Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-03@16:52:29 GMT

گلستان هم تسلیم خشکسالی شد

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۲۷۸۳۵

گلستان هم تسلیم خشکسالی شد

در حالیکه استمرار و تشدید خشکسالی روی تهدید جدی را به همه بخش‌های گلستان نشان می‌دهد مصرف بی‌رویه آب بویژه در حوزه کشاورزی زمینه بروز چالش حتی برای مصرف خانگی را پدید آورده است.

شاید کمتر کسی باور کند که اکنون آب آشامیدنی ۱۱۰ روستای گلستان با تانکر تامین می شود موضوعی که به گفته مدیرعامل آبفای روستایی در فصل تابستان ۱۷۱ روستای دیگر هم به جمع آن اضافه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دیگر سو بر اساس داده های آماری هواشناسی طی چند سال اخیر بیشترین بارش گلستان مربوط به سال زراعی ۹۰ تا ۹۱ به میزان ۷۱۲/۱ میلی متر و کمترین آن در سال زراعی گذشته (۹۶-۹۵) با ۴۴۹.۸ میلی متر بوده است.

در همین پیوند و به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: در ۱۰ سال اخیر منهای سال های ۹۱ و ۹۳ در استان خشکسالی پیوسته وجود داشته که اثرات این پدیده در رودخانه ها خودش را به خوبی نشان می دهد.

علی نظری اظهار کرد: سال آبی امسال (از مهر ۹۶ تاکنون) در حوزه آبخیز اترک ۲۷.۵ میلیون متر مکعب آورد آب داشتیم در حالی که پارسال در همین مقطع ۴۵ و در درازمدت ۲۰۲ میلیون متر مکعب بوده است.

به گفته وی در گرگان رود که ۶۳ درصد حوضه آبی استان گلستان را تشکیل می دهد سال آبی جاری ۶۵ میلیون متر مکعب آورد ثبت شد در حالیکه سال گذشته ۱۱۲ و در درازمدت ۳۵۵ میلیون متر مکعب بوده است.

وی ابراز نگرانی کرد که اگر وضعیت به همین منوال پیش رود و مدیریت توامان عرضه و مصرف نداشته باشیم، رودخانه های گلستان فصلی شده و به نسبتی که آورد رودخانه کم شود آلایندگی هم بیشتر می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان تصریح کرد: آب گیری مخازن سدهای استان با کاهش ۲۵ درصدی نسبت به پارسال از ۹۷ به ۷۳ میلیون متر مکعب کاهش یافت.

نظری با بیان این که ۸۷ درصد آب گلستان در بخش کشاورزی مصرف می شود از کشاورزان خواست که امسال در آبهای زیرزمینی ۲۰ درصد و در بهره مندی از آبهای سطحی ۵۰ درصد صرفه جویی کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز گفت: تداوم خشکسالی باید جدی گرفته و برای مقابله با آن اقدام ها از جمله فرهنگ سازی در جامعه شتاب بیشتری گیرد.

ابوطالب قزلسفلو اظهار کرد: اثر خشکسالی را در استان گلستان با افزایش دما و کم شدن منابع زیر زمینی (چاه) و سطحی (رودخانه ها) شاهد هستیم.

به گفته وی طی ۱۰ سال اخیر میزان آبدهی رودخانه های گلستان از جمله شصت کلاته گرگان ۴۰ درصد، رودخانه زرین گل علی آباد کتول ۴۵ درصد و چهل چای مینودشت ۲۸ درصد کاهش یافته است.

وی علل کاهش منابع آبی گلستان را تغییر اقلیم و کاهش بارندگی، افزایش غیر عادی دما، برداشت بی رویه از سفره های زیر زمینی برشمرد و گفت: مردم استان واقعیت کم آبی و اثرات سوء خشکسالی را باور کنند.

استان گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت در ۳۳ نقطه شهری و یک هزار و ۵۰ روستا دارد.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۲۷۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مهم: تسلیم شدن در DNA رئال نیست

به گزارش "ورزش سه"، رئال مادرید شب گذشته در چارچوب دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا روبروی بایرن مونیخ به میدان رفت و توانست در زمین حریف به تساوی 2-2 دست پیدا کند تا فرصت خوبی در بازی برگشت داشته باشد.

شاگردان کارلو آنچلوتی در ابتدا موفق شدند در زمین حریف پیش بیفتند، اما دو گلی که بایرن در نیمه دوم به ثمر رساند شرایط را برای این تیم دشوار کرد و به نظر می‌رسید که شاید شکستی در رقابت‌های فصل لیگ قهرمانان در انتظار آنها باشد.

اما گلی که وینیسیوس جونیور در فاصله هفت دقیقه تا پایان وقت قانونی بازی از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند شرایط را به صورت کلی برای آنها تغییر داد و باعث شد که امید بسیار زیادی به بازی برگشت در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو و با حمایت هوادارانشان داشته باشند.

رودیگر پس از پایان این دیدار در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: «DNA این تیم این است که هرگز تسلیم نشود و با تمام وجود در زمین بجنگد. ما همیشه تا لحظه آخر هر بازی می‌جنگیم و توانایی گلزنی در هر زمانی را داریم.»

دیگر خبرها

  • آغاز گل چینی از گلستان‌های گل محمدی اردستان
  • آغاز گل چینی از گلستان های گل محمدی اردستان
  • پیش بینی باران بهاری برای امروز
  • (ویدئو) ساکنان تالاب‌های افسانه‌ای عراق از خشکسالی می‌ترسند
  • صهیونیست‌ها ناچارند تسلیم شوند
  • ناسا پس از نیم‌قرن نقشه آبی زمین را دوباره ترسیم کرد/ عکس
  • درباره یحیی سنوار رهبر حماس در غزه؛ مردی که تسلیم نمی‌شود
  • هشدار مهم: تسلیم شدن در DNA رئال نیست
  • کم آبی در کمین لرستان/ بارش‌های پرتکرار هم حریف خشکسالی نشد
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد