Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس تقویان، استادیار و عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با ایکنا؛ به ارائه توضیحاتی در زمینه شب‌های قدر و اهمیت این شب‌ها پرداخت و بیان کرد: در ادبیات قرآنی، روایی و سیره و سنت اهل بیت(ع) به شب قدر و لیالی قدر اهمیت ویژه داده شده است، از منظر قرآن سوره مبارکه قدر که شاه بیت مرتبط با مسئله شب قدر است، لحن آن لحن بزرگداشت این شب است و می‌فهمیم که این زمان، زمان واقع شده در ماه رمضان و گل این زمان که این سه شب مشخص قدر است از اهمیت بالایی برخوردار است و خداوند می‌فرماید شب قدر برتر از هزار ماه است و این برتری با یک حساب سرانگشتی این تکته تدبری را تفهیم می‌کند که گویا اگر کسی این شب را با مختصات آن درک کند، عبادت یک عمر را انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه افزود: بزرگان ما گفته‌اند که این که قرآن شب قدر را بالاتر از هزار ماه دانسته، هشتاد و اندی سال می‌شود و این مدت برابر با یک عمر زندگی است، اگر فرض کنیم هشتاد سال در این دنیا عمر کنیم و بندگی کنیم، این شاید با آن درک واقعی شب قدر هم برابری نکند، در قرآن نیز تاکید شده که در این شب ملائکه نزول می‌کنند و طبعا امر مهمی است، نزول ملائکه اختصاصی به شب قدر ندارد اما اینکه خداوند روی تنزل ملائکه به صیغه جمع تاکید می‌کند نشان از اهمیت والایی است که می‌فهماند در این ظرف زمانی همه ملائکه بر زمین و عرصه زمین نزول می‌یابند و کارشان نیز مشخص شده که تدبیر امور است.
تقویان تصریح کرد: یکی از اموراتی که مقدر می‌شود، مقدرات بندگان خدا مطابق اعمالشان است و همینطور عرضه اعمال انسان به حضور حجت خدا و انسان کامل، امام زمان(عج) که اعمال ما به ایشان عرضه می‌شود و مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرد، تلاقی این امور نشان از اهمیت ویژه این شب‌ها است.
استادیار گروه قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق در ادامه و در پاسخ به این سؤال که در این شب‌ها باید از خداوند چه چیزی را درخواست کرد؟ گفت: بنده فکر می‌کنم که در راس حاجات ما این باید باشد که از خدا بخواهیم، آنچه مصلحت است برای ما مقدر کند، چون ما بندگان نمی‌دانیم چه بخواهیم و چیزی را می‌خواهیم که ای بسا اگر محقق شود جز شر و بدی برای ما نتیجه‌ای نداشته باشد، لذا باید به همان دعای قنوت نماز عید فطر یعنی فراز «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ مَا سَأَلَكَ مِنْهُ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ وَ أَعُوذُ بِكَ فِيهِ مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ» توجه داشت که هر خیری خداوند به بندگان خوب خود داده است، به ما هم بدهد و از هر شری که آنها را حفظ کرده است، ما را نیز حفظ کند.
تقویان تصریح کرد: در سوره اسرا می‌خوانیم که «وَ يَدْعُ الْإِنْسَانُ بِالشَّرِّ دُعَاءَهُ بِالْخَيْرِ وَ كَانَ الْإِنْسَانُ عَجُولًا»، انسان گاهی چیزی را طلب می‌کند که خیر او نیست، در واثع حواسش نیست و قرآن این را معلل می‌کند به این که «وَ كَانَ الْإِنْسَانُ عَجُولًا»، گاهی بدون تامل و ملاحظه جوانب قضیه چیزی را مطالبه می‌کند و خیلی اوقات هم روی حساب هوس‌ها و خواسته‌های نامعقول و لذات آنی و توجه نکردن به منافع بلند مدت است. گاهی می‌دانیم فلان چیز ممکن است در بلند مدت به ضرر ما باشد ولی در کوتاه مدت برای این که خودمان را ارضا کنیم، به سمت آن می‌رویم، امیرالمومنین(ع) می‌فرماید که غالب انسان‌ها به مخالفت به امر خدا می‌روند و این معصیت لذت آنی را تامین می‌کند ولی تبعات طولانی‌اش می‌ماند، اگر ما فکر کنیم که تبعات کار ما چیست نوع خواسته‌ها و سؤال کردن ما نیز متفاوت خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به این که در این شب‌ها مذاکره علمی نیز مورد تأکید واقع شده است بیان کرد: این مشهور است که از قول صدوق نقل شده و مرحوم شیخ عباس هم نوشته‌اند که اولی این است که مشغول تدبر و کسب علم باشیم، گمان می‌کنم جهتش این است که انسان با تدبر و تامل کردن گاهی یک انفجار ذهنی برایش اتفاق می‌افتد و نقطه عطفی در زندگی او ایجاد می‌شود که بصیرت جدیدی پیدا می‌کند و این بصیرت یافتن باعث می‌شود که از تقلید کردن در دین رهایی یابد.
استادیار گروه قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: در روایات داریم که فرمودند تفکر یک ساعت بهتر از هفتاد سال عبادت بدون تفکر است، لذا تاکید شده که به مذاکره علمی بپردازیم و این نافی توجه به ادعیه وارد شده دیگر نیست، در ادعیه نیز تاکید بر تفکر شده است، دعای ما خالی از تفکر نیست، یعنی فرازهای ادعیه را که نگاه کنید، در واقع توجه دادن داعی است به این که با بصیرت خدا را بخواند، اگر ما فرضا دعای جوشن کبیر می‌خوانیم، تک تک این صفات، صفاتی است که فرد داعی باید روی آن تفکر کند.
تقویان بیان کرد: اگر از خداوند علم بخواهیم، باید به صفت علام او را قسم دهیم و این مسبوق به علم است، یعنی وقتی می‌خواهیم خدا را صدا کنیم باید بفهمیم او را به چه صفتی قسم دهیم، اگر رزق می‌خواهیم به صفت رزاق قسم دهیم، طبیعتا فردی که دعا می‌کند باید با این جنبه‌ها آشنا باشد و این هم چیزی جز تامل و تفکر نیست.
وی در ادامه افزود: شب قدر شب نزول قرآن است، خداوند در سوره بقره فرمود: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ» و در سوره قدر نیز فرمود: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ»، در شب قدر ماه رمضان قرآن را نازل کردیم، ویژگی‌هایی که قرآن مطرح می‌کند عجیب است، اولا شب قدر شبی است که هر سال تکرار می‌شود و تکرار لیلة القدر با تکرر نزول قرآن همراه است، البته نزول یکبار بوده است، اما این که انسان مواجهه‌ای با قرآن پیدا می‌کند، گویی که نزول دیگری بر او حادث می‌شود و یک بار دیگر بر خودش نازل می‌شود.
تقویان بیان کرد: یعنی در این شب‌ها طوری قرآن بخوانیم که گویی بر ما نازل می‌شود و خودمان را مخاطب به خطاب قرآن بدانیم و اگر ایطنور شد یعنی قرآن دارد بر ما نازل می‌شود و نزول فقط به این نیست که فقط بر پیامبر(ص) نازل شده باشد، تک تک ما می‌توانیم محل نزول قرآن باشیم، وجود ما می‌تواند ظرف نزول قرآن باشد، ملائکه موجودات مادی نیستند بلکه مجرد هستند و تنزل آنها نیز بر قلب مومن است و قلب مومن نیز عرش الرحمان است و عرش الرحمان نیز محل تنزل قرآن و ملائکه حامل وحی است، لذا این شب‌ها، شب‌های ارتباط با قرآن و مغز قرآن است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه شب قدر قرآن نزول قرآن دعا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۱۶۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارکرد انتقادی و راهبری فیلم های مستند کمرنگ شده است

