Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-23@16:11:35 GMT

دیدگاه آیت‌الله شاه‌آبادی در تفسیر آیه اول سوره قدر

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۱۵۳۷۲

دیدگاه آیت‌الله شاه‌آبادی در تفسیر آیه اول سوره قدر

 

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود به تفسیر سوره مبارکه قدر پرداخت و گفت: این چند شبی که در ماه مبارک رمضان به عنوان شب قدر در روایات ذکر شده است، شب نوزدهم، شب بیست و یکم، شب بیست و سوم و البته در روایات اهل سنت، شب بیست و هفتم و در برخی روایات ما، شب نیمه شعبان؛ این چند شب، مراتب مختلف قدر هستند در یکی تقدیرات کلی و ابتدایی صورت می‌گیرد، در دومی که شب بیست و یکم باشد، تقدیرات جزئی و متعین‌تر و در شب بیست و سوم تقدیر نهایی صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در آیه نخست خدا فرمود ما قرآن را نازل کردیم؛ ‌آن هم با تاکید انزلناه؛ انزال کردیم یا پایین آوردیم؛ کلمه انزال را خداوند در قرآن در جاهای دیگری به کار برده است. خیلی از آن جاها، مرجع آن ضمیر مشخص است. یعنی یک کلمه‌ای ذکر شده و بعد این ضمیر انزلناه آمده است.

هادوی تهرانی ادامه داد: در اینجا یعنی سوره قدر، انا انزلناه ذکر شده ولی قبلش چیزی ذکر نشده است و دوستانی که با ادبیات آشنایی دارند می‌دانند که ضمیر به یک مرجعی نیازمند است و این مرجع این ضمیر کجاست؟ در بعضی جاهای دیگر، مثلا در ابتدای سوره یوسف، خداوند می‌فرماید: الر. تلک آیات الکتاب المبین. انا انزلناه قرآنا عربیا: خب این انزلناه بر می‌گردد به آن کتاب مبین و ضمیر مرجع دارد. اما در سوره قدر، مرجعی برای ضمیر ذکر نشده است و قبلش هیچ چیز نیست؛ پس به چی برمی‌گردد؟ هادوی تهرانی ادامه داد: مشهور مفسرین یا تقریبا همه مفسرین قائل‌اند که این انزلناه به قرآن برمی‌گردد یعنی همین قرآن. در این بین، مرحوم شاه آبادی رضوان الله، استاد حضرت امام،‌ معتقد است که ضمیر به ذات مقدس الهی برمی‌گردد، زیرا خدا تنها مرجع همه ضمیرهاست و ما بقی، همه هستیشان از او هست. ایشان می گوید این آیه به معنای ذات الهی است که عین علم اوست؛ ایشان می‌گوید: انزلناه به ذات خدا برمی‌گردد و ذات خدا عین علم خداست؛ یعنی همین قرآن، این همه علم خداست که تنزل پیدا کرده و به این حد پایین آمده است که امروز ما بتوانیم با آن ارتباط برقرار کنیم.

این استاد تفسیر بیان کرد: در ذیل آیه لایمسه الا مطهرون؛ فقها می‌گویند: مس کتابت قرآن نیاز به طهارت دارد یعنی طهارت از حدس که شما وضو و غسل داشته باشی و حدس اکبر و اصغر نداشته باشی ولی مس قرآن، یک معنای ظاهریش مس کتابت است و یک معنایش مس حقایق و معانی قرآن است؛ چون قرآن، مراتب دارد. مرحوم شاه آبادی می‌گوید: طفره یعنی این که یک مرتبه وجود به یک مرتبه دیگری بیاید بدون طی شدن مراحل، این محال است زیرا در فلسفه بحث شده است که وقتی یک چیز از مرتبه بالاتر به مرتبه پایین می‌آید، تمام مراتب را طی می‌کند و به اینجا می‌رسد، یکدفعه از آنجا به اینجا نمی‌افتد. وی نتیجه گرفته که خود ذات الهی و علم الهی بالاترین مرتبه است و قرآن، پائین مرتبه علم الهی؛ این یک طناب کشیده شده است که مراتب دارد و هرکس به مرتبه وجودی خودش با این قرآن ارتباط برقرار می کند و اولین ارتباط با قرآن، اولین مرتبه طهارت را نیاز دارد.

