Web Analytics Made Easy - Statcounter

قدرت‌های بزرگ در نیمه دوم قرن بیستم در ۱۱۷ انتخابات در کشور‌های مختلف دخالت کردند و در این میان آمریکا بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳ رسانه ها خواندنی نظرات

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، دخالت ادعایی در روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در آمریکا همچنان سرخط رسانه‌های داخلی و خارجی قرار دارد؛ اما بازنگری در تاریخ نشان می‌دهد دخالت در امور داخلی دیگر کشور‌ها نوعی بازی جهانی است که آمریکا در آن بسیار حرفه‌ای عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جیمز کلپر، مدیر پیشین دستگاه اطلاعات ملی آمریکا، در همین خصوص مدعی شد: «در طول تاریخ هنگامی که ما تلاش می‌کردیم در انتخابات دیگر کشور‌ها دستکاری، تقلب یا اعمال نفوذ کنیم و یا حتی مقدمات سرنگونی دولت‌ها را فراهم آوریم، چنین اقدام‌هایی را با در نظر گرفتن منافع ملی کشور هدف انجام می‌دادیم». 

بررسی‌ها نشان می‌دهد قدرت‌های بزرگ در فاصله سال‌های 1946 تا 2000 میلادی در 117 مورد انتخابات در کشور‌های خارجی دخالت کردند و در این میان آمریکا بیشترین سهم دخالت‌ها را به خود اختصاص داده است.

یک محقق آمریکایی گفت: «در بررسی دخالت قدرت‌های بزرگ در برگزاری انتخابات در دیگر کشور‌ها که با هدف تعیین نتیجه‌ی انتخابات صورت می‌گرفت، به این نتیجه رسیدم که آمریکا در 81 مورد انتخابات در 47 کشور دنیا دخالت کرده و این دخالت‌ها در فاصله سال‌های 1946 تا 2000 میلادی اتفاق افتاده است». 

برای نمونه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سازمان جاسوسی سیا) آشکارا پذیرفت در سال 1953 کودتایی را ضد نخستین دولت منتخب مردمی نخست وزیر ایران ترتیب داده و زمینه‌ی سرنگونی دولت وقت را فراهم آورده است. نخست وزیر وقت اصرار داشت نفت ایران ملی شود؛ لذا مصدق سرنگون شد و شاه 26 سال دیگر زمام امور را در کشور بدست گرفت تا از منافع بلندپروازانه‌ی غرب در ایران محافظت کند. حکومت شاه با انقلاب اسلامی سال 1979 که مایه‌ی ضدغربی داشت به پایان رسید.

سازمان سیا همچنین دو دهه پیش، کودتای نظامی خونینی را در شیلی اجرا کرد. فرانک چرچ، رئیس وقت کمیته‌ی منتخب مجلس سنا، برای بررسی عملیات دولتی در فعالیت‌های اطلاعاتی گفت: «همچون سزار که از دوردست‌ها در رُم بر مستعمرات خود نظارت می‌کرد، نیکسون (رئیس جمهور وقت آمریکا) اعلام کرد دولتی که مردم شیلی برگزیدند مورد قبول رئیس جمهور آمریکا نیست. نگرش کاخ سفید این بود که اگر همچون ویتنام نمی‌توانم نظامیان نیروی دریایی را (به شیلی) اعزام کنم، پس سازمان سیا را می‌فرستم». 

با توجه به چنین پیش زمینه‌ای آیا ادعای دخالت روسیه در روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا ریاکارانه به نظر نمی‌رسد؟

سه تن از مشاوران سیاسی آمریکایی در اقدامی سِری دستگاه تبلیغاتی بوریس یلتسین، رئیس جمهور روسیه، را در دوره دوم ریاست جمهوری وی مدیریت می‌کردند. آنان در گفتگو با مجله‌ای آمریکایی از همکاری شان با دولت بیل کلینتون برای افزایش میزان محبوبیت یلتسین در نظرسنجی‌ها پرده برداشتند.

لوس آنجلس تایمز در گزارشی نوشت: «گرچه آمریکایی‌ها زبان روسی نمی‌دانستند و کارشان را با مترجم پیش می‌بردند، اما در اقدامی سری پویشی را به سبک و سیاق آمریکایی آغاز کردند که هدف از آن خنثی کردن احساسات عمومی در مخالفت با یلتسین بود».

در پایان این مطلب آمده است: به نظر می‌رسد دخالت قدرت‌ها در سیاست داخلی کشور‌ها قدمتی برابر با سیاست دارد. اما بنابر تحقیقات، هنگامی که موضوع دخالت در امور داخلی دیگر کشور‌ها مطرح می‌شود، آمریکا یکی از برجسته‌ترین مداخله جویان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R1359/P1359/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۱۱۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن، پوتین را «قصاب» خطاب کرد!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در دومین حمله کلامی ظرف دو ماه اخیر به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، او را به دلیل به‌راه انداختن جنگ اوکراین «قصاب» خطاب کرد!

بایدن در جریان سخنرانی در گردهمایی انتخاباتی‌اش در کارولینای شمالی، با دفاع از افزایش متوسط مالیات فدرال برای ثروتمندان آمریکایی از ۸.۲ به ۲۵ درصد، گفت: تصور کنید که با این پول چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم.

وی افزود: قادریم با این درآمد، کسری بودجه فدرال را به طور ریشه‌ای کاهش دهیم. علاوه بر این، کارهای زیاد دیگری هم قابل انجام است از جمله اینکه می‌توانیم از حفاظت از اوکراین مقابل پوتینِ «قصاب» اطمینان حاصل کنیم.

رییس جمهور آمریکا اواخر فوریه نیز پوتین را «حرامزاده دیوانه» خطاب کرده و به غرب درباره احتمال جنگ هسته‌ای هشدار داده بود!

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در آن برهه گفته بود که آمریکایی‌ها باید از داشتن چنین رییس جمهوری که چنین حرف‌هایی را به زبان می‌آورد، شرمنده باشند. وی گفته بود: اینکه رییس جمهور آن کشور، از این ادبیات استفاده می‌کند، شرم‌آور است. بایدن تلاش می‌کند تا از «کابوهای هالیوودی» تقلید و از این طریق مخاطب جذب کند.

پوتین در واکنش به اظهارات بایدن گفته بود که مسکو ترجیح می‌دهد که او دیگر در کاخ سفید نباشد. بایدن پس از پیروزی در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات، به عنوان نماینده این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا شرکت خواهد کرد. در سوی دیگر، دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق این کشور نیز نماینده حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال جاری خواهد بود و در اکثر نظرسنجی‌ها پیشتاز است.

کد خبر 6063584

دیگر خبرها

  • خبرنگار آمریکایی : با وضعیتی که آمریکا در مورد غزه راه انداخته‌ چه نیازی به وجود سازمان ملل یا شورای امنیت است (فیلم)
  • اقدام آمریکا برای آزادی زندانیان این کشور در افغانستان
  • اهمیت اوپنهایمر و ارتباطش با حوادث غزه چیست؟
  • این کسی است که می‌تواند آمریکا را نابود کند | آمریکایی‌ها اینگونه خود را برای جنگ داخلی آماده می‌کنند
  • فنلاند: معاهده دفاعی با آمریکا حاکمیت ما را تضعیف خواهد کرد
  • افزایش تمایل آمریکایی‌ها برای مهاجرت
  • ادعای بولتون: پوتین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • بایدن، پوتین را «قصاب» خطاب کرد!