Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیروت-ایرنا-«جمیل السید» رئیس دستگاه اطلاعاتی لبنان در تازه ترین اظهاراتش در دادگاه ویژه ترور «رفیق الحریری» نخست وزیر پیشین لبنان گفت که او سال ها پیش 5 میلیون دلار به «الیاس الهراوی» رئیس جمهوری وقت رشوه داد.

به گزارش ایرنا، جمیل السید از امروز در دادگاه ویژه لبنان در لاهه هلند حاضر شد و قرار است طی 3 روز اظهارات، دفاعیه و شهادت های خود را به این دادگاه ارائه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آنطور که در رسانه های لبنان آمده، السید که بنا به درخواست گروه دفاع از متهمان در دادگاه ترور رفیق الحریری حاضر شده گفت: رفیق الحریری یک چمدان حاوی 5 میلیون دلار پول را به الیاس الهراوی رساند. این چمدان بخشی از پول های خلیجی بود که به صورت سنتی به سران لبنان می رسید.
رفیق الحریری طی سال های 1992 تا 1998 نخست وزیر لبنان بود که در این سال های نیز الهراوی در سمت رئیس جمهوری قرار داشت.
الحریری روابط نزدیکی با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بویژه عربستان داشت.
رئیس وقت دستگاه اطلاعاتی لبنان در بخش دیگری از شهادت خود در دادگاه با اشاره به اینکه الحریری تلاش داشت تا در ارتش لبنان نفوذ کند و ما به او اجازه ندادیم خاطر نشان کرد: هر کار خوب یا بدی که الحریری بزرگ به آن دست می زد، بدون موافقت نیروهای سوریه در لبنان و به واسطه «عبدالحلیم خدّام» نبود.
وی افزود: مقام های سوری که پس از توافق طائف در عربستان سعودی، مامور به اداره امور لبنان بودند، از الحریری، بارها و بارها پشتیبانی کردند و یکی از موارد آن فشار بر نمایندگان وقت پارلمان بود تا به نفع الحریری به لایحه قانونی سولیدر رای دهند، اگر نه دفعه دیگر نماینده نخواهند بود.

*دادگاه: به شما ظلم شده است
در همین حال دادگاه بین المللی ویژه پرونده ترور الحریری در لاهه هلند امروز (سه شنبه) اعتراف کرد که در تحقیقات به جمیل السید نماینده کنونی پارلمان و رئیس دستگاه امنیتی لبنان ظلم شده است.
«دیوید ری» رئیس هیات قضات دادگاه بین المللی ویژه ترور الحریری و 21 نفر دیگر که در 26 بهمن 1383 (14 فوریه 2005) در انفجاری مهیب در بیروت کشته شدند، امروز اعتراف کرد که جمیل السید در جریان بازجویی، از سوی کمیته تحقیقات بین المللی که 13 سال پیش انجام گرفت، با سوء رفتار مواجه شده است.
ری به السید گفت: من فیلم بازجویی از شما را دیدم، بازجوی پرونده به شیوه خیلی بد و غیر حرفه ای با شما رفتار کرد. لحن او را هم شنیدم، و باید گفت آنچه که اتفاق افتاد بسیار زشت و شرم آور بود.

*جمیل السید، از اتهام به ترور تا صحن مجلس
ژنرال جمیل السید رئیس سابق دستگاه امنیتی لبنان، در انتخاباتی که یک ماه پیش برگزار شد، توانست با رای بسیار بالایی از حوزه بعلبک و هرمل در استان بقاع به مجلس لبنان راه یابد.
وی در جریان رقابت های انتخاباتی هدف آماج حملات گروه های ضد مقاومت قرار گرفت. «احمد الحریری» دبیرکل حزب «جریان المستقبل» در یک سخنرانی، ارزش 127 کرسی مجلس را معادل سرنگون کردن السید و ناکام گذاشتن او در ورود به مجلس دانسته بود.
جمیل السید به همراه سه افسر عالی رتبه دیگر امنیتی، به اتهام دست داشتن در ترور رفیق الحریری، از سال 2005 به زندان افتاد و در سال 2009 پس از چهار سال آزاد شد.
دیدار هفته پیش او با سعد الحریری که مامور به تشکیل دولت شده است، پس از 12 سال، نقطه اوج دیدارهای مشورتی فراکسیون ها و نمایندگان با الحریری بود.
در حالی که همه نگاه ها به صحنه برخورد الحریری والسید دوخته و گوش ها برای شنیدن اظهارات آنها پیرامون این دیدار تیز شده بود، سعد الحریری و جمیل السید دیدار با یکدیگر را دوستانه توصیف کردند.
السید گفت: امروز صفحه ای تازه را گشودیم. من خطاهای سیاسی را می بخشم چرا که هر کسی ممکن است این خطا را داشته باشد؛ اما دست بردن در پرونده قضایی، شهادت دروغ و مدارک جعلی، نابخشودنی است، کاری که برخی در حق من و همه لبنانی ها دست به آن زدند.
خاورم**2054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۹۶۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور وزیر ورزش در مراسم ترحیم کاپیتان پیشین تیم ملی بسکتبال

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، مراسم ترحیم نادر کاشانی کاپیتان اسبق تیم ملی بسکتبال و از چهره‌های شاخص این رشته ورزشی در مسجد الرضای تهران با حضور مدیران و قهرمانان بسکتبال امروز جمعه برگزار شد.

در این مراسم کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان حاضر شد و با قرائت فاتحه برای این مرحوم از درگاه خداوند آمرزش مسألت کرد.

این پیشکوست بسکتبال که سوم اردیبهشت ماه بدلیل بیماری در گذشت، در بازی‌های آسیایی ١٩۶۶، ١٩٧٠ و ١٩٧۴ عضو تیم ملی ایران بود و در سال ١٣۵٧ از تیم ملی خداحافظی کرد.

کد خبر 6088967

دیگر خبرها

  • اثبات مالکیت و مالی بیشترین پرونده قضایی در مازندران است
  • ۲۰ درصد پرونده های محاکم مازندران مربوط به اراضی کشاورزی است
  • ببینید | اردوغان جنجال به پا کرد؛ شانه زدن موهای رئیس‌جمهور هنگام ورود به دادگاه
  • حضور وزیر ورزش در مراسم ترحیم کاپیتان پیشین تیم ملی بسکتبال
  • دولت انتقالی هائیتی در بحبوحه آشوب باندهای خلافکار آغاز به کار کرد
  • تمجید کرزی از حمایت ایران از مردم افغانستان
  • بایدن لایحهٔ ممنوعیت تیک‌تاک را امضا کرد
  • نامه سرگشاده محسن رضایی خطاب به محمد خاتمی/ بیانیه فلاحیان در مورد ارتکاب به قتل فرزندش
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