وی ادامه داد: در مورد باطن قرآن، روایات تعابیرش متفاوت است: بعضی جاها هفت بطن، بعضی جاها هفتاد بطن. من در کتاب مبانی کلامی اجتهاد، آنجا این مطلب را گفته‌ام که این هفت یا هفتاد به معنای تحدید یعنی محدود کردن نیست. نمی خواهد بگوید هفت تا هست هشت تا نیست یا هفتاد تا هست و هفتاد و یکی نیست. نه؛ این بیان تعدد است. مراتب از اینجا هست تا خود خدا. چقدر است؟‌ اصلا قابل شمارش نیست.

هادوی با بیان اینکه مطالعه تفسیر یک راهی است برای ارتباط با قرآن، گفت: ولی این یک نردبان شکسته‌ای است که چند تا پله دارد. این نردبان شکسته را اگر کسی بلد نباشد، زمین می خورد. خدا می‌فرماید این حقیقت را ما در یک شبی فی لیله القدر نازل کردیم که در جای دیگر و در سوره دخان می‌فرماید: در یک شب مبارکی؛ این شب و روز،‌ شب و روز برای ما است. ما هستیم که در یک سیاره‌ای زندگی می‌کنیم که این سیاره به دور خودش می‌چرخد، ولی در واقع، لیله القدر شب قدر، شب و روز ندارد چون شب و روز برای عالم ماده و ستاره و چرخش و... است. البته چون قرآن به زمین نازل شده در نتیجه معنا دارد در عالم ماده در یک زمان قرار بگیرد البته انزال قرآن دفعی بوده و یکباره بوده است: انا انزلناه فی لیله القدر یا مبارکه، یک دفعه و در یک شب کل قرآن انزال شده است. اما تنزیل؛ کم کم بوده است.

استاد حوزه با بیان اینکه خدا سفره را در شب قدر پهن کرده است؛ یک عده‌ای اصلا نمی‌فهمند که ماه رمضان آمد و رفت؛ آن‌هایی که اهلش هستند و توجه دارند، شبی مثل شب قدر، آنها ملتهب‌اند که چکار کنیم؟ این التهاب و نگرانی که ما در دنیا داریم، این یک امر شیطانی است. این یک امری است که عملا باعث می شود ما از آن حقیقتی که باید، غافل شویم. منشا این التهاب‌ها، شیطان است. این التهاب که چه کنم، خودش مانع از این می‌شود که انسان به حقیقت این شب نزدیک شود زیرا ما با کیفیت کمتر سر و کار داریم و بیشتر دنبال کمیت هستیم. می‌گوید: چقدر قرآن خوانده‌ای؟ اما چطور خوانده‌ای خیلی مطرح نیست. می‌گوید: چند رکعت خوانده‌ای؟ اما چطور...؛ این چطور خیلی مهم است. بنابر این از گرفتاری کمیت خودتان را خلاص کنید. کمیت هر چه بیشتر باشد عیب ندارد و بهتر است به شرط این که کیفیت تحقق پیدا کند.

هادوی تهرانی تاکید کرد: در  شب قدر، سعی کنید اولا در درون خودتان یک آرامشی ایجاد کنید. ثانیا کمیت را خیلی  توجه نکنید. ببینید: یک سوره یا یک آیه بخوانید و برسید به آن حقیقت، مهمتر از آن است که یک دور از اول تا آخر قرآن را بخوانی و اصلا نفهمی چی گفتی.

وی افزود: اگر خدا این توفیق را بدهد که یک لحظه این روزنه باز شود، آن قدر بر سر شما می‌ریزد که اصلا احساس می‌کنی که داری له می‌شوی. یک عمر درس می‌خوانی، به اندازه آن یک لحظه ممکن است علم نیاید. برای همین است آنهایی که علم عادی نداشتند، یک روزنه ای باز شده بود یک چیزهایی می‌گفتند که این درس خوانده‌ها هم نمی‌فهمند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا هادوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۱۵۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدگاه ژورنالیست؛ اریک تن هاخ هر چه سریع‌تر باید برود

واکنش خبرنگاران فوتبال انگلیس به دیدار منچستریونایتد - کاونتری سیتی را مرور می‌کنیم. 

طرفداری | منچستریونایتد با برتری در ضربات پنالتی مقابل کاونتری سیتی به فینال اف‌ای کاپ راه یافت. 

