Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@15:14:08 GMT

فقدان برجام آغاز فنا برای گردشگری است

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۱۹۸۶۵

فقدان برجام آغاز فنا برای گردشگری است

مربی ملی راهنمایان گردشگری ایران در فدراسیون جهانی انجمن‌های راهنمایان گردشگری با بیان اینکه ازبین رفتن برجام آغاز یک فنا برای گردشگری است و بر روی گردشگری تاثیرگذار است، گفت: عواقب خروج امریکا از برجام و سیاست‌های غلط و ناآگاهانۀ موجود، گردشگری ایران را به قهقرا می‌بَرَد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اشکان بروج مدرس دانشگاه و موسسه‌های تخصصی گردشگری به خبرنگار گفت: درحال حاضر در کشور ما از سیاست کلی گرفته تا برجام، همه چیز به نوعی به‌هم وصل شده است درحالی‌که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته کمتر اجازه داده می شود که گردشگری آن‌ها تحت تاثیر سیاست‌شان باشد و ترجیحا اقتصادشان نیز به همین ترتیب است، ولی متاسفانه گردشگری در کشور ما به شدت تحت تاثیر محیط‌های اقتصادی و سیاسی است و با هرگونه انتصاب تا تصمیم‌گیری‌های کلان بین‌المللی دچار چالش می‌شود و به همین دلیل اقتصاد گردشگری ایران به‌خصوص در سطح بین‌الملل حرف خاصی برای گفتن ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه برجام یک راه و کانال تازه‌ای بود که به گردشگری ایران داده شد، افزود: ما گردشگری را در سه بازار خارجی، داخلی و بازار وروری می‌بینیم. در بازار ورودی به دلیل همان گشایش‌های حاصل از برجام، مردم کشورهای مختلف، با برداشتن بحث ویزا به راحتی به کشور ما آمدند چراکه سیاست‌ها بر این بود که گردشگر ورودی بیشتر شود. در بحث گردشگری خروجی نیز ارتباطات بهتر شد و وضعیت دلار که تا اندازه‌ای چالشی بود توانست تا حدی ثابت شود و به هر روی مردم سفر می‌کردند. در گردشگری داخلی نیز به دلیل حضور سرمایه‌گذاران خارجی و هم‌چنین منابع گردشگری مانند ابزارها و خدمات جدید الکترونیک، بحث‌های فیزیکالِ زیرساخت‌ها مانند محصولات جدید و مواد اولیه درحال تقویت بود، درنتیجه، گردشگر ورودی درحال افزایش و گردشگر داخلی نیز قوت گرفته بود و به این ترتیب گردشگری در یک سربالایی خیلی خوبی قرار داشت و درست پیش می‌رفت.

تاثیر مستقیم و غیرمستقیم خروج امریکا از برجام

این کارشناس ارشد مدیریت گردشگری تصریح کرد: ازبین رفتن برجام آغاز یک فنا برای گردشگری است و به شدت بر روی گردشگری تاثیرگذار است. بازی امریکا به طور یقین این‌طور نیست که فقط خودش از برجام کنار برود،  بلکه تمام اهالی دنیا یعنی از پشت برجامی‌ها و علیه برجامی‌ها را بر علیه ایران می شوراند و در واقع امریکا بازی غیرمستقیمی دارد مثلا می‌گوید هرکسی که به ایران برود برای بازگشت به امریکا باید ویزا بگیرد، در صورتی‌که آن فرد تا دیروز فقط با نشان‌دادن پاسپورت خود، رایگان و بدون هیچ مشکلی به امریکا می‌رفت اما با برداشته‌شدن برجام همین فرد اگر به ایران بیاید برای بازگشت به امریکا باید به سفارت برود و پول بدهد تا اگر موافقت کردند و اجازه دادند بتواند به امریکا بازگردد و اگر اجازه ندادند پولش هم سوخته است.

وی ادامه داد: در واقع خروج امریکا از برجام هم به‌صورت مستقیم و هم غیرمستقیم تاثیر می‌گذارد و کشورها از ما جدا می‌شوند و ما از لحاظ گردشگری دچار بحران می‌شویم و و علاوه بر اینکه سیاست‌های غلط اقتصادی بر روی گردشگری ما تاثیر بسیار داشته است موضوع ازبین رفتن برجام نیز باعث کاهش گردشگری ورودی‌ به کشور ما می‌شود، ضمن اینکه بر روی گردشگری خروجی‌ نیز تاثیرگذار خواهد بود.

نظارتی بر اقامتگاه‌های بومگری وجود ندارد

بروج گفت: الان اشتغال از بین رفته است و تقریبا بسیاری از آژانس‌های بزرگ تهران و بسیاری از استان‌ها درحال بسته‌شدن هستند یعنی مردم نه تنها سفر داخلی نمی‌روند بلکه اگر هم بروند خودشان بی‌برنامه می‌روند.

مربی ملی راهنمایان گردشگری ایران در فدراسیون جهانی انجمن‌های راهنمایان گردشگری افزود: متاسفانه فقط شعار داده می‌شود که سفر داخلی داشته باشید اما کدام زیرساخت برای سفر داخلی آماده است که مردم را به سفر داخلیِ دایم دعوت می کنید! درحالی که آن قشری هم که به این دلخوش بود که می‌توانند یک سفر داخلی بروند حتی آن دلخوشی نیز درحال حذف‌شدن است.

