Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ مهدی بابایی، مدیر دارالکتابه مرکز طبع و نشر جمهوری اسلامی ایران ضمن ارایه گزارشی از فعالیت‌های مرکز بیان کرد: مرکز دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن، در راستای اهداف مرکز طبع و نشر فعالیت می‌کند که در واقع تهیه مصحف جمهوری اسلامی ایران است و حدود بیست سال است که روی مبانی علمی رسم، ضبط و کارهایی تحقیقاتی، تمرکز کرده و به شیوه کم علامت رسیده است که در نوع خود یک فعالیت بی نظیر و خوب محسوب می‌شود، از سال نیز90 مرکز طبع و نشر، وارد فاز هنری و خوشنویسی تهیه مصحف جمهوری اسلامی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بابایی در ادامه تصریح کرد: این کار را با شناسایی شاخص‌ترین خوشنویسان قرآن در سراسر کشور از سال 90 آغاز کرده‌ایم و در طول هفت سال اول فعالیت دارالکتابه، بیش از هفتاد جلسه شامل کارگاه‌های آموزشی با حضور این اساتید و هنرمندان داشته‌ایم که این افراد تحت نظر اساتید برجسته کتابت قرآن آموزش‌هایی را دیدند و فعالیت‌هایی را انجام دادند و از بین آنها، افراد شاخص شناسایی و به کار کتابت قرآن مشغول شدند.

مدیر دارالکتابه مرکز طبع و نشر جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از وضعیت فعلی فعالیت در این زمینه بیان کرد: خیلی خرسندیم از این که تعدادی از کتابت‌ها به انتها رسیده و برخی هم چاپ شده است و این جریان ادامه دارد، کتابت قرآن توسط اساتید و کاتبان جوان برجسته ادامه دارد و به این نکته نیز توجه داشته باشید که برای هر مصحف، یک تیم کارشناسی و نظارت از حوزه‌های مختلف از جمله علوم قرآنی، هنری و مقولات تخصصی خوشنویسی حضور داشته و به کار اشراف دارند.

وی در ادامه افزود: مقوقله کتابت قرآن، طی سده‌های اخیر با فراز و نشیب‌های جدی مواجه بوده است، دورانی را داشته‌ایم که میرزا احمد نیریزی و امثال ایشان، در آن دوران هنر نمایی‌هایی کرده و به قله‌هایی رسیده‌اند، لذا این کار همراه با فرازهایی بوده است و از طرفی در دوره پهلوی نیز، این کار در کنج عزلت بوده و در سایه بی توجهی حکومت آن زمان با ضعف همراه بوده است.

بابایی تصریح کرد: ما نیز، از بدو انقلاب میراث‌دار این جریان ضعیف شده حوزه کتابت و خوشنویسی قرآنی بوده‌ایم و این ضعف و فترت تاریخی قاعدتا نیازمند یک سیر زمانی و گذشت زمان است که دوباره یک نهضتی ایجاد شود و دوباره به آن قله‌ها نزدیک شویم و قرآن‌هایی که به سلیقه مردم امروز نزدیک باشد و اهل قرآن بتوانند از آن لذت ببرند به مردم ارائه شود که البته مستلزم گذشت زمان است.

مدیر دارالکتابه مرکز طبع و نشر جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزود: آنچه طی این هفت سال به آن رسیده‌ایم، شناسایی بهترین و برجسته‌ترین استعدادها از کل کشور است که اینها مشغول فعالیت هستند و امیدواریم بتوانیم در طی هر سال، بین دو تا سه مصحف جدید به خط این کاتبان به انتها برسانیم و منتشر کنیم، هر اندازه که پیش می‌رویم، اندک اندک به یک مصحفی که از لحاظ عیار هنری و خط خوشنویسی در سان قرآن و نام جمهوری اسلامی باشد، نزدیک‌تر می‌شویم.

بابایی بیان کرد: مرکز طبع و نشر، با هدف تهیه مصحف جمهوری اسلامی تاسیس شده و با جدیت هم این هدف پیگیری می‌شود، در بخش هنری دارالکتابه هفت سالی است که قرآنی با عیار هنری مناسب و شاخص داشته باشیم که با معیارهای امروزی نیز متناسب باشد، چون مصاحف کهن ما که بسیار شاخص است، با سلیقه و ذوق مردم امروز که بخواهند هر روز با این نوع انس داشته باشند، فاصله دارد واین فاصله باید با تلاش کاتبان امروز و در سیر یک حرکت تحقیقی مفصل پر شود و ما هم با جدیت دنبال این کار هستیم و از اواخر سال 96 جلساتی را در دارالکتابه با عنوان ارتقا کاتبان و مدرسان قرآن داشته‌ایم که تخصصی‌ترین مباحث حوزه کتابت توسط خوشنویسان ارشد و اساتید دانشگاه مورد بحث قرار می‌گیرد که تبدیل به مسیری برای کتابت‌های منتناسب با نیازهای امروزه بشوند .

