Web Analytics Made Easy - Statcounter

جامعه > سلامت - مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری محصولات غذایی در بازار، گفت: وقتی قیمت نوشابه از دوغ ارزان‌تر است، طبیعی است که مردم به خرید نوشابه روی می‌آورند، درحالیکه نوشابه حاوی شکر فراوانی است و فرد با مصرف آن دچار دیابت، پوکی استخوان و فشارخون خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرآنلاین، زهرا عبداللهی درخصوص لزوم بازنگری بر قیمت محصولات غذایی گفت: درست است که به عنوان مسئول تغذیه وزارت بهداشت به مردم مصرف مواد غذایی سالم و مطابق با سلامتی مردم را توصیه می‌کنیم، اما از سویی قیمت این محصولات هم اهمیت دارد.

وی افزود: محصولاتی مانند شیر و لبنیات، باید با قیمت مناسب‌تری در اختیار مردم قرار گیرد تا تمام دهک‌ها قادر به خریداری آنها باشند، بنابراین فقط با آموزش و فرهنگسازی نمی‌توان مردم را به سمت مصرف غذای مفید و اصلاح سبک تغذیه سوق داد.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه قیمت کالا بر قدرت خرید مردم تاثیرگذار است، گفت: مثلا در شرایطی که در کشور، مردم با کمبود دریافت کلسیم مواجه هستند، توصیه به مصرف لبنیات افزایش پیدا می‌کند؛ درحالیکه مردم مخصوصا دهک‌های با درآمد پایین، علیرغم کسب اطلاعات درخصوص مصرف بیشتر لبنیات، قادر به خرید آنها نیستند.

عبداللهی گفت: وقتی قیمت نوشابه از دوغ ارزان‌تر است، طبیعی است که مردم به خرید نوشابه روی می‌آورند؛ درحالیکه نوشابه حاوی شکر فراوانی است و فرد با مصرف آن دچار دیابت، پوکی استخوان و فشارخون خواهد شد. بنابراین علاوه براینکه آن ماده غذایی به بدن سودی نرسانده، بلکه منجر به آسیب و بیماری نیز می‌شود. در نتیجه، علاوه بر کاهش قیمت محصولات مفید و سودرسان باید بر افزایش قیمت محصولات آسیب‌رسان به سلامت مردم نیز اهتمام جدی وجود داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: دسترسی مردم به محصولات غذایی سودمند از حیث توانمندی برای خرید، مبحث مهمی است که باید مدنظر سیاستگذاران قرار بگیرد.

 

 

 

۴۲۴۲

کلید واژه‌ها : سازمان غذا و داروی ایران - سلامت خانواده - مواد غذایی - صنایع غذایی -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سازمان غذا و داروی ایران سلامت خانواده مواد غذایی صنایع غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۱۰۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی

تحقیقات نشان می‌دهد مردانی که رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل دارند، در مقایسه با مردانی که کمترین میزان سبزیجات را در برنامه غذایی خود مصرف می‌کنند، ۵۲ درصد کمتر در معرض خطر پیشرفت سرطان قرار دارند و خطر عود بیماری ۵۳ درصد در آن‌ها کمتر است.

به گزارش خبرآنلاین، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رعایت یک رژیم غذایی گیاهی سالم (پس از تشخیص سرطان پروستات) در افراد می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت یا عود بیماری کمک کند.

به گفته ویویان لیو، محقق ارشد این مطالعه، تغییر روند معمول سرطان پروستات به درجه‌ی پیشرفته آن، یکی از نگرانی‌های اساسی در میان بیماران مبتلا، خانواده و پزشکان آن‌ها است.

رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز، لبنیات و چربی‌های حیوانی اغلب با پیشرفت سرطان پروستات همراه هستند.

لیو می‌گوید: «یافته‌های جدید پیرامون رعایت رژیم غذایی گیاهی با هدف بهبود سرطان پروستات و پیشگیری از پیشرفت آن، به حفظ سلامت و کاهش عوارض شایع‌ترین سرطانی که مردان با آن مواجه هستند، کمک می‌کند. عمل به این دستورالعمل غذایی، علاوه بر داشتن دیگر فوایدی که برای سلامتی دارد، در پیشگیری از ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن نیز مؤثر است.»

همچین میوه‌ها و سبزیجات موجود در یک رژیم غذایی گیاهی، حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و عناصر ضد التهابی و فیبر رژیمی هستند که کنترل گلوکز را بهبود می‌بخشد و التهاب را کاهش می‌دهد.

رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز، لبنیات و چربی‌های حیوانی اغلب با پیشرفت سرطان پروستات همراه هستند. گوشت قرمز (مانند گوشت گاو و گوسفند) سرطان پروستات را به سمت تهاجمی شدن سوق می‌دهند. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین حیوانی ممکن است مقاومت به انسولین را نیز افزایش دهند.

داده‌های مورداستفاده در این مطالعه، حاصل جمع‌آوری اطلاعات پزشکی بیش از ۲۰۰۰ مرد مبتلا به سرطان پروستات است. طی یک بازه زمانی هفت‌ساله، محققان دریافتند آقایانی که در برنامه غذایی خود، بیشترین مقدار سبزیجات و میوه‌ها را گنجانده‌اند، در مقایسه با مردانی که کمترین مقدار سبزیجات را مصرف کرده‌اند، خطر پیشرفت و عود کمترِ بیماری را دارند.

گفتنی است که متغیرهایی، چون سن افراد، شدت سرطان، استعمال دخانیات و ... بر نتایج تجزیه و تحلیلِ ارتباط میان رژیم غذایی گیاهی و کاهش خطر پیشرفت سرطان پروستات تأثیری نداشتند.

رژیم‌های گیاهخواری سالم که شامل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل است، علاوه بر اینکه در کاهش خطر پیشرفت و عود سرطان پروستات نقش دارند، دارای فواید متعددی از جمله کاهش دیابت، کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و کمتر شدن نرخ مرگ و میر هستند. افزون بر این، شواهد بیولوژیکی نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاهخواری، سالم‌تر هستند و می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

دکتر آنتونی دامیکو، رئیس بخش انکولوژی تشعشعات ادراری تناسلی در مؤسسه سرطان دانا-فاربر در بوستون، در همین راستا می‌گوید که اگرچه یافته‌های فوق امیدوارکننده هستند، اما نمی‌توانند ثابت کنند که رژیم غذایی گیاهی باعث بهبود نتایج سرطان پروستات می‌شود؛ فقط ارتباطی بین این دو وجود دارد. او می‌گوید: «توصیه من این است که افراد پیرو یک سبک زندگی سالم باشند تا از انواع بیماری‌ها دور باشند؛ ورزش کنند، سیگار نکشند، غذا‌های سالم و مفید مصرف کنند و استرس خود را کنترل کنند. سبک زندگی سالم به طور کلی خطر عود و پیشرفت سرطان را کاهش می‌دهد.»

دیگر خبرها

  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • تدوین لایحه حمایت از حقوق پرستاران با هدف بهبود معیشت
  • قلیان اکسیژن چیست و چه خطراتی می‌تواند داشته باشد؟
  • آئین اختتامیه جشنواره سفیران سلامت با تجلیل از فعالان سلامت
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • طرح کالابرگ ادامه می یابد؟
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید