Web Analytics Made Easy - Statcounter

 
حجت‌الاسلام والمسلمین «حمیدرضا بصیری» محقق علوم قرآن و حدیث و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، دربارۀ مضامین مطرح شده در دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان گفت: فراز‌های این دعا، شباهت بسیار با دعای روز قبل دارد. دست کم مسأله جلب رضایت خداوند و استقرار در بهشت برین، خواسته مشترک این دو روز است که این درس بزرگی در لزوم اصرار بر خواسته‌های مهم و اصلی و عدم یأس از دستیابی به آن خواسته‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه دست یافتن به اسبابی که انسان را به رضایت خدا برساند؛ دغدغه تمام انبیاء و سالکان الی الله بوده است، اظهار کرد: حضرت موسی (ع) در این باره به خداوند عرضه می‌دارد: "یا رَبِّ أخبِرْنی عن آیَةِ رِضاکَ عن عَبدِکَ؛ پروردگارا مرا به یک نشانه از رضایتت نسبت به بنده‌ات با خبر کن" و یا در نوبتی دیگر از خداوند می‌خواهد: یا رَبِّ، دلّنی على عَمَلٍ إذا أنا عَمِلتُهُ نِلتُ بهِ رِضاکَ؛ پروردگار ا. مرا به عملی که اگر آن را انجام دهم به رضای تو خواهم رسید؛ راهنمایی کن".

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: قاعده کار نیز همین است که باید اسباب خشنودی هر کس را از خود وی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم جویا شد. ما نمی‌توانیم از پیش خود تن به کردار و رفتاری بدهیم و به زعم خود آن‌ها را موجب خشنودی خدا بدانیم! خدا در قرآن درباره بسیاری از این افراد می‌فرماید: "یَحسَبونَ أَنَّهُم یُحسِنونَ صُنعًا؛ گمان می‌کنند که اعمال پسندیده انجام می‌دهند". از مجموعه‌ای از ادله نقلی به دست می‌آید که یکی از موجبات خشنودی خدا، خشنود کردن بندگان اوست؛ البته به شرط آنکه این کار، منجر به خشم و نارضایتی خداوند نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بصیری به دست آوردن رضایت اهل بیت (ع) را از دیگر موجبات خشنودی خداوند دانست و گفت: چنانکه درباره حضرت زهرا (س) به طور خاص بیان شده است: "ان الله یرضی لرضاها؛ خداوند با رضایت فاطمه علی‌ها سلام راضی خواهد شد". امور دیگری، چون استغفار و حسن خلق و نیز انجام عبادات به ویژه اقامه نماز شب و همچنین داشتن روحیه تولّی و تبرّی نسبت به دوستان و دشمنان خدا از موجبات خرسندی او شمرده شده است.

به گفتۀ وی، آنچه نقداً می‌تواند دو سبب عمده در رضایت خداوند باشد، استفاده از فضل و برکت الهی است. اگر به تفضلات الهی به دیده لطف نگاه نشده و از برکات خداوند به انسان خوشه چینی نشود؛ موجبات ناسپاسی از خداوند و غضب او فراهم شده است. ماه رمضان، بی نظیرترین سفره برکت خداوند بوده و شب‌های قدر، اوج تفضل الهی بر بندگان است. از این جهت در این روز‌ها و شب‌ها، اسباب خشنودی خداوند بسیار فراهم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: حرف آخر اینکه خداوند ملقب به "سریع الرضا" است، اما از این صفت نباید یک برداشت نادرست کرد! زیرا چنانکه گفته آمد؛ مقدمه کسب رضایت خدا، توجهاتی از طرف بندگان است که متأستفانه ما در انجام آن مقدمات سریع و چابک نبوده و از این روی نمی‌توانیم از "سریع الرضا" بودن خدا بهره کافی و لازم را ببریم. چرا که اگر اشتهایی در دل نباشد؛ لطف صاحبخانه به چه کار آید.
منبع: باشگاه خبرنگاران پویا

منبع: پارسینه

کلیدواژه: شب قدر ثواب شب قدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۲۸۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رضایت حاکمیت به پوشش زنان ۲۰ سال پیش | همان بدحجابانی که کافر بودند!

عباس عبدی در یادداشتی با عنوان «پیش‌بینی دو دانش‌آموز» در روزنامه اعتماد نوشت:

اخیرا یک فیلم کوتاه یک دقیقه‌ای بازنشر شده که دو دختر خانم دبیرستانی به مدت یک دقیقه درباره فشارهای اجتماعی نسبت به دختران حرف می‌زنند. این فیلم تولید سال ۱۳۸۲، یعنی ۲۱ سال پیش است. هر دو دختر خانم که حدود ۱۵ تا ۱۷ساله هستند با حجاب و مقنعه کامل و روپوش مدرسه بدون ذره‌ای آرایش به خوبی و مسلط حرف می‌زنند. آنان فشارهای اجتماعی را به خوبی به فنر تمثیل می‌کنند. جامعه را متحول می‌دانند که اگر فشار نباشد مردم خود را تطبیق می‌دهند. ولی اگر جلوی این فنر گرفته و فشرده شود، به جایی می‌رسد که دیگر، توان حفظ آن را ندارند و یک باره فنر باز می‌شود.

آنان قاعده‌ای را با زبانی ساده توضیح می‌دهند که «مردم از آنچه منع می‌شوند به آن حریص‌تر می‌شوند.» سپس شرح می‌دهند که چرا مردم به سوی تبلیغات ماهواره‌ای می‌روند. اینها عین جملات آن دو دختر خانم نبود ولی مضمون دقیق آن‌ها است. ای کاش می‌دانستیم که اکنون آن‌ها کجا هستند؟ چه پوششی دارند؟ چه تفکری دارند؟ و آیا همچنان با همان آرامش و متانت سخن می‌گویند یا به افرادی عصبی تبدیل شده‌اند؟

پس از رها شدن این فنر در سال ۱۴۰۱ چه رفتاری از خود نشان داده‌اند؟ اکنون نمی‌دانیم که آن دو دختر خانم چه وضعی دارند ولی از روی موارد مشابه فراوان آن‌ها که در دور و نزدیک می‌بینیم، می‌توانیم بگوییم که سرنوشت آن نسل به کجا رسیده است؟ آنان متولدین دهه ۱۳۶۰ بودند که اواخر جنگ به دنیا آمدند. در دوره اصلاحات به بلوغ رسیدند. ولی هیچ کس وقعی به سخنان بدیهی آنان نداد.

آنان در آن مقطع زمانی دانش‌آموزانی عادی بودند؛ نه مدرک دانشگاهی داشتند و نه تجربه عمیق سیاسی و اجتماعی، ولی با همان چند سالی که در متن جامعه حضور داشتند، به صورت شهودی و حسی متوجه شده بودند که تحت فشار اجتماعی هستند. آنان چنین می‌اندیشیدند که تحت فشارند که چگونه فکر کنند، چه بپوشند، کجا بروند، کجا نروند و… و این را حس می‌کردند، که این فشارها در حال افزایش است و می‌دانستند که به جایی خواهد رسید که دیگر سیاستمداران و پدرخوانده‌های جامعه قادر به نگهداری این فنر در حالت فشرده شده نخواهند شد، خسته می‌شوند و دیر یا زود این فنر رها خواهد شد، و آنگاه باطن جامعه آشکار می‌شود. باطنی که شاید در یک فرآیند طبیعی و متعارف به گونه دیگری ظاهر شود.

امروز حکومت به پوششی از زنان رضایت می‌دهد که ۲۰ سال پیش آن را کفر ابلیس می‌دانست. ولی رسیدن به این پوشش با هزینه‌های زیاد برای دو طرف بوده، و هنوز هم معلوم نیست که چند سال بعد به کجا برسد؟

این نسل اعم از دختر و پسر و البته دختران بیشتر، نادیده گرفته شدند ولی کسی توان حذف آنان را نداشت و ندارد به همین علت در فردای برداشتن اهرم از روی فنر، به میدانی پرتاب می‌شوند که خواسته خودشان نبوده است.

پرسش این است که چرا گوش شنوا و ساز و کاری مناسب برای شنیدن آن نجواهای آرام وجود نداشت تا با بحران ۱۴۰۱ مواجه نشویم؟

دیگر خبرها

  • نکونانم تمرین استقلال را تعطیل کرد
  • آمادگی میلان برای فعال کردن بند تمدید ۳ ساله قرارداد لوکا یوویچ
  • رضایت حاکمیت به پوشش زنان ۲۰ سال پیش | همان بدحجابانی که کافر بودند!
  • همایش منطقه‌ای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» لبیک به ندای رهبری است
  • برگزاری همایش منطقه‌ای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» لبیک به ندای رهبری است
  • مساله حجاب، دستور الهی است
  • خداوند برای انسان‌ها رستگاری می‌خواهد
  • زلنسکی:اوکراینی‌ها بندگان برگزیده خدا هستند/قطعا پیروز خواهیم شد!
  • تبادل مرگ و زندگی در جریان اهدای عضو
  • زائران حج مورد عنایت ویژه الهی هستند