Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@16:32:39 GMT

آخرین تحولات طرح سبزه میدان زنجان پس از 30 سال

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۲۳۲۶۶

آخرین تحولات طرح سبزه میدان زنجان پس از 30 سال

به گزارش ایرنا، پیش از این، طرح سبزه میدان در مرکزی ترین نقطه شهر زنجان، 6 بار شاهد کلنگ زنی در دولت ها و شهرداران مختلف بوده است و برای هر یک از این مراسم ها هم مسئولان استانی و کشوری حضور یافته اند.
در آخرین مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح که با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی برگزار شد، در عمل به جای کلنگ، مسئولان از لودر استفاده کردند تا اطمینان خود از قطعی بودن اجرای این پروژه را به این شکل نشان دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما به یک سال نکشیده بود که با تعلل پیمانکار و سرانجام پس از 18 ماه لغو قرارداد با پیمانکار بار دیگر سبزه میدان معطل ماند.
امروز 45 ماه از آن کلنگ زنی سپری می شود و تنها ثمره آن حرکت گود برداری وسیع و گسترده از مرکزی ترین نقطه زنجان به منظور ایجاد پارکینگ و اجرای طرحی بود که در مسابقه انتخاب شد و اجرای آن به پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داشت.
این روزها خبرهای منتشر شده حکایت دیگری از سبزه میدان زنجان نقل می کند تا آنجا که شهردار زنجان از حذف بخش تجاری این پروژه خبر می دهد و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان می گوید: این بار نباید به‌ گونه ‌ای عمل شود که طرح در میانه راه، متوقف و نیمه ‌تمام بماند، چرا که در 30 سال گذشته بارها طرح تهیه شده، اما به دلیل عدم شفاف ‌سازی واقعی برنامه زمانی و هزینه ای اجرای طرح از یک سو و عدم همراه سازی خرد جمعی متخصصان از سوی دیگر موضوع عملیاتی نشده است.
اینکه علت تعلل در اجرای طرح سبزه میدان نبود شفافیت مطرح می شود از سویی صحت دارد و از سوی دیگر هم نافی سایر علل همچون ناکارآمد بودن پیمانکاران انتخابی، نبود اراده در اجرا و اغراق در پروژه تعریف شده برای این منطقه نمی شود.
همین موضوع هم بود که باعث شد تا شورای اسلامی شهر زنجان موضوع پر کردن گودال کنونی سبزه میدان را مطرح سازد و شهردار به دفاع از اقدامات اجرا شده و جلوگیری از هدر رفت منابع و انرژی صرف شده مهلت 10 روزه برای ارائه طرح نهایی را مطالبه کند.
در نهایت شهردار 9 خرداد طرح نهایی خود را به معاونت عمرانی استاندار تحویل داد تا پس از بررسی نتیجه به تصویب شورای شهر و کمیسیون ماده پنج برسد.
شهردار زنجان در خصوص همین طرح اعلام کرد: ما 2 گزینه در مورد سبزه میدان داشتیم که یک گزینه بارگذاری کردن در این پروژه و احداث بناهای تجاری و اداری بود.
مسیح الله معصومی ادامه داد: طرح نخست می تواند از طریق جذب سرمایه گذار و با احداث این فضاهای تجاری هزینه صرف شده را جبران کند.
وی افزود: موضوع که دومی مطرح شد این بود که منطبق با طرح تفصیلی در زنجان که همان یک میدان شهری است و باید پاسخگوی مناسبات و تعاملات اجتماعی شهر زنجان باشد اجرا شود اما در آن به رغم برجسته سازی تعاملات مردمی، خبری از بخش تجاری نباشد.
موضوع بخش تجاری پروژه سبزه میدان بارها از سوی کارشناسان و متخصصان شهری مورد نقد قرار گرفته بود چرا که سبزه میدان در همسایگی بازار تاریخی این شهر قرار دارد و احداث یک پروژه با کاربری تجاری به روح اقتصادی بازار لطمه می زند.
خبر خوش معصومی مربوط به همین موضوع و حذف بخش تجاری بوده و اینکه در طرح جدید به سمت فضای گردشگری و تاکید بر کاربری فرهنگی و نگاه به سبزه میدان تاکید شده است.
شهردار زنجان این را هم گفت که به حتم با حذف بخش تجاری، هزینه ها کاهش می یابد چرا که دیگر پروژه بزرگی با ساختمان های خاص وجود ندارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان هم در همین زمینه گفت: در صورتی که طرح نخست به تصویب برسد، برای اجرای پروژه نیاز به تصویب طرح، در کمیسیون ماده پنج، تهیه مدارک فنی و حقوقی و پیگیری مسائل حقوقی و مالی با سرمایه گذار، مسائل فنی با مشاور و مباحث مدیریتی با شورای شهر هستیم.
مهرداد سلطانی این تاکید را هم داشت که در این صورت باید شفاف سازی شده، زمان بندی اجرای طرح از سوی شهرداری ارائه شود، از همین رو دریافت مصوبه به منزله شروع اجرای آن نیست.
وی به تصویب شدن رویکرد دوم مبنی بر حذف بخش تجاری و ایجاد یک میدان فاخر شهری با در نظر گرفتن نیازهای اجتماعی، رفاهی و گردشگری اشاره کرد و یادآورشد: این رویکرد می تواند با استفاده از ظرفیت های طرح تفصیلی منجر به تهیه طرح و اجرایی شدن پروژه شود.
پیش از این سلطانی اعلام کرده بود که اگر از همان ابتدا اراده جدی برای اجرای طرح سبزه میدان وجود داشت و طرح آغاز و به تدریج اجرا می شد، به حتم طی این مدت شهروندان شاهد به سرانجام رسیدن آن بودند.
آخرین بررسی های شورای شهر زنجان از طرح سبزه میدان حکایت از این داشت این که این طرح پنج هزار میلیارد ریالی مشمول تورم و گذر زمان شده و اجرای آن نیازمند حداقل 10 هزار میلیارد ریال است همین رقم هم بود که مدیریت شهری را به فکر ایجاد تغییر اساسی در اجرای طرح سبزه میدان انداخت.
معصومی زمان اعلام نهایی تصمیم ها در خصوص طرح مصوب و اجرایی را آخر مرداد امسال اعلام کرد، با این وضع به نظر می رسد باید منتظر بود و دید که آخرین تصمیم ها در خصوص 8.5 هکتار از بافت مرکزی شهر چه تحولات جدیدی را در سبزه میدان ایجاد می کند.
3001/6085
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 استفاده از ظرفیت تورم شورای اسلامی شهر شهرداری وزیر راه و شهرسازی تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۲۳۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی ۸ گزینه برای طراحی تقاطع غیرهمسطح سپاه در قم

مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم گفت: پس از انجام مطالعات خردنگر و کلان‌نگر، هشت گزینه توسط مشاور برای احداث تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه بررسی و در نهایت یک گزینه انتخاب شد.

لیلی نیک خلق احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به انجام مطالعات فاز یک و دو تقاطع غیر همسطح میدان سپاه توسط مهندسین مشاور هگزا اظهار کرد: فاز یک طرح تقاطع میدان سپاه در سال ۱۳۹۹ تهیه شده بود اما با توجه به اهمیت موضوع، مطالعات جدیدی انجام شد.

وی افزود: در این راستا سه جلسه کمیته تصویب طرح‌ها و دو جلسه کارشناسی با حضور تمام ارکان تصمیم‌گیری برگزار شد و طی این جلسات مقرر شد مطالعات جامع خُردنگر و کلان‌نگر راجع این پروژه انجام شود.

مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم با اشاره به تهیه هشت گزینه برای اجرای این پروژه توسط مشاور تاکید کرد: در این مطالعات عملکرد محورها و تقاطع‌های مجاور و تأثیر آن بر میدان سپاه نیز بررسی شد.

نیک خلق احمدی با اشاره به اینکه در میان تمام گزینه یک گزینه نهایی انتخاب شده و طراحی فاز دو نیز انجام شده است گفت: برآورد ریالی پروژه تا پایان اردیبهشت ماه کامل می‌شود و خردادماه مناقصه این پروژه را در دستور کار خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه این پروژه در منفی یک یک چپ گرد از فاز پنج عمار یاسر به خیابان جمهوری خواهد داشت اضافه کرد: همسطح قابلیت تقاطع دارد و می‌تواند میدان هم باشد. از طرفی امکان یک چپ گرد چراغ دار از جمهوری به فاز پنج عمار یاسر در همسطح پروژه پیش بینی شده که در صورت وجود پس زدگی ترافیکی اجرا خواهد شد.

مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم اضافه کرد: اجرای رمپ جهتی شرق به جنوب به مساحت ۱۶۰۰ متر مربع در کنار زیرگذر غرب به شرق به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع دیده شده است.

نیک خلق احمدی با اشاره به تهیه نقشه‌های فاز دو سیویل و آب‌های سطحی و تأیید آنها گفت: نقشه‌های فاز دو از نظر سازه هم در دست بررسی است و برآورد نهایی به زودی اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به انجام مطالعات جامع خرد نگر و کلان نگر برای محور آیت الله صدوقی، تصریح کرد: جلسات کارشناسی در این زمینه برگزار شده و در حال حاضر گزینه مطرح است که تقاطع این محور با خیابان شهید اخلاقی احداث شود تا بار ترافیکی آیت الله صدوقی به سمت فاز پنج عمار یاسر و جمهوری هدایت شود.

مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم با اشاره به اینکه در طرحی میدان سپاه از سمت خیابان اخلاقی به فاز پنج عمار یاسر یک روگذر طراحی شده اما مسیر برگشت از فاز پنج به خیابان اخلاقی وجود نخواهد داشت، اضافه کرد: تلاش ما بر این است که بار ترافیکی این محدوده وارد خیابان اخلاقی و محور صدوقی نشده و از مسیرهای جایگزین مانند جمهوری و پیامبر اعظم (ص) استفاده شود.

نیک خلق احمدی با اشاره به پیش‌بینی گذرگاه عابر پیاده در تقاطع غیرهمسطح سپاه، گفت: مسئله گذرگاه عرضی عابر پیاده برای ما در تمام طراحی‌ها اولویت دارد و پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر 746657

دیگر خبرها

  • ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل خانه بلدیه نیاز است | تغییرات جدید در سبزه میدان بازار
  • از گسترش فضای سبز تا انجام تحولات مثبت عمرانی در سطح منطقه یک شیراز
  • ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم تملک شد
  • احداث بزرگترین پارکینگ مکانیزه کشور در اصفهان
  • تحول افق شهر نیویورک با برج ۶۲ طبقه جدید
  • اجرای ۵ آیتم عمرانی برای تکمیل پروژه تقاطع غیر همسطح آذربایجان
  • بررسی ۸ گزینه برای طراحی تقاطع غیرهمسطح سپاه در قم
  • برنامه‌ریزی برای گسترش محورهای پیاده در هسته مرکزی شهر قم
  • تکمیل تقاطع غیرهمسطح آذربایجان در دستور کار مدیریت شهری تبریز
  • تحلیل پروژه شاهان دریاچه چیتگر