومت پهلوي به مدرسه فيضيه ابراز تأسف شده بود.
در اين تلگراف آمده است: « واقعه ناگوار دوم فروردين قم که به دسيسه دشمنان دين و روحانيت به وجود آمده،‌ موجب تألم عموم مسلمانان است. بدين‌وسيله تأسف خود را از اين پيشامد اعلام، سربلندي اسلام و تأييد علماي اعلام را از خداوند متعال خواهانيم».
عباسعلي برهاني، ابوالحسن بدري، مهدي استکي، حسن صمدانيان، سيدجمال موسوي، تقي هسته‌اي، اکبر بانک و حسن حدادي امضاکنندگان اين اعلاميه بودند. پس از مخابره اين تلگراف، ساواک اصفهان در پي آن برآمد تا صادرکنندگان اين تلگراف را يافته و چگونگي پديد آمدن و ارسال آن را متوجه شود.
نتيجه تحقيقات ساواک، سرانجام طي نامه‌اي با عنوان «آقاي جمال سيادت موسوي» از سوي محمود صدقي، رئيس ساواک اصفهان به مديريت اداره کل سوم در تهران در 4 ارديبهشت 1342 اينچنين اعلام شد: «در اثر تحقيقات معموله، معلوم گرديد تلگراف مورد نظر در منزل نامبرده بالا ( سيدجمال موسوي ) که شخص معمم و دبير فرهنگ اصفهان است، به وسيله آقاي ( سيد محمد حسيني بهشتي) ، رئيس دبيرستان دين و دانش قم که در آ‌ن روز براي ديد و بازديد به اصفهان آمده بود، تنظيم و به امضا رسيده و مخابره گرديده است.» (( منبع : سير مبارزات امام خميني در آينه اسناد به روايت ساواک، جلد اول )).
*** تشکيل هسته مرکزي براي حمايت از امام خميني و مبارزه با شاه
براساس اسناد ساواک قبل از قيام 15 خرداد 1342 تشکلي به نام «هسته مرکزي» براي حمايت از امام خميني (ره) و مبارزه با رژيم شاهنشاهي به رهبري آيت‌الله سيدحسين خادمي در اصفهان به وجود آمده و شاخه‌ هايي از آن در شهرستان ها ايجاد شده بود.
** مردم نجف آباد به شاه نامه نوشتند
در سحرگاه 15 خرداد سال 1342، ماموران رژيم پهلوي به خانه امام خميني(ره) در قم يورش بردند و امام را که سه روز پيش از آن، به مناسبت عاشوراي حسيني در مدرسه فيضيه، طي سخناني کوبنده‌، پرده از جنايات شاه و روابط او با سران آمريکايي و اسراييلي برداشته بود، دستگير و دور از چشم مردم به زنداني در تهران منتقل کردند.
بلافاصله پس از قيام 15 خرداد عده ‌اي از اهالي نجف‌آباد با ارسال تلگرافي به شاه مراتب تأثر خود را از دستگيري امام خميني اعلام کردند.
يک روز بعد، بازاريان نجف‌آباد در حمايت از اين قيام بازار را بسته و در مسجد بازار اجتماع کردند. تعطيلي بازار و اجتماع بازاريان عليرغم مخالفت‌هاي مسئولين شهر تا پايان روز بيست‌و‌يکم خرداد ادامه يافت.
بازاريان نجف‌آباد عصر اين روز از مسجد خارج شده و روز بعد مغازه‌ها را باز کرده و اعلام کردند چنانچه از قم دستور برسد دوباره بازار را تعطيل خواهند کرد.
چهار روز پس از قيام 15 خرداد آيت‌الله سيد کاظم شريعتمداري در تلگرافي به علما و روحانيون نجف‌آباد ضمن ابلاغ خبر سلامتي امام خميني متذکر شد که وظيفه ديني همگان است که در جهت آزادي ايشان و ساير علما تلاش کنند. چند روز بعد جامعه روحانيت نجف‌آباد در حمايت از امام و علما اعلاميه‌اي صادر کرد که تعدادي از اين اعلاميه‌ها در روزهاي پاياني خرداد در بازار تهران توزيع شد.
*** مردم کاشان 15 خرداد دست به اعتصاب زدند
در يکي از گزارش‌هاي ساواک درباره اعتصاب مردم کاشان آمده است: «صبح امروز (15خرداد) بر اثر انتشار خبر بازداشت آقاي خميني تمام مردم کاشان دست به اعتصاب زدند. جمعيت که بالغ بر چندين هزار نفر بودند با بيل و چوب مسلح بودند و با دادن شعار ` يا مرگ يا خميني ` به شهرباني حمله نمودند.
در اين موقع قواي انتظامي شروع به تيراندازي نمودند که بالغ بر 10 نفر به سختي مجروح و تعدادي نيز کشته شدند.
*** مردم اصفهان 16 خرداد با برگزاري راهپيمايي آزادي امام (ره) را خواستار شدند
همچنين در اسناد ساواک آمده است؛ در اصفهان در روز 16 خرداد، ساعت هشت بعد از ظهر حدود 500 نفر در خيابان چهارباغ تجمع کردند و با هدايت شخصي به نام ` مصطفي خليليان ` در حمايت از آقاي خميني (ره) شعارهايي ‌سردادند.
نهضت و قيام مردم ايران به رهبري امام خميني ( ره ) در 15 سال 1342 ادامه يافت و در نهايت به پيروزي ملت و پيدايش فجر انقلاب اسلامي در بهمن 1357 منجر شد.
مردم اصفهان نيز طي اين سال ها همگام با ساير هموطنان با پيروي از امام خميني (ره) در پايه گذاري نظام جمهوري اسلامي ايران نقش آفريني کردند و تا پيش از پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي ايران صدها شهيد و جانباز را براي استقرار نظام اسلامي تقديم انقلاب کردند.
2093
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۹۳۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاش به پیشرفته ترین دستگاه ام.آر.آی ایران مجهز است