وی تاکید کرد: خروج امریکا از برجام یک طرف قضیه است اما درحقیقت عواقب این خروج امریکا و سیاست‌های غلط و ناآگاهانۀ موجود در خصوص گردشگری، به جای رشد گردشگری ایران، آن به قهقرا می‌بَرَد.

بروج گفت: اقامتگاه‌های بومگردی بی‌محابا درحال افزایش است و فقط گفته می‌شود که اقامتگاه بومگردی بسازید، بدون اینکه به فکر مشتری و استانداردسازی باشند و به افراد آموزش هم داده نمی‌شوند که بازاریابی کنند و مشتری بگیرند و حتی کسی بر فعالیت آنها نظارت می کند، در واقع بر هیچ‌کدام از اقامتگاه‌های بومگری نظارتی صورت نمی‌گیرد و متاسفانه هنوز تمام زیرساخت‌های ما در حوزه گردشگری دچار بحران است.

لزوم استفاده از متخصصان بخش خصوصی

پژوهشگر و تدوینگر آیین‌نامه استانداردسازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران تصریح کرد: در همۀ دنیا توسعه مقاصد گردشگری یک مملکت، یک روستا و یا یک شهر در درجه اول با توسعه گردشگری داخلی و تمرکز بر روی گردشگری بومی و آوردن مهمان خارجی است، بنابراین اولین اقدام برای بهبود اوضاع گردشگری کشور، توسعه گردشگری داخلی با تمرکز روی گردشگری بومی است و این موضوع نیازمند استفاده از متخصصان و کارشناسان بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: متاسفانه در حوزه گردشگری، سیاست‌های غلطی اعمال می‌شود و متخصصان گردشگری دلشان می‌خواهد که تلاش کنند و حتی سرمایه‌گذاری هم می‌کنند ولی یک دستور غلط و یک تصمیم اشتباه باعث می‌شود که حتی بخش خصوصی نیز دلسرد شود؛ بنابراین بهتر است کار به دست بخش خصوصیِ واقعی و متخصص سپرده شود که البته باید به این موضوع نیز دقت کرد که این بخش خصوص واقعا بخش خصوصی باشد.

بخش دانشگاهی را به حوزه گردشگری وارد کنید

بروج تاکید کرد: باید بخش دانشگاهی را به حوزه گردشگری وارد کنند و به جای اینکه این‌همه دانشجو بیکار بمانند آنها را به کارهای اجرایی و تحقیقاتی و پروژه ای بکشانند و از این نیرو استفاده کنند چراکه کاملا بخش دانشگاهی ما خوابیده است و همه بچه‌ها بی‌انگیزه شده‌اند و دلشان می‌خواهد کار کنند ولی هیچ‌کس نه سازمان میراث فرهنگی و نه بخش خصوصی به آنها فرصت کاری نمی‌دهد.

وی گفت: برای بهترشدن اوضاع گردشگری، دولت باید حرف بخش خصوصی و متخصصین آن را بشنود و به آن گوش کند. دولت باید در این حوزه فقط تسهیل‌گر و ناظر باشند و اجازه بدهد که بخش خصوصی کار را جلو ببرد.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: برجام گردشگری ایران اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۱۹۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پخش سریال حشاشین در ایران ممنوع شد

معاون امور کاربران و تنظیم گری ساترا از ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» در پلتفرم های شبکه خانگی داخلی خبرداد.   به گزارش برنا محمدصادق افراسیابی معاون امور کاربران و تنظیم گری ساترا ضمن تائید خبر ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» در سکو‌های شبکه خانگی، اظهارداشت: پخش سریال های خارجی در پلتفرهای داخلی پس از انتشار مورد بررسی قرار می‌گیرند و اصطلاحا سریالهای خارجی مشمول ممیزی پسینی هستند، به همین دلیل انتشار سریال مصری «حشاشین» از امروز توسط معاونت پایش و نظارت ساترا بر اساس رای و نظر شورای صدور مجوز ساترا ممنوع اعلام شد.   وی در خصوص دلایل ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» در شبکه های خانگی داخلی، گفت: پخش این سریال به دلیل تحریف وقایع تاریخی و نشان دادن چهره‌ای نادرست از ایرانی ها از سوی ساترا ممنوع اعلام شد.   گفتنی است کانال اطلاع رسانی ساترا در پیام رسان داخلی به نقل از مهدی سیفی مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا نوشت: سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریف‌های فراوانی است که به نظر می‌رسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» (The Assassins)، در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نیست. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • خبر جدید از حراج شمش/ شمش تولیدکنندگان داخلی هم حراج می‌شود
  • پخش سریال حشاشین در ایران ممنوع شد
  • هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در حوزه گردشگری همدان
  • آیین بهره‌برداری بیش از ۱۵ پروژه تفریحی و گردشگری در مجتمع گردشگری صفه آغاز شد
  • آسیب‌های موجود در جامعه به واسطه فقدان اقامه نماز است
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • شهرداری ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه گردشگری همدان هزینه می‌کند
  • شکست یک جنبش بزرگ با توطئه‌های رنگارنگ داخلی و خارجی
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق