Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-05@02:26:59 GMT

جوشن کبیر؛ نیایشی برای روئین‌تنی روان

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۹۹۱۰۶

جوشن کبیر؛ نیایشی برای روئین‌تنی روان

وبلاگ > دانشمندی، رضا - سلامت روان در گرو امنیت درون است و انسانِ اَمن، بی‌ترس ‌و ‌دهشت است، خوددوست است و دیگرخواه.

الف-به گفتۀ حکیمی، آدمی در زندگی خواهان سه چیز است: آرامش، امید و شادی. «امنیت» و «ایمنی» در صدر نیازهای انفسی و آفاقی آدمی است که در تاریخ، بسته به دانش و امکانات هر عصر، پاسخی متفاوت یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکل نگرفتن ایمنی درونی-روان‌شناختی در دوران کودکی، سرچشمۀ گرفتاری‌های بزرگسالی است. اما چگونه می‌توان بی‌بیم و «آمِن» شد؟ آدمی کِی از خود در اَمان است؟ چه زمان دیگران از دست و زبانش در امانند؟ انسان کِی مصداق «آمِنی وزتو جهانی در اَمان» می‌شود؟ 

ب-مقدمۀ آمِنی و بی‌بیمی، آسیب‌ناپذیری، ضدّ ضربه‌شدن و به اصطلاح «روئین‌تنی» است که رؤیای دیرین بشر بوده است. آشیلِ یونانی، زیگفریدِ ژرمنی، بالدرِ نروژی و اسفندیارِ ایرانی اسطوره‌های روئین‌تن ملل مختلف هستند و حاصل این رؤیاپردازی شیرین. البته آدمی در اوج رؤیاپردازی، واقع‌بینانه، «مرگ» را نادیده نگرفته و در هر یک از این اساطیر، نقطه‌ ضعفی قرار داده است: پاشنۀ آشیل، میان دو شانۀ زیگفرید، چشمان اسفندیار [بالدر، البته در بدنش نقطۀ ضربه‌پذیری ندارد، اما به یک گیاه حسّاس است].

ج-راه چارۀ متألهان و عارفان برای «تاب‌آوری»، روئین‌تنی درونی و بی‌بیم‌شدن، تقویت معنویت در آدمی است. به بیان مولانا، چون ببیند نور حق «آمِن» شود / ز اضطراباتِ شک او ساکن شود. یا آن‌جا که «بی‌خودی»، «فنا»، تسلیم و سرسپردگی را علاج کار می‌داند: زآنک بی‌خود فانی است و آمِن‌ست / تا ابد در آمِنی او ساکن‌ست.

«جوشن کبیر» نام نیایشی است «ایمن‌ساز» که سیدالسّجادین (ع) آن‌را با میانجی پدر ارجمندش، از رسول خدا(ص) بیان کرده‌ است: در یکی از غزوات خاتم‌الانبیاء(ص) زره و جوشنی گرانبار بر تن دارد که سنگینی آن، بدن مبارکش را به درد آورده است. پس جبرئیل فرود می‌آید و می‌گوید: ای محمّد، پروردگارت تو را سلام می‌رساند و می‌فرماید که بکَن این «جوشن» را و بخوان این «دعا» را، که اَمان(1) است از برای تو و امّت تو. 

این نیایشِ آرامش‌بخش، یکصد فراز دارد و در هر فراز دَه وصف پروردگار آمده است. به بیان دیگر، در این ستایش، هزار وصف خداوند بیان شده است [بعضی هزار ویک وصف گفته‌اند]. نفس یادِ خداوند، آرام‌دلی و استواری به بار می‌آورد، و اگر همراه با بازگویی اوصاف حضرت باری باشد، اثری ژرف‌تر بر روان آدمی دارد. در این نیایش از یک سو، پروردگار را می‌خوانیم که از دوزخیان و گمراهان نباشیم، و از دیگر سو، با یادآوری اوصاف الهی آمِن می‌شویم؛ چراکه شناختِ ژرف‌تری از پروردگار حاصل می‌شود. 

د-ترس و اضطراب آدمی پیامد تنهایی و بی‌پناهی اوست در مواجهه با انواع مرارت‌ها و جفاکاری‌ها و دشواری‌ها. نوبارۀ سرسپردۀ مادر در دامان او، بی‌واهمه و ایمن، آرام می‌گیرند.‌ این آرام‌دلی، پیامدِ «اعتمادی» است سُستی‌ناپذیر به مادر. متکلّمانی هم گفته‌اند که ایمان از جنس دانستن و «باور» نیست، بلکه تسلیم است و «اعتماد». شاید جوشن کبیر هم می‌خواهد بگوید به خدایی با این اوصاف هزارگانه اعتماد کنید. و «او هست»: شاد باش و فارغ و «آمِن» که من / آن کنم با تو، که باران با چمن - من غم تو می‌خورم، تو غم مخور / بر تو من مُشفِق‌ترم از صد پدر

1-«اَمان» در لغت به معنای «ایمن‌شدن»، «آرامش‌یافتن»، «برطرف‌شدن ترس و بیم»، «اطمینان و آرامش‌دادن» و «برطرف‌کردن ترس» است. همچنین «در امان بودن» به معنای «در پناه بودن» است.

کلید واژه‌ها : شب‌های قدر - دعا و زیارت - روانشناسی - ماه رمضان -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: شب های قدر دعا و زیارت روانشناسی ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۹۹۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم برخوردار در زاهدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، راشدی رئیس مرکز بهداشت زاهدان گفت: از سال گذشته ۷۶۰ بیمار در این مرکز ویزیت شدند و پرونده برای آنها تشکیل شده است.
وی افزود: مزیت این مرکز این است که همکاران ما جویا و پیگیرحال بیماران هستند و اگر امکان آمدن نداشته باشند همکاران ما به منزل بیمار رجوع می‌کنند و روند درمان انجام می‌شود.
وی گفت: تمام مراکز درمانی در سطح شهر و روستا که اختلالات روانی دارند به این مرکز تخصصی معرفی می‌شوند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (ویدیو) مرور اخبار ناگوار با سلامت روان ما چه می‌کند؟
  • دستگیری قاچاقچی حشیش در تفت
  • مرگ بدون آرامش، قبر مارادونا حفر می‌شود!
  • ببینید | مرور اخبار ناگوار با سلامت روان ما چه می‌کند؟
  • ببینید | بارش شدید باران و جاری‌شدن روان‌آب در جای‌جای استان مرکزی
  • سیل در خیابان‌های شهر ایلام روان شد | فیلم
  • آتیلا حجازی: نمی‌خواهیم به گذشته برگردیم/ نیاز به آرامش داریم
  • فیلم/بارش شدید باران و جاری‌شدن روان‌آب در جای‌جای استان مرکزی
  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم برخوردار در زاهدان
  • طرح همیاران آرامش اجتماعی فراجا در محله‌های قزوین