 نبی بامریان اظهار کرد: هزار و ۱۰۹ نفر از مراجعان بیمارستان امام خمینی(ره) خاش، در ۸ماه گذشته از خدمات مرکز ام آر آی این بیمارستان بهره‌مند شده‌اند.

وی بیان کرد: این دستگاه، پیشرفته ترین دستگاه تولید شده در دنیا است که با راه اندازی آن علاوه بر ارتقاء سطح کیفی خدمات تشخیصی، از اعزام بیماران به سایر نقاط استان جلوگیری شده است.

رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) خاش افزود: از ویژگی های منحصر به فرد این دستگاه ام آر آی، مجهز بودن به هوش مصنوعی و همچنین امکان ارائه خدمات به بیماران تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم است.

وی گفت: ارزش تقریبی این دستگاه ام آر آی در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان و در خدمت مردم خاش است.

بامریان ادامه داد؛ به‌ منظور کاهش مراجعات حضوری و ایجاد سهولت در دریافت نوبت، سامانه نوبت‌دهی از طریق مراجعه به آدرس اینترنتی https://nobat.zaums.ac.ir/ نیز برای بیمارستان امام خمینی (ره) خاش فعال است.

 
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • وعده صادق نقطه عطف و روزنه امید در دنیا ایجاد کرد
  • خاش به پیشرفته ترین دستگاه ام.آر.آی ایران مجهز است
  • ماجرای جنجالی اهانت به امام خمینی (ره) در کتاب درسی هند؟
  • ناخدا صمدی: امام خمینی(س) اردیبهشت 58 فرمودند «ارتش باید بماند»/ پیش از آن پرسنل ارتش در پادگان‌ها امیدی به فردای خود نداشتند/ ابراهیم متقی: خلیج فارس یکی از حوزه‌های اصلی تهدید بوده، هست و خواهد بود
  • مطهری امام
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
  • جهان ایران را به عنوان قدرت برتر پذیرفت
  • پیشرفت ۴۰ درصدی رمپ خروجی پل امام خمینی (ره)
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است