Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدتهاست که تعداد مراکز درمانی شامل مطب‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز خدمات پاراکلینیکی افزایش پیدا کرده، اما متاسفانه این مراکز هنوز فاقد سیستم نوبت‌دهی مناسب به بیماران بوده و با وجود گرفتن وقت بسیار از آن‌ها زمان کمی را برای معاینه اختصاص می‌دهند.
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ براساس استاندارد جهانی حداقل زمانی که پزشک باید برای معاینه بیمار صرف کند ۲۰دقیقه است و در کشور خودمان نیز یک پزشک نباید در طول یک ساعت بیشتر از ۴بیمار را ویزیت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما متاسفانه این استاندارد‌های زمانی در بسیاری از مراکز درمانی رعایت نمی‌شود و به مسئله‌ای مشکل ساز برای بیماران تبدیل شده است.       در پی تماس های شهروندان شهرستان گرگان ، مبنی بر بی توجهی برخی پزشکان در معاینه بیماران به بررسی این موضوع پرداختیم.
از این رو به سراغ مردم رفتیم و با آن‌ها در خصوص مشکلات مطب‌ها گفتگو کردیم. مشکلات مطب‌ها یکی از بیماران حاضر در مطب در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛گفت: بار‌ها پیش آمده که وقتی وارد مطب می‌شوم پزشک بدون معاینه نسخه برایم نوشته است.     فردی دیگر می‌گفت: حتی ۱۰دقیقه هم وقت نمی‌گذارند و به محض اینکه وارد مطب می‌شویم بدون توجه با یک نگاه نسخه را می‌نویسند.
یکی دیگر از شهروندان نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ ادامه داد: بار‌ها پیش آمده که مدت طولانی را در انتظار نشسته ایم و وقتی می‌رویم پیش دکتر در ۵دقیقه کارشان را تمام می‌کنند و گاهی فشار خون را هم نمی‌گیرند و حتی پیش آمده دارویی که نوشته شده موجب بدتر شدن حالمان شده است.   چرا برخی پزشکان وقت کافی برای ویزیت و درمان بیماران صرف نمی‌کنند؟   شهروندی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ می‌گفت: پزشکان به دلیل شلوغ بودن مطب‌ها سعی می‌کنند برای رسیدگی به همه برای هر بیمار وقت کمی می‌گذارند و حتی اجازه نمی‌دهند توضیحی در خصوص این که در چه وضعیتی از هستی ارائه دهیم.
مرد دیگری  گفت: در مواقعی پیش آمده که هنوز صحبت تمام نشده زنگ می‌زنند که این یعنی باید از مطب بیرون بروی تا نفر بعد وارد شود.   فردی دیگر می‌گفت: پزشکان دلیل رسیدگی سریع به وضعیت بیماران  را وجود مراجعه کنندگان بسیار می‌دانند، اما باید مریض کمتر ویزیت کنند تا بتوانند به همه به درستی رسیدگی و دقیق معاینه کنند.
وی افزود: پزشکان اجازه نمی‌دهند درباره بیماری  توضیح دهیم و اصلا سوالی در خصوص اینکه چند وقت است با این بیماری درگیر هستی و چگونه به این مرحله رسیده‌ای نمی‌پرسند. وظایف پزشک و حق بیمار برای بررسی دقیق این موضوع گفتگویی داشتیم با دکتر انصاری متخصص داخلی که وی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت: پزشک باید در درجه اول به حرف بیمار گوش دهد تا متوجه شود چه مشکلی دارد.  

وی افزود: وقتی بیمار به پزشک مراجعه می‌کند قطعا مشکل فیزیکی و یا  روحی دارد و در فاز‌های افسرده قرار دارد.