روی کین پیش از شروع بازی منچستریونایتد و کاونتری سیتی در انتظار یک عملکرد قاطع نه تنها از سوی اریک تن هاخ، بلکه بازیکنان منچستریونایتد نیز بود. آن‌ها در لیگ برتر 12 بار شکست خورده‌اند اما امروز به مصاف تیمی رفته بودند که با 13 شکست در چمپیونشیپ، وضعیت مشابه شیاطین سرخ را داشت. منچستریونایتد برتری 3-0 را به طرز عجیبی که پس از تعویض‌های اریک تن هاخ حاصل شده بود با تساوی 3-3 عوض کرد. کاونتری در آخرین دقایق وقت‌های اضافه تیر دروازه یونایتد را به لرزه انداخت و سپس با مردود شدن گل چهارمش، از ثبت یکی از به‌یادماندنی‌ترین کامبک‌های تاریخ جام حذفی انگلیس ناکام ماند. اکنون به سراغ بررسی این بازی از زاویه دید خبرنگاران مطرح فوتبال انگلیس می‌رویم:

ساموئل لاکهرست از منچستر ایونینگ نیوز:

اریک تن هاخ نمی‌تواند نجات پیدا کند. او در سریع‌ترین زمان ممکن باید برود. آنتونی پس از پیروزی در حالی که سایرین محتاط هستند، به شکل اغراق‌آمیزی خوشحالی می‌کند. بازیکنان یونایتد باید هم با این عملکرد محتاط باشند. تنها چیزی که از عملکرد منچستریونایتد بعد از دقیقه ۷۰ خجالت آورتر بود، واکنش آنتونی به پیروزی در ضربات پنالتی بود پست او در شبکه‌های اجتماعی صبح امروز هم با اشاره به کاونتری با عنوان «Covertry» همراه بود. او امروز در حد و اندازه بازی کردن در سطح آن‌ها هم با مشکل مواجه است.

منچستریونایتد با ورود آنتونی برتری را از دست داد الکس شاو از تلگراف:

یکی از تحقیرآمیزترین پیروزی‌های تاریخ منچستریونایتد بود. 

 جیمز رابسون از ESPN: ماه گذشته، الخاندر گارناچو هنگام پیروزی 3-2 مقابل چلسی و 2-1 مقابل لیورپول تعویض شد و حالا 3-0 مقابل کاونتری سیتی.... میگل دلینی از ایندیپندنت:

حتی اگر منچستریونایتد در مرحله بعد هم باشد، دیگر «بهترین بازیکنان مصدوم هستند» جواب نمی‌دهد. تیمی که چند صد میلیون هزینه داشته، نمی‌تواند فوتبال سطح بالایی بازی کند.  

اریک تن هاخ طی سه مصاحبه قبل از بازی به مصدومیت بازیکنانش اشاره کرده بود مارک اوگدن از ESPN:

مارک رابینز شغل یک سرمربی دیگر منچستریونایتد را نجات داد.  

سرمربی کاونتری منجی فرگوسن نیز بود. اینجا در مورد او بخوانید. 

 

کارل آنکا از اتلتیک:

آنتونی پس از پیروزی منچستریونایتد با گرفتن گوش‌هایش به سمت بازیکنان کاونتری شادمانی می‌کند.  

آدام کرفتون از اتلتیک:

 منچستریونایتد فداکار تمامی تلاشش را انجام می‌دهد تا بازی‌ها تا جای ممکن جذاب باشند. 

 

از دست ندهید ????????????????????????

چرا دیوید تیلور باخت؟  خداحافظی دیوید تیلور از کشتی و ورود به MMA پیش‌بینی سیمپسون‌ها؛ رونالدو در فینال جام جهانی 2026 فان؛ اگر شغل نیکولا جکسون رانندگی بود!

دیگر خبرها

  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبگان حوزوی داریم
  • لزوم توجه ویژه مسوولان مرکزی به خوابگاه دانشجویان متاهل
  • دیدگاه ژورنالیست؛ اریک تن هاخ هر چه سریع‌تر باید برود
  • آیت‌الله العظمی جوادی آملی: بسیاری از مردم غرب خودشان را به تاراج گذاشته‌اند/ همان طوری که قرآن توانست جاهلیت کهن را از بین ببرد، می تواند جاهلیت جدید را هم از بین ببرد و ما دیگر شاهد جریان غزه و امثال غزه نباشیم
  • ببینید | دیدگاه رهبر انقلاب از اثبات ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح
  • آیا امر به معروف و نهی از منکر، توهین به کرامت طرف مقابل است و یا سوق دادن او به مرتبه‌ای بالاتر از کرامت انسانی؟
  • مسابقه حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم ویژه سوادآموزان
  • دیدگاه مقام معظم رهبری درباره سعدی