سعید الهی تهیه کننده مستند «قوی دل» گفت: کارکرد راهبری و انتقادی آثار مستند در حال فراموشی و کمرنگ شدن است. متاسفانه شاهد تولیداتی غیرجذاب و منفعل هستیم. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سینمای مستند در طول چند سال اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است؛ از یکسو مطالبه‌گر بودن این حوزه، باعث افزایش انتظارات از آن شده، اما حمایت‌های ضعیف از آن شرایط سختی را برای ادامه کار مستندسازان به وجود آورده است.

اگر پای صحبت مستندسازان بنشینید، سخنان قابل تأملی را بر زبان می‌آورند؛ هزینه‌های تولید به شدت بالا رفته اما برآوردها افزایش‌های حداقلی داشتند. علاوه بر این، محدودیت‌های ورود به بسیاری از موضوعات اجتماعی اقتصادی کار سوژه‌یابی برای بسیاری از مستندسازان را سخت کرده است. اما در نقطه مقابل منتقدین نیز معتقدند که سینمای مستند کارکردهای پیشین خود در حوزه نقد اجتماعی و مطالبه‌گری را تا حدودی از دست داده و ضعیف‌تر شده است.

سیاستمدار انگلیسی: جریان حمایت غرب از اسرائیل معکوس شده است

در بررسی پرونده "بایدها و نبایدهای سینمای مستند در سال 1403" گفت‌وگویی با سعید الهی داریم. او از تهیه‌کنندگان شناخته شده کشور است که با 2 اثر در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت؛ مستند «قوی دل» که توانست جایزه بهترین مستند را از آن خود کند و پیش از این نیز در جشنواره سینما حقیقت تحسین شده بود و فیلم سینمایی «میرو». مستند قوی دل این روزها در بخش هنر و تجربه اکران می‌شود.

الهی ضمن اشاره به اهداف و کارکرد فیلم‌های مستند در اصلاح و ارتقای رفتارهای اجتماعی گفت: مستند با تکیه بر شواهد بصری می‌بایست در مسیر روشنگری و اطلاع رسانی، نگاه مخاطب را نسبت به یک موضوع یا پدیده متمرکز کرده و مردم را به کشف‌های جدید از مفاهیم مرتبط با خود ترغیب کند.

وی با نقد شرایط فعلی در حوزه تولید فیلم مستند اظهار داشت: ماهیت اصلی مستند برخلاف آثار داستانی در این روزها که بیشتر از هر چیزی کارکرد سرگرمی پیدا کرده، در گزندگی و تذکره و تولید فکر و اندیشه و در نهایت تعالی فهم مخاطب است، اما آیا می‌توان امروزه چنین ادعایی کرد؟ در حالیکه فقر مفاهیم فرهنگی و اجتماعی در بین نسل‌های امروز کاملا مشهود است، متاسفانه در بسیاری از آثار مستند حتی با سرمایه‌گذاری برخی دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی شاهد تولیداتی غیرجذاب، منفعل و  حتی بدون راهبرد مفهومی هستیم که فقط روی فرم و تکنیک تمرکز پیدا کرده، نه محتوا و مضمون.

این تهیه‌کننده با بیان اینکه اگر اثر فرهنگی در هر شکلی در تعیین راهبرد و سیاست کلی خود خلایی داشته باشد هیچگاه به یک محصول ماندگار تبدیل نخواهد شد، تاکید کرد: فیلم مستند ازین امر مستثنی نیست و نباید فقط در جذابیت‌های تصویری و تکنیکی متوقف بماند. اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی از طریق فیلم مستند وجوه مختلفی دارد که حداقل در کشوری مانند ایران هرگز در این زمینه کمبودی نخواهیم داشت.

الهی خاطرنشان کرد: تولید مستند در انواع مختلف آن، قابل تحسین  و مورد توجه مردم است؛ چه بسا در تولید برخی از آنها مانند محیط زیست، طبیعت، حیات وحش و... در دهه‌های گذشته تاکنون کوتاهی نیز شده است، اما محور اصلی مستند به معنای نقد مصلحانه و بیان حقایق زیرپوست جامعه را نباید از یاد برد.

تهیه‌کننده بهترین مستند جشنواره‌های فیلم فجر و سینما حقیقت اظهار کرد: حرکت در یک مسیر استراتژیک اگرچه تهدیدات و موانع خاص خود را ممکن است داشته باشد، اما مانند«قوی دل» می‌تواند در نگاهی منصفانه و البته شجاعانه هم نظر داوران و متخصصان امر را جلب کند و هم نظر حاکمیت و اقشار مختلف تماشاگران. نمایش عمومی«قوی دل» فرصتی است برای اینکه به بهانه بازخوانی پرونده جنجالی ورود فرآورده‌های خونی فرانسوی در سه دهه پیش به کشور، ذهن ناخودآگاه مخاطب در نسل‌های مختلف را به مفاهیم ضروری مانند اهمیت دادن انسان‌ها به یکدیگر و پرهیز از فردگرایی‌های افراطی و مرسوم، لزوم نظارت همکان بر عملکرد دولت‌ها، اعتقاد به سلامت سیستم و تلاش عمومی برای رفع کاستی‌ها و از همه مهمتر امیدواری برای اصلاح امور معطوف داشت.