دکتر انصاری اضافه کرد: از نظر علم پزشکی نحوه صحبت کردن پزشک و استفاده از کلماتی که آرامش بخش است موجب برقراری ارتباط عاطفی با بیمار می‌شود.
وی در ادامه گفت: این عمل باعث تولید هورمون‌های آرامش بخش در بیمار شده و از درد وی کم می‌کند.
دکتر دادجو معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛گفت: این جز حقوق بیمار است که بتواند مشکل خود را به طور کامل شرح دهد و پزشکان موظف هستند وقت کافی را برای بیمار بگذارند و اگر در این خصوص پزشکی قصور داشته باشد حتما به ما گزارش دهند تا بررسی شود.   وی افزود: تمام رسیدگی به شکایت‌ها به واحد نظارت و درمان معاونت درمان مربوط می شود و در صورت تکرار به کمیسیون ماده 11 یا سازمان نظام مهندسی ارجاع داده می‌شود. نداشتن حریم خصوصی بیمار با پزشک شهروندی در این خصوص به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛گفت: گاهی منشی چند بیمار را با هم به داخل مطب راهنمایی کرده است و در هنگام بیان مشکلمان خجالت کشیده ایم.
وی افزود: اصلا به این موضوع توجه نمی‌کنند که شاید یک امر خصوصی با پزشک داشته باشم و تمایلی به بیان آن در مقابل بقیه نداشته باشم.
فرد دیگری اضافه کرد: باید بین دکتر و بیمار حریم امن ایجاد کنند تا ما بتوانیم مشکلمان را راحت در میان بگذاریم.   دکتر آقایی مقدم پزشک عمومی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛گفت: حق طبیعی بیمار است که به طور خصوصی با پزشک خود صحبت کند و اگر پزشکی این عمل را انجام می‌دهد بیماران باید این موضوع را گوشزد کنند.
دکتر دادجو معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: ویزیت همزمان چند بیمار ممنوع است و اگر چنین موردی گزارش شود در مرحله اول تذکر شفاهی، در مرحله دوم تذکر کتبی و در صورت تکرار این موضوع به کمیسیون ماده ۱۱یا نظام پزشکی ارجاع داده می‌شود. درخواست مردم از پزشکان فردی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ می‌گفت: تقاضا داریم که وقتی پزشک برای بار اول ما را ویزیت می‌کند برای بار دوم که قصد نشان دادن آزمایش هایمان را داریم از ما پول ویزیت نگیرند.
فرد دیگری ادامه داد: وقتی مریضی می‌آید و هزینه می‌کند پس به یک زمان مشخص هم نیاز دارد.   دکتر انصاری متخصص داخلی گفت: اگر به بیمار اجازه صحبت کردن ندهیم در تشخیص بیماری اشتباه می‌کنیم و روند درمانی نیز اشتباه به جلو می‌رود و موجب به وجود آمدن هزینه‌های گزاف می‌شود.
وی افزود: درمان نکردن خیلی بهتر از اشتباه درمان کردن است. برخورد با پزشکان در صورت رعایت نکردن دکتر دادجو معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت: سامانه پیامکی ۱۹۰مربوط به وزارت بهداشت بوده و در چند محور رسیدگی به شکایت ۱۱۵، رسیدگی به شکایات مربوط به بیمارستان ها، مسائل مربوط به بهداشت محیط و مسائل مربوط به تعرفه فعالیت می‌کنند.
وی افزود: مردم می‌توانند از طریق سامانه پیامکی استان گلستان با شماره‌ی ۳۰۰۰۳۹۴۰۰۴و یا تماس با شماره تلفن ۳۲۴۷۰۰۵۹ شکایت خود را مطرح کنند.
به نظر می‌رسد حلقه‌های مفقودی این مشکل وجدان کاری بیشتر، نظارت دقیق مسئولین و اطلاع رسانی مردم است.
گزارش از سحر قزاق
انتهای پیام/ق

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پزشکی قانونی علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۰۳۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان کشف قیمت و تامین داروهای تک‌ نسخه‌ای

به گزارش خبرگزاری مهر، اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به ماده ۹ آئین نامه اجرایی بند پ ماده ۷۲ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵ که اجازه داده است به تشخیص پزشک معالج و پذیرش همه مسئولیت‌ها توسط بیمار و پزشک و در صورتیکه اقلام دارویی خارج از فهرست رسمی دارویی کشور تنها راه درمان یک بیمار باشد دارو به صورت موردی یا تک‌نسخه ای تأمین شود؛ فهرست داروهای تک‌نسخه‌ای مورد نیاز بیماران را اعلام و با توجه به سیاست‌های خود همه شرکت‌های فوریتی و وارد کننده برای تأمین داروهای تک‌نسخه‌ای اردیبهشت ۱۴۰۳ دعوت به همکاری کرد.

بنا براین گزارش؛ لازم به ذکر اینکه تعداد اعلام شده داروهای مذکور شامل، نیاز پیش‌بینی شده برای یک‌سال است و مفاد کامل مورد نظر آن اداره کل در سایت سازمان غذا و دارو به طور قابل مشاهده است.

کد خبر 6097857 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • احساس بی‌پناهی میان پزشکان جوان
  • تا ۱۰ سال آینده مجبوریم پزشک وارد کنیم
  • هر ۱۰ روز یک پزشک خودکشی می‌کند
  • ملک الشعراء حکیم شفایی، ادیب و پزشک نام‌آور اصفهانی
  • نبود کارشناس تغذیه در تنها کلینیک دیابت کرمانشاه
  • فراخوان کشف قیمت و تامین داروهای تک‌ نسخه‌ای
  • دخالت تکنسین‎‌ها در امور جراحی و زیبایی/ چطور باید شکایت کرد؟
  • اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • به صرف لبخند ؛ اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان