Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@05:27:19 GMT

بازدید از موزه تاریخ طبیعی لرستان رایگان شد

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۲۳۱۷۳

بازدید از موزه تاریخ طبیعی لرستان رایگان شد

به گزارش خبرنگار ایرنا نبی الله قائد رحمتی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: هفته محیط زیست از 15لغایت 21 خردادماه، می باشد که علاقه مندان می توانند از ساعت 8 صبح الی 14 برای بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی استان به ساختمان موزه واقع در میدان 22 بهمن انتهای بلوار ولیعصر ساختمان اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در موزه تاریخ طبیعی لرستان 30 گونه پستاندار ، 85 گونه پرنده، 12 گونه خزنده، 5 گونه دوزیست، 5 گونه ماهی، 70 نمونه کانی و سنگ و 19 نمونه فسیل مهره داران و بی مهرگان به صورت تاکسیدرمی شده نگهداری می شود.
استان لرستان یک و هفت دهم درصد از مساحت کشور را دارد ولی حدود 25 درصد تنوع زیستی کشور را به خود اختصاص داده که شامل بالغ بر 700 گونه گیاهی و358 گونه جانوری می باشد.
این مجموعه شامل پنج گونه جانوری اندمیک است و در سایر نقاط کشور وجود ندارد مانند:ماهی کور، وزغ لرستان، سمندر لرستان اختلاف ارتفاع موجب تنوع اقلیمی وتنوع زیستی گونه های جانوری در این استان شده است.
7274/6060
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 ۲۲ بهمن پرنده حفاظت محیط زیست محیط زیست موزه تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۲۳۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین (+عکس)

بر اساس مطالعه ای که در 12 آوریل در مجله معتبر Zoosystematics and Evolution منتشر شد، محققان در سال 2023 از خط ساحلی سنگی Huidong در چین بازدید کردند تا حیات دریایی در منطقه جزر و مدی را بررسی کنند.

به گزارش فرادید، در این مطالعه، محققان سه کرم کوچک و «مسطح» پیدا کردند. آنها با نگاهی دقیق‌تر به این حیوانات دریایی متوجه شدند که گونه جدیدی را کشف کرده‌اند که قبلا به صورت علمی توصیف نشده است؛ جانوری که نامش را Prosthiostomum huidongense یا کرم پهن دریایی هویدونگ گذاشته‌اند.

طبق این مطالعه، طول کرم‌های پهن دریایی می‌تواند به حدود نیم اینچ برسد. آنها بدنی بیضی شکل و دراز با انتهای گرد دارند. تصاویر منتشر شده توسط محققان شکل کلی بدن و رنگ صورتی کرم‌ها را نشان می‌دهد.

بر اساس این مطالعه، گونه جدید مانند سایر کرم‌های مسطح دریایی هم‌خانواده، دارای دستگاه تناسلی نر و ماده است. اما نکتۀ جالب توجه این است که به گفته محققان، کرم‌های پهن دریایی Huidong حداقل 170 چشم روی سر خود دارند. اکثر این چشم‌ها، یعنی دست‌کم 140 تای آن‌ها، در نواری رنگین‌کمانی‌شکل در نزدیکی بالای سرشان قرار گرفته‌اند.

بقیه چشم‌ها، یعنی بین 30 تا 40 تای آنها نیز در یک محیط  Vشکل معکوس به صورت جداگانه گروه‌بندی شده‌اند. این چشم‌ها مانند نقاط سیاه کوچک به نظر می‌رسند و تا حدی شبیه به خال‌های روی بدن کرم‌ها هستند.

نقاط سیاه و پررنگ در تصویر سمت راست چشم‌های جانور هستند؛ در نمودار سمت چپ محل دقیق چشم‌ها در بدن جانور مشخص شده است.

گونه جدید جزء گروهی از کرم‌های مسطح دریایی است که معمولاً به آنها پلی‌کلاد می‌گویند. پلی‌کلادها کرم‌هایی شکارچی هستند که از سخت‌پوستان، صدف‌ها و دیگر جانوران دریایی تغذیه می‌کنند. کرم‌های مسطح دریایی Huidong در زیر صخره‌ها در منطقه جزر و مدی ساحلی یافت شدند.

محققان گفتند که این گونه جدید را بر اساس منطقه Huidong که در آن کشف شد و تا کنون تنها منطقه‌ای که در آن یافت شده است، نامگذاری کرده‌اند. تجزیه و تحلیل DNA نشان داد که گونه جدید حداقل 20 درصد واگرایی ژنتیکی با سایر گونه‌های مرتبط دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بازدید از آثار تاریخی زنجان به مناسبت روز جهانی بناها رایگان است
  • بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها
  • بازدید رایگان از موزه ها و قلعه الموت در ۳۰ فروردین
  • کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین (+عکس)
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و قلعه الموت در ۳۰ فروردین 
  • ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد دستور کار محیط زیست لرستان قرار گرفت
  • بازدید بیش از ۱۵۷ هزار مسافر از موزه‌های همدان
  • بازدید ۱۵۷ هزار نفر از موزه‌های استان همدان
  • گیاهان خوراکی، سوغات بهار در لرستان
  • بازدید افزون بر ۳۰ هزار گردشگر از موزه‌های خراسان شمالی