Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@10:19:46 GMT

گیلان| آداب ماه رمضان در شهرستان فومن + تصاویر

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۲۳۹۵۳

گیلان| آداب ماه رمضان در شهرستان فومن + تصاویر

مردم شهرستان فومن با آداب و رسومی سنتی ماه مبارک رمضان را می‌گذارنند و مراسمات آشتی‌کنان و دوخت کیسه برکت در این ماه در فومن رواج دارد. ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷ استانها گیلان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از فومن، ماه مبارک رمضان ماه عبادت و پرهیز از گناه است و این ماه در بین مردم گیلان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است حس معنویت ماه مبارک رمضان در حال و هوای مطبوع و بی‌نظیر مناطق مختلف گیلان صدچندان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیبایی‌ها و سرسبزی‌های خدادادی استان گیلان در ایام ماه مبارک رمضان با معنویت تلفیق می‌شود و فضایی عرفانی و روحانی را به محیط می‌بخشد و این زیبایی‌ها بر برکت و گستردگی سفره‌ الهی در ماه مبارک رمضان می‌افزاید.

شهرستان فومن یکی از شهرستان‌های سرسبز، پر آوازه و میهمان‌نواز استان گیلان است و به درستی می‌توان گفت کمتر مسافری وجود دارد که به استان گیلان سفر کند اما به شهرستان فومن سری نزند.

این شهرستان در اکثر مناطق بافت روستایی خود را حفظ کرده و به زیبایی‌های شهری با المان‌های روستایی و سنتی افزوده است، مردم فومن مردمی میهمان‌نواز، مهربان، خونگرم و ساده‌دل هستند.

ماه مبارک رمضان در شهرستان فومن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و چهره شهر در این ماه رنگ و رویی متفاوت به‌خود می‌گیرد؛ مردم شهرستان فومن در روز‌های پایانی ماه شعبان به رفت و روب مغازه‌ها، خانه‌ها، مسجد و حتی اماکن عمومی می‌پردازند.

مردم متدین شهرستان فومن بر این‌ باورند که باید با غبارروبی و تمیز کردن مغازه‌ها، خانه‌ها، مساجد و امکان عمومی شهر خود را به طور ویژه برای ضیافت الهی آماده کنند و از سفره الهی به نحو احسنت بهره‌مند شوند.

خرید وسایل تازه

خرید لوازم جدید چای‌خوری، شست‌و‌شوی سماور‌های سنتی، سفید کردن ظروف مسی و تهیه مایحتاج ماه مبارک رمضان از اقداماتی است که همه ساله در روز‌های پایانی ماه شعبان به منظور استقبال از ماه مبارک رمضان در شهرستان فومن انجام می‌شود.

در گذشته تهیه مایحتاج ماه رمضان از جمله خرید برنج، نخود، لوبیا، عدس، ماش و لپه با وسواس خاصی در شهرستان فومن انجام می‌شد و پس از تهیه این مایحتاج توسط مردان خانواده، زنان اهالی محل گرد هم جمع می‌شدند و به پاک کردن این مواد می‌پرداختند.

شیرزنان فومنی بر این باور بودند که این عمل موجب می‌شود تا آنان در ثواب روزه کسانی که از این مواد خوراکی استفاده می‌کنند سهیم می‌شوند و این اقدام حاجت روایی آرزو‌های آنان را به همراه دارد.

غذای نذری

مراسم پاک‌ کردن مایحتاج ماه رمضان و یا پخت غذاها و آش‌های نذری این ماه مبارک با تعامل و همکاری وصف‌ناپذیری از سوی زنان محل انجام می‌شود و این مسئله همچنان در فومن مرسوم است.

در گذشته در این مراسمات معمولاً زنان مسن محله با شناسایی دختران دم بخت، عروسان آینده خود را از بین این دختران که معمولا با سلیقه‌تر و کاربلد‌تر از دیگران بودند انتخاب می‎کردند و در پایان ماه مبارک رمضان به خواستگاری دختر مورد نظر می‌رفتند.

آشتی‌کنان

مراسم آشتی‌کنان یکی دیگر از آداب استقبال ماه مبارک رمضان در شهرستان فومن در گذشته بود که هنوز هم این رسم در اقصی نقاط این شهرستان به چشم می‌خورد؛ این آیین در گذشته با استقبال و تشریفات ویژه‌ای در مناطق مختلف فومن اجرا می‌شد.

این مراسم بر این شیوه است که اگر دو نفر از یکدیگر ناراحتی و کدورتی داشتند یک ریش سفید و بزرگتر با پا درمیانی در مراسم ساده‌ای که درخانه خود برپا می‌‌کرد آن دو را بدون اطلاع یکدیگر دعوت می‌کرد و پس از نصیحت کردن آنها را باهم آشتی می‌داد.

از دیگر آیین‌های جالب توجه مردم شهرستان فومن در گذشته فرستادن افطاری توسط داماد به خانه عروس بود، مطابق این سنت دیرینه در ماه رمضان جوان دارای نامزد، باید افطاری نامزدش را به خانه پدرعروس بفرستد.

این افطاری شامل نان محلی، خرما، فرنی، حلوای ترک "کاچی"، کلوچه سنتی فومن، سبزی، پنیر و انواع میوه‌های فصل است اما امروز این رسم در اکثر مناطق این شهرستان منسوخ شده و خانواده عروس و داماد یکدیگر را برای صرف افطار به خانه‌های یکدیگر دعوت می‌کنند.

جار زدن

جار زدن در کوچه و بازار برای بیدار کردن مردم در هنگام سحر از دیگر آداب مردم فومن در ماه مبارک رمضان است که امروز با پیشرفت تکنولوژی به فراموشی سپرده شده است.

دوختن کیسه برکت

دوختن کیسه برکت یکی از آداب مهم مردم شهرستان فومن بود که با آغاز ماه مبارک رمضان آغاز می‌شد و در آخرین روز‌ ماه مبارک رمضان و معمولا با ختم 30 جزء قرآن کریم به پایان می‌رسید و این کیسه‌ها از پارچه نذری تهیه می‌شود.

پس از آماده‌شدن کیسه برکت مقداری نمک و وجه نقد در آن قرار داده می‌شود و خانواده‌ها پس‌انداز یک‌ساله خود را در طول سال داخل این کیسه قرارداده و در سفرهای زیارتی و کارهای عام‌المنفعه مورد استفاده قرار می‌دهند.

امروز با پیشرفت تکنولوژی و مدرن شدن جامعه کنونی بسیاری از آداب و رسوم گذشته
در این شهرستان به فراموشی سپرده شده است.

ختم قرآن

مردم این شهرستان با برپایی مراسمات ختم قرآن، نماز‌ها جماعت با صفوف طولانی، ماه مبارک رمضان را می‌گذرانند.

دادن افطاری، پخت انواع غذا‌های محلی به هنگام سحر و افطار، پخت و توزیع کلوچه‌های سنتی و رشته و خوشکار ویژه ماه مبارک رمضان از اقداماتی است که مردم شهرستان فومن به آن می‌پردازند.

نوع‌دوستی و کمک‌ به یکدیگر در ایام ماه مبارک رمضان در شهرستان فومن شتاب بیشتری به خود می‌گیرد و مردم فومن با مهربانی و عطوفت تلاش می‌کنند تا در ماه ضیافت الهی سفره افطار هیچ نیازمندی خالی نماند.

انتهای پیام/ح

R7877/P1357/S6,71/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۲۳۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«نون خ» پایبند به آداب ایرانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، پخش فصل پنجم این مجموعه از ۱۵ فروردین آغاز شده بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • «نون خ» پایبند به آداب ایرانی
  • رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان
  • ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد
  • منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار
  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • خادمان قرآنی و فعالان طرح «مسطورا» در کرمانشاه تجلیل شدند
  • تیزر «بارگادون» منتشر شد/ مستندی درباره آداب خوشه‌چینی انگور
  • تجلیل از فعالان و عوامل برگزار کننده محفل قرآنی در ایلام
  • حقوق واقعی کارگران دیده شود
  • جشنواره شهر رمضان برای برنامه‌های دیگر پایتخت الگو است