Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@03:55:08 GMT

از ديد طب سنتي بهترين جايگزين شير مادر چيست؟

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۰۱۴۹۰

از ديد طب سنتي بهترين جايگزين شير مادر چيست؟

خبرگزاري آريا -
در طب ايراني بهترين شير و سازگارترين شير با طبع هر نوزاد، شير مادر اوست
ممکن است شما هم به هر علتي مانند مصرف بعضي دارو‌ها نتوانيد به نوزادتان شير خودتان را بدهيد و مجبور شويد از شيرهاي کمکي استفاده کنيد. در اين صورت اگر بخواهيد از شيري غير از شير خشک استفاده کنيد لازم است بدانيد که چه نوع شيري براي فرزند شما خوب و مناسب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين مطلب سعي کرديم به اين سوال از ديدگاه طب ايراني پاسخ بدهيم که اگر مادري نتوانست شير خودش را به نوزاد بدهد چه شيري براي تغذيه نوزاد او مناسب تر است.
بهترين شير براي نوزاد، شير گاو
در طب ايراني بهترين شير و سازگارترين شير با طبع هر نوزاد، شير مادر اوست. نه تنها در طب ايراني بلکه در طب مدرن هم دانشمندان به اين نتيجه رسيده‌اند که بهترين شير براي رشد و تقويت سيستم ايمني بدن نوزاد، شير مادر است و براي هر نوزاد شير مادر خودش مناسب‌ترين شير از ميان شيرهاست. اما در صورت نياز از شير پستانداران ديگر هم مي‌توان استفاده کرد. البته در اين شرايط بايد توجه داشته باشيد که شير حيواني که مدت بارداري آن نزديک به زمان بارداري انسان باشد از نظر تغذيه براي نوزاد انسان مناسب‌تر است. پس شيرگاو که مدت حاملگي آن نه ماه است، براي تغذيه انسان و مخصوصا اطفال مناسب‌تر است. شير بز و گوسفند نسبت به شيرگاو، در اولويت‌هاي بعدي قرار دارند.

از بين انواع شير حيوانات بهترين شير، شير گاو جوان و چاق است
مواد موجود در شير
به طور کلي هرشيري مرکب از سه بخش مختلف است: مائيت(بخش آبي) و جبنيت( بخش پنيري) و دسومت(بخش چربي) که هر يک مزاج مخصوصي دارد. طبيعت شيردر مجموع و بدون توجه به نسبت اجزاي آن، گرم و تر است. اما هر چقدر اجزاي آن تغيير کند ممکن است مزاج آن هم عوض شود. در مجموع انواع شير مقوي، چاق کننده و براي رشد نوزادان و کودکان بسيار مناسب است. تغيير مزاج شير هم به نوع حيوان بستگي دارد و هم به نوع تغذيه و حرکت حيوان. به عنوان مثال شير حيواني که در دشت و نيزار چرا مي‌کند بخش آبي بيشتري دارد و شير حيواني که در کوه‌ها چرا مي‌کند سبک‌تر است.
مقايسه انواع شير
لابد براي شما هم اين سوال پيش آمده که با توجه به اين تغييرات بهترين شير کدام است؟ از ديد طب ايراني شير خوب قوام معتدل دارد، سفيد و صاف است، طعم شيرين دارد و طعم و بوي بد نمي‌دهد. از بين انواع شير حيوانات بهترين شير، شير گاو جوان و چاق است که سالم باشد، هيچ گونه بيماري نداشته و در ضمن در مراتع چريده باشد. زيرا بدن حيواناتي که تحرک کمتري دارند، مواد زايد و فضولات بيشتري دارد که مي‌تواند از طريق شير به انسان منتقل شود. شير حيواني که نوزادش از دنيا رفته يا سقط شده يا اينکه خودش بسيار لاغر و مريض باشد هم مناسب نيست. شير گاو مزاج معتدل‌تري نسبت به ساير حيوانات دارد و براي انسان مناسب‌تر است اما شير گوسفند غليظ‌تر است و چربي و جبنيت بيشتري دارد، پس هضم آن براي نوزاد سخت‎تر است. شير شتر رقيق‌تر از شير گاو است و نسبت به ساير شيرها گرم و خشک تر است و بيشتر تشنگي ايجاد مي‌کند. شير بز معتدل‌ترين شيرهاست و از شيرگاو لطيف‌تر است و اثرات آن تا حد زيادي مانند شير گاو است و در اغلب اوقات به جاي آن به کار مي‌رود. بنابر اين در مجموع و به طور کلي شير گاو براي نوزادان بهترين است اما بد نيست که انتخاب شير براي کودکتان هم با توجه به مزاج او انجام شود. البته يادتان نرود که حتما شير را از جاهايي تهيه کنيد که از نظر آلودگي‌هاي ميکروبي بررسي مي‌شوند و حتما آن را به قدر کافي بجوشانيد.

هر نوزاد شير مادر خودش مناسب‌ترين شير از ميان شيرهاست
انواع شير در طب سنتي
نکات کاربردي در مصرف شير
يادتان باشد مصرف زياد انواع شير به خصوص شير بز براي کساني که مزاج سرد و تر دارند مناسب نيست. بنابراين بهتر است مزاج آن را با گرم کردن و اضافه کردن گلاب، عسل، دارچين، زنجبيل و عسل اصلاح کنند. روش اصلاح شير اين است که به اندازه يک چهارم مقدار شير به آن آب اضافه کنند و بجوشانند تا آب اضافه شده تبخير شود. در طي جوشيدن مي‌توان به شير دارچين، زنجبيل، گلاب و عسل اضافه کرد.
نکته ديگر درباره مصرف شير در بزرگسالان اين است که استفاده از آن به صورت ناشتا و باشکم خالي توصيه نمي‌شود. بهترين زمان استفاده از شير در بزرگسالان کمي قبل از خواب و به شکل گرم و اصلاح شده با عسل و زنجبيل است. شير و شير برنج نه تنها به خوش رنگ شدن پوست و رنگ صورت کمک مي‌کند، مي‌تواند به بهبود خواب به خصوص در سالمندان کمک کند.
منبع: ninisite.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۰۱۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام هوایی نوزاد دلیجانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: صبح روز گذشته ۶ اردیبهشت با توجه به وضعیت پزشکی نوزادی که چند ساعت از تولدش گذشته بود و به دنبال درخواست بیمارستان امام صادق(ع) دلیجان مبنی بر نیاز به انتقال هوایی این نوزاد به بیمارستان امیرکبیر اراک، این بیمار به همراه متخصص اطفال توسط بالگرد اورژانس هوایی استان مرکزی در کمترین زمان ممکن از دلیجان به اراک منتقل شد.

دیگر خبرها

  • «طرح نفس» جان ۱۴ نوزاد کرمانشاهی را نجات داد
  • ویدئویی شگفت‌انگیز از صدای جوجه تیغی که شبیه گریه نوزاد است
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بندناف نوزاد در هرمزگان
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • در جست‌وجوی مزاج معتدل
  • (ویدئو) نوزاد فلسطینی متولد شده از مادر جان‌باخته درگذشت
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • افزایش30 درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • لحظات حساس از نجات نوزاد ۳ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم
  • اعزام هوایی نوزاد دلیجانی