وی در پاسخ به این سؤال که فعالیت‌های مرکز را تا به حال چگونه ارزیابی می‌کند؟ تصریح کرد: این کار پیش رونده است، اما ناگفته نماند که یک حرکتی که از دامنه این مسیر سخت شروع شده، در گام‌های اول پیشرفت سریعی دارد و این پیشرفت را ملموس احساس می‌کنیم، اما هر چه به قله نزدیک می‌شویم، این حرکت سخت‌تر و کندتر می‌شود، در واقع اندک اندک به ظرایف و دقایقی رسیده‌ایم که باید تلاش‌های مفصلی انجام گیرد، در نتیخه تا به حال فعالیت‌ها خوب بوده است.

بابایی گفت: در اقصی نقاط کشور در زمینه خطوط قرآنی هنرمندانی داریم که فعالیت خوبی دارند اما سال‌های سال بود که شاهد این حرکت نبودیم و گواه مدعای بنده نیز جشنورا‌ه‌هایی است که انجام می‌شودريال برای نمونه یک ماه قبل در مشهد، جشنواره خوشنویسی بین‌المللی آیات برگزار شد آثاری که در خطوط قرآنی به دبیرخانه جشنواره آمد، تحسین برانگیز بود، پیش بینی می‌کنیم که مسیر ما به سمت مسیرهای کامل‌تر است و پیشرفت‌هایی بیشتری نیز حاصل خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به دو خط ثلث و نسخ بیان کرداین دو خط، خطوطی است که از همان روز اول مورد توجه و تلاش دارالکتابه قرار گرفته و به خط دیگری وارد نشده‌ایم، این خطوط در بین کشورهای اسلامی می‌تواند موجب نزدیک شدن هنرمندان کشورهای اسلامی حول محور قرآن و اهل بیت(ع) قرار گیرد، کما اینکه در برنامه‌هایی که در این زمینه داشته‌ایم مانند جشنوراه بین‌المللی کتاب، تعداد قابل قبولی از هنرمندان کشورهای دیگر به ویژه عراق، همکاری کردند.

بابایی گفت: لذا این دو خط بسیار جای کار دارند و چهره‌های بسیار شاخصی در دارالکتابه داریم، ضمن اینکه در بین کاتبان، بانوان کاتبی را داریم که نسخ و ثلث نویس هستند که به جرات می‌توان گفت ده‌ها سال است که شاهد چنین عیاری در بین آنها نبوده‌ایم و این حرکت قطعا تقویت خواهد شد، این جریان کتابت خطوط قرآنی به مدد قرآن و اهل بیت(ع) یک جریان فزاینده خواهد بود و هر روز شاهد نتایج بهتری از این کار هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن هنر قرآن مرکز طبع و نشر دارالکتابه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۲۰۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کت چرم معروف آل پاچینو(عکس)

عصر ایران - آلفردو جیمز پاچینو که بیشتر به نام آل پاچینو شناخته می شود، یکی از مشهورترین بازیگران جهان است. وی فردی شناخته شده و مورد احترام در دنیای بازیگری است. با این وجود، سلیقه وی در زمینه مد نیز هنوز الهام بخش بسیاری از مردم در سراسر جهان است. وی به اندازه هنرنمایی خود در فیلم های سینمایی، در زمینه انتخاب لباس و پوشش نیز سلیقه خوبی دارد.

فیلم سینمایی راه کارلیتو (Carlito’s Way) یکی از مشهورترین فیلم های این بازیگر مطرح هالیوود است. ترنچ کت چرمی که وی در این فیلم به تن داشت، همچنان برای افرادی که به سبک پوشش دهه 90 علاقمند هستند، یک گزینه خوب محسوب می شود. راه کارلیتو به کارگردانی برایان دی پالما در سال 1993 اکران شد.

کت چرم بلندی که آل پاچینو در این فیلم پوشیده بود به یکی از محبوب ترین مدل ها در آن زمان تبدیل شد و همچنان نیز طرفداران خاص خود را دارد.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بازیگر معروفی که در 11 سالگی با الویس پرسلی کارش را شروع کرد(+عکس)

دیگر خبرها

  • فعالیت‌های تاثیرگذاری برای رفع مشکل آب اصفهان در حال انجام است
  • فعالیت‌های تاثیرگذاری برای حل مشکل آب اصفهان در حال انجام است
  • ارائه ۴۱۰ هزار ساعت خدمت مشاوره‌ای رایگان به مردم
  • کشورهایی با ماهرترین نیروی کار
  • اختلاف سلیقه‌ها مانع از تصمیم‌گیری در شورای شهر بندرعباس نیست
  • برنامه ناوگان ملی کشتیرانی برای توسعه بار صادراتی به آفریقا
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • فعالیت ۷۰۰ ناظر آموزش‌دیده برای نظارت بر دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در گنبدکاووس
  • برای ثبت شرکت خدماتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
  • کت چرم معروف آل پاچینو(عکس)