Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@03:29:57 GMT

راستگویی و امانت‌داری از نشانه‌های دینداری

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۰۷۳۵۰

راستگویی و امانت‌داری از نشانه‌های دینداری

خبرگزاری شبستان:استاد اخلاق با بیان اینکه راستگویی و امانت‌داری از نشانه‌های دینداری است، گفت: رحمت خداوند شامل انسان دیندار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، آیت‌الله علی جاودان استاد اخلاق در مراسمی که به مناسبت لیالی قدر در حسینیه حضرت فاطمه الزهرا(س) برگزار شد، گفت: در لیالی قدر مقدرات یک سال انسان نوشته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: البته اگر در طول سال تقدیر بدی نوشته شده باشد انسان می‌تواند با دعا و صدقه آن را رفع و برطرف کند.

آیت‌الله جاودان بهترین دعا در این شبها را دعای عافیت و عاقبت بخیری بیان کرد و اظهار داشت: ما در این شبها باید از خداوند برای همه امور عافیت بخواهیم، همچنین در این شبها باید از گناهان خود توبه کرده و تصمیم بگیریم دیگر به انجام معصیت روی نیاوریم.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: گاهی برخی بیان می‌کنند ما تصمیم به ترک گناه گرفتیم اما نمی‌شود و مجدد به سراغ گناه می‌رویم، جواب آنها این است که تصمیم باید با تکیه به خداوند باشد در غیر این صورت بی نتیجه خواهد بود بنابراین منشا بسیاری از شکست‌ها این است که انسان می‌خواهد بدون کمک خواستن از خداوند به نتیجه برسد.

وی راستگویی و امانت‌داری را از علامات دین داری دانست و ابراز کرد: انسان نباید دین، مال و آبرویش را به کسی که به او اطمینان ندارد، بسپارد. داشتن ریش و محاسن نشانه دینداری نیست انسان دیندار کسی است که دروغ نمی‌گوید و امانات مردم را به سلامت به آنان باز پس می‌دهد.

آیت‌الله جاودان افزود: برای مثال نگاه داشتن و بیان نکردن سخن خصوصی دیگران امانتداری است، متاسفانه امروز دروغ در جامعه بسیار ارزان شده است درحالی که دروغ از گناهان کبیره به شمار می‌رود.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه خداوند توبه کنندگان را دوست می‌دارد، گفت: خداوند می‌فرماید: کسانی که بسیار توبه می‌کنند را من دوست دارم؛ توبه کنندگان مورد رحمت خداوند قرار می‌گیرند. طبق صریح روایات؛ انسان به هر میزان ایمانش بیشتر شود و دوستار اهل بیت(ع) باشد به خانواده‌اش بیشتر علاقمند می‌شود.

وی ادامه داد: امیرمومنان علی(ع) فرمودند: با خانواده خود مدارا کنید؛ انسان باید اهل گذشت باشد. زوجین باید با یکدیگر خوب رفتار کنند و هنگام اختلافات بر اساس معروف عمل کنند نه اینکه با کوچکترین اختلاف سریع به طلاق روی بیاورند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند از حق خود می‌گذرد ولی نسبت به حق الناس گذشت ندارد، خاطرنشان کرد: انسان اگر حق الناس بر گردن دارند باید قبل از آن که مرگشان برا رسد سریع به ادای آن حق اقدام کند بنابراین در شب لیالی قدر سعی کنید حق الناس را ادا کنید.

 

پایان پیام/544

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان شب های قدر شب قدر امام خمینی ره نمایشگاه قرآن کریم مجلس دیدار شاعران با مقام معظم رهبری کانون های مساجد نمایشگاه قرآن امام خمینی راست گویی امانت داری دین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۰۷۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیرآب زنی با نهی از منکر فرق دارد ‍!

دریافت 5 MB

به گزارش همشهری آنلاین،‌ دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور افزود: اخلاق جزئی از دین است و جامعه هم باید به سمت جامعه برادرانه پیش برود، البته برخورد جدی با فساد اجتماعی هم لازم است و نباید از آن بترسیم.

کد خبر 849462 برچسب‌ها خبر مهم ستاد امر به معروف و نهی از منکر اخلاق

دیگر خبرها

  • مساله حجاب، دستور الهی است
  • خداوند برای انسان‌ها رستگاری می‌خواهد
  • تاثیر اساتید در جامعه باید مثبت و مشهود باشد
  • چگونه اضطراب را درمان کنیم؟
  • یادواره ۵۸ شهید روحانی و طلبه در شاهرود
  • جود بلینگام، بازیکن با اخلاق مستطیل سبز / فیلم
  • زیرآب زنی با نهی از منکر فرق دارد ‍!
  • شهدا اصلی‌ترین قدرت فرهنگی ما هستند
  • نباید از خودنمایی مجازی یا خیابانی یکسری هنجارشکن محدود بترسیم
  • ۳ عامل مهم در شکل‌گیری شخصیت محمد‌رضا سنگری