Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@19:23:49 GMT

ماه‌های رمضان‌ جبهه و عملیات‌ها

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۰۱۴۸۶

ماه‌های رمضان‌ جبهه و عملیات‌ها

دفاع از میهن و از واجبات هر کشوری است، ایران نیز از این امر مستثنی نبوده و نخواهد بود. به همین جهت در دوران دفاع مقدس رزمندگان غیور و دلاور از سرتاسر این سرزمین پهناور به سرزمین‌های جنوب و جنوب غربی کشور می‌رفتند تا از سرزمین خود برابر دشمن متجاوز رژیم بعثی عراق دفاع کنند.

به گزارش ایسنا، در هشت سال دفاع مقدسی که رزمندگان و فرماندهان در جبهه‌ها حضور داشتند برخی از ایام و عملیات‌ها متقارن با ایام خاصی می‌شد ازجمله ایام نوروز، ماه مبارک رمضان یا ماه محرم و صفر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل، این تصور وجود دارد که به خاطر شرایطی آب و هوایی ازجمله گرمای شدید و گردوغبار، نبرد با دشمن برای افراد روزه‌دار طاقت‌فرسا بوده، بنابراین تعداد نیروها کم یا عملیاتی انجام‌نشده است. اما باید گفت به علت شرایط روحانی و عرفانی و معنویت حاکم بر جبهه‌ها، قدرت ایمان میان رزمندگان بیشتر و پررنگ‌تر جلوه می‌کرد و باعث می‌شد که حتی در ایامی مثل ماه مبارک رمضان، عملیات علیه دشمن انجام شود.


قابل‌ذکر است که در دوران هشت‌ساله جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، ماه رمضان بین دو فصل بهار و تابستان قرار داشته یعنی از سال ۵۹ که جنگ آغاز شد شروع ماه مبارک رمضان در تیرماه بود و در آخرین سال جنگ یعنی سال ۶۷ ماه مبارک رمضان در فروردین و اردیبهشت قرار داشته است.


در این دوران  چند عملیات مهم ازجمله «عملیات محدود رمضان»، «عملیات رمضان»، «ظفر ۱» و «عملیات قدس» در ماه رمضان توسط رزمندگان روزه‌دار ایرانی به ثبت رسیده است. «عملیات محدود رمضان» در ۵ مرداد سال ۶۰ انجام گرفت.

«عملیات رمضان» رزم مشترک سپاه و ارتش برای تعیین سرنوشت جنگ در منطقه عملیاتی شلمچه در شرق بصره، در روز ۲۳ تیر ۱۳۶۱ مصادف با ۲۱ رمضان و هم‌زمان با شهادت مولای متقیان امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) برگزار شد.

همچنین عملیات ایذایی «ظفر ۱» در جزیره مینو در ۷ خرداد سال ۶۴ توسط رزمندگان نیروی زمین ارتش جمهوری اسلامی مستقر در جبهه جنوبی صورت گرفت و آخرین عملیاتی که در ماه مبارک رمضان انجام‌شده، «عملیات قدس» می‌باشد که یک برای نزدیکی شدن به اهداف عملیات بدر طراحی و در ماه مبارک رمضان اجرا شد.


بنا بر آمارهای رسمی موجود بیش از ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر از شهدای دوران دفاع مقدس در ایام ماه مبارک رمضان به فیض شهادت رسیده‌اند که شهادت حدود ۴۰۰۰ نفر از آنان در عملیات رمضان در سال ۱۳۶۱ رخ‌داده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام دفاع مقدس شهدا عملیات رمضان ماه رمضان مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۰۱۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات ترکیبی رزمندگان فلسطینی در نبرد ۱۵ ساعته با اشغالگران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، گردان‌های قسام اعلام کردند که شهدای فلسطینی یک حماسه شریف را در منطقه دیرالغصون واقع در طولکرم رقم زدند. نبرد این شهدا با عناصر اشغالگر دست کم ۱۵ ساعت پی در پی به طول انجامید.

این گردان‌ها همچنین تاکید کردند که علاء ادیب شریتح، تامر عبدالرحمن و عدنان تیسیر سماره از فرماندهان قسام در طولکرم به شهادت رسیدند.

گردان‌های قسام اضافه کردند: شهدای فلسطینی ضربات سهمگینی به دشمن صهیونیستی وارد آوردند. آنها چند عملیات ترکیبی را که برجسته‌ترین آنها عملیات بیت لید و النبی الیاس بود علیه عناصر صهیونیست انجام دادند.

لازم به ذکر است که نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی پس از بیش از ۱۵ ساعت تخریب و محاصره خانه‌ای در منطقه «دیر الغصون» در شمال طولکرم عقب‌نشینی کردند.

برخی منابع گزارش داده بودند که یک مبارز فلسطینی در جریان این یورش نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده و پیکر وی از سوی نظامیان صهیونیست ربوده شد.

خبرنگار المیادین گزارش داد که نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی چند زخمی و احتمالاً شهید را از منطقه‌های پیرامونی این خانه محاصره‌شده به یک خودرو نظامی منتقل کردند.

کد خبر 6096794

دیگر خبرها

  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برنامه‌های ۳ خرداد استان مرکزی
  • همایش یاد یاران، فرصتی برای جهاد تبیین است
  • نقطه عطف وارثان جبهه دفاع از حرم «حماسه خانطومان» است
  • دستگاه های اجرایی تنگستان در برگزاری مراسم سوم خرداد همکاری کنند
  • یادواره شهدای روستای عیش آباد رفسنجان
  • تشییع و خاکسپاری جانباز سرافراز سردار ایافت در مشهد
  • مراسم تشییع جانباز سرافراز سردار ایافت در مشهد برگزار شد
  • عملیات ترکیبی رزمندگان فلسطینی در نبرد ۱۵ ساعته با اشغالگران
  • شهیدان در حقیقت شناسنامه واقعی ملت ایران هستند/ هر کس در جبهه می‌جنگید عباس انقلاب بود
  • تشییع و خاکسپاری شهدای تازه شناسایی شده در خوزستان