الهی ضمن قدردانی از برنامه‌ریزی مجامعی چون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و گروه هنر و تجربه برای نمایش اینگونه فیلم‌های کم مخاطب در سینماهای کشور و همسطح با فیلم‌های به اصطلاح تجاری و پرفروش، از مردم دعوت کرد نه به جهت خرید بلیط و کمک به گردش اقتصادی یک فیلم بلکه برای ایجاد فرهنگ صحیح زیست اجتماعی و نیز توسعه اندیشه‌ورزی به همراه خانواده به ویژه نوجوانان خود که در آستانه ورود به جامعه هستند به تماشای«قوی دل» بنشینند.

وی به ضرورت‌های فرهنگی و سینمایی سال 1403 کشور در حوزه مستند پرداخت و گفت: «تولید»، «توزیع» و «نمایش» 3 رکن اصلی در ساخت یک اثر هنری است و تفاوتی هم در شکل اثر ندارد؛ چه نمایشی، چه تجسمی، موسیقی، ادبیات و ... باید در بستر سیاست‌گذاری درست و حرفه‌ای، بعد از تولید به «عرضه» ختم شود و مهمترین دغدغه مستندسازان همین است. جدا از برخی آثار پرهزینه، در دنیای دیجیتال، دیگر تولید مستند چندان پیچیده و گران نیست و این عرصه می‌تواند در بخش تولید و نمایش توسط یک گروه بسیار کوچک هم عمل کند؛ لذا دولت‌ها برای ایفای نقش حاکمیتی خود در بحث نظارت و ممانعت از هرج و مرج‌های احتمالی و ترویج برخی نکاههای التقاطی و انحرافی راهی جز همراهی با جامعه مستندسازان از طریق تامین امکانات و خواسته‌های منطقی و حرفه‌ای آنان ندارند.

الهی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان اثربخشی تولیدات مستند سفارشی توضیح داد: تولیدات سفارشی که اغلب از سوی دستگاه‌های اجرایی صورت می‌گیرد تنها در صورتی جای خود را در ذهن و روح و روان مخاطب باز می‌کنند که علاوه بر بیان غیرمستقیم دستاوردها، از حقیقت گویی و ذکر نکات و حتی تصمیمات اشتباه فاصله نگیرند. تولید فیلم مستند دولتی و سفارشی، دقیقا مانند عملکرد مجموعه‌های روابط عمومی در سازمان‌هاست که اگر تعاملی نباشند و بخواهند به صورت یک طرفه و فارغ از همدلی و هم دردی به خودستایی و دفاع بی منطق از مرکز متبوعه خود بپردازند به حتم مخاطب خود را از دست خواهند داد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «میرو» همچنین در خصوص هزینه‌های سرسام آور تولید و کاهش برآوردها توسط بخش دولتی خاطرنشان کرد: صرفه جویی و نگاه اقتصادی در هزینه‌های تولید با پول‌پاشی و ولخرجی‌های بی‌دلیل دو امر جدا از هم است، اما من معتقدم در تولید یک محصول فرهنگی باید همه وجوه در کنار تورم‌های احتمالی در نظر گرفته شود و قواعد خاص ساخت آثار بصری و نمایشی و تفاوت زیاد آن با سایر تولیدات و خدمات اقتصادی و صنعتی و عمرانی، توسط مدیران مربوط لحاظ شود.

وی در پایان ضمن ابراز خوشحالی از حضور موفقیت آمیز مستندهای ایرانی در عرصه بین المللی، مهمترین چالش پیش روی مستندسازان کشور را به ویژه در سال جاری، تورم و گرانی و معیشت و درآمد منظم فعالان این حوزه و در کنار آن بلاتکلیفی آنان در بازگشت سرمایه های تولید دانست و گفت: مستند باید دیده شود تا بتواند علاوه بر تامین مخارج خود پیامش را نیز به مردم انتقال دهد. برنامه ریزی های زودبازده در این مسائل بر عهده دولت است و چشم امید همکاران ما به سازمان سینمایی ست.

 انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نزول بورس برای چهارمین روز متوالی؛ شاخص هم‌وزن قد کشید
  • کارکرد انتقادی و راهبری فیلم های مستند کمرنگ شده است
  • «کمی دیرتر» به چاپ هفدهم رسید
  • بحران ادبیات داریم
  • کاش تلویزیون، این مدلی نبود
  • کارگردان مشهور ایرانی: تلویزیون نمی‌بینم!
  • نزول بیت‌کوین و اتریوم / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • با«مست عشق» کرک و پر حسن فتحی ریخت؟!
  • اولین پمپ بنزین رباتیک در امارات افتتاح شد
  • از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»